نویسنده: محسن وزیری
// جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۲

واکنش رسانه های خارجی به تصمیم ترانه علیدوستی مبنی بر تحریم اسکار 2017

ترانه علیدوستی روز گذشته اعلام کرد در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه‌ی ترامپ، در اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد و رسانه‌های خارجی زیادی این اقدام او را پوشش دادند.

رئیس جمهور جدید آمریکا سفر شهروندان ایران و شش کشور دیگر را به این کشور ممنوع کرده و ترانه علیدوستی در اعتراض به این موضوع، گفته که حتی اگر قانون جدید شامل رویدادهای فرهنگی نباشد در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد. فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شده است و این تصمیم علیدوستی مورد توجه رسانه‌های خارجی زیادی مانند سی‌ان‌ان، گاردین و هالیوود ریپورتر قرار گرفته است. برای نگاهی دقیق‌تر به جدیدترین ساخته‌ی فرهادی می‌توانید نقد فیلم فروشنده را در زومجی مطالعه کنید.

روزنامه واشنگتن پست با اعلام اینکه سال میلادی گذشته نظرات ترانه علیدوستی درباره حقوق زنان در ایران واکنش‌ها زیادی داشته، این صبحت او را مانند انتقادات تند مریل استریپ در مراسم گلدن گلوب از ترامپ دانسته و معتقد است هالیوود در حال شکل دادن یک جبهه در مقابل ترامپ است و مشخص نیست این اقدامات چه تأثیری در موفقیت فروشنده در اسکار خواهد داشت.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در این مورد با نشریه‌ی نیویورک تایمز گفتگو کرد و گفت:

تصمیم گرفتم به مراسم اسکار نروم. چون عمیقا ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم مردم کشورم از حق طبیعی‌شان محروم شدند. حقوقی مثل دیدن بچه‌هایشان یا دسترسی به دانشگاه‌هایشان. من صحبتی درباره این تصمیم با اصغر فرهادی نداشتم و حتی نمی‌دانستم چه کسی از طرف گروه سازنده فیلم قرار است به مراسم اسکار برود. مطمئنناً آمریکا هم در طی این سال‌ها از ایرانیان زیادی که در این کشور کار و فعالیت کردند منتفع شده،‌ پس برایم قابل قبول نیست که به جایی احترام بگذاریم که نسبت به مردم کشور من احترام قائل نیست.

وبسایت هالیوود ریپورتر اعلام کرده این اقدام ترانه علیدوستی می‌تواند آغازگر یک حرکت اعتراضی در هشتاد و نهمین اسکار باشد. سال گذشته بازیگران بسیاری به نبود تنوع نژادی در نامزدهای اسکار اعتراض کرده بودند. در بیوگرافی ترانه علیدوستی می‌تونید اطلاعات بیشتری از این بازیگر افتخارآفرین سینمای ایران به دست بیاورید.

هنوز مشخص نیست شهاب حسینی، اصغر فرهادی و دیگر دست‌اندرکاران فیلم فروشنده چه تصمیمی برای شرکت در اسکار 2017 اتخاذ می‌کنند. اصغر فرهادی با در اختیار داشتن تابعیت آمریکا مشکلی برای ورود به این کشور برای شرکت در اسکار نخواهد داشت. اسکار 2017 در تاریخ ۸ اسفند به میزبانی جیمی کیمل برگزار خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده