نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰

انتقاد شدید مارتین اسکورسیزی از سایت Rotten Tomatoes

مارتین اسکورسیزی با انتقاد شدید از سایت Rotten Tomatoes، این سایت را دشمن فیلمسازان خواند و نقدهای آن را واقعی ندانست.

مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی-آمریکایی با انتقاد شدید از سایت Rotten Tomatoes گفت که نقدهای فیلمی که روی این سایت قرار می‌گیرند در واقع نقش دشمن فیلمسازان را دارند و نقدهای این سایت را نمی‌توان نقد خوب و مناسبی دانست. علی‌رغم اینکه این موضوع در برخی از نقدهای سایت Rotten Tomatoes کاملاً به چشم می‌آید و کمی هم موضوع عجیبی است، ولی باید بدین نکته نیز اشاره داشت که این سایت در سال‌های اخیر به‌خوبی توانسته است نظر طرفداران را جلب کند و جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری آن‌ها داشته است. حتی استودیوهای سازنده فیلم نیز به نقش مهم این سایت در فروش فیلم‌ها و تصمیم طرفداران برای خرید بلیت ساخته‌هایشان اعتراف کرده‌اند.

این روزها سایت Rotten Tomatoes جایگاه خاصی در میان طرفداران فیلم و سریال دارد و می‌توان این سایت را مهم‌ترین سایت جوامع هواداران فیلم و سریال دانست که نظرات خود را در آنجا با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این‌طور بگوییم که با انتشار نمره یک فیلم در سایت Rotten Tomatoes، اکثر سایت‌های خبری ترجیح می‌دهند نمره این سایت را مرجع قرار دهند و نگاه کلی منتقدان نسبت به فیلمی را از روی امتیازات این سایت متوجه می‌شوند. به‌عنوان مثال به‌تازگی شاهد انتشار نمرات دو فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) و Flatliners (مرگ‌بازان) از سوی سایت Rotten Tomatoes بودیم. فیلم اول که کارگردانی آن را دنیس ویلنوو بر عهده داشت بسیار مورد پسند منتقدان قرار گرفت و امتیاز ۸۸ را از این سایت گرفت، ولی فیلم بازسازی Flatliners نیل آردن اوپلو در ابتدا امتیاز خنده‌دار صفر را گرفت و حال با کمی پیشرفت توانسته است به عدد ۴ برسد!

Score

تماشای فیلم Mother (مادر) دارن آرونوفسکی مبنای صحبت‌های جدید مارتین اسکورسیزی بوده است. وی پس از دیدن این فیلم بود که نظرات خود را راجع به نقدهای سایت Rotten Tomatoes و همچنین سیستم امتیازدهی CinemaScore اعلام کرد. میانگین نقدهای سایت Rotten Tomatoes به فیلم دارن آرونوفسکی ۶۸ بود، ولی در مجموع این سایت آنچنان روی خوشی به فیلم Mother نشان نداد و گفت که این فیلم برای تماشاچیان معمول سینما داستانی بیش از اندازه پیچیده و سنگین را به تصویر کشیده است. سیستم امتیازدهی CinemaScore نیز که در واقع بر اساس امتیاز تماشاچیان در سینما است، بدترین درجه ممکن، یعنی F را برای فیلم آرونوفسکی منتشر کرد که مطمئناً در روند فروش این فیلم تأثیر زیادی داشته و دارد. مارتین اسکورسیزی در بخش ستون مهمان The Hollywood Reporter نظرات خود را در این رابطه اعلام کرد. وی چنین نوشت:

این مؤسسات و این نقدهای مجموع، فضایی را به وجود آورده‌اند که باید این فضا را دشمن فیلمسازان جدی دانست. حتی نام این سایت نیز توهین‌آمیز است (با اشاره به عنوان Rotten Tomatoes به معنای گوجه‌فرنگی‌های گندیده). نقدهای با شور و شوق و بر اساس علاقه زیادی که توسط عاشقان سینما نوشته می‌شود که دانشی حقیقی از تاریخ فیلم دارند، کم کم در حال رنگ باختن است. از طرف دیگر روز به روز صداهای بیشتری بیرون از گود شنیده می‌شود در باب نقد کامل؛ افرادی که از تماشای فیلم‌ها لذت می‌برند و در عین حال فیلمسازان را می‌کوبند و گاهی اوقات با نقدهای خود آثار فیلمسازان را نابود می‌کنند. فیلم Mother دارن آرونوفسکی را می‌توان مثال زد که جماعتی به‌شکلی مذبوحانه و خونخوارانه از خجالت آن درآمدند.  

مارتین اسکورسیزی از این گونه قضاوت‌های شدید و تند بسیار آشفته و ناراحت است و از نظر وی بسیاری از مردم می‌خواهند فیلم را از نگاه خود تعریف و دسته‌بندی کنند، نقاط ضعف آن را بیابند و دست آخر فیلم را محکوم به شکست کرده و فیلمساز را نکوهش کنند. مارتین اسکورسیزی پس از خواندن نقدها و اخبار مربوط به فیلم Mother، تصمیم می‌گیرد این فیلم را تماشا کند که همین تصمیم باعث می‌شود بیش از پیش از سایت Rotten Tomatoes و سیستم امتیازدهی CinemaScore متنفر شود! وی پس از تماشای فیلم Mother در این رابطه چنین گفت:

بعد از اینکه شانس تماشای فیلم Mother را پیدا کردم، حتی بیشتر از قبل از قضاوت‌ عجولانه ناراحت و آشفته شدم و به همین دلیل می‌خواهم نظرم را با شما به اشتراک بگذارم. مردم آن بیرون تشنه خون‌اند؛ تنها به این دلیل که فیلم Mother نتوانسته است تعریف و تفسیری سرراست و دو کلمه‌ای برای آن‌ها داشته باشد.

Scoresese-II

خلاصه صحبت‌های مارتین اسکورسیزی در بخش ابتدایی این مقاله نیز این بود که سایت‌ Rotten Tomatoes و سایت‌های امتیازدهی جمعی هیچ ارتباطی با نقد واقعی فیلم ندارند و بسیار از آن دورند. از نظر مارتین اسکورسیزی این سایت‌ها، فیلم‌ها را همچون یک اسب در مسابقه اسب‌سواری می‌بینند، همچون دفترچه راهنمای رستوران‌های خوب در نظر می‌آورند یا همچون پیشنهادهای خرید لوازم خانگی سایت Consumer Reports معرفی می‌کنند. مارتین اسکورسیزی در ادامه گفت که این سایت‌ها زیروبم صنعت فیلم و فیلمسازی را می‌دانند، ولی مطلقاً هیچ کمکی به بالا بردن قدرت استدلال و درک فیلم و خلق آثار تازه نکرده‌اند. سطح فیلمسازان به تولیدکننده محتوا تنزل یافته است و تماشاچیان نیز به مصرف‌کنندگانی بدون هیچ‌گونه حس کنجکاوی و علاقه تبدیل شده‌اند.

مارتین اسکورسیزی از این گونه قضاوت‌ها و نقدهای شدید و تند بسیار آشفته و ناراحت است و از نظر وی بسیاری از مردم می‌خواهند فیلم را از نگاه خود تعریف و دسته‌بندی کنند، نقاط ضعف آن را بیابند و دست آخر فیلم را محکوم به شکست کرده و فیلمساز را نکوهش کنند

مطمئناً صحبت‌هایی که مارتین اسکورسیزی مطرح کرده است جای تأمل فراوان دارد. این کارگردان شهیر و صاحب سبک یکی از اساتید سینمای مدرن است و اگر با بخشی از این صنعت مشکل داشته باشد، بد نیست کمی راجع به آن بیشتر فکر شود و موضوع مطرح‌شده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در هر حال سایت Rotten Tomatoes نیز محبوبیت زیادی در میان طرفداران سینما دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم این صحبت‌ها چه تغییراتی را سبب خواهد شد.

مارتین اسکورسیزی کارگردانی فیلم‌های زیادی را بر عهده داشته است و اکثر ساخته‌های وی از فیلم‌های عالی تاریخ سینمای مدرن هستند. از معروف‌ترین فیلم‌های این کارگردان نامی می‌توان به Taxi Driver (راننده تاکسی)، New York, New York (نیویورک، نیویورک)، Raging Bull (گاو خشمگین)، The King of Comedy (پادشاه کمدی)، The Last Temptation of Christ (آخرین وسوسه مسیح)، Goodfellas (رفقای خوب)، Gangs of New York (دارودسته‌های نیویورکی)، The Aviator (هوانورد)، The Departed (رفتگان)، Shutter Island (جزیره شاتر) و The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت) اشاره داشت. آخرین فیلمی که از این کارگردان به روی پرده سینما رفت، درام تاریخی Silence (سکوت) با بازی لیام نیسون، اندرو گارفیلد و آدام درایور بود. این فیلم از آثار متفاوت سالیان اخیر مارتین اسکورسیزی بود که البته همچون بسیاری از فیلم‌های متفاوت و باکیفیت، مورد توجه سینمادوستان نسل جدید قرار نگرفت.

پروژه بعدی مارتین اسکورسیزی که فیلمبرداری آن نیز شروع شده است، فیلم The Irishman است. فیلم‌نامه‌ این فیلم را استیو زایلیان از روی رمان چارلز برانت با عنوان I Heard You Paint Houses به رشته‌ تحریر درآورده است. در کارنامه‌ استیو زایلیان نویسندگی فیلم‌های مطرحی چون Schindler’s List (فهرست شیندلر)، Gangs of New York ،All the King's Men (تمام مردان پادشاه) و American Gangster (گنگستر آمریکایی) به چشم می‌خورد.   

شبکه‌ استریم نتفلیکس تهیه‌کنندگی و پخش فیلم The Irishman را بر عهده دارد. این شبکه تصمیم دارد فیلم را پیش از مراسم اسکار امسال اکران کند تا شانس نامزد و برنده شدن در این مراسم برای مارتین اسکورسیزی و دیگر عوامل فیلم حفظ شود. رابرت دنیرو، گاستن پاولوویچ، جین روزنتال، راندال امِت و اِما تیلینگر کاسکف تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده