نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۸

جان موریس در سن ۹۱ سالگی درگذشت

جان موریس، آهنگساز معروف و قدیمی سینما و تلویزیون و نامزد دریافت جایزه اسکار، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

جان موریس، یکی از قدیمی‌ترین آهنگسازان سینمای هالیوود که حوزه کاری وی هم معطوف به سینما و هم آهنگسازی مجموعه‌های تلویزیونی بود، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. طبق اظهارات دختر جان موریس، پدر وی در محله رد هوک شهر نیویورک و در منزل خویش درگذشت و دلیل فوت وی عفونت و نارسایی‌ سیستم تنفسی بوده است.

جان موریس برای ساخت آهنگ آغازین فیلم وسترن و کمدی Blazing Saddles (زین‌های شلعه‌ور) نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین آهنگ شده بود. وی همچنین برای ساخت موسیقی اورجینال اثر تحسین‌شده دیوید لینچ، یعنی فیلم The Elephant Man (مرد فیل‌نما)، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود که البته در نهایت در پنجاه‌وسومین مراسم اسکار، جایزه بهترین موسیقی اورجینال به فیلم Fame (شهرت) و مایکل گور رسید. جان موریس در طول حرفه کاری خود برنده چند جایزه شد و البته خجالتی بودن وی شاید سبب زیاد مطرح نشدن نام این آهنگساز بزرگ در مراسمات پرزرق‌وبرق بود. از دیگر افتخارات جان موریس فقید می‌توان به بزرگداشت و تقدیری که مراسم اِمی از وی به عمل آورد اشاره داشت؛ موریس برای همکاری با شبکه NBC جهت ساخت برنامه‌ای مخصوص کودکان با عنوان Special Treat (تربیت ویژه)، مورد تقدیر قرار گرفته بود. وی همچنین برنده چندین جایزه انجمن آهنگسازان، پدیدآوران و ناشران آمریکا (American Society of Composers, Authors and Publishers) برای آهنگسازی برنامه سیت‌کام Coach (مربی) شبکه ABC شد.

جان موریس شخصیتی بسیار خجالتی و محجوب داشت و حتی علاقه‌ای نداشت به تنهایی در جلوی جمعیت کنسرت تکنوازی پیانو اجرا کند

زمان زیادی طول نکشید که همگان به استعداد و کیفیت کاری جان موریس پی بردند و خیلی زود نام وی به‌عنوان یکی از استعدادهای برتر هالیوود در زمینه موسیقی مطرح شد. همکاری با نام‌های بزرگی همچون مل بروکس بیشتر کارگردان و کمتر بازیگر و جین وایلدر بازیگر و کارگردان و ساخت موسیقی متن فیلم‌های کلاسیکی همچون Young Frankenstein (فرانکشتاین جوان) و Spaceballs (اسپیس‌بالز)، خیلی زود جان موریس را به اوج شهرت رساند و بسیاری از سازندگان فیلم در هالیوود علاقمند به کارهای وی شدند؛ آهنگسازی نزدیک چهل فیلم و مجموعهٔ تلویزیونی از جان موریس بجای مانده است. البته آهنگسازی برای آثار سینمایی و تلویزیونی تنها حرفه جان موریس نبود.

روزنامه نیویورک تایمز مرگ جان موریس را برای اولین بار گزارش کرد. در این گزارش بدین موضوع نیز اشاره شده است که جان موریس در زمان مرگ صاحب یک دختر، ۵ نوه و ۲ نتیجه بوده است و همسر وی در قید حیات است. تنها پسر موریس، یعنی ایوان موریس، در سال ۲۰۱۴ جان خود را از دست داده بود. جان موریس شخصیتی بسیار خجالتی و محجوب داشت و حتی به همین دلیل علاقه‌ای نداشت به تنهایی در جلوی جمعیت کنسرت تکنوازی پیانو اجرا کند و ترجیح می‌داد به‌عنوان همنواز در کنسرت‌های مختلف، خوانندگان معروف را همراهی کند. وی زمانی که درگیر آهنگسازی برای آثار سینمایی و تلویزیونی نبود، رهبریت کنسرت و آهنگسازی برای تئاترهای برادوی را انجام می‌داد.

مل بروکس و جان موریس رابطه‌ای بسیار دوستانه با یکدیگر داشتند و بروکس، موریس را «دست راست پراحساس من» خطاب می‌کرد. اولین همکاری‌های موریس و بروکس بر روی دو اجرای زنده موزیکال در برادوی بود. Shinbone در سال ۱۹۵۷ و All-American در سال ۱۹۶۲. هنگامی که اولین بار مل بروکس وارد حوزه آثار تلویزیونی شد، وی دوست قدیمی خود، جان موریس را برای ساخت موسیقی متن اولین فیلم تلویزیونی خود، یعنی فیلم The Producers (تهیه‌کنندگان) انتخاب کرد.

همان طور که گفتیم اولین همکاری این دو مربوط به فیلم The Producers می‌شد و بعد از این فیلم تازه دوران حرفه‌ای هر دو آغاز شد و از سال ۱۹۶۸ تا سال ۱۹۹۱، جان موریس آهنگسازی تمام فیلم‌های مل بروکس را بر عهده داشت، فیلم‌هایی همچون The Twelve Chairs (دوازده صندلی)، Silent Movie (فیلم صامت)، High Anxiety (تشویش شدید)، History of the World: Part I (تاریخ جهان: قسمت اول)، Life Stinks (بوی گند زندگی) و سه فیلم پیش‌تر ذکرشده Blazing Saddles ،Young Frankenstein و Spaceballs. جان موریس پس از آشنایی با جین وایلدر در فیلم Young Frankenstein، با این بازیگر و کارگردان قدیمی و دوست‌داشتنی نیز در چند پروژه همکاری داشت که معروف‌ترین آن‌ها کمدی رمانتیک The Woman in Red (زن قرمزپوش) بود. از دیگر فیلم‌های معروفی که جان موریس آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشت می‌توان به The Gamblers (قماربازان)، Dirty Dancing (رقص کثیف)، Clue (سرنخ) و The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother (ماجراجویی‌ برادر باهوش‌تر شرلوک هلمز) اشاره داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده