// سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۵

دیدگاه لوک بسون درباره شخصیت کاپیتان آمریکا و سیاست های هالیوود

لوک بسون در مصاحبه‌ی اخیر خود، با نسبت دادن واژه‌ی پروپاگاندا به شخصیت کاپیتان آمریکا، به صورت بی‌پرده به انتقاد از سیاست‌های هالیوود و آمریکا پرداخت.

لوک بسون، کارگردان سرشناس فرانسوی که این روزها فیلم «والرین و شهر هزار سیاره» (Valerian and the City of a Thousand Planets) را در حال نمایش دارد، به طور کلی از طرفداران آثار ابرقهرمانی سال‌های اخیر سینما به حساب نمی‌آید و این موضوع را می‌توان در مصاحبه‌ی وی با CinePOP نیز احساس کرد. او در این مصاحبه گفت:

حدود ۱۰ سال پیش که قسمت‌های نخست مرد عنکبوتی (Spider-Man) یا مرد آهنی (Iron Man) را مشاهده می‌کردم، به نظر واقعا عالی بودند. ولی حالا ادامه دادن آن تا قسمت‌های ۶ و ۷ و ۸ و کش دادن دائمی این وضعیت به نظرم خسته‌کننده می‌رسد؛ اینکه ببینی فلان ابرقهرمان در این قسمت با یک ابرقهرمان همکاری می‌کند و در قسمت بعد با ابرقهرمانی دیگر. احساس می‌کنم در این جهان گم شده‌ام.

بسون در ادامه با نسبت دادن واژه‌ی پروپاگاندا به کاپیتان آمریکا، حسابی به این شخصیت داستانی و سیاست‌های هالیوود تاخت:

چیزی که مرا بیش از هرچیز آزار می‌دهد این موضوع است که هالیوود همیشه سعی در نمایش برتری آمریکا دارد و اینکه آنها چقدر ملت بزرگی هستند. منظور من این است که کدام کشور را تا به امروز دیده‌اید که به دنبال ساختن مثلا کاپیتان برزیل یا کاپیتان فرانسه باشد؟ هیچ‌کدام. اینجا ما احتمالا باید با شرمندگی بگوییم که نه نه، ما نمی‌توانیم چنین آثاری بسازیم. فقط آنها می‌توانند. آنها می‌توانند این شخصیت را کاپیتان آمریکا خطاب کنند و بقیه نیز احساس کنند که این کاملا طبیعی است. من برای پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی اینجا نیستم. من اینجا هستم تا به روایت داستان بپردازم.

بسون پیش از این، فیلم لوسی (Lucy) را ساخته است که به نوعی داستانی ابرقهرمانانه دارد و شخصیت آن زنی با بازی اسکارلت جوهانسون است که پس از مصرف داروهای بسیار پیشرفته، موفق به گسترش توانایی‌های ذهنی خود و رسیدن به هوش مافوق انسانی می‌شود.

لوک بسون دلیل اصلی عدم موفقیت فیلم Valerian and the City of a Thousand Planets در آمریکا را این‌گونه بیان می‌کند که تماشاگران آمریکایی معمولا در برابر داستان‌پردازی‌های بلندپروازانه و سینمای بی‌پروا از خود مقاومت نشان می‌دهند:

تماشاگران آمریکایی نوعی از مقاومت را در وجودشان دارند. من کور نیستم و می‌توانم به راحتی این موضوع را احساس کنم. آنها احتمالا می‌گویند که این فیلم اثری از مارول نیست. کارا دلوین بازیگر نشده و هنوز ستاره‌ی مد است. ریحانا این وسط چه می‌گوید؟ و اصلا این مرد مضحک فرانسوی کیست؟ من تمام اینها را حس می‌کنم. به طور کلی ما دو بازار عرضه‌ی جهانی داریم: یکی آمریکا و دیگری سایر نقاط جهان.

آثار بسون در مقایسه با فرهنگ سینمای فرانسه، بسیار هالیوودی به نظر می‌رسند؛ از طرفی احساسات و افکار وی نیز چندان مورد پسند استودیوهای هالیوودی نیست

بسون از همان ابتدا می‌دانست که چشم‌انداز او از اقتباس آثار کمیک پیر کریستین، چندان منطبق بر کلیشه‌های هالیوودی نخواهد بود و به همین دلیل نیز روی کمپانی‌های مطرح آمریکایی برای تامین بودجه‌ی فیلم حساب نکرد و در عوض، از طریق کمپانی فیلمسازی شخصیش، EuropaCorp با STX Entertainment به شراکت پرداخت. به طور کلی آثار بسون در مقایسه با فرهنگ سینمای فرانسه، بسیار هالیوودی به نظر می‌رسند؛ ولی از سویی دیگر، احساسات و افکار وی و وسواس خاصش که از دل فرانسوی بودن او برمی‌آید هم چندان مورد پسند استودیوهای هالیوودی نیست:

من با سینمای اسپیلبرگ، لوکاس، اسکورسیزی و کوپولا بزرگ شده‌ام، ولی در این میان، آثار تارکوفسکی، کوروساوا و گدار نیز به همان اندازه روی من تاثیر گذاشته‌اند و فیلم‌های من، انعکاس همین نگاه تلفیقی به سینما است. من از تماشای فیلم‌های آمریکایی لذت می‌برم، اما به همان اندازه از فیلم‌های دیگر هم خوشم می‌آید و سعی می‌کنم این موضوع را در فیلم‌های خودم نیز منعکس کنم.

تفاوت حساسیت‌های خاص بسون با آثار مطرح هالیوودی در همان چند ثانیه‌ی اول تریلر فیلم والرین نیز مشخص است؛ جایی که در آن استفاده از رنگ‌های روشن و بسیار بانشاط، در تضادی کامل با فضای تاریک آثار ابرقهرمانی قرار می‌گیرد.

valerian

بسون این تصور را که ما ممکن است در آینده فقط شاهد فیلم‌های علمی تخیلی باشیم بسیار ترسناک می‌داند

بسون در پایان صحبت‌هایش این تصور را که ما ممکن است در آینده فقط شاهد فیلم های علمی تخیلی باشیم بسیار ترسناک می‌داند و ادعا می‌کند که در چنین شرایطی قطعا خودش را خواهد کشت. با این حال او سعی می‌کند همچنان نگاه مثبتش به آینده را حفظ کند:

بیایید کمی ساده باشیم و دست به رویاپردازی بزنیم. مثلا این رویا که در آینده، همه دستانمان را به نشانه‌ی دوستی به هم تکان خواهیم داد؛ در حالی که روی لب تک‌ تکمان لبخندی زیبا نقش بسته است و آدم فضایی‌ها و بیگانگان تمایل دارند تا دانش خود را با ما به اشتراک بگذارند. من می‌خواهم مخاطب جوان به این رویا لبخند بزند و این فلسفه را بپذیرد که هر بیگانه‌ی در حال پروازی منحصرا یک موجود شرور نیست.

والرین و شهر هزار سیاره، جدیدترین اثر لوک بسون که بر اساس داستان‌های کمیک فرانسوی والرین و لورلین (Valérian and Laureline) ساخته شده، داستانی علمی-تخیلی را در قرن بیست و هشتم و در یک ایستگاه فضایی به نام آلفا روایت می‌کند که در آن، میلیون‌ها موجود از صدها نژاد و از سیاره‌های مختلف پیش از پیدایش تاریکی در کنار یکدیگر در نهایت صلح زندگی می‌کنند. از بازیگران مطرح این فیلم می‌توان به دین دی هان، کارا دلوین، کلایو اوون، ایتان هاوک و روتخر هاور اشاره کرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده