نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱

کارگردان Blade Runner 2049، از رمان Dune یک مجموعه سینمایی می‌سازد

دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم Blade Runner 2049 اعلام کرد که رمان حماسی و علمی‌ تخیلی Dune تبدیل به مجموعه‌ای سینمایی خواهد شد و حداقل دو فیلم از آن ساخته می‌شود.

از همان زمان که اعلام شد دنیس ویلنوو، کارگردان مطرح کانادایی-فرانسوی‌تبار، قصد ساخت فیلم ریبوت Dune (تل‌ماسه) از روی رمان فرانک هربرت را دارد، برای بسیاری این سؤال به وجود آمد که وی قرار است تمام این رمان را در قالب یک فیلم ساخته و به نمایش درآورد یا شاهد مجموعه‌ای سینمایی جدیدی خواهیم بود که گویا مورد دوم صحیح است.

پس از ساخت فیلم موفق و بسیار تحسین‌شدهٔ Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹)، دنبالهٔ فیلم Blade Runner (بلید رانر) ریدلی اسکات، دنیس ویلنوو تصمیم به ساخت فیلمی از روی رمان محبوب دوران کودکی خود گرفت؛ رمان حماسی و علمی-تخیلی Dune فرانک هربرت. رمان Dune در سال ۱۹۶۵ منتشر شد و نخستین اقتباس سینمایی از رمان حماسی و علمی تخیلی فرانک هربرت در سال ۱۹۸۴ و توسط دیوید لینچ ساخته شد. با وجود اینکه دیوید لینچ یکی از برترین فیلمسازان تاریخ سینما محسوب می‌شود و همواره آثاری که وی کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته است متمایز و شاخص هستند، اما فیلم Dune را نمی‌توان در زمرهٔ برترین آثار سینمایی این کارگردان بزرگ قرار داد و بسیاری معتقدند این فیلم شاید ضعیف‌ترین فیلم دوران کاری دیوید لینچ باشد. برخلاف پیش‌بینی‌هایی که پیش از اکران فیلم می‌شد، نسخهٔ لینچ نه در گیشه عملکرد مناسبی داشت و نه منتقدان روی خوشی به آن نشان دادند. دیوید لینچ مجبور بود رمان حماسی و علمی تخیلی فرانک هربرت را در فیلمی ۲ ساعته بگنجاند و در نتیجه، با وجود اینکه فیلم Dune در زمان خود یکی از بهترین جلوه‌های تصویری را داشت، اما داستان و نحوه روایت فیلم آن چیزی نبود که طرفداران رمان انتظار داشتند. دیوید لینچ در اندک مصاحبه‌هایی که پس از ساخت این فیلم داشت بدین نکته اشاره کرده بود که سازندگان فیلم را از دست وی خارج کرده بودند و در واقع وی مالکیت چندانی بر این اثر نداشت. در طول مراحل تدوین تهیه‌کنندگان خودسرانه عمل کرده و بدون اجازه و رضایت دیوید لینچ تغییراتی در نسخهٔ نهایی اعمال کردند و در واقع پس از ساخت این فیلم بود که دیوید لینچ دیگر تمایلی به همکاری با استودیوهای بزرگ هالیوودی نداشت و دست از ساخت فیلم‌های با بودجه بالا شست. اما خب این اتفاقات سبب نشد که فیلم لینچ به یک فیلم کالت کلاسیک تبدیل نشود و طرفداران پروپاقرص خود را نداشته باشد.

Dune-II

از آن زمان تا اوایل سال گذشته میلادی، خبرهای زیادی مبنی بر ساخت مینی سریال و فیلمی جدید از رمان Dune منتشر شد،‌ اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسیدند و این طور به نظر می‌رسید که قرار نیست فیلم شایسته‌ای از رمان فرانک هربرت ساخته شود. اما در سال ۲۰۱۶ میلادی، کمپانی لجندری اینترتینمنت (Legendary Entertainment)، حق امتیاز داستان شخصیت پاول آتریدس، ناجی موعود دنیای آراکیس را خرید و بلافاصله اعلام شد که دنیس ویلنوو، کارگردان فیلم‌های موفقی همچون Prisoners (زندانیان)، Enemy (دشمن)، Sicario (سیکاریو) و Arrival (ورود)، برای کارگردانی ریبوت فیلم Dune انتخاب شده است. دنیس ویلنوو به‌زودی کار خود را آغاز خواهد کرد و این فیلم وارد مراحل پیش تولید خواهد شد؛ البته اگر کار نگارش فیلمنامه هرچه زودتر تمام شود. نگارش فیلمنامهٔ فیلم ریبوت Dune بر عهدهٔ اریک راث خواهد بود. در کارنامهٔ اریک راث نویسندگی فیلمنامهٔ آثاری همچون Forrest Gump (فارست گامپ)، Ali (علی) و The Curious Case of Benjamin Button (مورد عجیب بنجامین باتن) به چشم می‌خورد و وی یکی از نویسندگان قدیمی و خوشنام سینمای هالیوود است.

ساخت فیلم Dune حداقل دو سال به طول خواهد انجامید و هدف سازندگان ساخت دو فیلم یا بیشتر است

با وجود اینکه اطلاعات زیادی از این پروژه در دسترس نیست، دنیس ویلنوو در صحبت‌هایی که با سایت جشنواره Rendez-Vous du Cinema Quebecois داشت، فاش ساخت که ساخت فیلم Dune حداقل دو سال به طول خواهد انجامید و هدف سازندگان ساخت دو فیلم یا بیشتر است. اگر با رمان فرانک هربرت آشنا باشید، این گفته زیاد شما را متعجب نخواهد ساخت؛ رمان هربرت دارای جزئیات فراوانی است و بهترین کار ساخت چند فیلم است تا اتفاقات نسخهٔ ابتدایی گریبانگیر ریبوت Dune نیز نشود.

البته هنوز مشخص نیست که منظور دنیس ویلنوو این بوده است که این چند فیلم تنها از روی رمان ابتدایی ساخته خواهند شد یا وی تصمیم دارد از دیگر نوشته‌های فرانک هربرت و پسرش نیز استفاده کند. برای پاسخ به این سؤالات باید منتظر ماند و حداقل دو سالی تا اتمام پروژه Dune زمان باقی است.

انتخاب دنیس ویلنوو برای ساخت فیلم ریبوت Dune مطمئناً انتخابی کم ریسک و عالی خواهد بود، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که این پروژه اصلاً پروژه آسانی نخواهد بود و دنیس ویلنوو با چالشی دشوار رو‌به‌رو خواهد شد. معمولاً ساخت فیلمی از روی کتابی موفق، به هیچ عنوان آسان نیست و در اغلب مواقع سازندگان شکست سختی می‌خورند. علاوه بر دنیس ویلنوو، پیتر برگ و پِیر مورل نیز سال‌های زیادی را صرف نگارش نسخه‌ای جدید کرده‌اند. پیش از دیوید لینچ نیز نام‌های بزرگی همچون ریدلی اسکات و آلخاندرو خودوروفسکی سعی داشتند نسخه سینمایی رمان Dune را بر روی پرده ببرند که البته هیچ کدام در این زمینه توفیقی نداشتند. با توجه به جزئیات داستانی و شخصیت‌های مختلف، ساخت فیلمی از روی رمان Dune فرانک هربرت کار بسیار دشواری خواهد بود، ولی اگر یک نفر بتواند از پس این کار بربیاد، مطمئناً آن شخص کسی جز دنیس ویلنوو نخواهد بود که با زیروبم رمان به‌خوبی آشناست. لازم به ذکر است، دنیس ویلنوو در مصاحبهٔ اخیر خود با سایت Fandom راجع به فیلم ریبوت Dune، این فیلم را نسخهٔ بزرگسالانه جنگ ستارگان خواند.

آخرین فیلمی که از دنیس ویلنوو به روی پرده رفت، فیلم Blade Runner 2049 بود. این فیلم با بودجه ساخت نزدیک ۱۸۵ میلیون دلاری خود، تاکنون حدود ۲۶۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت.

 


منبع Comicbookmovie
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده