// دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰

بهترین فیلم‌ های باکس‌ آفیس: لیام نیسون نتوانست برای سیندرلا تهدیدآمیز باشد

این هفته در تحولات به وجود آمده در جدول باکس‌آفیس هم اتفاق خوب داریم و هم بد.
اول اینکه اکران فیلم سینمایی «سیندرلا» که یکی دیگر از تلاش‌های دیزنی برای بازسازیِ مُدرن انیمیشن‌های کلاسیک‌اش است، فروش قابل‌انتظار و خیلی خوبی را داشت و توانست در جدولی که رقیبِ قدرتمندی در آن دیده نمی‌شود، تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد. این درحالی است که لیام نیسونِ دوست‌داشتنی و پُرکار در فیلم‌های اکشنِ خاص خودش دوباره قرار است ما را در قالب فیلم تازه‌اش، «فرار در سراسر شب»، به همان فصل‌های بزن‌بزن‌های خیابانی و دیالوگ‌های تهدیدآمیزش از پشت تلفن ببرد. هرچند که فیلم برخلاف شهرت این بازیگر موفق نشده خوب ظاهر شود و تبدیل به ناامیدکننده‌ترین رویدادِ این هفته شده است. with-prince-cinderella-2015-wallpaper «سیندرلا» اکران‌اش را در روز جمعه شروع کرد و همان موقع به ۲۳ میلیون دلار فروش دست پیدا کرد که این رقم در مقایسه با دیگر فیلم‌های بزرگ دیزنی در این سبک و سیاق، مثل «اُز: بزرگ و قدرتمند» (۲۴.۱ میلیون دلار) و «ملفیسنت» (۲۴.۳ میلیون دلار) تاحدودی کم داشت و به سختی می‌توانست خودش را از لحاظ آماری در یک سطح قرار دهد. اما در طول آخرهفته، «سیندرلا» موفق شد خودش را بالا بکشد و به حدود ۷۰ میلیون دلار دست پیدا کند. این رقم فیلم را در بین ۶ افتتاحیه‌ی برتر ماه مارس قرار می‌دهد. البته از سویی دیگر «سیندرلا» این فرصت را هم به دست آورد تا در مقابل دیگر مخلوقات دیزنی کم نیاورد. فروش فیلم خیلی نزدیک به «ملفیسنت» (۶۹.۴ میلیون دلار) و کمی پایین‌تر از «اُز: بزرگ و قدرتمند» (۷۹.۱ میلیون دلار) است. همچنین خوب است بدانید که فیلم بالاتر از «سفیدبرفی و شکارچی» (۵۶.۲ میلیون دلار) افتتاحیه‌اش را به پایان رساند. عملکرد «سیندرلا» وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که اگر بدانید بودجه‌ی فیلم ۹۵ میلیون دلار بوده است و این رقم تقریبا نصف بودجه‌ی فیلم‌های هم‌سبک‌اش است. طبق آمار، مخاطب‌های «سیندرلا» از ۶۶ درصد خانم و ۶۶ درصد خانواده تشکیل شده بودند. همچنین فیلم در نظرسنجی سایت آماری «سینما اسکور» میانگین نمره‌ی A را دریافت کرده که این نشان از رضایت بالای بییندگان می‌دهد. این موضوع به علاوه‌ی نقد‌های عالی فیلم نشان می‌دهد که به احتمال زیاد فروش «سیندرلا» تا چندین هفته با قدرت ادامه داشته باشد. پس، می‌توان پیش‌بینی کرد که فروش ۲۰۰ میلیون دلاری نهایی فیلم از همین حالا گارانتی شده باشد. «فرار در سراسر شب» با فاصله‌ی زیادی در رد‌ه‌ی دوم جای گرفته است. فیلم که تاکنون ۱۱ میلیون دلار فروش داشته، در مقایسه با فروش دیگر‌های فیلم‌های اخیرِ نیسون مثل «بدون‌توقف» (۲۸.۹ میلیون دلار) وضعیت بدی دارد و حتی موفق نشده یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌های نیسون یعنی «گردشی در میان سنگ‌قبرها» (۱۲.۸ میلیون دلار)‌ را هم پشت سر بگذارد. جالب اینکه آمارها نشان می‌دهند که ۵۲ درصد از مخاطبان فیلم خانم بوده‌اند. مسئله‌ای که برای یک فیلم اکشن با شخصیت‌هایی که همه مرد هستند، عجیب به نظر می‌رسد. همچنین ۸۶ درصد از مخاطبان فیلم هم بالای ۲۵ سال سن داشته‌اند. بینندگان میانگین نمره‌ی A-‌ را به «فرار در سراسر شب» اعطا کرده‌اند که این نشان می‌دهد تبلیغاتِ دهان به دهان فیلم عالی خواهد بود. هرچند که عبور فروش فیلم از مرز ۳۰ میلیون دلار خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد. حالا دقیقا مشخص نیست چرا لیام نیسون این‌دفعه هم با عدم توجه از سوی طرفداران‌اش مواجه شده. از یک طرف شاید درجه‌بندی سنی بزرگسال فیلم می‌تواند کمی روی مخاطب‌هایش تاثیر بگذارد ، اما از سویی دیگر، فیلم دارای یک قلابِ وسوسه‌کننده‌ی تبلیغاتی هم نیست. تعقیب و گریزهای لیام نیسون و جوئل کینامن در تاریکی نیویورک شاید جذاب به نظر برسد، اما در مقایسه با داستان «بدون‌توقف» که در هواپیمایی وسط آسمان اتفاق می‌افتاد، از همان درگیرکنندگی یکسان بهره نمی‌برد. البته این اواخر نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که از محو شدن برند اکشن‌های نیسونی خبر می‌دهند؛ در هفت ماه گذشته، «گردشی در میان سنگ‌قبرها» با آمار فروش ۲۶.۳ میلیون دلار به اکران‌اش پایان داد، درحالی که قسمت سوم مجموعه «ربوده‌شده» هم نسبت به قسمت‌های قبلی با ۳۵ درصد افت فروش مواجه شد. به هرحال، باید دید با وجود نقدهای «فرار در سراسر شب» که اغلب آن را قابل‌قبول، هیجان‌انگیز و مورد سلیقه‌ی هردوی طرفداران و غیرطرفداران کارهای نیسون اعلام کرده‌اند، سرنوشت فیلم چگونه خواهد شد. فیلم کمیک‌بوکی «کینگزمن: سرویس مخفی» نسبت به هفته‌ی قبل ۲۵ درصد افت فروش داشت و ۶.۲ میلیون دلار درآمد داشت. اما همین کافی بود تا جایی بین سه‌تای برتر چارت نصیب‌اش شود. این فیلم تاکنون ۱۰۷.۴ میلیون دلار بدست آورده و به این ترتیب در مسیر ۱۲۰ میلیونی شدن در پایانِ اکران‌اش قرار گرفته است. کمدی «تمرکز» در هفته‌ی سوم نمایش‌اش ۴۲ درصد از سرعت‌اش کاسته شد و ۵.۸ میلیون دلار فروش کرد. همراهی ویل اسمیت و مارگات رابی تاکنون ۴۴ میلیون دلار فروخته است. فیلم ناموفق «چپی» با ۵.۸ میلیون دلار فروش در این هفته در رده‌ی پنجم جای گرفته است. فیلم نسبت به هفته‌ی قبل ۵۷ درصد افت فروش داشته که این عدد در مقایسه با دیگر فیلم‌های این کارگردان، «الیزیم» (۵۴ درصد) و «منطقه ۹» (۵۱ درصد) تندتر است. بعد از ۱۰ روز، فیلم علمی‌-تخیلی نیل بلوم‌کمپ فقط ۲۳.۳ میلیون دلار بدست آورده است. کمدی «دومین بهترین هتل عجیب مریگولد» که با ۳۳ درصد افت مواجه شده، ۵.۷ میلیون دلار فروش داشته است. ۴۴۹ سینمای جدیدی که به نمایش‌دهندگان فیلم اضافه شده‌اند، به سقوط ملایم فیلم کمک زیادی کرده‌اند. وگرنه فیلم با افت شدیدتری مواجه می‌شد. این دنباله تاکنون ۱۸.۱ میلیون دلار فروخته است. فیلم مستقل/ترسناک «آن دنبال می‌کند» اکران محدودش را در ۴ منطقه آغاز کرد و توانست ۱۶۳ هزار دلار کسب کند که این عدد در مقایسه با میانگین ۴۰ هزار دلار از هر سینما، نشان از عملکرد خیلی مستحکمی دارد. انتظار داشته باشید نمایش فیلم به طرز سریعی از هفته‌های بعد گسترش پیدا کند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 
ردیففیلمفروش این هفته
۱Cinderella۷۰.۱ میلیون دلار
۲Run All Night۱۱ میلیون دلار
۳Kingsman: The Secret Service۶.۲ میلیون دلار
۴Focus۵.۸ میلیون دلار
۵Chappie۵.۸ میلیون دلار
۶The Second best Exotic Marigold Hotel۵.۷ میلیون دلار
۷The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water۴.۱ میلیون دلار
۸McFarland۳.۷ میلیون دلار
۹American Sniper۲.۹ میلیون دلار
۱۰The DUFF۲.۹ میلیون دلار

 نگاهی به فیلم‌های تازه‌اکران‌شده‌ی باکس‌آفیس:

box-officeddIt Follows مدتی‌ است که در حسرت یک فیلم دلهره‌آورِ درست‌و‌حسابی مانده‌ایم. همین اواخر فیلم «اثر لازاروس» (Lazarus Effect) را داشتیم که طبق امتیاز منتقدان، افتضاح و غیرقابل‌تماشا از آب درآمد. ولی مثل اینکه خوشبختانه اکنون می‌توانیم از «آن دنبال می‌کند» انتظار تجربه‌ی تازه‌نفس و فوق‌العاده‌ای را داشته باشیم. جِی، دختری ۱۹ ساله است که بعد از رابطه‌ای که با پسری ناشناس برقرار می‌کند، خود را گرفتار تصاویری عجیب و اذیت‌کننده‌ پیدا می‌کند و همیشه احساس می‌کند کسی یا چیزی درحال تعقیب‌اش است و رهایش نمی‌کند. اکنون جی و دوستانِ جوان‌اش، به دنبال راهی برای فرار از ترس‌هایی هستند که تنها قدم‌هایی از آنها فاصله دارد. این فیلم که در فهرست موردانتظارترین ترسناک‌های زومجی هم قرار داشت، با نقدهای خیلی خوبی روبه‌رو شده است. توتال‌فیلم در نقدش می‌آورد:«فیلم ترسناکی که تک‌تک ساعت‌های بیداری‌تان را تا هفته‌ها، به تصرفِ خودش درمی‌آورد. تک‌تک فریم‌های «آن دنبال می‌کند» با هراسی بی‌نام‌ و‌ نشان گره خورده است.» اینترتینمنت‌ویکلی هم در یادداشت‌اش می‌نویسد:«اثری که به‌طرز سرگیجه‌آوری تنش‌زا و مورمورکننده است.» box-officeCinderella «سیندرلا» که داستان همان دختر زیبا و معصومِ کارتونِ دوران کودکی‌مان را تعریف می‌کند، درباره‌ی دختری به نام اِلا است که بعد از مرگ غیرمنتظره‌ی پدرش، پس از مادرش تنها تکیه‌گاه باقی‌مانده‌ی زندگی‌اش را هم از دست می‌دهد و با ظلم‌های نامادری و حسودی‌ و زخم‌زبان‌های دِرِزیلا و آناستازیا تنها می‌ماند و باید آنقدر مدارا کند و مهربانی به خرج دهد تا در نهایت برای برداشتن کفش‌ بلورین‌اش، با شاهزاده آشنا شود. منتقد ریل‌ویوز در نقدش می‌نویسند:«سیندرلا فیلمی خانوادگی است که به‌طرز شگفت‌انگیزی در حفظ نقاطِ قوت مواد منبع موفق است، درحالی که آنها را برای مخاطبانِ جدیدش هم بروز کرده است.» ورایتی هم که فیلم را دوست داشته، می‌آورد:« با اینکه سیندرلا هرگز نمی‌تواند جای آن انیمیشن کلاسیک دیزنی و حتی خواهرخوانده‌های زشت‌اش را بگیرد، اما در حد یک همراه‌کننده‌ی شایسته‌، خوب است.» نویسنده‌ی یو‌.اس‌.ای تودی هم می‌آورد:«با درخشش پرطراوات‌اش و تصاویر دل‌ربایش، سیندرلا تقریبا مجبورتان می‌کند جادو را باور کنید.» box-officedRun All Night فیلم تازه‌ی لیام نیسون شاید امتیازات ضد و نقیضی دریافت کرده باشد، اما ظاهرا تمام عناصر فیلم‌های این بازیگر را می‌توانید در «فرار در سراسر شب» پیدا کنید و این می‌تواند برای طرفدارانی که از آنها خسته نشده‌اند، راضی‌کننده و به معنای همراه شدن با شخصیتی آشنا باشد. داستان درباره‌ی هیتمنِ یک گروه گنگستری در بروکلین به نام جیمی کانلان (لیام نیسون) است که زمانی معروف به «قبرکن» بوده است. جیمی که گذشته‌ی تلخی دارد، متوجه می‌‌شود‌‌‌ پسری که مدت‌ها قبل ترک‌اش کرده بوده، هدف گروه خلاف‌کاری خودش قرار گرفته است. او با انتخاب سختی روبه‌رو می‌شود: اینکه باید بین خانواده‌ی کاری و خانواده‌ی واقعی‌اش که بهشان بدهکار است، یکی را انتخاب کند. منتقد لس‌آنجلس‌تایمز می‌نویسد:«فیلم که مملو از المان‌هایی است که می‌شناسیم، تجربه‌ی تقریبا متفاوتی را ارائه می‌دهد. فرار در سراسر شب موفق می‌شود نفس‌تان را حبس کند اما درنهایت ببینده را تشنه‌ رها می‌کند.» سایت راجر ایبرت در نقدش می‌آورد:« فرار در سراسر شب ثابت می‌کند که اکشن‌های باکیفیت لزوما لازم نیست تا وقتی که از همان نوآوری‌های قبلی به خوبی استفاده می‌کنند، دست به نوآوری‌های جدید بزنند.» گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش منبع : IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده