نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

ایلان ماسک فرضیه خلق آخرالزمان زامبی را رد کرد

چند روز پیش بود که ایلان ماسک برای مقابله با تهدید هوش مصنوعی، شعله‌افکنی را معرفی کرد که حال همین دستگاه سبب اتهام زدن به وی برای خلق دنیایی مملو از زامبی، همچون دنیای فیلم‌های ژانر وحشت شده است.

ایلان ماسک، مهندس، مخترع و در یک کلام یکی از نوابغ تکنولوژی عصر حاضر که آینده‌نگری با تاروپود شخصیتی وی گره خورده است، شایعات اخیر مبنی بر تلاش مخفیانه برای پایان دادن به دوران انسان از طریق خلق آخرالزمان زامبی را رد کرد. ایلان ماسک متهم شده است که برای دستیابی به سود و منفعت مالی چنین سناریویی را طرح‌ریزی کرده است؛ مانند آنچه در مجموعه‌های تلویزیونی ترسناک و علمی-تخیلی همچون The Walking Dead (مردگان متحرک) و Z-Nation (زی-نِیشن) پیش‌تر طرفداران زامبی‌ها تماشا کرده‌اند! نقطه آغازین این اتهامات عجیب به چند روز پیش برمی‌گردد؛ زمانی که ایلان ماسک شعله افکن ۶۰۰ دلاری Boring Company را معرفی کرد و امکان پیش‌خرید این اسلحه نیز از چند روز پیش فراهم آمده است.

ایلان ریو ماسک در سال ۱۹۷۱ در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او در سن ۱۹ سالگی برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه کوئینز استان انتاریوی کانادا پذیرفته شد. وی پس از گذشت دو سال از تحصیل خود در این دانشگاه، به دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتقل شد تا موفق به اخذ همزمان دو مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی اقتصاد در سن ۲۴ سالگی شود. در سال ۱۹۹۵ ماسک به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا دوره‌ٔ دکترای خود را در زمینه‌ٔ فیزیک کاربردی و علم مواد در دانشگاه استنفورد آغاز کند؛ اما پس از گذشت تنها دو روز از آغاز دوره، تصمیم گرفت از ادامه‌ٔ تحصیل در دانشگاه انصراف بدهد تا بتواند با تمرکز بیشتری ایده‌های کارآفرینانه‌ خود در زمینه‌های اینترنت، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های فضایی را دنبال کند. او در نهایت در سال ۲۰۰۲ موفق شد عنوان شهروندی ایالات متحده را به دست بیاورد تا به این ترتیب سه تابعیت آفریقای جنوبی، کانادا و آمریکا را به‌صورت همزمان داشته باشد.

ایلان ماسک یکی از موفق‌ترین و پیشگام‌ترین اشخاص تکنولوژی عصر حاضر است و بسیاری وی را با خودروهای الکتریکی تسلا می‌شناسند؛ تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک ترپنینگ تأسیس شد و ایلان ماسک نیز در سال ۲۰۰۴ پس از سرمایه‌گذاری به‌عنوان رئیس هیئت مدیره، به آن ملحق شد. ایلان ماسک مدیرعامل و مدیر ارشد طراحی Space Exploration Technologies Corporation یا به اختصار SpaceX نیز هست؛ شرکتی که سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های سفرهای فضایی و البته استعمار سیاره مریخ شده است! ایلان ماسک در سینما و تلویزیون نیز گهگاه حضوری کوتاه و افتخاری داشته است. وی در مجموعه‌های تلویزیونی محبوبی همچون The Simpsons (سیمپسون‌ها)، The Big Bang Theory (تئوری بیگ بنگ) و مینی سریال Mars‌ (مریخ) شبکه نشنال جئوگرافیک نیز در نقش واقعی خود ظاهر شده است. او در مینی سریال شبکه نشنال جئوگرافیک از واقعیت‌های علمی سفر به مریخ سخن گفت و طبق اظهارات وی زمان زیادی تا مسافرت تفریحی و در نهایت کوچ زمینیان به سیاره سرخ‌رنگ باقی نمانده است.

Zombie

اتهامات کاربران اینترنتی به ایلان ماسک مبنی بر تلاش مخفیانه برای پایان دادن به دوران انسان‌ها از طریق خلق آخرالزمان زامبی از سوی وی بی‌پاسخ نماند و ماسک در توییتی، پاسخ کاربران درگیر فضاهای فیلم و سریال‌های زامبی-محور را داد. ایلان ماسک چنین دیدگاهی را که به وی نسبت داده‌ شده است غیرقابل قبول و غیرمنطقی خواند و گفت هیچ راهی وجود ندارد که بتواند کارخانه‌ای بسازد که بتواند تولید زامبی کند و اصلاً چنین ایده‌ای با عقل جور درنمی‌آید. توییت ایلان ماسک را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

شایعه‌ مخفیانه کار کردن من جهت خلق آخرالزمان زامبی و در نهایت ایجاد تقاضای بیشتر برای فروش شعله‌افکن‌ها از پایه دروغ و نادرست است. برای رسیدن به معنای عینی لغت «آخرالزمان»، به میلیون‌ها زامبی نیاز است. کجا می‌توانم چنین کارخانه‌ٔ بزرگی گیر بیاورم تا این تعداد زامبی خلق کنم؟

در این میان پای ایده سفر به مریخ و مسکونی ساختن آن سیاره توسط ایلان ماسک نیز به وسط کشیده شده است و بسیاری معتقدند در صورتی که زمین غیرقابل سکونت شود، یکی از کسانی که بسیار از این قضیه سود خواهد برد، ایلان ماسک خواهد بود که از هم‌اکنون ایده فروش بلیت یکطرفه به مریخ به افراد ثروتمند را در سر می‌پروراند

اما برخلاف اظهارات و تکذیب کردن این موضوع از سوی ایلان ماسک، دلایل خوبی برای باور کردن حداقل بخش منفعت‌جویانه ماجرای رخداد آخرالزمان زامبی وجود دارد. جدای از شعله‌افکن‌های The Boring Company که از دیدگاه تئوری قضیه بسیار در برخورد با زامبی‌ها مؤثر هستند و توانایی نابودی انبوهی از این موجودات فعلاً تخیلی را دارند، دلایل دیگری نیز برای شک داشتن به ایلان ماسک وجود دارد و باید تکه‌های پازل را در کنار هم قرار داد تا به نتایج جالب توجهی رسید. خودروهای الکترونیکی همچون تسلا و رودستر توانستند برگ جدیدی را در تاریخ صنعت حمل‌ونقل رقم بزنند و موفقیت آن‌ها به معنای خداحافظی با خودروهای سنتی بنزین‌سوز و گازوئیلی در آینده خواهد بود. همگی می‌دانیم که سرانجام ذخیره سوخت‌های فسیلی به پایان خواهد رسید و پالایشگاه‌های نفتی بی‌استفاده خواهند ماند و همه این موارد سبب خواهد شد خودروهای الکترونیکی به محبوبیت بالایی برسند و چه کسانی از این قضیه سود می‌برند؟ اگر هم روزی زامبی‌ها از توصیفی انتزاعی دربیایند و عینیت بگیرند، به نظر می‌رسد حداقل ایلان ماسک ضرر چندانی از این موضوع نخواهد کرد.

در این میان پای ایده سفر به مریخ و مسکونی ساختن آن سیاره توسط ایلان ماسک نیز به وسط کشیده شده است و بسیاری معتقدند در صورتی که زمین غیرقابل سکونت شود، یکی از کسانی که بسیار سود خواهد کرد ایلان ماسک خواهد بود که از هم‌اکنون ایده فروش بلیت یکطرفه به مریخ به افراد ثروتمند را در سر می‌پروراند. تمام صحبت‌های مطرح‌شده، حدسیات و فرضیات سطحی البته همراه با نیم‌نگاهی به استانداردهای فلج‌کننده اقتصاد سرمایه‌داری هستند و به نظر آخرالزمان زامبی‌ها تنها اشاره‌ای استعاری برای این موضوع بوده است و موضوع اصلی هوشیاری مردم نسبت به منفعت‌طلبی‌های تعداد افراد معدودی در سیاست، تکنولوژی و... است.

با این حال باید گفت که ایلان ماسک تا به حال کاری نکرده است که جان مردم به خطر بیفتد و اگر واقع‌بین باشیم، بسیاری از اختراعات وی در مجموع باعث رفاه اجتماعی بیشتر شده‌اند. این روزها نیز سر این نابغه بسیار شلوغ است و وی درگیر آزمایش موشک فالکون جدید SpaceX است و از طرفی وی در فصل دوم مینی سریال Mars نیز حضور خواهد داشت و بعید است وقت داشته باشد که به تولید و توسعه ویروس تی یا اتوپیوم بیندیشد.

گفتنی است فصل دوم مینی سریال Mars پاییز امسال به روی آنتن خواهد رفت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده