نویسنده: میثم سبحانی
// یکشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۹

فسخ قرارداد دیزنی با پیودی پای به دلیل شوخی های نژاد پرستانه

دیزنی به دلیل انتشار یک ویدیو نژاد پرستانه از جانب پیودی پای، قراردادش را با وی فسخ کرد.

استودیو میکر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ کمپانی دیزنی، به تازگی قراردادش را با پیودی‌پای، محبوب‌ترین کاربر وب‌سایت یوتیوب، فسخ کرده است. آن‌ها در توضیح این اقدام به ویدیوی نژاد پرستانه‌ای که او در روز ۱۱ ژانویه منتشر کرده (و البته اکنون حذف شده است) اشاره کرده‌اند. پیودی‌پای در آن ویدیو به دو نفر هندی‌تبار پول پرداخته بود تا توهین‌های نژاد پرستانه را روی یک تابلو نشان دهند.

وال‌ استریت ژورنال می‌گوید که هر چند پیودی‌پای در قراردادش حق editorial independence (یعنی می‌توانسته بدون هماهنگی و اعمال نظر آن‌ها ویدیو یا محتوای مورد نظر خود را تولید کند) را داشته است اما در این مورد دیگر خیلی زیاده‌روی کرده است. سخنگوی استودیو میکر در این ارتباط گفت:

هر چند فلیکس (نام اصلی پیودی‌پای) با ساخت ویدیوهای تحریک‌آمیز، بحث‌برانگیز و گاهی هتاکانه فالوئر جمع می‌کند اما در این مورد او مشخصا زیاده‌روی کرده است و ویدیوهای ساخته شده نامناسب هستند.

کمپانی دیزنی در سال ۲۰۱۴ استودیو میکر را به مبلغ ۶۷۵ میلیون دلار خریداری کرد. پس از اینکه پیودی‌پای در سال ۲۰۱۶ تهدید کرد که استودیو را ترک خواهد کرد، استودیو میکر با شریک کردن وی، او را در استودیو نگه داشت، بنابراین پیودی‌پای توانست شبکه سرگرمی خودش را به نام Revelmode افتتاح کند. این ایده به پیودی‌پای و دوستانش پلتفرمی برای ساخت ویدیوها، بازی‌ها، نرم‌افزارها و دیگر کالاهای مصرفی ارائه داد.

در این بین اما یوتیوب از اظهارنظر درباره ویدیوهای اخیر پیودی‌پای امتناع کرده است. با این وجود، سیاست آن‌ها نسبت به این موارد ملایم‌تر از دیزنی است. یوتیوب قبلا گفته است:

اگر محتوای ویدیوها بحث‌برانگیز یا طنزآمیز باشد، همچنان آنلاین باقی خواهد ماند، اما اگر قصد آپلودر برانگیختن حس خشونت و نفرت باشد، ویدیو مورد نظر حذف خواهد شد.

PewDiePie

طبق گزارش وال استریت ژورنال، از ماه آگوست تا به حال، پیودی‌پای ۹ ویدیو منتشر کرده است که در آن‌ها محتوای نژاد پرستانه وجود دارد. سه عدد از این ویدیوها، شامل ویدیویی که در روز ۱۱ ژانویه منتشر شد و دو ویدیوی دیگری که یکی در روز ۱۷ ژانویه و دیگری در روز ۲۲ ژانویه منتشر شد، تا به حال از یوتیوب حذف شده است.

هندی‌های استخدام شده توسط پیودی‌پای بعد از سروصداهای ایجاد شده در ویدیویی عذرخواهی کردند. آن‌ها گفتند: «ما در زمان ساخت آن ویدیو، واقعا نمی‌دانستیم که آن پیام چه معنایی دارد.» هر سه نفر آن‌ها از استفاده از خدمات وب‌سایت Fiverr محروم شدند. اگر چه پیودی‌پای از Fiverr درخواست کرد که ممنوعیت استفاده از خدماتشان برای آن دو شخص هندی را بردارد.

فارغ از اینکه شما درباره پیودی‌پای چه فکری می‌کنید، او چهره فوق‌العاده برجسته‌ و پرآوازه‌ای در محیط مجازی است. و اشتباه‌های اخیرش نیز بازخوردهای متفاوتی را از گوشه کنار اینترنت به همراه داشته است. کاربران یوتیوب به دفاع از او برخواسته‌اند، آن‌ها معتقدند که پیودی‌پای کار اشتباهی انجام نداده است و فقط جوک‌های نامتعارفی ساخته است. علاوه بر این، او همچنین حمایت‌هایی را از وب‌سایت دیلی استورمر دریافت کرده است. ظاهرا آن‌ها نام وب‌سایت‌شان را از دیلی استورمر به «برترین وب‌سایت هواداران پیودی‌پای در جهان» تغییر داده‌اند. پیودی‌پای در پستی تازه در وب‌سایت تامبلر به این بحث‌ها واکنش نشان داد:

فکر می‌کنم گفتن یک سری چیزها مهم باشد و می‌خواهم یک چیز را کاملا روشن کنم، من به هیچ وجه هیچکدام از این فرقه‌های نفرت‌انگیز را حمایت نمی‌کنم. من فقط برای مخاطبانم کلیپ ویدیویی می‌سازم. من به محتوایی که می‌سازم به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنم، و نه به عنوان مکانی برای ابراز هر گونه اظهار نظر سیاسی جدی. می‌دانم که مخاطبانم این موضوع را درک می‌کنند. با وجود اینکه قصد من اصلا این نبود، اما متوجه شدم که این جوک‌ها نهایتا توهین‌آمیز بودند. اعتقاد به اینکه ممکن است من واقعا این افراد را تایید کنم یا از آن‌ها حمایت کنم، خیلی مضحک و مسخره است. خطاب به همه کسانی که از نقطه‌نظر من درباره این گروه‌های نفرت برانگیز نامطمئن هستند، می‌گویم «نه، من به هیچ وجه از این افراد حمایت نمی‌کنم.

PewDiePie

جاناتان ویک، یکی از مدیران اتحادیه ضد افتراء که با وال استریت ژورنال مصاحبه کرده است، پیامدهای واقعی کارهای پیودی‌پای را به خوبی بررسی کرده است. او گفت «هر چه بیشتر به این مسئله بپردازید، بیشتر و بیشتر آن را جریان اصلی خبری تبدیل می‌کنید.» این شوخی، انتخاب بسیار بدی از جانب پیودی‌پای استد. حالا پیودی‌پای باید با برخی از عواقب کارهایش روبرو شود.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده