نویسنده: محمد شیرزاده
// جمعه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵

ایسائو تاکاهاتا، کارگردان انیمه Grave of the Fireflies در سن 82 سالگی درگذشت

ایسائو تاکاهاتا، کارگردان انیمه محبوب Grave of the Fireflies، در سن ۸۲ سالگی درگذشت. 

امروز دنیا با خبر درگذشت یکی از اسطوره‌های صنعت انیمه در شوک فرو رفت. ایسائو تاکاهاتا، یکی از موسسین استودیوی جیبلی، در سن ۸۲ سالگی در ژاپن درگذشت. به نقل از یاهو ژاپن، تاکاهاتا پس از درگیری با بیماری قلبی، از دنیا رفت. وی مدتی بود که با بیماری قلبی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما تابستان گذشته شرایطش وخیم‌تر شد. تاکاهاتا در خانه‌اش در کنار عزیزانش و با آرامش درگذشت. تاکنون هیچ اطلاعاتی از مراسم تشییع جنازه وی در دسترس قرار نگرفته است.

اگر تاکاهاتا را نمی‌شناسید، پس حتما با کارهایش آشنایی دارید. وی استودیوی Ghibli را با کمک دوست و همکار قدیمی‌اش هایائو میازاکی تاسیس کرد. تاکاهاتا که در اکتبر ۱۹۳۵ دیده به جهان گشود فعالیت خود را در هنگام رفتن به دانشگاه در استودیوی توئی انیمیشن، پس از دیدن یک انیمیشن فرانسوی شروع کرد. وی چند سال بعد با میازاکی آشنا شد و این دو استودیوی جیبلی را تاسیس کردند که تاکاهاتا در آن‌جا انیمه فوق‌العاده‌ی «مدفن کرم های شب تاب» (Grave of the Fireflies) را کارگردانی کرد.

این خبر شوکه‌کننده صدها هوادار را در اینترنت در کنار یکدیگر جمع کرده تا برای تاکاهاتا مراسم یادبود بگیرند. تاکاهاتا به کمک میازاکی و استودیوی جیبلی توانست مسیر انیمه‌ها را به سمت چیزی که الان می‌شناسیم هدایت کند. وی در چند سال اخیر از کارگردانی فاصله گرفت، اما میراث او از طریق انیماتورهای استودیو جیبلی و استودیوهای دیگری نظیر استودیو پونوک ادامه پیدا کرده. چشم‌اندازهای وی با الهام‌گیری نسل‌های جدید هنرمندان از کارهایش تا سال‌های سال بر دنیای انیمه باقی خواهد ماند.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده