// شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

ترنس مارش، کارگردان هنری و طراح صحنه برنده دو جایزه اسکار درگذشت

ترنس مارش، هنرمند برنده دو جایزه اسکار و کارگردان هنری و طراح صحنه فیلم‌های مطرحی همچون The Shawshank Redemption ،Doctor Zhivago و A Man for All Seasons در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

ترنس مارش، از چهره‌های سرشناس و معتبر دنیای سینما و کارگردان هنری و طراح صحنه‌ی تعدادی از آثار ماندگار تاریخ سینما همچون مردی برای تمام فصول (A Man for All Seasons)، پلی در دوردست (A Bridge Too Far) و رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)، پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان، در سن ۸۶ سالگی در خانه‌ی خود در پسیفیک پلسیدس لس‌آنجلس درگذشت. این خبر توسط ساندرا مارش، همسر و مدیر برنامه‌های وی اعلام شده است.

مارش در سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۸ به واسطه‌ی کارگردانی هنری دو فیلم دکتر ژیواگو (Doctor Zhivago) به کارگردانی دیوید لین و «الیور» (Oliver) به کارگردانی کارول رید، برنده دو جایزه اسکار شد. او دو مرتبه‌ی دیگر نیز با فیلم‌های اسکروج (Scrooge) به کارگردانی رونالد نیم و «ماری، ملکه اسکاتلند» (Mary, Queen of Scots) به کارگردانی چارلز جروت در آستانه‌ی دریافت این جایزه قرار گرفت که در نهایت، از تصاحب آن ناکام ماند. جایزه بهترین کارگردان هنری، در سال‌های اخیر تحت عنوان جایزه بهترین طراح صحنه به هنرمندان اهدا می‌شود.

مارش که متولد شهر لندن بود، در دهه ۵۰ میلادی به‌عنوان طراح به استخدام شرکت فیلمسازی رنک اورگانیزیشن (Rank Organisation) درآمد و در همانجا، با مهارت‌های طراحی صحنه و تولید آشنا شد. او کار خود را در سینما از اواسط دهه ۵۰ به‌عنوان دستیار طراح صحنه آغاز کرد و در سال ۱۹۶۲ به‌عنوان دستیار جان باکس، در طراحی صحنه‌ی فیلم لورنس عربستان (Lawrence of Arabia) به کارگردانی دیوید لین نقش پررنگی را ایفا کرد؛ فیلمی که در نهایت جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری را برای جان باکس به ارمغان آورد. مارش با ادامه‌ی مسیر موفقیت‌های خود در عرصه‌ی کارگردانی هنری و طراحی صحنه، در میانه‌های دهه‌ی ۷۰ میلادی، انگلستان را به مقصد ایالات متحده ترک کرد و ضمن برقراری دوستی نزدیکی با جین وایلدر، مل بروکس و کارل راینر، کار خود را در آثار هالیوودی پی گرفت.

مارش در طی چندین دهه فعالیت حرفه‌ای خود در سینما علاوه بر کار با کارگردانان بزرگی همچون دیوید لین و کارول رید، با کارگردانان سرشناس دیگری از جمله ریچارد لستر، فرانک دارابونت، ریچارد اتنبرو، فرانکلین جی شافنر، ملوین فرانک، پل ورهوفن، مل بروکس، جان مک‌تیرنان، سیدنی پولاک، فرد زینه مان، جان هیوستون، رابرت استیونسن و رابرت آلدریچ به همکاری پرداخت. او علاوه بر طراحی صحنه، نگارش فیلمنامه‌ی دو اثر کمدی Finders Keepers و ماه عسل در خانه ارواح (Haunted Honeymoon) را نیز بر عهده داشت که به ترتیب توسط ریچارد لستر و جین وایلدر ساخته شدند.

Terence Marsh

از سایر فیلم‌های مطرحی که مارش به‌عنوان کارگردان هنری و طراح صحنه در آن حضور داشته می‌توان به مسیر سبز (The Green Mile)، بدون سوءنیت (Absence of Malice)، شاهزاده و مانکن (The Prince and the Showgirl)، بزرگترین عاشق دنیا (The World's Greatest Lover)، مأمور مکینتاش (The Mackintosh Man)، غریزه اصلی (Basic Instinct)، بودن یا نبودن (To Be or Not to Be)، شکار اکتبر سرخ (The Hunt for Red October) و ساعت شلوغی ۲ (Rush Hour 2) اشاره کرد.

ترنس مارش، ۴۲ سال قبل با همسرش ساندرا ازدواج کرد که حاصل زندگی مشترک آنها، سه دختر به نام‌های جورجینا، ربکا و ژاکلین هستند. به واسطه‌ی فعالیت‌های ارزشمند مارش در عرصه‌ی سینما، در سال ۲۰۱۰ جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری از طرف انجمن کارگردانان هنری سینما به وی اهدا شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده