نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۸

گیرمو دل تورو از دلایل عدم کارگردانی قسمت دوم Pacific Rim سخن گفت

زمان زیادی تا اکران فیلم مورد انتظار Pacific Rim: Uprising باقی نمانده و حال گیرمو دل تورو از دلایل عدم قبول کارگردانی این فیلم سخن گفته است.

گیرمو دل تورو، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس مکزیکی در صحبت‌های جدید خود به دلایل عدم کارگردانی فیلم مورد انتظار Pacific Rim: Uprising (حاشیه اقیانوس آرام: طغیان) اشاره کرد و همچنین از میزان مشارکت خود با این پروژه سخن گفت. همان‌طور که می‌دانید کارگردانی قسمت اول این مجموعه بر عهدهٔ گیرمو دل تورو بود و آن فیلم با استقبال نسبتاً مناسبی از سوی منتقدان همراه شد. فیلم Pacific Rim (حاشیه اقیانوس آرام) در سال ۲۰۱۳ میلادی به روی پردهٔ سینما رفت و با بودجهٔ ساخت ۱۸۰ میلیون دلاری خود، حدود ۴۱۱ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. در این فیلم بازیگرانی همچون چارلی هانام، ادریس البا، رینکو کیکوچی، چارلی دی و ران پرلمن حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. فیلم دو کمپانی لجندری پیکچرز (Legendary Pictures) و یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) بر اساس فیلمنامه‌ای از تراویس بیچم، یکی از نویسندگان فیلم افسانه‌ای، حماسی و ماجراجویانهٔ Clash of the Titans (نبرد تایتان‌ها) ساخته شد. البته فروش فیلم Pacific Rim مطابق میل تهیه‌کنندگان نبود و همین موضوع تا حدودی سبب شد که وقفه‌ای ۵ ساله بین قسمت اول و دوم فیلم را شاهد باشیم.

در سال ۲۰۱۴ میلادی گیرمو دل تورو اعلام کرد که قصد دارد قسمت دوم این مجموعه را نیز خود کارگردانی کند و علاوه بر کارگردانی قسمت دوم، گیرمو دل تورو تصمیم داشت مجموعه‌ای انیمیشن از دنیای این مجموعه را بسازد و فاصله زمانی بین قسمت اول و قسمت دوم را با این انیمیشن پر کند. اما خب متأسفانه همچون بسیاری از پروژه‌های دیگر که گیرمو دل تورو به ناگاه نامش از آن‌ها خط می‌خورد یا خود از پروژه‌ها کنار می‌کشد، ساخت قسمت دوم فیلم Pacific Rim نیز چنین پایانی برای وی داشت. از همین روی سازندگان اندک زمانی بعد استیون اس. دی‌نایت، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ امریکایی را برای کارگردانی فیلم Pacific Rim: Uprising معرفی کردند. استیون اس. دی‌نایت خالق مجموعهٔ تلویزیونی Spartacus (اسپارتاکوس) است و همچنین نگارش فیلمنامه سه قسمت از فصل اول مجموعهٔ تلویزیونی Daredevil (دردویل) را نیز در کارنامهٔ کاری خود می‌بیند. البته گیرمو دل تورو همچنان یکی از اعضای تیم فیلم Pacific Rim: Uprising به حساب می‌آید؛ وی یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم است.

 Pacific Rim

گیرمو دل تورو به‌تازگی مصاحبه‌ای با رادیو KCRW داشت و در مورد آخرین ساختهٔ خود یعنی فیلم The Shape of Water (شکل آب) جوابگوی سؤالات مجری بود. وی همچنین در میان صحبت‌های خود، از نحوهٔ استخدام استیون اس. دی‌نایت نیز سخن گفت. صحبت‌های گیرمو دل تورو را در این رابطه با هم می‌خوانیم:  

نسخهٔ خود را برای قسمت دوم فیلم Pacific Rim آماده کرده بودم که شامل فیلمنامهٔ متنی، فیلمنامهٔ مصور و طراحی موجودات و ربات‌ها و تمامی مواردی از این دست می‌شد. اما پس از ۶ ماه بلاتکلیفی سرانجام از پروژه جدا شدم و به سازندگان برای انتخاب کارگردان جدید، یعنی استیون اس. دی‌نایت کمک کردم و تمام ماجرا از این قرار بود.

با وجود اینکه گیرمو دل تورو هنوز هم با این پروژه همکاری دارد، اما مشخص است این همکاری آن چیزی نبود که وی انتظار داشت. البته عدم کارگردانی پروژهٔ علمی-تخیلی کمپانی لِجِندری پیکچرز اصلاً به ضرر این کارگردان و سینمادوستان تمام نشد و این تصمیم سبب شد گیرمو دل تورو به سینمای خاص خود بچسبد و با کارگردانی فیلم بسیار تحسین‌شدهٔ The Shape of Water، دیگر به هیچ عنوان افسوس از دست دادن صندلی کارگردانی فیلم Pacific Rim: Uprising را نخورد. گیرمو دل تورو از دلیل آن بلاتکلیفی ۶ ماهه نیز سخن گفت و مشخص شد چرا این پروژه در آن دوران وضعیت مشخصی نداشته است. وی در ادامهٔ سخنان خود چنین گفت:  

در این حرفه چیزی داریم به نام نگه داشتن استیج. وقتی مثلاً استیج استودیو پاین‌وود (Pinewood Studios) را کرایه می‌کنید، آن‌ها نیز استیج را برای شما نگه می‌دارند، اما این وسط اگر کسی بخواهد شما را به چالش بکشد و مدعی شود، که در مورد ما فیلم Triple X: The Return of Xander Cage (تریپل اکس: بازگشت زندر کیج) چنین نقشی را ایفا می‌کرد و وین دیزل بازیگر آن فیلم بود، آنگاه داستان فرق می‌کند. آن‌ها آمدند و مدعی استیج ما شدند و کمپانی لِجِندری پیکچرز نیز گفت که ما با آن‌ها درنخواهیم افتاد و خب نتیجه این تصمیم هم ۶ یا ۷ ماه تعویق در پروژه بود.

عدم کارگردانی پروژهٔ علمی-تخیلی کمپانی لِجِندری پیکچرز اصلاً به ضرر این کارگردان و سینمادوستان تمام نشد و این تصمیم سبب شد گیرمو دل تورو به سینمای خاص خود بچسبد و با کارگردانی فیلم بسیار تحسین‌شدهٔ The Shape of Water، دیگر به هیچ عنوان افسوس از دست دادن صندلی کارگردانی فیلم Pacific Rim: Uprising را نخورد

این‌طور که به نظر می‌رسد اگر پای فیلم Triple X: The Return of Xander Cage به این ماجرا باز نشده بود، گیرمو دل تورو کارگردان فیلم Pacific Rim: Uprising باقی می‌ماند، ولی خب ۶ ماه زمانی نبود که فردی مثل دل تورو بخواهد منتظر بماند؛ بنابراین وی عطای کارگردانی این فیلم را به لقایش بخشید و به سراغ ساخت فیلم The Shape of Water رفت. جالب است بدانید که مشوقان وی برای گرفتن این تصمیم، دو کارگردان بزرگ بودند: یکی آلفونسو کوارون، کارگردان آثاری همچون Children of Men (فرزندان انسان)، Gravity (جاذبه) و Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (هری پاتر و زندانی آزکابان) و دیگری الخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان فیلم‌های تحسین‌شده‌ای همچون Amores Perros (عشق سگی)، ‎21 Grams (بیست‌ویک گرم)، Babel (بابل)، Birdman (بردمن) و The Revenant (از گور برخاسته).

جان بویگا، کیلی اسپنی، جینگ تیان، اسکات ایستوود و ژانگ جین از جمله بازیگران فیلم Pacific Rim: Uprising هستند. فیلم Pacific Rim: Uprising در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ (۴ اسفند‌ماه ۱۳۹۶) به روی پرده‌ٔ سینما خواهد رفت.

همان‌طور که گفتیم آخرین ساختهٔ گیرمو دل تورو، فیلم رمانتیک و فانتزی The Shape of Water بود. این فیلم توانست در هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز برندهٔ جایزه شیر طلایی شود. از جمله بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به سالی هاوکینز، مایکل شنون، ریچارد جنکینز، داگ جونز و اوکتاویا اسپنسر اشاره داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده