نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹

دیوید فینچر از ساخت دنباله فیلم World War Z سخن گفت

این طور که به نظر می‌رسد دیوید فینچر وسواس زیادی روی ساخت قسمت دوم فیلم World War Z دارد و قرار نیست همچون خیلی از دنباله‌های دیگر تنها شاهد ساخت فیلمی از سر رفع تکلیف باشیم.

دیوید فینچر در مورد ساخت قسمت دوم فیلم اکشن و ترسناک World War Z (جنگ جهانی زد) گفت که تصمیم‌گیری برای ساخت این فیلم کاملاً به کیفیت فیلمنامه بستگی دارد. قسمت اول فیلم World War Z گریبانگیر مشکلات فراوانی در مراحل تولید شده بود و یکی از این مشکلات به روابط بازیگر اصلی این فیلم، یعنی برد پیت با کارگردان فیلم، مارک فراستر برمی‌گشت که رابطه چندان حسنه‌ای با یکدیگر نداشتند. جدای از این مشکل نه چندان کوچک، باید به تأخیرهای زیادی که در روند مراحل فیلمبرداری نیز به وجود آمد اشاره داشت که دلیل آن هم خرج‌تراشی بیش از اندازه پروژه بود و بودجه آن بسیار فراتر از آن چیزی که سازندگان در ابتدا تصور می‌کردند شد.

جالب است بدانید صحنه‌های مربوط به یکی از بازیگران اصلی فیلم، یعنی دانیلا کرتش، کاملاً از اول فیلمبرداری شد و دوباره‌کاری بیهوده‌ای را در طول ساخت فیلم رقم زد. در نتیجه همین فیلمبرداری دوباره صحنه‌های مربوط به بازیگر سوم فیلم، نبرد پرخرجی که در روسیه به تصویر کشیده شده بود تماماً از فیلم نهایی حذف شد. با وجود اینکه فیلم World War Z با مشکلات عدیده‌ای در طول مراحل ساخت روبه‌رو بود، ولی در نهایت فیلمی بدی از آب درنیامد و از همان زمان اکران این فیلم در سال ۲۰۱۳، صحبت‌هایی مبنی بر ساخت دنباله آن نیز به گوش می‌رسید. فیلم World War Z در مجموع منتقدان و تماشاچیان را راضی کرد و توانست با فروش ۵۴۰ میلیون دلاری، بودجه ساخت ۱۹۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی جبران کند. در ابتدا خوان آنتونیو بایونا برای کارگردانی قسمت دوم فیلم World War Z انتخاب شده بود، ولی در سال ۲۰۱۶ خبر رسید که این کارگردان اسپانیایی قرار است کارگردانی فیلم Jurassic Park: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده) را عهده‌دار باشد. در هر صورت باید گفت خیلی‌ها با شنیدن نام دیوید فینچر برای کارگردانی قسمت دوم فیلم World War Z جا خوردند و اصلاً انتظار نداشتند که کارگردانی صاحب نام ساخت دنباله این فیلم را قبول کند؛ خبری که با وجود متعجب کردن خیلی‌ها، باعث خوشحالی بسیاری از سینمادوستان شد. مذاکرات دیوید فینچر و سازندگان نیز چندان به طول نیانجامید و در ماه ژوئن سال جاری بود که خبر رسمی امضاء قرارداد این کارگردان برای کارگردانی این فیلم اکشن و ترسناک منتشر شد.   

WWZ

از آن زمان تاکنون، شاهد انتشار خبر خاصی از این پروژه نبودیم. حال دیوید فینچر در مصاحبه با بخش پادکست مجله امپایر به طور خلاصه از شرایط کلی ساخت قسمت دوم فیلم World War Z سخن گفت. در این مصاحبه سؤالی در رابطه به پروژه فعلی دیوید فینچر از وی پرسیده شد که وی هنگام پاسخ به این سؤال، اشاره‌ای هم به قسمت دوم فیلم World War Z می‌کند. سخنان وی را با هم می‌خوانیم:

بر روی سریالی کار کردم که مربوط به شبکه HBO بود، سریالی که هرگز پخش نشد، و همزمان کارگردانی چند قسمت از سریال Mindhunter (شکارچی ذهن) را نیز انجام دادم و پس از پایان این کار، حدود یک سالی می‌شود که به همراه دنیس کلی در حال کار بر روی فیلمنامه قسمت دوم World War Z هستیم. من و دنیس امیدواریم که بتوانیم سوژه‌ای مناسب و بهتر بگویم، دلیلی قانع‌کننده برای ساخت قسمت دوم این فیلم بیابیم، نمی‌خواهیم از سر رفع تکلیف تنها دنباله‌ای بر قسمت اول ساخته باشیم.

این طور که به نظر می‌رسد تا زمانی که دیوید فینچر داستان خوبی برای قسمت دوم فیلم World War Z پیدا نکند و نویسندگان فیلمنامه خوبی به وی تحویل ندهند، شاهد پیشرفت در روند ساخت فیلم جدید نخواهیم بود. جالب است ببینیم که چطور کارگردانی همچون دیوید فینچر از پس پروژه‌ای بلاک‌باستری و پرخرج برخواهد آمد، البته مطمئناً دیوید فینچر ایده‌های خود را برای جلوگیری از سر به فلک کشیدن بودجه فیلم جدید خواهد داشت. آخرین فیلم نسبتاً پرخرج و مجموعه‌ای که دیوید فینچر کارگردانی آن را عهده‌دار شد، قسمت سوم مجموعه Alien (بیگانه) بود، فیلمی که مراحل ساخت آن برای دیوید فینچر بسیار کابو‌س‌وار دنبال شد و با توجه به تجربه ساخت آن فیلم، طبیعی است در مورد ساخت قسمت دوم فیلم World War Z این چنین وسواس از خود نشان دهد. قسمت سوم فیلم Alien را نمی‌توان از بهترین فیلم‌های دیوید فینچر دانست، ولی با این حال فیلم ضعیفی نیز نبود. بودجه ساخت آن فیلم ۵۵ میلیون دلار بود و توانست ۱۶۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد.

Fincher-II

خوشبختانه طبق اخبار منتشرشده، به نظر می‌رسد قسمت دوم فیلم World War Z به رمان مکس بروکس وفادارتر خواهد بود. قسمت اول این فیلم چندان به رمان معروف و خوب مکس بروکس وفادار نبود و همین تصمیم سازندگان باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران رمان شد و البته ناراحتی مکس بروکس را به همراه داشت. لازم به یادآوری است فیلم ابتدایی برای نمایش در سینما درجه سنی PG-13 را دریافت کرد و همین موضوع تا حدی به هیجان صحنه‌های ترسناک و اکشن آن فیلم ضربه زد. در فیلم World War Z بازیگرانی همچون برد پیت، میری انوس، دانیلا کرتش، جیمز بج دیل، متیو فاکس، دیوید مورس، الیس گابل و پیتر کاپالدی به نقش‌آفرینی پرداختند. متیو مایکل کارناهان، درو گودارد و دیمون لیندلف نویسندگان فیلم ابتدایی بودند.

این طور که به نظر می‌رسد تا زمانی که دیوید فینچر داستان خوبی برای قسمت دوم فیلم World War Z پیدا نکند و نویسندگان فیلمنامه خوبی به وی تحویل ندهند، شاهد پیشرفت در روند ساخت فیلم جدید نخواهیم بود

دیوید فینچر فیلمساز، کارگردان موزیک ویدئو و تهیه کننده آمریکایی است. وی دو نامزدی اسکار بهترین کارگردانی برای درام عاشقانه و فانتری The Curious Case of Benjamin Button (مورد عجیب بنجامین باتن) و فیلم زندگینامه‌ای The Social Network (شبکه اجتماعی) را در کارنامه هنری خود دارد. دیوید فینچر یکی از برترین کارگردانان سینمای هالیوود محسوب می‌شود و دو فیلم Fight Club (باشگاه مشت‌زنی) و Se7en (هفت) وی هیچ‌گاه از خاطر سینمادوستان نخواهد رفت. از دیگر فیلم‌های معروفی که این کارگردان صاحب سبک کارگردانی کرده است می‌توان به The Game (بازی)، Panic Room (اتاق وحشت)، Zodiac (زودیاک) و The Girl with the Dragon Tattoo (دختری با خالکوبی اژدها) اشاره کرد. آخرین فیلمی که از دیوید فینچر بر روی پرده سینما اکران شد، درام جنایی، روانشناسانه و معمایی Gone Girl (دختر گم‌شده) بود که با استقبال بسیار خوبی از طرف منتقدین همراه شد. این فیلم توانست با بودجه ساخت ۶۰ میلیون دلاری، نزدیک ۳۷۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده