نویسنده: یونس بهرامی
// جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۲

صحبت‌ های جردن وگت رابرتز درباره کارگردانی فیلم Metal Gear Solid

جردن وگت رابرتز از اشتیاق فراوان خود درباره‌ی کارگردانی فیلم Metal Gear Solid و چالش‌هایی که با آن‌ها در ساخت این فیلم روبه‌رو است می‌گوید.

اقتباس از بازی‌های ویدئویی به نقطه‌ای تاریک در هالیوود تبدیل شده و طی سال‌های متمادی، کارگردان‌های بی‌شماری دیده‌ شده‌اند که تلاش‌هایشان برای تبدیل کردن محتواهای دیجیتالی و بازی‌های ویدئویی به فیلم‌های سینمایی به شکست منجر شده است. سال پیش، این تراژدی با فیلم‌ Warcraft و فیلم Assassin’s Creed ادامه داشت. علی‌رغم این موضوع، به نظر نمی‌رسد که فیلم‌سازان تلاشی برای بیرون آمدن از این چرخه کرده باشند و بخواهند طلسم این موضوع را بشکنند.

پروژه‌ای که در حال حاضر افراد زیادی درباره‌ی آن کنجکاو هستند، فیلم Metal Gear Solid است؛ اثری که گاهی اوقات خودش با میان‌پرده‌های چند ساعته، الهام‌گیری از کارگردان‌های مختلف سینما و قصه‌ی پیچیده‌اش با اصطلاحات فراوان نظامی و سیاسی تا حدودی تبدیل به فیلم می‌شود. تبدیل کردن این بازی به فیلم کار چالش‌برانگیزی است و طبق جدیدترین اخبار سینما تنها کسی که تصمیم گرفته با این چالش روبه‌رو شود جردن وگت رابرتز است.

جردن وگت رابرتز، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، اکنون مشغول تدارکات لازم برای عرضه‌ی فیلم جدیدش یعنی فیلم Kong: Skull Island است. اما به‌تازگی با سفر او به لوس آنجلس، وب‌سایت We Got This Covered این فرصت را پیدا کرده تا با وی مصاحبه کرده و سؤالی هم درباره‌ی برنامه‌های او برای فیلم متال گیر سالید داشته باشد.

Jordan vogt-roberts

وگت رابرتز ابتدا از اشتیاق فراوان خود نسبت به دنیای متال گیر سالید گفته و لحن خالق این سری را ستایش کرده و او را یک نابغه می‌نامد. او می‌گوید:

متال گیر چیزی است که من برای مدتی طولانی به آن متصل و علاقه‌مند بودم. این فیلمی است که من با چنگ و دندان سعی‌ام را کرده تا خودم را به آن وصل کنم؛ زیرا [متال گیر] پتانسیل این را دارد که باارزش‌ترین دارایی روی زمین باشد و یکی از ویژه‌ترین خصوصیات [این سری] صدای خالقش یعنی هیدئو کوجیماست. او نابغه است.

وی سپس ادامه می‌دهد که هالیوود از این سری بازی‌ها درک درستی ندارد و در ساخت آن‌ به‌راحتی می‌تواند شکست بخورد. وگت رابرتز در این خصوص اضافه می‌کند:

متال گیر برای هالیوود می‌تواند یکی از ساده‌ترین پروژه‌هایی باشد که آن‌‌ها در ساختش شکست بخورند. البته خوشبختانه، تهیه‌کننده‌های بسیار باهوشی هم در آن وجود دارد. متال گیر برای هالیوود این‌گونه است که موقع برخورد با آن به خود می‌گوید «اوه، این شبیه فیلم Mission: Impossible یا فیلم G.I Joe است!» ولی متال گیر سالید، متال گیر سالید است و تنها می‌تواند متال گیر سالید باشد [نه چیز دیگر].

از نظر وگت رابرتز بزرگ‌ترین چالش در تبدیل این بازی به فیلم عواملی مثل داستان پیچیده‌ی آن و شخصیت‌هایش نیست، بلکه او اقتباس لحن خاص این مجموعه را دشوار می‌داند. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش افزود:

اقتباس از متال گیر سالید دشواری دارد و این عامل به علت لحن خاص این مجموعه بوده است. لحن کوجیما در کاری که طی سال‌های مختلف انجام داده درخشان بوده. لحن این فیلم گاهی بسیار جدی و شدید و لحظه‌ای بعد بسیار غیرعادی و بیرون از کادر می‌شود [اشاره به عناصر طنز در سری متال گیر سالید]. به‌هرحال، هیچ‌چیز دیگری در این زمین برایم ارزش ندارد به‌جز مراقبت، رهبری و کارگردانی فیلم متال گیر سالید.

ما در حال حاضر مشغول نوشتن فیلم‌نامه و گرفتن حق امتیاز آن هستیم و تولیدکنندگان بزرگی هم در اختیار داریم. می‌خواهیم فیلم را طوری بسازیم که مشابه آن در هیچ بازی ویدئویی و فیلم و هر چیز دیگری قبلاً دیده نشده باشد. چون این فیلم پرنفوذترین چیز در زندگی من است. همین‌طور، من آن‌قدری خوش‌شانس بوده‌ام که در طول این سال‌ها خالق این مجموعه را بشناسم. گذراندن وقت با او [هیدئو کوجیما] یک فرصت بزرگ بود.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

وگت رابرتز در مصاحبه‌ی دیگری با سایت کولیدر می‌گوید که ممکن است طرفدارها بتوانند بخشی از رویکرد او را نسبت به متال گیر در فیلم جدیدش ببینند. او می‌گوید: 

این خیلی جالب است که متال گیر سالید در طول دهه‌های مختلف لحنش همیشه ثابت بوده است؛ زیرا شما می‌توانید کامیک‌بوک‌ها را ببینید که در طول یک دهه یا دو دهه می‌توانند چهل تا صد نویسنده‌ی مختلف داشته باشند، اما این مجموعه تنها یک خالق دارد. بنابراین در متال گیر سالید، شما با مجموعه‌ای به‌شدت خاص روبه‌رو هستید که همه‌چیز آن متعلق به یک شخصیت و یک نقطه نظر بوده و فکر می‌کنم کار سازندگان در درک و استفاده از فرهنگ‌ها و فرهنگ‌ غربی و قرار دادنشان با یک لحن ثابت در این بازی شگفت‌انگیز بی‌بدیل است. 

فکر می‌کنم وقتی که [فیلم Kong: Skull Island] را مردم ببینند می‌گویند: «اوه، بعضی چیزها به‌نوعی با این [متال گیر] شباهت دارند!» زیرا [این فیلم] در بعضی نقطه‌ها بسیار تاریک و جدی می‌شود و لحظه‌ای بعد لحنی کمدی به خود می‌گیرد؛ مانند متال گیر.

با توجه به این‌که متال گیر سالید درباره‌ی انجام عملیات سری است، گمان می‌رود که فیلم به احتمال زیاد در درجه‌ی سنی R دسته‌بندی شود. این کارگردان در این خصوص اضافه می‌کند:

ابتدا می‌خواهم که فیلم به آن‌چه نیازمند است کاملاً وفادار باشد. این فیلم می‌تواند قدم در مسیر فیلم‌هایی مانند Logan و Deadpool بگذارد که با بودجه‌های کمتری ساخته شده و در درجه‌ی R قرار می‌گیرد. در مسیر بعد، می‌شود فیلمی پرانفجار و هزینه‌برتر ساخت و در درجه‌ی سنی PG-13 قرار گرفت. من فکر می‌کنم فیلم بتواند در هر دو مسیر قرار بگیرد، چون در سری متال گیر بخش‌هایی وجود دارد که به‌شدت خشونت‌آمیز هستند. ولی من لزوماً این بخش‌های خشونت‌آمیز را هسته‌ی اصلی بازی نمی‌دانم؛ زیرا هسته‌ی اصلی بازی لحن ثابت داستان و فلسفه‌های شخصیت‌های قصه است. پس در این مرحله از کار، توجه به این بخش بسیار مهم‌تر از فکر کردن درباره‌ی درجه‌‌بندی فیلم است و در حال حاضر ما سعی می‌کنیم که بهترین نسخه از فیلم را ارایه دهیم.

زمانی که از وی پرسیده شد که آیا این بلاتکلیفی درباره‌ی درجه‌سنی فیلم روی روند نوشتن فیلم‌نامه تأثیرگذار است یا خیر،‌ او جواب می‌دهد که فعلاً تمام تمرکزش پیدا کردن بهترین راه حل برای تبدیل متال گیر سالید به یک فیلم سینمایی است. 

فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز درک لحن بازی و [نوشتن] قصه‌ای است که با عقل جور در بیاید. شما به دنیای متال گیر سالید نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که بنیان قصه به دهه‌ی شصت [رخدادهای بازی] و حتی قبل‌تر از آن برمی‌گردد. سپس به نسخه‌هایی می‌رسید که در آینده‌ای نزدیک هستند و ابزارهایی متناسب با آینده می‌بینید. شما دهه‌ها و دهه‌ها کاراکتر می‌بینید و باید ببینید که تعامل بین سالید اسنیک و بیگ باس چگونه بوده است و چگونه زیرو و این همه شخصیت [در طول این دهه‌ها] با یکدیگر تعامل داشتند؟‌ چگونه باید نینجای سایبورگی [گری فاکس] و اسنایپر وُلف را انتخاب کرده و در مسیر روایت قرارشان داد تا با عقل جور در بیاید؟‌

این فیلم‌ساز در آخر به صحبت‌های خود اضافه می‌کند که هدف اصلی او از ساخت فیلم متال گیر سالید این است که طرفدارهای سرسخت این مجموعه مانند خودش خشنود شوند و هنگام دیدن آن به خود بگویند: «بالاخره انجامش دادند. این همان متال گیری است که می‌خواستم. می‌دانم که این متفاوت است و دقیقاً همان راهی نیست که یک فیلم معمولی می‌رود. این کاملاً متال گیری است.»

Metal Gear Solid 4

فیلم متال گیر سالید برای اولین بار در E3 2006 تأیید شد و هیدئو کوجیما در آن سال‌ها درباره‌ی این فیلم گفت: 

من پیشنهادهای زیادی درباره‌ی ساختن فیلم متال گیر سالید دریافت کردم. مدت زیادی طول کشید، اما در نهایت توانستیم مقدمات این کار را فراهم و تنظیم کنیم. بنابراین چنین پروژه‌ای در دست ساخت است و من قراردادی تراز اول را با گروهی در هالیوود امضا کرده‌ام. 

ابتدا تأیید شد که مایکل دِلوکا کارگردان این فیلم است، اما در سال ۲۰۱۰ مشخص شد که این پروژه به‌خوبی پیش نرفته و شرکت کونامی نیز نگران است که ساخت این فیلم به تصویر مجموعه‌ی متال گیر صدمه بزند. همچنین به نظر می‌رسد که دلیل لغو شدن ساخت این فیلم در آن برهه، یکی از دلایلش نبود بودجه کافی بوده است. سونی پیچکرز تنها می‌توانست چهل تا هشتاد میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند، ولی کوجیما و کونامی نتیجه گرفتند این مبلغ برای ساخت یک نسخه‌ی سینمایی مناسب از این سری کافی نیست. 

بعد از دو سال سکوت خبری، در سال ۲۰۱۲ در جریان مراسم سالگرد بیست و پنج سالگی متال گیر سالید مشخص شد که آوی آراد قرار است تولیدکننده‌ی این فیلم باشد. سپس در سال ۲۰۱۴، سونی اعلام کرد که به‌دنبال وگت رابرتز برای کارگردانی این فیلم است، اما او مشغول ساخت فیلم Kong: Skull Island بود و اکنون که سخت این فیلم به اتمام رسیده، به احتمال زیاد فیلم بعدی وگت رابرتز درباره‌ی متال گیر سالید است. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده