نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲

دنیای سینمایی دی‌سی، فیلم‌هایی با درجه‌ی سنی R خواهد ساخت

طبق سخنان مدیر کمپانی برادران وارنر، در آینده شاهد ساخت فیلم‌هایی با درجه‌ی سنی R توسط این کمپانی خواهیم بود.

توبی امریک، مدیر کمپانی برادران وارنر، در سخنانی اعلام کرد که نمی‌توان قطعاً گفت که این اتفاق خیلی زود رخ خواهد داد، ولی بسیار محتمل است که طی چند سال آینده فیلم‌هایی بیش‌تری از دنیای سینمایی دی‌سی با درجه‌ی سنی R ساخته شود. اینکه کمپانی برادران وارنر این تصمیم را گرفته، آنچنان هم تعجب‌ برانگیز نیست، چون از همان ابتدای امر هم مشخص بود که این کمپانی فیلم‌های برگرفته از کمیک‌بوک‌های دی‌سی را کم کم با فضای تاریک‌تری درهم خواهد آمیخت؛ تصمیم برادران وارنر این است که دنیای دی‌سی را نسبت به فیلم‌های استودیوی مارول و نیز کمپانی فاکس، قرن بیستم با مجموعه‌‌های همچون X-Men (مردان ایکس)، تاریک‌تر و تا حدودی خشن‌تر به تصویر بکشند. البته گفتنی است در مجموعه‌ی فیلم‌های X-Men کمپانی فاکس قرن بیستم، صحنه‌هایی با درجه‌ی R وجود داشته است، ولی کلیت این مجموعه اتمسفری کمیک‌گونه‌ و نه آنچنان خشن و تیره‌وتار را نمایش داده است که آن را در ردیف دیگر فیلم‌های برگرفته از کمیک‌بوک‌ها قرار می‌دهد؛ جدای از آخرین فیلم نمایش داده شده از شخصیت ولورین! با وجود تعداد فیلم‌های زیادی که اکنون دی‌سی لیست کرده و در فکر برنامه‌ریزی برای ساخت و اکران آن‌هاست، قطعاً شانس بالایی برای ساخت یک فیلم یا حتی بیش‌تر از این هم با درجه‌ی سنی R وجود دارد و به نظر کم کم باید شاهد صحنه‌های خشن‌تر، داستان‌های تلخ‌تر، فضای تاریک‌تر و دیالوگ‌های نه چندان مؤدبانه‌تر در فیلم‌های برگرفته از کمیک‌بوک‌ها باشیم! چیزی که با پیشینه‌ی دنیای سینمایی دی‌سی چندان مطابقت ندارد.

Deadpool II

البته ذکر این نکته هم اهمیت دارد که کمپانی برادران وارنر پیش از این نیز تعدادی از فیلم‌های دنیای سینمایی دی‌سی، همچون Batman v Superman: Dawn of Justice (بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت) را با درجه‌ی سنی R، به صورت DVD یا بلوری اکران کرده است (نسخه‌ی مخصوص کارگردان این فیلم‌ها معمولاً درجه‌ی سنی R داشته است). با این وجود بسیاری از طرفداران تنها به نسخه‌ی خانگی این فیلم‌ها قانع نبوده و خواستار اکران عمومی این دسته از فیلم‌های بالای ۱۷ سال بر روی پرده‌ی سینما هستند؛ این دسته از سینمادوستان بی‌صبرانه منتظر دیدن فیلم‌های کمیکی مورد انتظارشان در فضایی متفاوت‌تر، تاریک‌تر و نمایش وجهی هنرمندانه‌تر از شخصیت‌های مورد علاقه‌شان بر روی پرده‌ی سینما هستند.      

توبی امریک هنگام مصاحبه با سایت وِرایتی (Variety) در مورد پروژه‌های آینده دنیای سینمایی دی‌سی به این نکته اشاره کرد که کمپانی برادران وارنر برای ساخت فیلم‌هایی با درجه‌ی سنی R در سال‌های آینده، چراغ سبز نشان داده است، علی‌الخصوص پس از موفقیت قابل توجه دو فیلم برگرفته از کمیک‌بوک کمپانی فاکس، قرن بیستم، یعنی فیلم Logan (لوگان) و فیلم Deadpool (دِدپول):    

اگر تصمیم به نساختن فیلم‌هایی با درجه‌ی سنی R می‌گرفتیم، تعجب می‌کردم!

همین جمله‌ی کوتاه از توبی امریک نشان‌دهنده‌ی این امر است که در حال حاضر تا چه اندازه نگاه به صنعت ساخت فیلم‌های اقتباسی از کمیک‌بوک‌ها در هالیوود تغییر کرده است و احتمالاً بخش زیادی از این تغییر رویکرد نیز به موفقیت غیرقابل پیش‌بینی دو فیلم Logan و Deapool بازمی‌گردد که هم در گیشه موفق بودند و هم مورد تمجید و تحسین منتقدین قرار گرفتند. در هر دو فیلم‌ شخصیت‌های اصلی در شرایط سخت و دشواری قرار گرفتند که نه تنها به واقعی‌تر و باورپذیرتر شدن آن‌ها کمک کرد، بلکه سبب شد خون تازه‌ای وارد رگ‌های ژانر کلیشه‌ای و تجاری فیلم‌های برگرفته از کمیک‌بوک‌ها شود. فضای تیره‌وتار، جدی و صحنه‌های خشن فیلم Logan از یک طرف و دیالوگ‌ها و شوخی‌های بی‌پرده‌ی Deadpool از طرفی دیگر.  

Logan

اولین مرتبه نیست که چنین گزارشاتی پیرامون تصمیمات کمپانی برادران وارنر منتشر می‌شود. پیش از این نیز تا حدی می‌دانستیم که این کمپانی چنین تصمیمی را در رابطه با دنیایی سینمایی دی‌سی گرفته است، ولی نکته‌ی حائز اهمیت این است که این بار یک مقام رسمی اجرایی در این کمپانی این موضوع را تأیید کرده است و همین امر احتمال جدی بودن این تصمیم کمپانی برادران وارنر را قوت می‌بخشد. پس از موفقیت سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان، اکنون نوبت موفقیت فیلم Wonder Woman (زن شگفت‌انگیز) کمپانی برادران وارنر رسیده است و این فیلم در گیشه بسیار موفق عمل کرده و از طرفی منتقدین نیز آن را تحسین کرده‌اند. Wonder Woman بسیار مورد توجه قرار گرفته است چون با ساخته‌های پیشین دنیای سینمایی دی‌سی کاملاً متفاوت است و در عین حال ریشه‌های آن با فضای پیشین فیلم‌های دی‌سی مرتبط است. خوشبختانه اکنون با صحبت‌های کوتاهی که توبی امریک داشته است، می‌توان امید داشت که کمپانی برادران وارنر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت دنیایی خاص‌تر و در مسیری متفاوت از دیگر ساخته‌های پیشین خود است و قدمی روی به جلو برداشته است.      

 

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده