نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

آن وج ورث در سن ۸۳ سالگی درگذشت

آن وج‌ورث، بازیگر قدیمی سینمای هالیوود که بسیاری وی را با بازی در کمدی موقعیت Three’s Company به خاطر دارند، چند روز پیش در منزل خود در شهر نیویورک درگذشت.

آن وج ورث (Ann Wedgeworth)، هنرپیشه قدیمی سینمای هالیوود، در تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) در منزل خود در شهر نیویورک درگذشت. طبق گزارش سایت هالیوود ریپورتر (THR)، آن وج‌ورث پس از مدت‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری، سرانجام چند روز پیش در منزل خود درگذشت. وی در زمان فوت ۸۳ سال داشت.

الیزابت آن وج‌ورث در ۲۱ ژانویه ۱۹۳۴، در شهر آبلین ایالت تگزاس به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه تگزاس فارغ‌التحصیل شد. الیزابت آن وج‌ورث همکلاسی و دوست نزدیک جین منسفیلد، هنرپیشه معروف سینمای هالیوود بود. الیزابت آن وج‌ورث پس از اتمام دوران تحصیل خود در دانشگاه تصمیم گرفت الیزابت را از بخش اول نام خود حذف کند و بعد از آن اکثریت وی را با نام آن وج‌ورث می‌شناختند. آن وج‌ورث اندکی بعد به شهر نیویورک سفر کرد و دوران حرفه‌ای کاری وی از این شهر آغاز شد.

آن وج‌ورث کار خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و تا پایان عمر نیز حرفه آغازین خود را رها نکرد و بسیار به صحنه تئاتر پایبند بود. او برای اولین مرتبه در سال ۱۹۵۸ توانست در تئاتر برادوی به روی صحنه برود. وی در آن سال در چندین نمایش مختلف برادوی حضور پیدا کرد. این هنرپیشه در سال ۱۹۷۸ برای نقش‌آفرینی در فیلم کمدی Chapter Two (بخش دوم) نیل سایمون، برنده جایزه تونی (Tony Award) شد.     

در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود که آن وج‌ورث کار خود را به‌صورت جدی در تلویزیون آغاز کرد. وی در دو سریال معروف آن دوران، یعنی The Edge of Night (لبه شب) و Another World (جهان دیگر) حضور پیدا کرد و به ایفای نقش پرداخت. البته پیش‌تر نیز آن وج‌ورث در مجموعه Kraft Television Theatre (تئاتر تلویزیونی کرافت) و سریال درام The Defenders (مدافعان) به ایفای نقش پرداخته بود، ولی خب به دلیل نقش‌هایی که بر عهده داشت، نام وی چندان مطرح نشد. اولین فیلمی که از آن وج‌ورث به روی پرده سینما رفت، فیلم درام Andy (اندی) به کارگردانی ریچارد سی سارافیان و محصول ۱۹۶۵ بود. وی در سال ۱۹۷۳ بار دیگر به سینما بازگشت و در فیلم معروف جری شاتزبرگ، یعنی فیلم Scarecrow (مترسک) حضور یافت. آن وج‌ورث در این فیلم شخصیت مقابل جین هکمن، هنرپیشه معروف آمریکایی و برنده دو جایزه اسکار بود. از دیگر بازیگران این فیلم برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن می‌توان به آل پاچینو، آیلین برنان و ریچارد لینچ اشاره داشت. وی پس از این فیلم در درام ورزشی Bang the Drum Slowly (طبل را آهسته بزن) جان دی هنکاک به نقش‌آفرینی پرداخت. در این فیلم بازیگرانی همچون مایکل موریارتی، رابرت دنیرو، وینسنت گاردنیا، هدر مک‌ری، تام لیگن، دنی آیلو، سلما دیاموند و باربارا بابکوک ایفای نقش کرده بودند. آن وج‌ورث در دهه ۷۰ میلادی در ۹ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۷۹ برای بازی در کمدی موقعیت Three’s Company از وی دعوت به عمل آمد.  

Wedgeworth

نویسندگان کمدی موقعیت Three’s Company، بعد از جدا شدن نورمن فل و آدرا لیندلی از این برنامه، به دنبال اضافه کردن شخصیت‌های جدیدی به برنامه خود بودند. با وجود آنکه شخصیتی که آن وج‌ورث ایفای نقش آن را بر عهده داشت یکی از شخصیت‌های اصلی برنامه بود، اما وی تنها در ۹ اپیزود حضور داشت. آن وج‌ورث از نویسندگان خواستار این بود که به شخصیت وی بیش‌تر بها داده شود، در غیر این صورت مجموعه را ترک خواهد کرد که همین اتفاق نیز افتاد و تعداد اپیزودهایی که آن وج‌ورث در آن‌ها حضور داشت حتی دو رقمی نیز نشد.

آن وج‌ورث در سال ۱۹۷۳ در فیلم معروف جری شاتزبرگ، یعنی فیلم Scarecrow (مترسک) حضور یافت. وی در این فیلم شخصیت مقابل جین هکمن، هنرپیشه معروف آمریکایی و برنده دو جایزه اسکار بود. از دیگر بازیگران این فیلم برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن می‌توان به آل پاچینو، آیلین برنان و ریچارد لینچ اشاره داشت

آن وج‌ورث در دهه ۸۰ میلادی در ۶ مجموعه تلویزیونی Extras (اضافی‌ها)، Filthy Rich (پولدار پلید)، One Life to Live (یک زندگی برای زیستن)، The Twilight Zone (ناحیه گرگ‌ومیش)، The Equalizer (اکولایزر) و Roseanne (رزآن) به نقش‌آفرینی پرداخت. یکی از نقش‌آفرینی‌های به‌یادماندنی آن وج‌ورث مربوط به فیلم Steel Magnolias (ماگنولیاهای فولادی) می‌شود که وی نقش کوتاه، ولی بسیار تأثیرگذار عمه فِرن را ایفا کرد.

آن وج‌ورث در دهه ۹۰ میلادی نیز در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی پرتعدادی حضور پیدا کرد. وی در مجموعه تلویزیونی Evening Shade (سایه عصرگاهی) شبکه CBS، در ۹۸ اپیزود حضور پیدا کرد و نقش شخصیت مرلین الدریج را بر عهده داشت. آن وج‌ورث همچنین در فیلم اسپین‌آف Harlan & Merleen (هارلن و مرلین) بار دیگر نقش مرلین الدریج را ایفا کرد.

ارنست مارتین، همسر آن وج‌ورث، دختران و فرزندان همسر سابق وی، بازماندگان این هنرپیشه قدیمی سینمای هالیوود هستند.  

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده