// پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۸

فیلم The Room پس از موفقیت فیلم The Disaster Artist دوباره به نمایش در می آید

فیلم کالت اتاق (The Room) به کارگردانی تامی ویزو که برخی آن را بدترین فیلم ساخته شده در تمام طول تاریخ سینما می‌دانند پس از ۱۴ سال دوباره به نمایش عمومی درخواهد آمد.

فیلم هنرمند فاجعه (The Disaster Artist) به کارگردانی جیمز فرانکو و تهیه کنندگی ست روگن، به روایت تلاش تامی ویزو برای ساخت نخستین فیلم سینمایی‌اش تحت عنوان اتاق (The Room) و دردسرهایی که در زمان فیلمبرداری گریبان وی را می‌گیرد پرداخته است. در پی موفقیت فوق العاده‌ی هنرمند فاجعه، پس از گذشت ۱۴ سال از نمایش فیلم اتاق، این اثر دوباره به سالن‌های سینما بازخواهد گشت. طبق آنچه که اعلام شده، کمپانی Fathom Events که به واسطه‌ی نمایش مواردی نظیر کنسرت‌ها، اجراهای زنده‌ی تالار اپرای متروپولیتن و رویدادهای ورزشی در سالن‌های سینما به شهرت رسیده است، فیلم The Room را در روز دهم ژانویه ۲۰۱۸ (۲۰ دی ۱۳۹۶) در نزدیک به ۶۰۰ سینما در سراسر ایالت متحده به صورت نمایش تک سانسه و یک روزه به روی پرده خواهد برد.

داستان فیلم The Room درباره‌ی مردی به نام جانی، یک بانکدار موفق است که در خانه‌ی شخصی‌اش به همراه دختری به نام لیزا که به زودی با وی ازدواج خواهد کرد زندگی می‌کند. در این میان، لیزا که از زندگی خود رضایت چندانی ندارد، با صمیمی‌ترین دوست جانی به نام مارک، رابطه‌ای پنهانی را آغاز می‌کند. در این فیلم به جز تامی ویزو، بازیگرانی نظیر گرگ سسترو و جولیت دنیل به ایفای نقش پرداخته‌اند.

Tommy Wiseau

او می‌خواست به نخستین کارگردانی تبدیل شود که فیلمش را همزمان در دو فرمت اچ دی و ۳۵ میلی متری به نمایش در می‌آورد

تامی ویزو در اوایل دهه‌ی گذشته اقدام به نوشتن رمان ۵۰۰ صفحه‌ای اتاق کرد ولی زمانی که در منتشر کردن آن ناکام ماند، تصمیم گرفت تا آن را به یک فیلم سینمایی تبدیل کرده و برای حفظ ارزش‌های هنری آن، خودش شخصا کارگردانی این اثر را بر عهده بگیرد. او برای به دست آوردن بودجه‌ی لازم برای تولید این فیلم، اقدام به واردات کت چرمی از کره کرده و بسیاری از املاک و مستغلاتش را به فروش رساند. به واسطه‌ی ضعف ویزو در فیلمبرداری فیلم و تعدد تصمیمات اشتباه وی در کنار مشکلاتی نظیر رفت و آمدهای مکرر عوامل پشت صحنه و بازیگران فیلم و جایگزینی آنها با افرادی دیگر، بودجه‌ی مورد استفاده در پروژه به ۶ میلیون دلار رسید که این رقم برای چنین فیلم مستقلی بسیار زیاد از حد به حساب می‌آمد. یکی دیگر از دلایل گران از آب درآمدن فیلم، اصرار ویزو بر تصویربرداری به صورت اچ دی و ۳۵ میلی متری به طور همزمان بود. او می‌خواست به نخستین کارگردانی تبدیل شود که فیلمش را در دو فرمت متفاوت از هم به نمایش در می‌آورد هرچند در نهایت فقط نسخه‌ی ۳۵ میلی متری مورد استفاده قرار گرفت.

پس از اینکه کمپانی پارامونت (Paramount) پیشنهاد توزیع فیلم را رد کرد، ویزو خودش کار بازاریابی فیلم و نمایش آن را بر عهده گرفت. مهمترین بخش تبلیغ فیلم به بیلبوردی اختصاصی در هایلند اونیو در منطقه‌ی هالیوود بر می‌گشت که پوستر نصب شده روی آن، چهره‌ی خود ویزو را در حالتی کلوزآپ به نمایش می‌گذاشت و این تصویر به قدری غلط انداز بود که مردم خیال می‌کردند با فیلمی ترسناک طرف هستند. در نهایت The Room  پس از نمایش در سینما تنها ۵۲۰۰ دلار فروش کرد. با این وجود ویزو با پرداخت هزینه‌ی ماهیانه ۵۰۰۰ دلار، این بیلیورد را اجاره کرده و به مدت بیش از ۵ سال، تصویر فیلم خود را روی آن قرار داد.

Tommy Wiseau

اگرچه تامی ویزو فیلم اتاق را به عنوان یک کمدی سیاه معرفی کرده ولی مخاطبان این اثر، آن را فیلم درامی بسیار ضعیف می‌دانند. اتاق پس از نمایش با واکنش منفی تماشاگران و منتقدان همراه شد تا جایی که بسیاری از تماشاگران پس از گذشت نیم ساعت از فیلم، خواستار پس داده شدن پول بلیط خود شدند و منتقدان نیز آن را به عنوان بدترین فیلم تاریخ سینما معرفی کرده و به آن لقب همشهری کین فیلم‌های بد را دادند. بیشتر انتقاد مخاطبان به شیوه‌ی غیر متعارف روایت فیلم، نقص‌های فنی و عملکرد ضعیف ویزو در بازیگری و کارگردانی بر می‌گشت. با این وجود The Room به مرور زمان به اثری کالت بدل شده و رفته رفته به تعداد طرفداران آن افزوده شد. از طرفی میزان فروش دی وی دی‌های این فیلم نیز با افزایش چشمگیری روبرو شد. هنرمندانی نظیر ست روگن، پل راد، ویل ارنت، کریستن بل، دیوید کراس، جیمز و دیو فرانکو، پتن اسوالت و جونا هیل از طرفداران سرسخت فیلم اتاق هستند.

The Disaster Artist

از راست به چپ: تامی ویزو، جیمز فرانکو، گرگ سسترو و دیو فرانکو

در سال ۲۰۱۳ گرگ سسترو خاطراتش از ساخت فیلم اتاق را در قالب کتابی به نام هنرمند فاجعه منتشر کرد که در ادامه، جیمز فرانکو فیلم خود را با الهام از این اثر ساخت و در آن خودش نقش ویزو و برادرش دیو نیز نقش سسترو را ایفا کرد. خود ویزو و سسترو نیز در فیلم The Disaster Artist در نقش‌های کوچکی ظاهر شده‌اند.

تامی ویزو امیدوار است که فیلم The Room در بیست و چهارم ژوئن ۲۰۱۸ (۳ تیر ۱۳۹۷) به مناسبت پانزدهمین سالگرد خود در سالن آمفی تئاتر هالیوود بول به نمایش دربیاید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده