نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۸

فیلم کلئوپاترا، تریلری خونین و سیاسی خواهد بود

طبق گفته‌های دیوید اسکارپا، نویسنده فیلم زندگینامه‌ای کلئوپاترا، فیلم جدیدی که قرار است از این شخصیت تاریخی ساخته شود بسیار متفاوت با فیلم کلاسیک معروف دهه ۶۰ میلادی خواهد بود.

دیوید اسکارپا، نویسنده فیلم Cleopatra (کلئوپاترا) از کمپانی سونی گفت که این فیلم تریلرِ سیاسیِ خونین، کثیف و بی‌پرده‌ای خواهد بود. پیش‌تر از دنیس ویلنوو برای کارگردانی فیلم زندگینامه‌ای جدید این شخصیت تاریخی نام برده می‌شد و قرار بود وی این فیلم را بر اساس کتاب Cleopatra: A Life (کلئوپاترا، یک زندگی)، نوشته استیسی شیف بسازد. همچنین برای ایفای نقش شخصیت کلئوپاترا، این فرعون سیاستمدار و زیباروی، تا مدت‌ها نام آنجلینا جولی در بین رسانه‌ها مطرح شده بود، البته مدتی است که دیگر خبرهای زیادی از این فیلم منتشر نشده است و دیگر نمی‌دانیم که هنوز هم نام آنجلینا جولی در لیست بازیگران این پروژه قرار دارد یا خیر. 

کلئوپاترا، ملکه مصری و آخرین فرعون مصر باستان (کلئوپاترای هفتم فیلوپاتور) و شخصیتی که بیش‌تر وی را با دو شخصیت تاریخی دیگر، یعنی ژولیوس سزار و مارک آنتونی به یاد می‌آورند، از دیرباز سوژه مورد علاقهٔ سینمای هالیوود بوده است و فیلم‌های متعددی از روی زندگی کلئوپاترا ساخته شده است. فیلمسازان ابتدایی و قدیمی سینمای هالیوود، فیلم‌های زیادی از روی این شخصیت ساختند و شاید اولین و مهم‌ترین آن‌ها، فیلم Cleopatra (کلئوپاترا) با نقش‌آفرینی ثیدا بارا باشد. کارگردانی فیلم Cleopatra بر عهده جی. گوردون ادواردز بود و امروزه تقریباً هیچ نسخه‌ای از آن وجود ندارد و باید این فیلم را یکی از «فیلم‌های گمشده تاریخ سینما» دانست؛ این فیلم محصول سال ۱۹۱۷ میلادی بود. سیسیل ب. دومیل نیز در سال ۱۹۳۲ میلادی فیلمی از شخصیت کلئوپاترا ساخت و در آن فیلم بازیگرانی همچون کلودت کولبرت، وارن ویلیام، هنری ویلکاکسن، جوزف شیلدکات و یان کیت حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. سپس در سال ۱۹۴۵ نوبت به ساخت فیلمی از روی نسخه‌ٔ جرج برناد شاو، نمایشنامه‌نویس شهیر بریتانیایی رسید. در فیلم کمدی و رمانتیک Caesar and Cleopatra (سزار و کلئوپاترا) به کارگردانی گابریل پاسکات، بازیگرِ معروفی همچون ویوین لی نقش فرعون مصری را ایفا می‌کرد؛ این بازیگر بریتانیایی دو مرتبه برای بازی در فیلم‌های Gone With The Wind (بر باد رفته) ویکتور فلمینگ و A Streetcar Named Desire (اتوبوسی به نام هوس) الیا کازان برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده است. اما بی‌‌تردید معروف‌ترین فیلمی که بسیاری از سینمادوستان و طرفداران فیلم‌های کلاسیک سینما راجع به شخصیت تاریخی کلئوپاترا به یاد دارند، پروژه عظیم و جاه‌طلبانه کمپانی فاکس، قرن بیستم است که الیزابت تیلور معروف نقش کلئوپاترا را بر عهده داشت و ریچارد برتون نیز ایفاگر نقش مارک آنتونی بود. فیلم حماسی و درام Cleopatra در سال ۱۹۶۳ میلادی و با همکاری مشترک سه کشور انگلستان، ایالات متحده آمریکا و سوئیس و به کارگردانی جوزف ال. منکیه‌ویچ ساخته شد. بودجه ساخت این فیلم ۳۱ میلیون دلار بود که در آن دوران لقب پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کرد. جالب است بدانید فیلم کمپانی فاکس با وجود آنکه با فروش ۵۷ میلیون دلاری خود پرفروش‌ترین فیلم سال شد، اما در مجموع به دلیل هزینه ساخت بالا ضرر کرد و تنها فیلم تاریخ سینما است که با وجود ایستادن در صدر فروش سال اکران، در نهایت متضرر شده است. منتقدان نظرات متفاوتی در مورد این فیلم داشتند و برخی بسیار آن را ستودند و برخی فیلم جوزف ال. منکیه‌ویچ را فیلمی ضعیف خواندند. این فیلم در چهار بخش بهترین فیلمبرداری (بخش رنگی)، بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس و بهترین جلوه‌های ویژه سی‌وششمین مراسم سالیانه اسکار، برنده شد.

Cleopatra-II

دیوید اسکاپرا، نویسنده نسخهٔ جدیدی که قرار است کمپانی سونی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته باشد در مصاحبه با سایت هالیوود ریپورتر (THR) به صحبت از این فیلم پرداخت. وی بدین موضوع اشاره کرد که این فیلم متفاوت از نسخه‌های پیشین خواهد بود و تمرکز اصلی بخش داستانی روی بُعد سیاستمدارانه شخصیت کلئوپاترا خواهد بود. صحبت‌های دیوید اسکاپرا را با هم می‌خوانیم:

در فیلم جدید کلئوپاترا، برخلاف دیگر فیلم‌هایی که بر اساس شرافت و آبرومندی ساخته شده بودند، فیلم‌های سه ساعته و مملو از نمایش‌های پرشکوه و رژه‎های مجلل و لهجه‌های انگلیسی و مواردی از این دست، قرار است تریلری سیاسی را خلق کنیم؛ سیاستی کثیف و خونین و صحنه‌های بی‌پرده از زندگی این شخصیت و آن دوران قرار است به نمایش درآید و مدت زمان آن تنها دو ساعت خواهد بود و تکیه اصلی بخش داستانی نیز روی روابط سیاسی و قتل‌های فراوان رخ داده در آن دوران خواهد بود. این پروژه متفاوت از آن چیزی پیش رفت که در ابتدا تصور داشتیم.

کتاب Cleopatra: A Life استیسی شیف به دلیل نشان دادن لایه‌های زیرین شخصیت پیچیدهٔ زنانه کلئوپاترا و کنار زدن پرده افسانه‌‌ای داستان این شخصیت، بسیار مورد توجه و تحسین منتقدان آثار ادبی قرار گرفت. گفته‌های دیوید اسکاپرا نشان‌ از برداشت کمابیش یکسان وی از کتاب استیفی شیف دارد و به نظر قرار است فیلمی استخوان‌دار از تاریخی که این زن قدرتمند رقم زده است شاهد باشیم. برخلاف فیلم‌های پیشین، تنها قرار نیست جاذبه‌های سیمایی و لباس‌های پرزرق‌وبرق این شخصیت به نمایش درآید، این مرتبه با لایه‌های پنهان شخصیتی کلئوپاترا و شگردهای سیاستمدارانه و زیرکانه وی آشنا خواهیم شد. البته همگی می‌دانیم سیاست در مصر باستان بسیار خونین‌بارتر و کثیف‌تر حتی از سیاست امروزی بوده است. دیوید اسکاپرا سعی دارد به‌شکلی کامل تمام ویژگی‌های شخصیتی کلئوپاترا را به تصویر بکشد و باید منتظر نتیجه کار بمانیم.

برخلاف فیلم‌های پیشین، تنها قرار نیست جاذبه‌های سیمایی و لباس‌های پرزرق‌وبرق این شخصیت به نمایش درآید، این مرتبه با لایه‌های پنهان شخصیتی کلئوپاترا و شگردهای سیاستمدارانه و زیرکانه وی آشنا خواهیم شد 

صحبت‌های دیوید اسکاپرا در توصیف فیلم جدید کمپانی سونی به تریلری سیاسی، دلیل اصرار این کمپانی بر سپردن کارگردانی این فیلم به شخصی همچون دنیس ویلنوو را آشکار می‌سازد. شاید این روزها دنیس ویلنوو درگیر دنیای فیلم های علمی تخیلی شده باشد، اما یکی از بهترین و متفاوت‌ترین فیلم‌های این کارگردان فرانسوی-کانادایی در سالیان اخیر، فیلم Sicario (سیکاریو) بوده است. تریلری که خون و سیاست‌های پشت پرده و کثیف در آن حرف اول و آخر را می‌زد. مطمئناً دنیس ویلنوو با توجه به کارنامه پرباری که دارد به‌خوبی از پس کارگردانی فیلم جدید کلئوپاترا برمی‌آید. امیدواریم در خبرهای آتی شاهد تأیید حضور دنیس ویلنوو برای کارگردانی این فیلم تاریخی باشیم. آخرین فیلمی که از دنیس ویلنوو بر روی پرده رفت، فیلم Blade Runner 2049 بود. این فیلم با بودجه ساخت نزدیک ۱۸۵ میلیون دلاری خود، حدود ۲۵۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشته است. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت. 

تأیید حضور آنجلینا جولی نیز قطعاً خبر خوبی برای کمپانی سونی خواهد بود و آن زمان امید این کمپانی به موفقیت فیلم جدید بسیار زیاد خواهد و البته انتظارات طرفداران نیز بسیار بالا خواهد رفت.


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده