// سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

گزارش باکس آفیس: فیلم جدید اسکارلت جوهانسون شکست خورد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فیلم Cars 3 و پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

تماشا در یوتیوب

یک هفته‌ی دیگر گذشت و ظاهرا شگفتی‌های «واندر وومن» (Wonder Woman) تمامی ندارند. جدیدترین محصول کمپانی دی‌سی‌ کامیکس در سومین هفته‌ی اکرانش ۴۰ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار دیگر به دست آورد. رقمی که پشت سر درآمد ۴۲ میلیون دلاری «شوالیه‌ی تاریکی» در هفته‌ی سومش، در رده‌ی دوم بهترین هفته‌های سوم فیلم‌های برادران وارنر قرار می‌گیرد و پشت سر «اونجرز» (۵۵ میلیون دلار)، «مرد عنکبوتی» (۴۵ میلیون) و «شوالیه‌ی تاریکی» (۴۲ میلیون) در رده‌ی چهارم بهترین هفته‌های سوم فیلم‌های ابرقهرمانی قرار می‌گیرد. این در حالی بود که «واندر وومن» در سومین هفته‌ی اکرانش فقط با ۳۰ درصد افت فروش مواجه شد و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۲۷۴ میلیون و ۶۰۲ هزار دلار رساند و بالاتر از فیلم‌هایی همچون «اونجرز: دوران اولتران»، «شرک ۲»، «آلیس در سرزمین عجایب» و بله، «تایتانیک» در رده‌‌ی یازدهم بهترین درآمدهای هفته‌ی سوم تاریخ قرار گرفت. افت فروش ۳۰ درصدی فیلم در بین فیلم‌هایی با افتتاحیه‌ی بالای ۱۰۰ میلیون دلار، «واندر وومن» را پایین‌تر از «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» (۲۲ درصد افت) و «کتاب جنگل» (۲۹ درصد افت) در جایگاه سوم کمترین افت فروش‌های هفته‌ی سوم قرار می‌دهد. افت فروش هفته‌ی سوم «واندر وومن» کمتر از افت فروشِ «مرد عنکبوتی» (۴۵ درصد)، «شرک ۲» (۳۳ میلیون) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۳۹ درصد) است. خلاصه یک قانون نانوشته اما مهم در باکس آفیس وجود دارد و آن هم این است که اگر بتوانید در زمینه‌ی فروشِ هفته‌ی بعد از افتتاحیه از «شرک ۲» جلو بزنید، یعنی کارتان بیستِ بیست است و خب، «واندر وومن» یکی از اندک فیلم‌هایی است که به چنین دستاوردی دست یافته است.

تمام اینها به خاطر این است که «واندر وومن» یک رویداد سینمایی تمام‌عیار در میان اقیانوسی از رویدادهای سینمایی قلابی است. این فیلم به حدی موردانتظار بوده و ترکانده است که ترکش‌های موفقیتش دارد به ضرر بعضی از فیلم‌های خوب این روزها مثل «کاپیتان زیرشلواری» (Captain Underpants) و «شب سخت» (Rough Night) تمام می‌شود. تحلیلگران فکر می‌کنند این تنها بخش منفی موفقیت تاریخی «واندر وومن» است. ساخته‌‌ی پری جنکینز بعد از سه هفته از مجموع فروش خانگی فیلم‌هایی همچون «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۲۵۹ میلیون)، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۲۰۲ میلیون)، «پیشتازان فضا» (۲۵۷ میلیون) و «فیلم لگو» (۲۵۷ میلیون) عبور کرده است. کارشناسان فکر می‌کنند «واندر وومن» احتمالا تا هفته‌ی بعد از مجموع درآمد ۲۴ روزه‌ی «بتمن علیه سوپرمن» (۳۱۱ میلیون) عبور خواهد کرد و همچنین در حال حاصر ۵۲ میلیون دلار بیشتر از «نگهبانان کهکشان» در این زمان (درآمد ۱۷ روزه‌ی این فیلم ۲۲۲ میلیون دلار بود) فروخته است. اگر خانم شگفت‌انگیز با همین فرمان جلو برود، درآمد خانگی بالای ۴۰۰ میلیون دلاری این فیلم پیش‌بینی می‌شود. «واندر وومن» همین الان از «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (درآمد ۱۷ روزه‌ی ۲۶۰ میلیون دلار) جلو زده است.

resident evil the final chapter

یک نکته‌ی مهم: «کتاب جنگل» ۴۲ میلیون در هفته‌ی سومش کسب کرد و کارش را با ۳۶۸ میلیون تمام کرد و «زوتوپیا» هم ۳۷ میلیون در هفته‌ی سومش فروخت و با ۳۴۱ میلیون به کارش پایان داد. «اسکای‌فال» نیز ۳۵ میلیون در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و در نهایت به ۳۰۴ میلیون دلار درآمد خانگی دست پیدا کرد. اینها تنها فیلم‌هایی هستند که اگرچه بالای ۳۵ میلیون دلار در سومین هفته‌ی اکرانشان فروخته‌اند، اما از دستیابی به ۴۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی باز مانده‌اند. بقیه‌ی فیلم‌ها به درآمدی بالای ۴۰۰ میلیون دست پیدا کرده‌اند. آیا «واندر وومن» جزو گروه کوچک اول خواهد بود یا گروه بزرگ دوم؟

از آنجایی که «واندر وومن» به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی کودک‌پسندانه‌ی زن‌محور در جایگاه منحصربه‌فردی قرار می‌گیرد، رقابت با دیگر فیلم‌ها تاثیر زیادی روی فروشش نخواهد گذاشت. اما خب، بالاخره اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، «واندر وومن» با آغاز اکران «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه»، «من نفرت‌انگیز ۳» و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»، سینماهایش را آرام آرام از دست خواهد دارد و خود برادران وارنر هم باید تمرکزش را روی کمدی «خانه» (The House) و «دانکرک» (Dunkirk)، بلاک‌باستر جدید آقای نولان معطوف کند. با این حال تحلیلگران درآمد نهایی بسیار نزدیکی به «نگهبانان کهکشان: جلد دوم» را برای «واندر وومن» پیش‌بینی می‌کنند.

البته هنوز تمام نشده. «واندر وومن» اکرانی به همین اندازه شگفت‌انگیز را در کشورهای خارجی تجربه می‌کند. فیلم این هفته ۳۹ و نیم میلیون دلار دیگر به دست آورد و مجموع درآمد خارجی‌اش را به ۲۹۷/۲ میلیون دلار رساند. این به این معنی است که «واندر وومن» تاکنون ۵۷۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از سرتاسر دنیا به جیب زده است. این یعنی فیلم به زودی از «لوگان» (۶۱۵ میلیون) عبور خواهد کرد و پشت سر «کاراییب ۵» (۶۵۰ میلیون)، «نگهبانان کهکشان ۲» (۸۴۴/۴ میلیون)، «سریع و خشن ۸» (یک میلیارد و ۲۳۸ میلیون) و «دیو و دلبر» (یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون) به پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ تبدیل خواهد شد. مطمئنا این رده‌بندی با ورود بزرگانی همچون «من نفرت‌انگیز ۳» و «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» دچار تغییر و تحول خواهد شد، اما روی هم رفته «واندر وومن» همین الانش با عبور از درآمد جهانی ۵۶۶ میلیون دلاری «کونگ: جزیره‌ی جمجمه»، پرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

resident evil the final chapter

در زمینه‌ی مقایسه با دیگر فیلم‌های کامیک‌بوکی هم باید گفت «واندر وومن» هم‌اکنون از «انت‌من» (۵۱۷ میلیون درآمد جهانی) عبور کرده و به زودی منهای «ددپول» (۷۸۳ میلیون) و «افراد ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (۷۴۷ میلیون) از تمام فیلم‌های افراد ایکس نیز عبور خواهد کرد. این در حالی است که «ثور: دنیای تاریک» (۶۴۲ میلیون)، «مرد پولادین» (۶۶۸ میلیون) و «دکتر استرنج» (۶۷۷ میلیون) هم تا پایان اکرانِ فیلم، از خشم زن شگفت‌انگیز در امان نخواهد بود و البته تحلیلگران فکر می‌کنند فیلم شانس پشت سر گذاشتن «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» (۷۰۹ میلیون)، «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» (۷۱۴ میلیون) و «جوخه‌ی انتحار» (۷۴۵ میلیون) را نیز خواهد داشت. پس، آره اونی که می‌گفت فیلم‌های ابرقهرمانی زن‌محور فروش نمی‌کنند، خودش از صف بیاد بیرون!

مهم‌ترین تازه‌اکران هفته اما «ماشین‌ها ۳» (Cars 3)، جدیدترین ساخته‌ی استودیوی پیکسار است که ۵۳ و نیم میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد و به مجموع درآمد جهانی ۷۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. رقمی که اگرچه کمتر از افتتاحیه‌های ۶۰ و ۶۶ میلیونی قسمت‌های اول و دوم این مجموعه است، اما چندان اهمیت ندارد. چون «ماشین‌ها» مجموعه‌ای است که درآمد اصلی‌اش را از طریق اسباب‌بازی‌ها و محصولات جانبی به دست می‌آورد. شش سال پیش بود که پیکسار اعلام کرد تاکنون ۱۰ میلیارد دلار از فروش محصولات «ماشین‌ها» در سرتاسر دنیا درآمدزایی کرده است. موفقیت تجاری «ماشین‌ها» از این جهت اهمیت دارد که به پیکسار اجازه می‌دهد تا دست به ریسک‌هایی مثل «بالا» (Up) یا «پشت و رو» (Inside Out) بزند. با این حال «ماشین‌ها ۳» گرچه شانزدهمین فیلم از ۱۸ فیلم پیکسار است که اکرانش را با صدرنشینی شروع کرده، اما یکی از کم‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ پیکسار را داشته است. در واقع از ۱۸ فیلم پیکسار، فقط چهار فیلم پایین‌تر از «ماشین‌ها ۳» قرار می‌گیرند که دوتا از آنها «داستان اسباب‌بازی» و «زندگی یک حشره» هستند. ولی با محاسبه‌ی نرخ تورم تنها فیلمی که افتتاحیه‌ای کمتر از «ماشین‌ها ۳» دارد، «دایناسور خوب» است. تنها رقیب «ماشین‌ها ۳»، «من نفرت‌انگیز ۳» است که دو هفته‌ی دیگر اکران می‌شود. با این حال تحلیلگران فکر نمی‌کنند که مشکلی برای «ماشین‌ها ۳» به وجود بیاید. چون فیلم‌های پیکسار و ایلومینیشن سابقه‌ی موفقیت در کنار یکدیگر را دارند. در سال ۲۰۱۰ «من نفرت‌انگیز» (۲۵۶ میلیون) و «داستان اسباب‌بازی ۳» (۴۱۵ میلیون) با هم در باکس آفیس ترکاندند. تحلیلگران فکر می‌کنند اگر فیلم عملکردی شبیه به «ماشین‌ها ۲» داشته باشد کارش را با ۱۵۰ میلیون دلار به پایان می‌رساند و اگر شبیه به «در جستجوی دوری» ظاهر شود، می‌تواند به ۱۹۱ میلیون دلار هم دست پیدا کند.

دومین تازه‌اکران هفته اما «همه‌ی نگاه‌ها به من» (All Eyez on Me) است. این فیلم زندگینامه‌ای که براساس زندگی شخصی و حرفه‌ای توپاک شکور، رپر معروف آمریکایی ساخته شده، رقم عالی ۲۷ میلیون دلار را در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کسب کرد. دلیل استقبال عالی از این فیلم ۴۰ میلیون دلاری این است که فیلم نه تنها خودش را با موفقیت به عنوان یک رویداد سینمایی مهم در کنار بلاک‌باسترهای مرسوم تبلیغات کرد، بلکه به خاطر سالگرد ۴۶ سالگی شکور حکم یه لحظه‌ی مهم برای طرفداران این هنرمند فقید را هم داشت. فیلم با اکرانی شبیه به «هشت مایل» (Eight Mile) و «بچه‌ی ناف کامپتون» (Straight Outta Campton) می‌تواند خود را به درآمد عالی ۴۷ تا ۷۲ میلیون دلار برساند. در همین حین «۴۷ متر پایین» (47 Meters Down) را به عنوان یک تازه‌اکران دیگر داشتیم. این تریلر کوسه‌محور که اولین اکران استودیوی اینترتینمنت محسوب می‌شود در ابتدا قرار بود در شبکه‌ی خانگی عرضه شود و با مبلغ کمی برای اکران در سینما خریداری شد. «۴۷ متر پایین» رقم معرکه‌ی ۱۱ و نیم میلیون دلار را در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کسب کرد. دلیل موفقیت فیلم به استراتژی خوب استودیو برای عرضه‌ی این فیلم در دورانی است که با بلاک‌باسترهای بزرگ اشباع شده است و یک تریلر جمع‌و‌جور اولد-اسکول همان چیزی است که می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی منحصربه‌فرد مورد توجه قرار بگیرد.

The Mummy

دیگر تازه‌اکران هفته «شب سخت» (Rough Night) است که برخلاف قبلی‌ها اصلا مورد استقبال قرار نگرفت. این کمدی بزرگ‌سالانه‌ی زنانه که فقط ۲۰ میلیون دلار خرج ساختش شده، ظاهرا بدجوری تحت شعاع موفقیتِ غول‌پیکر یک فیلم زنانه‌ی دیگر یعنی «واندر وومن» قرار گرفته است. این فیلم که کسانی مثل اسکارلت جوهانسون، کیت مک‌کینون، جیلیان بل و ایلانا گلیزر را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، فقط ۸ میلیون دلار کسب کرد. حالا فقط باید دید آیا قدرت ستاره‌ای جوهانسون در خارج از آمریکا («شبح درون پوسته» فقط ۱۲۹ میلیون دلار از کشورهای خارجی کسب کرد) به کمک فیلم می‌شتابد یا نه. آخرین اکران جدید هفته هم «کتاب هنری» (The Book of Henry)، ساخته‌ی کالین تروورو بود که یک میلیون و ۴۰۷ هزار دلار از اکران در ۵۷۹ سینما کسب کرد. این اگرچه رقم خیلی ضعیفی است، اما غیر از این هم انتظار نمی‌رفت. در چنین دوره و زمانه‌ای چنین فیلم‌هایی شانسی برای موفقیت تجاری ندارند. حیف! مخصوصا با توجه به اینکه منتقدان آن را فیلم اورجینال و معرکه‌ای توصیف کرده‌اند. البته که این موضوع روی چهره‌ی تروورو در صنعت سینما تاثیر منفی نخواهد گذاشت (فروش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» هوای او را حالا حالاها خواهد داشت)، اما این از همان فیلم‌هایی است که دوست داریم فیلمسازان بزرگ بین بلاک‌باسترهایشان بسازند و وقتی ساخته می‌شوند، کسی به تماشایشان نمی‌رود.

در زمینه‌ی اخبار فیلم‌های قدیمی با «مومیایی» (The Mummy) شروع می‌کنیم که در هفته‌ی دومش با کله سقوط کرد. جدیدترین فیلم تام کروز که قرار بود مجموعه دنیای تاریکِ یونیورسال را کلید بزند در دومین هفته‌ی نمایشش ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد که به معنی ۵۶ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ضعیف ۳۲ میلیون دلاری‌اش محسوب می‌شود. این یکی از بدترین افت فروش‌های هفته‌ی دوم تام کروز محسوب می‌شود. با اینکه «جک ریچر: هرگز برنگرد» در دومین هفته‌ی اکرانش ۵۷ درصد سقوط کرد، ولی آن فیلمِ بسیار ارزان‌قیمت‌تری بود و آغازکننده‌ی یک دنیای سینمایی هم نبود. «مومیایی» که با ۱۲۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده بعد از ۱۰ روزی که اکرانش می‌گذرد، ۵۶ و نیم میلیون دلار فروخته است. فیلم احتمالا کارش را با کسب رقمی دور و اطراف ۸۵ میلیون به پایان می‌رساند (یا به همان اندازه‌ای که «لاک‌پشت‌های نینجا: بیرون از سایه‌ها» و «پاور رنجرز» فروختند).

هرچه فیلم در آمریکای شمالی فاجعه‌بار ظاهر شده، ولی دارد به موفقیت خوبی در کشورهای خارجی تبدیل می‌شود. این فیلم ۵۳ میلیون دلار دیگر از کشورهای خارجی به دست آورد و مجموع درآمد خارجی‌اش را به ۲۳۹ میلیون دلار رساند. این یعنی «مومیایی» تا حالا ۲۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخته است. و احتمالا «لبه‌ی فردا» (۳۷۶ میلیون) و شاید «آخرین سامورایی» (۴۵۶ میلیون) را پشت سر خواهد گذاشت. چنین فروشی شاید جلوی شکست مطلق «مومیایی» را گرفته باشد، اما در درازمدت به ضرر دنیای سینمایی یونیورسال خواهد بود. چرا که از یک طرف سازندگان باید برای فیلم بعدی از این شکست اسفناک فاصله بگیرند و از طرف دیگر چون با یک دنیای سینمایی سروکار داریم باید به آن اشاره هم کنند. هر چه هست، «مومیایی» آن‌قدر پولساز بوده که یونیورسال و شرکایش جلسه بگذارند و فکر درست و حسابی‌ای برای قسمت بعدی بکنند. شاید اضافه کردن چندتا مینیون به «عروس فرانکنشتاین» کمک بزرگی بهشان کند!

Pirates-of-the-Caribbean-5-Johnny-Depp-Jack-Sparrow

«دزدان دریایی کاراییب: مردان مرده قصه نمی‌گویند» (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) مبلغ ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در چهارمین هفته‌ی اکرانش به جیب زد و مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به ۱۵۰ میلیون دلار رساند و احتمالا کارش در آمریکای شمالی را با کسب ۱۷۰ میلیون دلار به پایان می‌رساند. گرچه این رقم خیلی کمتر از «سوار بر امواج ناشناخته» (۲۴۰ میلیون)، «آخر دنیا» (۳۰۹ میلیون)، «صندوقچه‌ی مرد مُرده» (۴۲۱ میلیون) و «نفرین مروارید سیاه» (۳۰۵ میلیون) است، اما «کاراییب ۵» دارد در کشورهای خارجی غوغا می‌کند. جدیدترین فیلم جانی دپ در کمتر از یک ماه به ۶۵۰ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرده و هنوز این شانس را دارد تا از مرز ۷۰۰ میلیون هم عبور کند. از سوی دیگر انیمیشن «کاپیتان زیرشلواری» دارد به فیلم کم‌درآمدی برای کمپانی دریم ورکس و فاکس قرن بیستم بدل می‌شود. اگر بودجه‌ی این فیلم به جای ۳۹ میلیون، مثل بقیه‌ی فیلم‌های دریم ورکس ۱۲۵ تا ۱۴۵ میلیون دلار بود، با یک فاجعه‌ی تمام‌عیار طرف می‌بودیم، اما بودجه‌ی کم فیلم به کمکش آمده است. این کمدی ابرقهرمانی ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار دلار در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به مجموع ۱۷ روزه‌ی ۵۷ میلیون دلار دست پیدا کرد. تحلیلگران درآمد خانگی نهایی ۷۵ میلیون دلاری این فیلم را پیش‌بینی می‌کنند.

«نگهبانان کهکشان ۲» با وجود از دست دادن بیش از هزار سینما، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در هفتمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد. ساخته‌ی جیمز گان تاکنون ۳۷۴ میلیون دلار در گیشه‌‌ی خانگی کسب کرده. بنابراین تحلیلگران فروش خانگی نهایی ۳۸۵ میلیون دلاری آن را پیش‌بینی می‌کنند. «شب‌هنگام می‌آید» (It Comes At Night)، فیلم ترسناکِ پسا-آخرالزمانی استودیوی A24 هم ۲ میلیون و ۶۱۶ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد ۱۱ روزه‌ی عالی ۱۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. درام جنگی «مگان لوی» (Megan Leavy) حدود ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار به دست آورد و به مجموع ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. درآمد این فیلم به زودی از «شهر گم‌شده‌‌‌ی زی» (۸ میلیون و ۴۴۷ هزار دلار) عبور خواهد کرد تا پشت سر «چشمی در آسمان» (۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) به دومین فیلم پرفروش کمپانی بلیکر استریت تبدیل شود. «گارد ساحلی» (Baywatch) نیز یک میلیون و ۵۷۵ هزار دلار در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به درآمد ۲۴ روزه‌ی ۵۵ میلیون دلار دست یافت. راستی، «بیگانه: کاوننت» این هفته با کسب ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از چین، اکران خوبی را تجربه کرد. این در حالی بود که نسخه‌ی شدیدا سانسورشده‌ای که فاقد بسیاری از صحنه‌های خشن و زنومورف‌محور فیلم است روی پرده‌های این کشور رفت و این فروش نشان می‌دهد که وحشت‌دوستانِ چینی آن‌قدر منتظر فیلم بوده‌اند که به این نسخه هم راضی شده‌اند. این رقم ساخته‌ی ریدلی اسکات را به یک موفقیت تبدیل نمی‌کند، اما حداقل درآمد این فیلم ۹۷ میلیون دلاری را به فراتر از ۲۱۰ میلیون دلار می‌برد. با این وجود با پیدا شدنِ سروکله‌ی «ترنسفورمرها: آخرین شوالیه»، انتظار سقوط مرگبار «کاوننت» را داشته باشید.

در ادامه می‌توانید جدول ۱۰ فیلم پرفروش باکس آفیس را مشاهده کنید:

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Cars 3۵۳/۵ میلیون دلار
۲Wonder Woman۴۰/۷ میلیون دلار
۳All Eyez on Me۲۷ میلیون دلار
۴The Mummy ۱۳/۹ میلیون دلار
۵47 Meters Down۱۱/۹ میلیون دلار
۶Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales۸/۴ میلیون دلار
۷Rough Night۸ میلیون دلار
۸Captain Underpants: The First Epic Movie۷/۳ میلیون دلار
۹Guardians of the Galaxy Vol. 2۴/۹ میلیون دلار
۱۰It Comes At Night۲/۶ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

ماشین‌ها

Cars 3

بعد از اینکه پیکسار سال پیش با «در جستجوی دوری» به موفقیت غول‌پیکری دست پیدا کرد، قصد دارد باکس آفیس سال ۲۰۱۷ را با عرضه‌ی دو فیلم قبضه کند. «کوکو» که ماه نوامبر روی پرده می‌رود، اما جدیدترین محصولشان سومین قسمت «ماشین‌ها» است. کارگردانی فیلم برعهده‌ی برایان فی، طراح استوری بورد است که بر روی دو فیلم قبلی «ماشین‌ها» نیز کار کرده بوده  است. قسمت اول «ماشین‌ها»، انیمیشن فان و خوبی بود، اما قسمت دوم که حال و هوای جاسوسی/جیمز باندی به خود گرفته بود، از سوی بسیاری از منتقدان به عنوان بدترین فیلم پیکسار لقب گرفت. اما با اولین تریلرهای «ماشین‌ها ۳» که لحن تیره و تاریک‌تر و جدی‌تری داشتند، می‌شد حدس زد که پیکسار قصد دارد تریلوژی لایتینگ مک‌کویین را با تمرکز بهتری به پایان برساند. داستان این قسمت با پیدا شدن سروکله‌ی یک سری ماشین‌های مسابقه‌ای پیشرفته‌تر و پرسرعت‌تر آغاز می‌شود. اتفاقی که باعث می‌شود لایتینگ مک‌کویین افسانه‌ای توانایی رقابت با آنها را نداشته باشد و از ورزشی که دوست دارد کنار گذاشته شود. مک‌کویین اما با کمک تکنسین جوان مشتاقی به اسم کروز رامیرز تمریناتش را برای بازگشت به پیست آغاز می‌کند.

کنت توران از لس آنجلس تایمز بعد از اشاره به شباهت فیلم به انیمیشن‌های دوران طلایی دیزنی می‌نویسد: «ماشین‌های "ماشین‌ها ۳" نه تنها زیبا به نظر می‌رسند، بلکه با چنان مهارتی به وسیله‌ی کامپیوتر متحرک‌سازی شده و با چنان جذابیتی صداپیشگی شده‌اند که برخلاف چیزی که انتظار می‌رود، واقعا آنها را به عنوان آدم‌هایی با مشکلات احساسی باور می‌کنیم. حتی وقتی کارگردانی فیلم‌های "ماشین‌ها" برعهده‌ی جان لستر، رییس پیکسار بود هم با فیلم‌هایی طرف نبودیم که مثل "وال-ایی" و "پشت و رو" مورد استقبال گسترده‌ی منتقدان قرار بگیرند، اما کاملا مشخص است که نباید آرامش و رضایتی که این فیلم‌ها ارائه می‌دهند را دست‌کم بگیریم. پس اگر پایه هستید، موتورهایتان را روشن کنید و بگذارید گذشته‌های خوش به چرخش بیافتند». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «سازندگان (خوشبختانه) مسیر "ماشین‌ها ۳" را تغییر داده‌اند و به اندازه‌ی سری "داستان اسباب‌بازی"، از قسمت اول هم الهام‌برداری کرده‌اند. با این حال اگرچه سومین (و آخرین؟) سفر به دنیای لایتینگ مک‌کویین سعی می‌کند تا حرف عمیقی درباره‌ی قبول کردن تغییراتی که با پیری می‌آیند بزند، اما هرگز به ضربه‌ی احساسی "داستان اسباب‌بازی ۳" که در واقع درباره‌ی همین پیام بود نمی‌رسد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۹ است.

شب سخت

Rough Night

اسکارلت جوهانسون مدتی است که به خاطر بازی در فیلم‌های پرسر و صدایی مثل «لوسی»، «شبح درون پوسته» و فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به یکی از ستاره‌های زن اکشنِ هالیوود تبدیل شده است، اما این در حالی است که وقتی پاش بیافتد، او در فیلم‌های کوچک‌تر هم ظاهر می‌شود. در سال‌های اخیر او در فیلم‌های گوناگونی مثل «دان جان»، «او» و «سرآشپز» حضور پیدا کرده است. ولی قبل از دیدن دوباره‌ی او در قالب بلک ویدو در «اونجرز: جنگ اینفینیتی»، جوهانسون با کمدی «شب سخت» در تابستان امسال حضور دارد. فیلم درباره‌ی پنج دوست صیمیمی دوران دانشگاه (اسکارت جوهانسون، کیت مک‌کینون، جیلیان بل، ایلانا گلیزر و زویی کراویتز) است که بعد از ۱۰ سال برای یک جشن مجردی خفن در میامی دور هم جمع می‌شود. اما مهمانی دیوانه‌وارشان با کشته شدن یک مرد به گند کشیده می‌شود و در جریان اوضاع قاراشمیشِ مخفی کردن جنازه، به دوستان بهتری به یکدیگر تبدیل می‌شوند!

منتقد ایندی‌وایر که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «قبلا دیده بودیم که کیت مک‌کینون می‌تواند به عنوان نقش اصلی یک فیلم را سرپا نگه دارد، اما او در قاپ زدن فیلم‌ها برای خودش هم عالی است. او این کار را در "شکارچیان ارواح" کرد و حالا دوباره با "شب سخت" تکرار کرده است. فیلمی که برخلاف خلاصه‌قصه‌ی دیوانه‌وارش که پر از سقوط‌های احتمالی بود، به‌طرز غافلگیرکننده‌ای بامزه از آب درآمده است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «من بارها نوشته‌ام که تنها چیزی که از یک کمدی می‌خواهم این است که مرا بخواند. اگر امکانش است مکررا. "شب سخت" بدون شک فیلم مشکل‌داری است. فیلم نامیزانی است و در زمان‌هایی که فیلمنامه وارد محدوده‌ی بی‌مزگی می‌شود، به پته‌پته می‌افتد. اما تعداد خنده‌های فیلم خیلی بیشتر از میانگین این‌جور فیلم‌ها است و علاوه‌بر اینکه از هنرنمایی‌های دوست‌داشتنی بهره می‌برد، هیچ‌وقت خسته‌کننده هم نمی‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۹ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده