// دوشنبه, ۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: «واگرا» به صدرنشینی کوتاهِ «سیندرلا» پایان داد

در اکران این هفته دومین قسمت مجموعه‌ی «واگرا» (The Divergent) را داریم که طبق معمول این قبیل بلاک‌باسترهای نوجوان‌پسند، برخلاف نظر ترکیبی و ضد و نقیضِ منتقدان نسبت به کیفیت این نسخه، افراد بسیار زیادی از این اقتباس استقبال کرده‌اند.
از همین سو، فیلم موفق شده به پادشاهی کوتاه‌مدتِ «سیندرلا» بعد از تنها یک هفته پایان دهد و خودش را در بالاترین نقطه‌ی جدول جای دهد. این درحالی است که فیلم اکشنِ «تیرانداز» که شان پن را به عنوان شخصیت اصلی‌‌اش دارد، به‌طرز غیرسورپرایزکننده‌ای عملکردِ فاجعه‌باری داشته است. «آیا باور می‌کنی؟» نیز درام دیگری درباره‌ی سرنوشت، ایمان به خدا و دین است که آن هم در مقایسه با فیلم‌های هم‌سبک‌و‌سیاقِ سال‌های اخیر، چندان موفق‌ ظاهر نشده است. «واگرا: شورشی» که در ۳.۸۷۵ سالن سینما نمایش دارد، دقیقا یک سال پس از نسخه‌ی اول‌اش، اکران می‌‌شود. آن فیلم با ۵۴.۶ میلیون دلار افتتاحیه‌اش را شروع کرد. در ادامه عملکرد خوبی از خود نشان داد و درنهایت با فروش کلی ۱۵۰.۹ میلیون دلار به دوره‌ی اکران‌اش پایان داد. با اینکه این رقم در حد و اندازه‌ی فروش اولین فیلم «گرگ و میش» نیست و البته خیلی کمتر از فروش اولین فیلم «بازی‌های گرسنگی» هم است، اما روی هم رفته، هنوز نتیجه‌ی قدرتمندی برای یک اقتباسِ نوجوان‌پسند بود. از آن زمان تاکنون نوع بازاریابی و تبلیغاتِ قسمت دوم هم دچار تغییر شده و سران استودیو تلاش می‌کنند که آن را به عنوان یک علمی‌خیالیِ بزن‌بزن، هیجان‌انگیز و اکشن‌محور معرفی کنند. چیزی که به طرز قابل‌اشاره‌ای در مقابل تبلیغاتِ عاشقانه‌ی فیلم نخست قرار می‌گیرد. همچنین تاکنون تمرکز زیادی روی جلوه‌های ویژه‌ی فیلم بوده که به نظر می‌رسد تعدادشان از فیلم نخست بیشتر شده است. کاملا روشن است که سران استودیوهای لاینزگیت و سامیت دارند سعی می‌کنند تا طیف مخاطبانِ فیلم‌شان را از محدوده‌ی دخترهای جوان خارج‌ کرده و گسترش دهند. همچنین نتایج آمارگیری فیلم اول نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از تماشاگران در هفته‌ی افتتاحیه مرد بوده‌اند. آیا با توجه به تبلیغاتِ ضد-عاشقانه‌ی این قسمت، این تعداد تماشاگران مرد بالا خواهد رفت؟ مسئله‌ی دیگری که می‌تواند به نفع «شورشی» عمل کند، قدرت سوپراستارهایش است که نسبت به سال قبل، افزایش پیدا کرده است. شلین وودلی و انسل الگورت کسانی هستند که به خاطر انفجارِ «شوم‌بختی ما» حسابی به شهرت و محبوبیت‌شان افزوده شد. این درحالی است که مایلز تلر هم به خاطر فیلم نامزدِ اسکارِ «ویپلش» و همچنین بازی در بازخوانی «چهار شگفت‌انگیز» شدیدا روی بورس است. هیچکدام از این‌ها البته آنقدر قدرت ندارند که بازی را به طرز شگفت‌آوری عوض کنند، اما موج مثبت‌شان را نمی‌توان نادیده گرفت. maxresdefault خب، با تمام این‌ها، بالاخره «شورشی» چه عملکردی داشت؟ «شورشی» افتتاحیه‌اش را با فروشی ۵۴ میلیون دلاری آغاز کرد که تقریبا با فروش ۵۴.۶ میلیون دلاری قسمت قبلی‌اش در همین هفته‌ در سال پیش، برابری می‌کند. با اینکه انتظار افزایش عظیمی در فروش فیلم به سبک سری «گرگ و میش» را نداشتیم، اما احساس می‌کردیم این مجموعه مقداری فضای خالی برای رشد داشته باشد که ظاهرا اشتباه می‌کردیم. متاسفانه، به نظر می‌رسد «واگرا» هم در زمینه‌ی فروش به باشگاه «بازی‌های گرسنگی» و «هری پاتر» می‌پیوندد. جایی که این دو مجموعه‌ی نوجوان‌پسند نتوانستند فروش خانگی قسمت اول‌شان را تکرار کنند. بله، آخرین «هری پاتر» بالاترین رقم فروش را در این سری بر جای گذاشت، اما این اتفاق حدود یک دهه بعد و با بالا رفتن قیمت بلیت‌ها به خاطر سه‌بعدی‌شدن فیلم بود. ۶۰ درصد از مخاطبانِ «شورشی» خانم بوده‌اند که این رقم نسبت به آمار ۵۹ درصدی فیلم نخست، نشان‌دهنده‌ی افزایشی جزیی در این زمینه است. با توجه به تلاشی که برای هدایت نظر مردم به سوی جلوه‌های اکشن‌محور و دلهره‌آور فیلم بوده است، این افزایش طعنه‌آمیز به نظر می‌رسد و انگار تبلیغات‌چی‌های استودیوها در رسیدن به هدفی که در ذهن داشته‌اند، چندان موفق نبوده‌اند. «شورشی» نمره‌ی سینمااسکور «A-» را از میانگین امتیازات مخاطبا‌ن‌اش دریافت کرده. پس، می‌توان انتظار داشت که فیلم موفق شود در هفته‌های آتی خودش را به خوبی سرپا نگه دارد. فروشی بیش از ۱۳۰ میلیون دلار برای «شورشی» محتمل به نظر می‌رسد. بالاخره در رده‌ی دومِ جدول «سیندرلا» جای گرفته است. «سیندرلا» با ۴۹ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل، ۳۴.۵ میلیون دلار درآمد داشته است. مقدار افت فروش فیلم یک چیزی بین «اُز: بزرگ و قدرتمند» (۴۸ درصد) و «ملفیسنت» (۵۱درصد) است. تا این لحظه، «سیندرلا» از مرز ۱۲۲ میلیون دلار عبور کرده است. فیلم «فرار در سراسر شب» در هفته‌ی دوم اکران‌اش، با ۵۱ درصد افت فروش، فقط ۵.۱۲ میلیون دلار به جیب زده است. درحالی که این رقم در مقایسه با «گردشی در میان سنگ‌قبرها» بهتر است، اما هنوز آنقدرها شگفت‌‌انگیز نیست. این اکشنِ لیام نیسونی در طول ۱۰ روز، ۱۹.۷ میلیون دلار کسب کرده است. یکی دیگر از تازه‌واردان باکس‌آفیس، «تیرانداز» است که در ۲.۸۱۶ منطقه نمایش دارد. «تیرانداز» تنها به خاطر این مورد توجه‌ قرار گرفته که فقط ۵ میلیون دلار فروخته است. و به این ترتیب خود را به راحتی در کنار دیگر فاجعه‌های سال ۲۰۱۵ مثل «موردیکای» (۴.۲ میلیون)، «کار ناتمام» (۴.۲ میلیون) و «جکوزیِ ماشین زمان ۲» (۵.۹۶ میلیون) قرار می‌دهد. همچنین این فیلم در مقایسه با هم‌سبک‌های خودش فقط قسمت کمی از فروش «ربوده‌شده۳» و «سه روز تا کشتن» (۱۲.۲ میلیون) را به دست آورده است. «تیرانداز» شان پن را به عنوان آدم‌کش بازنشسته‌ای در ردیف اول داستان‌اش دارد که طبق معمول مجبور می شود دوباره به میدان نبرد بازگردد. اگر این خط داستانی آشنا و کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، چون هم‌اینگونه نیز است. درسال‌های اخیر بعد از موفقیتِ «ربوده شده»، این جور آثار تجاری که بازیگری کهنه‌کار را در میان آتش‌های اکشن‌اش زنده می‌کند، تبدیل به زیرژانری جدی و فراگیری شده است. اما ظاهرا، عمر این زیرژانر در حال پایان یافتن است. چراکه علاوه‌بر فیلم‌هایی مثل «سه روز تا کشتن» و «نومبرمن» که سال گذشته به ترتیب فروش‌هایی ۳۰ و ۲۵ میلیون دلاری‌ای تجربه کردند، سردمدار این سبک یعنی لیام نیسون هم با «گردشی در میان سنگ‌قبرها» و «فرار در سراسر شب» ناامیدکننده ظاهر شده است. جالب است بدانید که کارگردان «تیرانداز»، پیر مورل، همان کارگردان «ربوده شده» است و از قضا «تیرانداز» از همین سو با جمله‌ی «ساخته‌شده توسط کارگردان ربوده شده» بازاریابی شده است، اما از آنجایی که این جمله نتوانست به فروش فیلم قبلی او، «از پاریس با عشق» کمک کند، گمان نمی‌رود بتواند به یاری «تیرانداز» بشتابد. با این تفاصیر، «تیرانداز» محکوم است با ورود به هفته‌ی سوم اکران‌اش، خیلی از سالن‌هایش را از دست دهد. به احتمال زیاد فیلم با فروشی ۱۰ تا ۱۲ میلیونی به دوره‌ی اکران‌اش پایان می‌دهد. download «کینگزمن: سرویس مخفی» در هفته‌ی ششمِ اکران‌اش با تجربه‌‌ی ۲۶ درصد افت فروش، ۴.۶ میلیون دلار فروخته است. اقتباسِ کمیک‌بوکی موفقِ متیو وان، به طور کلی ۱۱۴.۶ میلیون دلار کسب کرده است. درامِ ایمان‌محورِ «آیا باور می‌کنی؟» که در ۱.۳۲۰ منطقه نمایش دارد، ۴ میلیون دلار فروخته است. این فیلم که روز جمعه فقط ۱.۲۵ میلیون دلار فروخته بود، ظاهر عملکرد بهتری در یک‌شنبه داشته است. این فیلم که محصول همان شرکتی که فیلم «خدا نمرده است» را عرضه کرده بود، است. بعد از فروش شگفتی‌آفرینِ ۶۰ میلیون دلاری آن، به عنوان دنباله‌اش بازاریابی شده است. این فیلم اما فقط توانسته به نیمی از افتتاحیه‌ی ۹.۲ میلیونی «خدا نمرده است» دست یابد. هرچند که فروش ۴ میلیونی برای فیلمی کم‌خرج که تبلیغاتِ عظیم تلویزیونی نداشته، عملکرد قابل‌قبولی است. فیلم کمدی/درام «دنی کالینز» از تازه‌اکران‌های این هفته است که از ۵ منطقه‌ای که در آنها نمایش داشته، ۷۳.۲۰۰ هزار دلار درآمده داشته است. منتظر باشید تا سینماهای نمایش‌دهنده‌ی این فیلم در طول هفته‌های آینده، افزایش پیدا کنند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 
ردیففیلمفروش این هفته
۱The Divergent Series: Insurgent۵۴ میلیون دلار
۲Cinderella۳۴.۵ میلیون دلار
۳Run All Night۵.۱ میلیون دلار
۴The Gunman۵ میلیون دلار
۵Kingsman: The Secret Service۴.۶ میلیون دلار
۶Do You Believe۴ میلیون دلار
۷The Second Best Exotic Marigold Hotel۳.۵ میلیون دلار
۸Focus۳.۳ میلیون دلار
۹Chappie۲.۷ میلیون دلار
۱۰The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water۲.۴ میلیون دلار

نگاهی به برخی از فیلم‌های تازه‌اکران‌شده‌ی باکس‌آفیس:

diver Divergent: Insurgent بزرگترین اکران این هفته، قسمت دوم مجموعه‌ی «واگرا» با نام «شورشی» بود که به طور کلی با دریافت میانگین امتیاز ۴۲ از سایت متاکریتیک ظاهرا چندان موردقبول اکثر منتقدان نبوده است. از طرفی این نمره در مقایسه با امتیاز قسمت اول که ۴۸ است، نشان می‌دهد که فیلم از نگاه منتقدان پیشرفتی که نداشته هیچ، بلکه حداقل آنقدرها پس نرفته است. بعد از اتفاقاتِ قسمت اول، تریس (شلین وودلی) و فور (نئو جیمز) در فرار به سر می‌برند و رهبرِ قدرت‌خواهِ گروه «دانش» (Erudite) یعنی جنین (کیت وینسلت) دربه‌در در جستجوی آنهاست. در این گیر و دار و زمان اندک، تریس باید بفهمد والدین‌اش جان‌شان را برای محافظت از چه چیزی قربانی کردند و چرا رهبران گروه «دانش» دستگیری آنها را در اولویت‌شان قرار داده‌اند. منتقد سایت اینترتینمت‌ویکلی که از فیلم خوش‌اش آمده، می‌نویسد:«با توجه به ماهیت فیلم، شورشی پیشرفتی عظیم نسبت به قسمت اول این فرانچایز است و این بیشتر به لطف توسعه‌ی دو بخش است: بودجه و چشم‌انداز.» لس‌آنجلس‌تایمز هم که از فیلم راضی بوده آن را« فیلمی تاثیرگذارتر و بزرگسال‌پسندتر از نسخه‌ی قبلی‌اش» خوانده است. gunman The Gunman فیلم تازه‌ی شان پن، «تیرانداز» تا این لحظه با دریافت میانگین امتیاز ۳۹ از متاکریتیک، استقبالِ ضعیف مردم در گیشه را توجیح می‌کند. داستان از این قرار است که جاسوسی بین‌المللی توسط سازمان خودش مورد هدف قرار گرفته شده است و حالا شان پن باید برای نجات خودش، نام‌اش را از لیست سیاه سازمان پاک کند. منتقد اینترتینمنت‌ویکلی که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد:«شان پن این روزها زیاد فیلم بازی نمی‌کند. پس، وقتی بازی می‌کند، شما انتظارتِ خاصی از او دارید. متاسفانه، برای لذت بردن از تیرانداز، بهتر است آن انتظارات را روی میز غرفه‌ی خریدِ پاپ‌کورن جا بگذارید و بعد وارد سالن شوید.» belive ?Do You Believe «آیا باوری می‌کنی؟» در سبک‌ فیلم‌های مرتبط با دین و ایمان و مسیحیت قرار می‌گیرد. داستان مثل همیشه درباره‌ی انسان‌هایی است که به خدا ایمان ندارند و یک‌جایی دست سرنوشت آنها را با هم آشنا می‌کند. این وسط، کشیشی هم هست که راه حقیقت را به‌شان نشان می‌دهد. شاید این خط داستانی در واقع اگر به زیبایی پرورش یابد، تبدیل به اثر قدرتمندی شود ، اما طبق ۲ نقدی که تاکنون از فیلم منتشر شده، این اتفاق به هیچ‌وجه درباره‌ی «آیا باوری می‌کنی؟» نیافتاده است و ظاهرا با فیلمِ ناقض و سقوط‌کرده‌ای طرف هستیم. منتقد سایت راجرایبرت که ۱ و نیم ستاره به فیلم داده، می‌‌نویسد:« فیلم با پیامِ منطقی و مهارشده‌ای کلید می‌خورد، اما این پیام آنچنان به طرز مسخره‌ای رشد کرده و به تلاشی زمخت و بی‌مهارت ختم می‌شود که تقریبا فیلم قبلی در مقایسه خیلی مناسب‌تر و روشنفکرانه‌تر به نظر می‌رسد.»  گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش منبع: Boxoffice Mojo تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده