نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰

عواقب خرید فاکس توسط دیزنی در حال پدیدار شدن است

بر اساس گزارش‌های جدید به نظر می‌رسد که به موجب قرارداد جدید دو کمپانی دیزنی و فاکس، ده‌ها هزار نفر شغل خود را در آینده‌ای نزدیک از دست خواهند داد.

اگر خبرهای مرتبط با دو کمپانی والت دیزنی (Walt Disney) و فاکس قرن بیست و یکم (21st Century Fox) را اخیرا دنبال کرده باشید، پس حتما اطلاع دارید که دیزنی در طی قراردادی، کمپانی فاکس قرن بیستم را خرید و مالک رسمی آن شد. حال به نظر می‌رسد که این قرارداد، تاثیرات فاجعه‌بار و غم‌انگیزی روی کارکنان این کمپانی بر جای خواهد گذاشت. بر اساس گزارش‌های جدید به دست آمده، یکی از این تاثیرات فاجعه‌بار می‌تواند موجب این شود که ۵ تا ۱۰ هزار نفر از کارکنان این کمپانی در آینده‌ای نزدیک شغل خود را از دست بدهند. این قرارداد رکوردشکن ۵۲.۴ میلیارد دلاری که بین دو کمپانی فاکس و دیزنی برقرار شد، درست از زمانی که این موضوع قطعی و رسمی شد به‌سرعت نقل محافل سینما دوستان هالیوود شده است. همچنین هرچه زمان بیشتری می‌گذرد، صحبت‌ها خیلی بیشتر شده و درباره موضوعات خیلی جدی‌تری گفتگو می‌شود؛ به طور مثال اینکه در آینده سرنوشت هر دو کمپانی به چه صورت خواهد بود و اینکه این اتحاد و پیوند، چه تغییرات و بهبودهایی ایجاد خواهد کرد.

یکی از موضوعاتی که این روزها خیلی درباره آن بحث و گفتگو می‌شود این است که شخصیت‌هایی که از ابتدا متعلق به کمپانی مارول بودند و برای مدتی به مالکیت کمپانی فاکس درآمده بودند (مانند چهار شگفت انگیز، ددپول و مردان ایکس)، حالا که دوباره به مالکیت شرکت اصلی خود درآمدند چگونه قرار است در دنیای سینمایی مارول به آنها رسیدگی شود. به نظر می‌رسد که در کنار این مسائل مهم و موضوعاتی که بیش از بقیه موارد در میان مردم اهمیت دارند، موارد دیگری هم وجود دارد که بهتر است به آنها هم توجه زیادی شود. یکی از موضوعاتی که به نسبت در میان مردم در دسته کم‌اهمیت‌ها قرار می‌گیرد، ضررهای مالی و شغلی‌ای است که به نیروهای انسانی این دو شرکت ممکن است وارد شود. به طرز تعجب‌آوری مردم و حتی مسئولان این کمپانی توجه خیلی کمی نسبت به این موضوع و ضرری که به کارکنان این دو شرکت به موجب این رویداد جدید وارد می‌شود، قائل شده‌اند.

سایت خبری ددلاین، پیشبینی کوتاهی از این وضعیت برای مخاطبان خود ترتیب داده و در قالب یک گزارش نسبتا مهم، برای کاربران خود منتشر کرده است. ریچ گرینفیلد، یک تحلیلگر کاربلد که صاحب یک شرکت خدمات مالی و بانکی جهانی با نام BTIG است، گزارشی را با نام خود در روز جمعه و در رابطه با این موضوع منتشر کرد. او در این گزارش خود عنوان کرد که به موجب قرارداد جدیدی که بین این دو کمپانی بسته شده است، حدودا حداقل ۵ هزار و حداکثر ۱۰ هزار نفر از کارکنان کمپانی فاکس در آینده‌ای نزدیک شغل خود را از دست خواهند داد. مدت خیلی زیادی است که گرینفیلد رابطه‌ی خیلی خوبی با کمپانی والت دیزنی نداشته و به‌عنوان یکی از دشمنان این شرکت در حال فعالیت است. چندی پیش، بعد از اینکه او در شبکه برنامه‌های تفریحی و ورزشی (Entertainment and Sports Programming Network یا به اختصار ESPN) گزارشی درباره از دست دادن مشترکان و خساراتی که ممکن است به مسئولان شبکه وارد شود مطرح کرد، باعث شد که ارزش سهام کمپانی دیزنی تا حدی کاهش پیدا کند.

ریچ گرینفیلد در گزارش جدید خود که حول محور کارکنان کمپانی فاکس بود اینگونه نوشت:

با اینکه کمپانی دیزنی در حال حاضر که در ابتدای این رویداد و ادغام به سر می‌برد و با توجه به رقبای سرسخت و پیشرفته خود باید نیروهای انسانی و کاری خود را بهبود ببخشد، اما برای رسیدن به سود بیشتر و مصرف هزینه کمتر به احتمال خیلی زیاد مجبور می‌شود تا بخشی از کارمندان خود را از کار بیکار کند

دیزنی انتظار دارد که در این خرید و قرارداد مالکیتی که با کمپانی فاکس امضا کرده، بتواند در هزینه‌های خود حدود ۲ میلیارد دلار سود کند. این هزینه کمتر هم تا حد خیلی زیادی به این معنی است که این کمپانی باید خیلی از کارمندان خود را اخراج کند. به منظور کاهش این هزینه‌ها و سود ۲ میلیاردی دیزنی، ما بر این اعتقادیم که در خوشبینانه‌ترین حالت، کمپانی دیزنی مجبور به بیکار کردن و اخراج ۵ هزار کارمند خود می‌شود و از آنجایی که این دو شرکت در تمام نقاط جهان کارمندان مخصوص به خود را دارند، این میزان خیلی راحت می‌تواند تا اخراج ۱۰ هزار کارمند هم برسد.

اما لازم به ذکر است که در این بحث و انتقادی که نسبت به این موضوع وارد است، ریچ گرینفیلد تنها کسی نیست که اعتراض خود را اعلام کرده است. از طرف دیگر، انجمن نویسندگان آمریکا (Writers Guild of America به اختصار The WGA) هم به نوبه خود این قرارداد و رویداد جدید را در همه زمینه‌ها و از همه نوع زاویه‌ای مورد هجوم اعتراض و انتقاد خود قرار داده است. همچنین این دو مورد ذکر شده تنها معترضان این موضوع نبودند؛ انتظار می‌رود که وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (United States Department of Justice) هم دست به کار شده و وارد این جریانات شود. از طرف دیگر ریچ گرینفیلد خطاب به صحبت رئیس جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ که در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود که اعتقاد دارد «این قرارداد می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کند»، عبارت «اخبار دروغ» را بیان کرد.

این موارد ذکر شده تنها افرادی نبودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند؛ بلکه برایان ویسر از شرکت Pivotal Research هم نتوانست سکوت خود در برابر این مسئله نگه دارد و در طی گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده با انتشار مجدد رتبه فروش خود در سهام دیزنی، بار دیگر اعلام کرد که صرف نظر از اینکه دیزنی باید پس از ادغام، نیروی کار خود را بهبود ببخشد، هنوز هم با رقبای تکنولوژیک زیادش شناخته می‌شود و باید با تصمیماتی که اتخاذ می‌کند بتواند از پس این رقبای قدر بربیاید.

نظر شما درباره این ادغام چیست؟ آیا خریده شدن کمپانی فاکس توسط دیزنی کار خوب و مفیدی بود؟ این اتفاق بیشتر به نفع کدام یک از این دو شرکت تمام می‌شود؟ 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده