نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

همکاری جرج کلونی با نتفلیکس برای ساخت سریالی سیاسی

جرج کلونی همکاری دوباره‌ای با شبکه نتفلیکس خواهد داشت و این مرتبه وی قرار است به سراغ رسوایی تاریخی واترگیت برود.

جرج کلونی، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار و گلدن گلوب به همراه مت چارمن، نویسنده درام تاریخی بسیار موفق Bridge of Spies (پل جاسوس‌ها)، تصمیم به ساخت سریال احتمالاً تک فصلی Watergate (واترگیت) را دارند؛ این سریال برای پخش از طریق شبکه نتفلیکس ساخته خواهد شد. پیش‌تر اعلام شده بود که جرج کلونی قرار است کارگردانی سریال Catch-22 (تبصره ۲۲) این شبکه را بر عهده داشته باشد که البته پروژه جدید منافاتی با ساخت سریال Catch-22 نخواهد داشت و این‌طور به نظر می‌رسد که کلونی از همکاری با شبکه نت‌فلیکس آنقدر رضایت دارد که هنوز ساخت و پخش سریال Catch-22 آغاز نشده است، تصمیم به ساخت سریالی جدید با همکاری این شبکه گرفته است. در مورد سریال Catch-22 باید بگوییم که این سریال قرار است از روی رمانی با همین نام و نوشته جوزف هیلر ساخته شود. رمان جوزف هیلر کمدی سیاهی را روایت می‌کند و برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ به چاپ رسید. وقایع این رمان مربوط به سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ جنگ جهانی دوم است. آخرین حضور جرج کلونی در مجموعه‌ای تلویزیونی، به سریال محبوب شبکه NBC، یعنی ER (بخش فوریت‌های پزشکی - ای‌آر) برمی‌گردد.

به سریال جدید شبکه Netflix بازگردیم. داستان سریال Watergate به وقایع رسوایی تاریخی واترگیت خواهد پرداخت. ماجرای رسوایی واترگیت از این قرار بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۲، تعدادی از مأموران FBI وارد ساختمان هتل واترگیت، محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارک مختلفی را بنا به دلایل مطرح‌نشده در رسانه‌ها به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن نواری توسط مأمور حراست هتل به‌صورت کاملاً تصادفی لو رفت و روزنامهٔ واشینگتن پست به سردبیری بنجامین سی. بردلی، از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین، این اتفاقات را به اطلاع افکار عمومی رساند. این رسوایی در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا شد؛ وی در ۸ آگوست سال ۱۹۷۴ رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد. در جریان رسوایی واترگیت، ریچارد نیکسون به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره. جالب است بدانید نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفاء کرد. در نهایت نیز جرالد فورد، جانشین ریچارد نیکسون، وی را عفو کرد.

Nixon

طبق گزارش سایت دِدلاین، جرج کلونی با همکاری شبکه نت‌فلیکس تصمیم به ساخت سریالی هشت قسمتی از این رسوایی تاریخی روی‌داده در کاخ سفید را دارند. طبق این گزارش به نظر می‌رسد این سریال ادامه‌دار نخواهد بود و تنها در یک فصل تولید خواهد شد. گویا هر قسمت نیز قرار است جنبه‌های متفاوتی از این رویداد تاریخی را روایت کند. نکته جالب دیگر در مورد این سریال این است که تصمیم سازندگان مبنی بر اختصاص هر قسمت به بخشی از رویداد تاریخی واترگیت و در نهایت در کنار هم قرار دادن کل داستان، ما را ناخودآگاه به یاد شیوه پرداخت داستانی فیلم افسانه‌ای Rashomon (راشومون) آکیرا کوروساوا، محصول سال ۱۹۵۰ می‌اندازد. داستان این فیلم از زبان سه نفر و در سه بخش روایت می‌شود و هر کس با دیدگاه خود داستان را روایت می‌کند. این فیلم یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما است که هنوز نیز تازگی خود را حفظ کرده است. فیلم Rashomon توانست برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شود و همچنین جایزه اسکار افتخاری را در بیست‌وچهارمین دوره جایزه اسکار از آن خود کند.

رسوایی واترگیت در نهایت منجر به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا شد؛ وی در ۸ آگوست سال ۱۹۷۴ رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد. در جریان رسوایی واترگیت، ریچارد نیکسون به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره

پیش از این در فیلم‌های سینمایی نیز به موضوع رسوایی واترگیت پرداخته شده بود. فیلم All the President’s Men (تمام مردان رئیس جمهور) آلن جی. پاکولا اولین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فیلمی است که در رابطه با این موضوع ساخته شده است. باب وودوارد (با نقش‌آفرینی رابرت ردفورد)، گزارشگر تازه‌کار واشینگتن پست و کارل برنستین (با نقش‌آفرینی داستین هافمن)، گزارشگر پرانرژی این روزنامه، شخصیت‌های اصلی فیلم پاکولا بودند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به جک واردن، مارتین بالسام، هال هالبروک، جین الکساندر، مردیت باکستر و استفن کالینز اشاره داشت. جالب است بدانید سازندگان فیلم بسیار موفق Spotlight از فیلم All the President’s Men برای ساخت اثر خود الهام گرفته بودند. در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز ران هاوارد، کارگردان آثاری همچون Cinderella Man (مرد سیندرلایی)، The Da Vinci Code (رمز داوینچی) و In the Heart of the Sea (در دلِ دریا)، فیلمی با محوریت داستان رسوایی واترگیت ساخت. فیلم Frost/Nixon (فراست/نیکسون) در ۵ رشته نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد، اما در نهایت نتوانست در هیچ کدام از بخش‌ها جایزه را از آن خود سازد. با وجود استقبال بسیار خوبی که منتقدان از این فیلم داشتند، اما در گیشه اصلاً عملکرد خوبی از خود بر جای نگذاشت و با بودجه ساخت ۲۵ میلیون دلاری، تنها ۲۸ میلیون دلار فروش داشت.  

علاقه جرج کلونی به موضوعات تاریخی کاملاً هویدا است و البته وی عیار کارگردانی خود را با ساخت فیلم Good Night, and Good Luck (شب بخیر و موفق باشید) در این ژانر نشان داده است. این فیلم در ۶ رشته از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه اسکار شد. داستان این فیلم در مورد کشمکش ادوارد مورو، خبرنگار رادیو و تلویزیون با جوزف مک‌کارتی، سناتور ایالت ویسکانسین در سال ۱۹۵۳ بود. البته کلونی یک تجربه ناموفق نیز در ساخت فیلم‌ های تاریخی در کارنامه کاری خود دارد و آن هم مربوط به فیلم The Monuments Men (مردان آثار یادبود) می‌شود که اصلاً به مذاق منتقدان و تماشاچیان خوش نیامد. در این فیلم به‌جز جرج کلونی بازیگرانی همچون مت دیمون، بیل مری، جان گودمن، ژان دوژاردن، باب بالابان و کیت بلانشت حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند. امیدواریم سریال جدید همچون Good Night, and Good Luck باشد و نه فیلم The Monuments Men.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده