// پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵

احتمال تبدیل داستان V for Vendetta به یک سریال تلویزیونی

آخرین شایعات منتشر شده، از تبدیل کتاب مصور V for Vendetta، اثر آلن مور، به یک سریال تلویزیونی توسط شبکه Channel 4 خبر می‌دهند.

طبق شایعاتی که در سایت‌های مختلف و همچنین رسانه‌های بریتانیایی مطرح شده، به‌زودی اقتباسی از کتاب مصور وی مثل وندتا (V for Vendetta) یا «ک مثل کین خواهی»، اثر مشهور آلن مور، به دنیای تلویزیون راه خواهد یافت و طبق ادعای سایت Bleeding Cool، کانال ۴ (Channel 4) بریتانیا نیز کار تولید این مجموعه‌ی تلویزیونی را بر عهده خواهد داشت.

در اواسط دهه‌ی قبل بود که اقتباس سینمایی V for Vendetta به نویسندگی و تهیه‌کنندگی واچوفسکی‌ها و کارگردانی جیمز مک‌تیگو به نمایش درآمد و به دلیل محتوای جذاب خود و همینطور دیالوگ‌های تاثیرگذارش، در بین مردم به محبوبیتی فوق العاده دست یافت و حتی ردپای آن در تعداد زیادی از جنبش‌های اجتماعی نقاط مختلف جهان نیز نمایان شد. با این حال این اقتباس به دلیل انحراف زیاد واچوفسکی‌ها از منبع اصلی خود، مورد غضب آلن مور و همچنین طرفداران متعصب کتاب وی قرار گرفت. آلن که در ابتدا قصد همکاری با سازندگان فیلم را داشت، پس از مشاهده‌ی حفره‌های فراوان فیلمنامه از کار کنار کشید. او که کتاب V for Vendetta را در واکنش به اقدامات مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق بریتانیا نوشته بود، اعتقاد داشت که داستان وی درباره‌ی تقابل فاشیسم و آنارشیسم است؛ در حالی که در داستان فیلم، این مفهوم با تقابل جنبش نومحافظه‌کاری و فلسفه لیبرالیسم آمریکایی جایگزین شده است. از طرفی پایان داستان کتاب نیز در فیلم به پایانی احساسی با چاشنی انقلاب تغییر یافته بود. در ادامه مور حتی از قرار گرفتن نامش در تیتراژ فیلم نیز جلوگیری کرد.

v for vendetta

تا به امروز به جز V for Vendetta، فیلم‌های «از جهنم» (From Hell) به کارگردانی برادران هیوز، انجمن نجیب‌زادگان عجیب (The League of Extraordinary Gentlemen) به کارگردانی استیون نورینگتون و همچنین نگهبانان (Watchmen) به کارگردانی زک اسنایدر بر اساس کتاب‌های مصور آلن مور ساخته شده‌اند که دو فیلم اول، آثار به‌شدت ناامیدکننده‌ای بودند و Watchmen نیز در این میان، با نظرات متفاوتی روبه‌رو شد؛ تا جایی که برخی از منتقدان آن را یک شاهکار سینمایی و برخی دیگر آن را یک فاجعه خواندند. با مشاهده‌ی این وضعیت اینگونه به نظر می‌رسد که اقتباس سینمایی از آثار مور کار چندان آسانی نیست.

کتاب V for Vendetta آنقدر پیچیدگی و زوایای پنهان داستانی دارد که گردآوری آن در یک فیلم سینمایی، بدون دستکاری و حذف برخی نکات، تقریبا غیر ممکن است. با این حال یک مجموعه‌ی تلویزیونی با توجه به ساختار متفاوت خود، قطعا این پتانسیل را خواهد داشت که با روایتی دقیق و وفادارانه، تمام محتوای فیلم و همچنین کنایه‌های اجتماعی مور را در داستان خود منعکس کند. خصوصا که Channel 4 در این سال‌های اخیر با ساخت مجموعه‌هایی نظیر ناجورها (Misfits)، هیومنز (Humans) و همینطور دو فصل اول سریال آینه سیاه (Black Mirror) ثابت کرده که می‌تواند با بهره‌گیری از افراد خلاق در ژانرهای مختلف موفق باشد.

V for Vendetta تنها اثر آلن مور نیست که قرار است تبدیل به یک مجموعه‌ی تلویزیونی شود. شبکه‌ی HBO چند ماهی است که کار پیش تولید سریال نگهبانان (Watchmen) را آغاز کرده و دیمون لیندلوف که ساخت سریال‌هایی نظیر لاست (Lost) و بازماندگان (The Leftovers) را در کارنامه دارد، نویسندگی طرح کلی داستان و همچنین تهیه‌کنندگی پروژه را بر عهده خواهد داشت.

alan moore

آلن مور

آلن مور که یکی از تحسین شده‌ترین نویسندگان تاریخ داستان‌های مصور است، کتاب V for Vendetta را در ۱۰ شماره، در فاصله‌ی سپتامبر سال ۱۹۸۸ تا ماه می سال ۱۹۸۹ منتشر کرد. کار تصویرسازی این مجموعه بر عهده‌ی دیوید لوید بوده است.


منبع SreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده