نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۲

نسخه سه بعدی Terminator 2 فیلمی بی نقص است

ویلیام ویشر، نویسنده ارشد دو فیلم ابتدایی مجموعه Terminator (ترمیناتور)، نسخه سه بعدی قسمت دوم آن را بی‌نقص توصیف کرد و از صحنه‌ حذف‌شده‌ مورد علاقه خود سخن گفت.

خیلی از طرفداران مجموعه ترمیناتور با شنیدن این خبر که قرار است نسخه سه‌بعدی فیلم علمی-تخیلی Terminator 2: Judgment Day (ترمیناتور ۲: روز داوری - ۱۹۹۱) ساخته و اکران شود، خاطرات پارک سه‌بعدی استودیو یونیورسال که در حرکتی خلاقانه دنباله‌ای کوتاه از این فیلم محبوب را با عنوان T2 3-D: Battle Across Time (تی ۲، سه بعدی: نبرد در میان زمان - ۱۹۹۶) به نمایش گذاشت، برایشان زنده شد. یکی از این استودیوها در ایالت فلوریدای آمریکا و دیگری در کشور ژاپن قرار داشت. این نمایش شامل دو بخش می‌شد که در بخش اول فناوری مورد استفاده با پخش ویدیویی کوتاه برای تماشاچیان توضیح داده می‌شد و بخش دوم و اصلی آن با اجرایی زنده و تعاملی، همزمان با پخش فیلم ادامه می‌یافت. ولی خب آن نسخه سه‌بعدی تعریفی بسیار متفاوت با نسخه کنونی فیلم‌های سه‌بعدی دارد و تکنولوژی جدید بسیار پیشرفته‌تر است و تجربه‌ واقعی‌تری را برای تماشاچیان به ارمغان آورده است.

ترمیناتور ۲: روز داوری، یکی از معدود دنباله‌های تاریخ سینما است که بسیاری معتقدند حتی از اولین فیلم این مجموعه نیز به مراتب بهتر است. بازی عالی آرنولد شوارتزنگر در نقش تی-۸۰۰، جلوه‌های تصویری فوق تصور و انقلابی فیلم در آن زمان و وجود صحنه‌های اکشن پی‌در‌پی و نفس‌گیر، از ویژگی‌های ساخته‌ی متمایز جیمز کامرون بود. شنیدن خبر دیدن دوباره‌ی این فیلم بر پرده‌ی سینما، آن هم به صورت سه‌‌بعدی، طرفداران این فیلم تخیلی را بسیار هیجان‌زده کرده و مطمئناً آن را از دست نخواهند داد.

T-1000

حقیقت این است که جیمز کامرون با ریمستری عالی و نیز سه‌بعدی‌سازی باکیفیت این فیلم، بدعتی جدید در زمینه سه‌بعدی‌سازی و ریمستر فیلم‌های قدیمی بر جای گذاشت

از دو روز پیش اکران قسمت دوم مجموعه ترمیناتور به‌صورت سه‌بعدی آغاز شده است. سازندگان تنها به سه‌بعدی‌سازی فیلم اکتفا نکرده‌‌اند و فریم به فریم فیلم ۳۵ میلیمتری قدیم را ریمستر کرده و به کیفیت 4K تبدیل کرده‌اند. سایت گیم‌اسپات با ویلیام ویشر، نویسنده و یکی از دوستان قدیمی جیمز کامرون، صحبتی راجع به نسخه سه‌بعدی و ریمستر‌شده ترمیناتور ۲: روز داوری داشته و نظر وی را در مورد کیفیت این اثر جویا شده است. صحبت‌های وی را با هم می‌خوانیم:      

چند نکته‌ای در مورد نسخه سه‌بعدی این فیلم کلاسیک وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کنم. اول اینکه پخش دوباره این فیلم بعد از گذشت چندین سال روی پرده سینما، آن هم به‌صورت سه‌بعدی، برای آن دسته از طرفدارانی که این تجربه را نداشته‌اند بسیار جذاب خواهد بود. فکر می‌کنم اگر سازندگان تنها قصد اکران دوباره قسمت دوم فیلم ترمیناتور را داشتند، به‌جز طرفداران دو آتشه این مجموعه کسی علاقه‌ای برای دوباره رفتن به سینما و دیدن نسخه معمولی این فیلم را نداشت. حقیقت این است که جیمز کامرون با ریمستری عالی و نیز سه‌بعدی‌سازی باکیفیت این فیلم که بسیار هم فوق‌العاده به نظر می‌رسد، بدعتی جدید در زمینه سه‌بعدی‌سازی و ریمستر فیلم‌های قدیمی بر جای گذاشت. به نظر من در مجموع ایده‌‌ خوبی بود؛ چون باعث می‌شود بسیاری از مردم که این فیلم را روی پرده ندیده‌اند، به سمت سینما کشیده شوند. نزدیک ۲۵ یا ۲۶ سال از اکران این فیلم می‌گذرد و خیلی‌ها آن زمان هنوز به دنیا هم نیامده بودند. به نظر من سه‌بعدی‌سازی، ریمستر و اکران دوباره این فیلم، ایده‌ای بسیار جالب و خوب بود. فکر می‌کنم قسمت دوم این فیلم در زمینه جلوه‌های ویژه و ساخت تصاویر کامپیوتری، یکی از بهترین‌های تاریخ بوده است و حدس می‌زنم در نسخه جدید‌‌، بهبودها و ویرایش‌های جدید، آن را بسیار بهتر از قبل هم ساخته است. از همین روی معتقدم که این نسخه، بی‌نقص‌ترین نسخه‌ فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری است.

جیمز کامرون نیز هفته‌ گذشته صحبتی با بخش سینمایی سایت یاهو داشت و به این مورد اشاره کرد که برخی اشتباهات جزئی فیلم که به کلیت کار لطمه زده بودند و بیننده‌ها همیشه به آن‌ها اشاره داشتند، در نسخه سه‌بعدی برطرف شده است. یکی از این گاف‌ها مربوط به صحنه‌ی تعقیب‌وگریزی می‌شود که شیشه‌‌ی جلو کامیون کاملاً جدا شده، ولی در شات بعدی دوباره ظاهر می‌شود. یکی دیگر هم صحنه‌ی مربوط به موتورسواری آرنولد شوارزنگر است که کاملاً مشخص است شخص موتورسوار آرنولد نیست.

ویلیام ویشر صحبت‌های خود را چنین ادامه داد:

اگرچه این فیلم در مجموع همان فیلم ۲۵ سال پیش است و در واقع لباسی جدید به آن پوشانده‌اند و سر و روی آن را دستی دوباره کشیده‌اند، ولی تکرار تجربه‌ی دیدن این فیلم روی پرده‌ی سینما در کنار ویژگی‌های جدید اضافه‌شده، تجربه‌ای بسیار خوب و دلنشین خواهد بود.

وی در مورد برخی صحنه‌های حذف‌شده فیلم نیز گفت:

اگرچه طی این سال‌ها بسیاری از صحنه‌های حذف‌شده دوباره در نسخه‌های متفاوت گنجانده شدند، ولی به نظر من نسخه اصلی هنوز هم بهترین نسخه است. تنها یک صحنه وجود داشت که از حذف آن ناراحت شدم و آن هم صحنه‌ای است که سارا و جان کانر عمل جراحی کوچکی روی آرنولد شوارزنگر انجام می‌دهند. این صحنه در نسخه‌ کارگردان فیلم وجود داشت. در این صحنه سارا و جان کانر در گاراژ عمل جراحی کوچکی را روی ربات ترمیناتور انجام می‌دهند. آن‌ها در ابتدا ترمیناتور را خاموش می‌کنند و پردازنده اصلی را از بدن وی خارج و کدی جدید به آن وارد می‌کنند. ما این صحنه را با دیالوگ جایگزینی خودکار که در آن آرنولد می‌گوید: «هرچه بیش‌تر اینجا بمانم، بیش‌تر یاد می‌گیرم»، پُر کردیم و به‌نوعی نحوه‌ی یادگیری این ربات در مورد مردم و ویژگی‌های انسانی را پوشاندیم. همیشه آن صحنه را دوست داشتم.

جالب است بدانید ویلیام ویشر سال گذشته طی مصاحبه‌ای که با طرفداران این مجموعه داشت گفت که علاقه‌ چندانی به سه‌بعدی‌سازی ندارد؛ چون فیلم‌ها در حالت عادی هم به‌صورت سه‌بعدی در یاد ما مانده‌اند و نیازی به این کار نیست. وی با اشاره به آن صحبت‌ها گفت هنوز هم گاهی اوقات با دیدن این فیلم‌ها دچار سردرد می‌شود، ولی روشی را که جیمز کامرون به‌کار برده است دوست دارد. وی در مورد شیوه سه‌بعدی‌سازی جیمز کامرون چنین گفت:

جیمز به‌خوبی سه‌بعدی‌سازی این فیلم را مدیریت کرد. با دیدن این فیلم متوجه هیچ‌گونه تفاوتی با دیگر آثار سه‌بعدی نمی‌شوید، ولی خب، همچون دیگر فیلم‌ها باعث اسپاسم مغزی نمی‌شود!

Wisher

جالب است بدانید ویلیام ویشر در فیلم The Terminator (ترمیناتور - ۱۹۸۴) نقش کوتاهی را نیز ایفا کرد. وی در آن فیلم نقش مأمور پلیسی را داشت که ترمیناتور مورد نوازش قرار داد و البته وسیله‌ی نقلیه‌اش را دزدید! وی در فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری نیز حضور داشت. در آن صحنه‌ای که تی-۸۰۰ از پنجره فروشگاه به بیرون پرتاب می‌شود، شخصی از وی عکس می‌گیرد که آن نقش را ویلیام ویشر بر عهده داشت.

این فیلم از تاریخ ۲۵ آگوست (۳ شهریورماه) به روی پرده رفته است.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده