نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۹

برخی از فیلم‌ های قدیمی برگرفته از رمان‌ های استفن کینگ بازسازی می‌شوند

استفن کینگ به دنبال گرفتن حق امتیاز ساخت دوباره برخی فیلم‌های کلاسیک برگرفته از رمان‌های قدیمی خود است.

استفن کینگ یکی از نویسندگانی است که آثار زیادی بر اساس رمان‌های معروفش به نمایش درآمده است، با این وجود اکثر طرفداران قدیمی استفن کینگ معتقدند که بیشتر سریال‌ها و فیلم‌هایی که از روی آثار وی ساخته شده‌اند، وفادارای کمی به کتاب‌هایش دارند و سازندگان چندان به خط سیر داستانی و جزئیات ذکر شده در کتاب‌های وی پایبند نبوده‌اند. از فیلم Firestarter (آتش‌افروز - ۱۹۸۴) گرفته تا فیلم‌های معروفی همچون The Running Man (مرد فراری - ۱۹۸۷)، Misery (مصیبت - ۱۹۹۰)، The Lawnmower Man (مرد چمن‌زن - ۱۹۹۲) و The Shawshank Redemption (رستگاری در شاوشنک - ۱۹۹۴)؛ البته بسیاری از فیلم‌های برگرفته از رمان‌های استفن کینگ در کنار سرگرم‌کننده بودن، کیفیت بسیار خوبی نیز دارند، اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که نسبت به وقایع ذکر شده، داستان‌سرایی و به تصویر کشیدن جزئیات، بسیار با رمان‌های وی متفاوتند.  

اخیراً گزارشاتی منتشر شده است مبنی بر اینکه استفن کینگ در حال بازپس‌گیری حق امتیاز ساخت دوباره برخی از آثار مهم خود است. طبق گزارش سایت Zerner Law، استفن کینگ در حال بازپس‌گیری حق امتیاز ساخت فیلم‌های Creepshow (نمایش منزجر‌کننده - ۱۹۸۲)، The Dead Zone (منطقه مرده - ۱۹۸۳)، Cujo (کوجو - ۱۹۸۳)، Firestarter (آتش‌افروز - ۱۹۸۴)، Children of the Corn (فرزندان ذرت - ۱۹۸۴) و Cat's Eye (چشم گربه - ۱۹۸۵) است. اگر استفن کینگ قویاً این موضوع را دنبال کند، احتمالاً شاهد ساخت نسخه‌های وفادارانه‌تر فیلم‌های کلاسیک وی باشیم. 

King-II

با توجه به گزارش سایت Zerner Law در مورد تلاش استفن کینگ برای بازپس‌گیری حق امتیاز این آثار، دیگر امکان فروش این آثار به اشخاص دیگر وجود ندارد و قطعاً صاحب امتیاز بعدی شخص استفن کینگ خواهد بود. قانون در این مورد اینگونه است که استفن کینگ باید حداکثر دو سال پیش از تاریخ اتمام حق امتیاز آثارش، اخطاریه خود را برای دریافت دوباره این حق امتیاز ارائه دهد و تاریخ در نظر گرفته شده اتمام حق امتیاز نیز باید در ۵ سال آخر دوره ۳۵ ساله انتقال حق امتیاز باشد.     

اگر استفن کینگ قویاً موضوع بازپس‌گیری حق امتیاز ساخت آثار خود را دنبال کند، احتمالاً شاهد ساخت نسخه‌های وفادارانه‌تر فیلم‌های کلاسیک وی باشیم

استفن کینگ این پروسه را از ماه آگوست سال ۲۰۱۶ آغاز کرده است که بدین معناست که آگوست سال ۲۰۱۸ وی بار دیگر صاحب امتیاز حق ساخت آثار خود خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر استودیو سازنده فیلم Children of the Corn تصمیم به بازسازی این فیلم بگیرد، آن زمان باید دوباره مذاکرات با استفن کینگ را از سر گرفته و رضایت وی را جلب نماید.

گزارشات سایت Bloody Disgusting بدین موضوع اشاره داشته‌اند که هم‌اکنون نسخه‌های جدید فیلم‌های Firestarter و Cujo در دست ساخت است و احتمالاً پیش از آنکه استفن کینگ حق امتیاز ساخت آثار خود را دوباره به دست آورد، اکران خواهند شد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که این توافقات و در واقع این قوانین حقوقی تنها مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌شوند و بر فرض مثال اگر سازندگان قصد بازسازی هر کدام از آثار استفن کینگ در خارج از این کشور را داشته باشند، از نظر قانونی ایرادی نمی‌توان به این کار وارد دانست.

It

در دیگر خبرهای مرتبط با استفان کینگ باید به فیلم ترسناک و بسیار مورد انتظار It (آن) آندرس موچیتی اشاره داشت که هفته آینده بر روی پرده سینما خواهد رفت. به تازگی نیز گراهام اسمیت، تهیه‌کننده فیلم It، از ساخت دنباله این فیلم خبر داد و گفت پس از پایان نگارش فیلمنامه، به سرعت مراحل ساخت فیلم آغاز می‌شود.  

فیلم It داستان کودکی را روایت می‌کند که در شهر دری ناپدید شده است. حال گروهی از نوجوانان باید با بزرگ‌ترین ترس خود مقابله کنند و وارد یک خانه متروکه شوند و با دلقکی شیطانی به نام پنی‌وایز که طی قرن‌ها مرتکب قتل و خشونت شده است، روبه‌رو شوند و با او مبارزه کنند. بیل اسکارشگورد، جیدن لیبرهر، جرمی ری، سوفیا لیلیس، فین ولفهارد، چوسن جیکوبز، وایات اولف، نیکولاس همیلتون و جک دیلان گریزر، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم It حضور دارند.

فیلم It برای اکران در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۷ شهریورماه ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده