نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹

واکنش منتقدان به فیلم The Cloverfield Paradox - پارادوکس کلاورفیلد

چند روزی است که از پخش فیلم پارادوکس کلاورفیلد (The Cloverfield Paradox) در شبکه نتفلیکس می‌گذرد. ما در این پست به نظرات و واکنش منتقدان به این اثر می‌پردازیم.

فیلم The Cloverfield Paradox یا در زبان فارسی تناقض کلاورفیلد یا پارادوکس کلاورفیلد، یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی، ماجراجویی، اسرارآمیز ترسناک و هیجان‌انگیز کمپانی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) و شبکه نتفلیکس است که به‌دست ژولیوس اونا که پیش از این کارگردانی فیلم The Girl Is in Trouble (دختری در دردسر است) را بر عهده داشته، کارگردانی شده است. در فیلم تناقض کلاورفیلد، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون گوگو امبتا-را در نقش آوا همیلتون، دیوید اویلوو در نقش کیل، دانیل برول در نقش اشمیت، جان اورتیز در نقش مانک آکوستا، کریس اودوود در نقش ماندی، اکسل هنی در نقش ولکوف، جانگ زئی در نقش تَم، الیزابت دبیکی در نقش مینا جنسن، راجر دیویس در نقش مایکل همیلتون، شبدر نی در نقش مالی، دونال خاندریا در نقش مارک استمبلر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم تناقض کلاورفیلد در تاریخ ۴ فوریه سال جاری (۱۵ بهمن ۱۳۹۶) در شبکه نتفلیکس به صورت عمومی و برای مخاطبان سرتاسر دنیا پخش شد و تا به امروز امتیاز ۳۶ را از بین ۲۵ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. داگ جونگ و اورن ایزیل کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند. این فیلم در ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۷ (۶ اسفند ۱۳۹۵) اکران شود، اما اکران آن تا تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ (۵ آبان ۱۳۹۶) عقب افتاد. با این حال، این پایان تاخیرهای پیاپی قسمت سوم فیلم Cloverfield نبود و اکران این فیلم بار دیگر تا تاریخ ۲ فوریه ۲۰۱۸ عقب افتاد که در آخر هم اعلام شد که قرار نیست این اثر اکران شود و به صورت خانگی در شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

از آنجا که چند روزی است که از پخش عمومی فیلم The Cloverfield Paradox در سرتاسر دنیا می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Cloverfield Paradox از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Paramount Pictures و شبکه نتفلیکس منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم جدید مجموعه کلاورفیلد مربوط به برهه‌ای از زمان در آینده بوده و پیرامون تعدادی از فضانوردان بین‌المللی ایستگاه فضایی است که سعی دارند با کمک یکدیگر و در آن ایستگاه فضایی، موضوع بحران انرژی را که برای سیاره زمین رخ داده حل کنند. داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که این فضانوردان متوجه می‌شوند یک ایستگاه فضایی دیگر در نزدیکی آنها وجود دارد. همچنین آنها در طی انجام تحقیقات خود متوجه بروز اتفاقات غیر منتظره‌ای می‌شوند و به موجب همین شرایط، این فضانوردان باید برای بقای خود بجنگند.

The Cloverfield Paradox

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم بیندازیم:

جاناتان دورنباش | آی جی ان

۵۹ از ۱۰۰

در خود فیلم The Cloverfield Paradox یک پارادوکس خاصی وجود دارد. این فیلم هم دوست دارد یک اثر مستقل با سبکی علمی تخیلی، ترسناک و با حال و هوای فضایی باشد، هم قصد دارد در خود نقاط کلیدی برای مرتبط بودن با افسانه مجموعه کلاورفیلد را قرار دهد. لازم است به چنین آثاری گوشزد شود که اگر قصد دارند هر دوی این موارد را رعایت کنند، اصلا موفق نخواهند شد.

ایگنتی ویشنوتسکی | ای وی کلاب

۵۸ از ۱۰۰

در رابطه با فیلم The Cloverfield Paradox تنها یک کلمه می‌توان گفت و به اصطلاح صفت «آشغال‌دونی» را به آن نسبت داد که هر چیز کم ارزشی را درون خود جا داده تا بتواند داستانش را پر کند و به پایان برساند.

جوآنا رابینسون | ونیتی فیر 

۴۵ از ۱۰۰

فیلم تناقض کلاورفیلد آنقدر پیچ و خم‌های زیاد، چرخش‌های اضافی و بزرگ و استعاره‌های علمی تخیلی را درون داستان خود وارد کرده که به طور کل چیزی را که تمامی ژانرها و داستان‌ها به آن نیاز دارند فراموش کرده و اصلا به آن توجهی نداشته است؛ آن هم شخصیت‌های انسانی قابل باور و داستان‌هایی است که دل بیننده را به رحم بیاورد.

الکس گادفری | امپایر

۴۰ از ۱۰۰

سومین قسمت از سری فیلم Cloverfield فقط و فقط درباره فیلم Cloverfield است، اما جالب است که همین کار را هم به خوبی انجام نداده و با شکست مواجه شده است. این اثر روی نام خود سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند به موفقیتی دست پیدا کند، اما اصلا با قسمت‌های قبلی خود سازگاری ندارد. تنها نکته مثبتی که در آن وجود دارد این است که برخی اوقات سرگرم‌کننده می‌شود.

The Cloverfield Paradox

اوون گلیبرمن | ورایتی

۳۰ از ۱۰۰

فیلم The Cloverfield Paradox دارای یک مشکل جدی بوده و پر از عناصری است که تقریبا ارتباطی با یکدیگر ندارند. 

گلن کنی | نیویورک تایمز

۳۰ از ۱۰۰

این فیلم به طرز عجیب و غریبی ساده و از طرف دیگر به طرز عصبانی‌کننده‌ای هم بی‌هدف و خسته‌کننده بود.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر 

۲۵ از ۱۰۰

قسمت‌های قبلی این مجموعه بسیار بهتر از قسمت فعلی هستند و نکته مثبتی که درباره آن وجود دارد این است که آنها تنها موفق بودند که روش‌های معمول توزیع را در هم بشکنند. اما تنها نکته مثبتی که یک بیننده می‌تواند درباره فیلم The Cloverfield Paradox بیان کند این است که شما لازم نیست بابت آن پولی پرداخت کنید و خوشبختانه با سرویس مشترکین شبکه، این فیلم کاملا رایگان است.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۲۰ از ۱۰۰

فیلم The Cloverfield Paradox یک اثر سینمایی علمی تخیلی افتضاح است که تنها قصد آن گسترش دادن مجموعه‌ای است که باید تقریبا یک دهه پیش، یک مرگ آرام و خوب را تجربه می‌کرد که ما شاهد ادامه یافتن آن نباشیم.

لازم به ذکر است که فیلم The Cloverfield Paradox توانسته رتبه پنجاه و هشتم را در لیست بهترین و رتبه اول را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Cloverfield 3 نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره بالاتری نسبت به منتقدان به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

The Cloverfield Paradox


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده