// دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: صدر جدول در تصاحب Jason Bourne

این هفته بعد از سال‌ها بالاخره جدیدترین قسمت مجموعه‌ی «بورن» (Bourne) اکرانش را آغاز کرد. فیلم در گیشه و در نزد منتقدان چگونه ظاهر شده است؟ همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

این هفته نوبت اکران یکی دیگر از موردانتظاترین فیلم‌های تابستان امسال، یعنی «جیسون بورن» (Jason Bourne) بود. محصول استودیوی یونیورسال ۶۰ میلیون دلار در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کسب کرد و در صدر جدول گیشه قرار گرفت. این فیلم مصادف بود با بازگشت مت دیمون به عنوان ستاره‌ی مجموعه و پاول گرین‌گرس، کارگردان «The Bourne Supremacy» و «The Bourne Ultimatum». در مقایسه با عملکرد دیگر فیلم‌های مجموعه در گیشه باید گفت «هویت بورن» اکرانش را در سال ۲۰۰۲ با ۲۷ میلیون دلار، «برتری بورن» در سال ۲۰۰۴ با ۵۲ میلیون دلار و «اولتیماتوم بورن» هم در سال ۲۰۰۷ با ۶۹ میلیون دلار آغاز کردند. «The Bourne Legacy» هم که یک فیلم فرعی با حضور جرمی رنر است، در سال ۲۰۱۲، کارش را با ۳۸ میلیون دلار شروع کرد. این در حالی بود که برخلاف انتظارها، «جیسون بورن» با نقدهای متوسط و رو به منفی مواجه شد و بسیاری از منتقدان آن را به عنوان بازسازی «برتری بورن» نامیدند و حتی از این گفتند که این بار دلیل کافی برای برگرداندن بورن وجود نداشت. حالا مشخص نیست آیا جیسون بورن طرفداران سرسختی دارد که بدون توجه به این حرف‌ها به تماشای فیلم بروند، یا نقدها بر روی تبلیغات دهان به دهان فیلم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

هرچه هست، در حال حاضر «جیسون بورن» در زمینه‌ی فروش در وضعیت خطرناکی به سر نمی‌برد. به‌طوری که حتی اگر فیلم ضریب فروش فیلمی مثل «میراث بورن» که ضعیف‌ترین فیلم مجموعه است را داشته باشد، به مجموع فروش ۱۷۴ میلیون دلار دست پیدا می‌کند که آن را به‌طور اتوماتیک در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های لایو اکشن تابستان امسال قرار می‌دهد. راستش را بخواهید، «جیسون بورن» برای رسیدن به این جایگاه، فقط کافی است از ۱۵۵ میلیون دلار مجموع درآمد «افراد ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) عبور کند. تازه، این در حالی است که فیلم همین الان هم جایگاه دومین اکران برتر در میان فیلم‌های لایواکشن/غیرابرقهرمانی را دارد. بهترین سناریوی ممکن هم، این است که فیلم در حد «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (Mission Impossible: Rouge Nation) ظاهر شود که به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیافتد. چون نه تنها این فیلم به اندازه‌ی «قوم سرکش» مورد استقبال قرار نگرفته، بلکه در دو هفته‌ی آینده‌ی «جوخه‌ی انتحاری» (Suicide Squad) و «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon) هم به عنوان رقبای سرسختی وارد جدول می‌شوند.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

البته ناگفته نماند که فیلم در حال حاضر ۵۰/۱ میلیون دلار در بازارهای خارجی فروخته که آن را در این زمینه به موفق‌ترین فیلم مجموعه تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد مردم جهان، بیشتر از امریکا منتظر بکش‌بکش‌های جیسون بورن بوده‌اند. فیلم تاکنون در سرتاسر دنیا ۱۱۰ میلیون به جیب زده است. تمام اینها نشان می‌دهد که این مجموعه هنوز انرژی لازم برای ادامه پیدا کردن را دارد. اما به شرطی که استودیو دوباره همان فیلم‌های تکراری گذشته را بازسازی نکند، بلکه تکانی اساسی به قصه‌ی بورن بدهد. در این صورت شاید مجموعه توانایی ادامه پیدا کردن را داشته باشد. روی هم رفته، تحلیلگران باور دارند جایگاه «جیسون بورن» بعد از «کتاب جنگل» (The Jungle Book) به عنوان پردرآمد‌ترین فیلم لایو اکشن/غیرکامیک‌بوکی تابستان امسال از همین الان تضمین شده است.

 تازه‌اکران بعدی این هفته کمدی بزرگسالانه‌ی «مامان‌های بد» (Bad Moms) است که اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید قرار است به موفقیت غیرمنتظره‌ای دست یابد، اما به مرور زمان تخمین‌های تحلیلگران پایین و پایین‌تر رفت. ماجرا از این قرار است که پیش‌بینی اولیه فیلم خبر از اکران ۳۳ میلیون دلاری فیلم می‌دادند. این آمار در صبح روز شنبه به ۲۷ میلیون دلار سقوط کرد و در نهایت فیلم به رقم نهایی ۲۳/۴ میلیون دلار رضایت داد. اگرچه هنوز این رقم خیلی خوب است، اما در مقایسه با انتظاری که ایجاد شده بود ناامیدکننده احساس می‌شود. خبر خوب این است که فیلم میانگین نمره‌ی عالی A را از تماشاگران دریافت کرده و منتقدان هم کم‌و‌بیش از آن تعریف کرده‌اند. بنابراین وضعیت تبلیغات دهان به دهان فیلم باید عالی باشد. اگر «مامان‌های بد» بتواند در رقابت با «جوخه‌ی انتحاری» و «اژدهای پیت» دوام بیاورد، فیلم این شانس را دارد تا اکران فوق‌العاده‌ای را تجربه کند. البته این تا قبل از این است که رقیب اصلی فیلم، یعنی انیمیشن بزرگسالانه‌‌ی «مهمانی سوسیسی» (Sausage Party) در ۱۲ آگوست از راه برسد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

آخرین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته «عصب» (Nerve) است که پایین‌تر از انتظارات ظاهر شد و ۹ میلیون دلار در طول اکران سه روزه و ۱۵ میلیون دلار در جریان اکران پنج روزه‌اش کسب کرد. تحلیلگران افتتاحیه‌ی ۱۲ و نیم میلیون دلاری فیلم را پیش‌بینی کرده بودند، اما فیلم نه تنها در این حد ظاهر نشد، بلکه در حد پیش‌بینی‌های کمپانی لاینزگیت هم عمل نکرد. خبر خوب این است که بودجه‌ی فیلم فقط ۲۰ میلیون دلار است و همچنین فیلم با دریافت نمره‌ی A‌ منفی از تماشاگران و استقبال منتقدان در این زمینه کارش را به خوبی انجام داده است.

در بین اکران‌های قدیمی جدول «پیشتازان فضا ماورا» (Star Trek Beyond) بعد از هفته‌ی گذشته که صدر جدول را در اختیار داشت، این هفته با کسب ۲۴ میلیون دلار یک پله سقوط کرد. رقمی که مجموع درآمد فیلم را به ۱۰۵ میلیون می‌رساند و به معنی حدود ۶۰ درصد افت فروش است. افت فروشی که در مقایسه با دو فیلم قبلی خیلی بالاست. حقیقت این است که مجموع درآمد خانگی هر دو فیلم قبلی تا پایان هفته‌ی دوم از ۱۴۶ میلیون دلار عبور کرده بود. پارامونت بدون صبر کردن برای آمار فروش این فیلم، ساخت چهارمین قسمت را اعلام کرده بود. حالا باید صبر کرد و دید آیا بودجه‌ی فیلم بعدی هم مثل «ماورا» ۱۵۸ میلیون دلار خواهد بود، یا کمپانی با توجه به اکران نه چندان خوب «ماورا»، بودجه آن را کاهش خواهد داد.

شگفتی هفته‌ی گذشته و این هفته، فیلم ترسناک «چراغ‌های خاموش» (Lights Out) است که با تجربه‌ی فقط ۵۰ درصد افت فروش، ۱۰/۸ میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۴۲ میلیون دلار رساند. فیلم همچنین ۲۰ میلیون دلار هم از بازارهای خارجی کسب کرد و به مجموع فروش ۶۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با بودجه‌ی ۵ میلیونی ساخت فیلم فوق‌العاده است. در نتیجه باعث شگفتی نبود که ساخت دنباله‌ی فیلم چراغ سبز گرفت.

«عصر یخبندان: مسیر برخورد» (Ice Age: Collision Course) پس از ۵۰ درصد افت فروش، در هفته‌ی دوم اکرانش ۱۰ و نیم میلیون دلار کسب کرد که در راستای افت فروش دیگر قسمت‌های این مجموعه قرار می‌گیرد. «مسیر برخورد» تاکنون ۴۲ میلیون دلار در امریکای شمالی فروخته و ۲۲۵ میلیون دلار هم از سرتاسر جهان کسب کرده است. به نظر می‌رسد بدترین فیلم «عصر یخبندان» حداقل در گیشه چندان بد هم عمل نکرده است!

این در حالی بود که «شکارچیان ارواح» (Ghostbusters) با تجربه‌ی ۵۳ درصد افت فروش و از دست دادن ۹۱۱ سالن سینما، در سومین هفته‌ی اکرانش ۹/۸ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۱۰۶ میلیون دلار رساند. بله، پس همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فیلم موفق نشد ضریب فروشش را بالا نگه دارد. این در حالی بود که همان‌طور که از قبل هشدار داده بودیم، اکران «مامان‌های بد» که آن هم کمدی زنانه‌ای است، در سقوط «شکارچیان ارواح» بدون تاثیر نبود. از همین رو نتیجه می‌گیریم که اکران «جوخه‌ی انتحاری» و «اژدهای پیت» حتما بدون تاثیر نخواهد بود. این وسط، فیلم افت فروشی بدتر از «پیکسل‌ها» (۴۸ درصد)، «رییس» (۳۷ درصد) و «لوسی» (۴۸ درصد) داشته که اصلا خوب نیست. «شکارچیان ارواح» تاکنون ۱۵۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Jason Bourne۶۰ میلیون دلار
۲Star Trek Beyond۲۴ میلیون دلار
۳Bad Moms۲۳/۴ میلیون دلار
۴The Secret Life of Pets۱۸/۲ میلیون دلار
۵Lights Out۱۰/۸ میلیون دلار
۶Ice Age: Collision Course۱۰/۵ میلیون دلار
۷Ghostbusters۹/۸ میلیون دلار
۸Nerve۹ میلیون دلار
۹Finding Dory۴/۲ میلیون دلار
۱۰The Legend of Tarzan۲/۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

جیسون بورن

Jason Bourne

«شما اسمش را می‌دانید». بعد از قسمت چهارم بورن که در آن خبری از مت دیمون و سازندگان اصلی مجموعه نبود، ظاهرا سران استودیو به اشتباه‌شان پی بردند و در قسمت جدید تمرکز زیادی روی از بین بردن خاطره‌ی بد فیلم چهارم کردند و مدام فریاد می‌زنند که تمام کسانی که بورن را بورن کرده بودند قرار است برگردند. این یعنی پاول گرین‌گرس (برتری بورن، اولتیماتوم بورن)‌ برای کارگردانی مت دیمون برگشته بود و تریلرهای فیلم هم خبر از تعقیب‌و‌گریزهای آتشینی در کوچه‌پس‌کوچه کشورهای اروپایی می‌داد، اما سوال این است که آیا واقعا «جیسون بورن» موفق شده، مامور فراموش‌کار ما را با قدرت به سینما برگرداند؟ هم بله و هم نه. بله، به خاطر اینکه عده‌ای از منتقدان «جیسون بورن» را بهترین فیلم مجموعه می‌دانند و نه، به خاطر اینکه عد‌ه‌ای دیگر فکر می‌کنند «جیسون بورن» حداقل از نظر داستانگویی در مقایسه با سه‌گانه‌ی اصلی در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد.

کنت توران از لس آنجلس تایمز که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته می‌نویسد: «فیلم با حس فوریت قابل‌لمسی ساخته شده. این فیلم پرتنش و پرجنب‌و‌جوش نشان می‌دهد وقتی همه‌چیز درست انجام شود، سرگرمی‌های جریان اصلی به چنین چیزی تبدیل می‌شوند». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که از فیلم راضی بوده می‌آورد: «جیسون بورن با داشتن یک جین صحنه‌های معرکه‌ی تعقیب‌و‌گریز و مبارزه، با فاصله‌ی زیادی بهترین اکشن تریلر امسال است». منتقد ایندی‌وایر که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد: «جیسون بورن به‌طرز ربات‌واری چنان به قالب قدیمی‌اش پایبند می‌ماند که هرگز موفق نمی‌شود به جز لحظاتی گذرا، شگفت‌آور یا درگیرکننده ظاهر شود». منتقد توتال فیلم هم می‌آورد: «فرسنگ‌ها جلوتر از میراث، اما ضعیف‌ترین در مقایسه با فیلم‌های مت دیمون. بورن قدرت کافی برای هیجان‌زده کردن را دارد، اما به نظر می‌رسد داستانش دیگر از نفس افتاده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۸ است.

مامان‌‌های بد

Bad Moms

جان لوکاس و اسکات مور که آنها را به خاطر نوشتن و کارگردانی کمدی‌هایی مثل «۲۱ سالگی و فراتر از آن» و «خماری» می‌شناسیم با «مامان‌‌های بد» بازگشته‌اند. فیلمی که با وجود میلا کونیس، کترین هان، کریستن بل و کریستینا اپلگیت برخی از بهترین کمدین‌های زن هالیوود را گرد هم آورده است. داستان درباره‌ی مادری به اسم امی است که اگرچه خانواده‌ی فوق‌العاده‌ای دارد، اما خیلی خسته و کوفته هم است. از همین رو، او همراه دو مادر خسته‌ی دیگر تصمیم می‌گیرند تا از وظایف و زندگی روزمره دور شوند و طعم آزادی را بچشند. اینجاست که آنها با گروه دیگری روبه‌رو می‌شوند که خودشان را مادرهای ایده‌آلی صدا می‌کنند و امی و دوستانش را مایه‌ی‌ ننگِ مادرها می‌دانند.

کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را خیلی دوست دارد، می‌نویسد: «زیر تمام مهمانی‌های شدیدا درجه‌ی R، شیطنت‌های سرکشانه و بد و بیراه‌ها، فیلم به موضوع بسیار واقعی و پیچیده‌‌ای در طرز فکر کاراکترهایش می‌پردازد. این یکی از بامزه‌ترین فیلم‌های سال و یکی از مهم‌ترین‌شان است». ریچارد روپر که خیلی از فیلم راضی است، می‌آورد: «"مامان‌های بد" به لطف یک سری جوک‌های شدیدا دیوانه‌وار، تک‌جمله‌های زمخت اما خنده‌دار و هنرنمایی محشر کونیس، کریستن بل، کترین هان و کریستینا اپلگیت، باعث شد در حالی که موهای تنم سیخ شده بود، با صدای بلند قهقه بزنم». منتقد ایندی‌وایر هم می‌آورد: «اگرچه فیلم بعضی‌وقت‌ها برای ارائه‌ی یک جوک بی‌تربیتی دیگر کمی از مسیر خارج می‌شود، اما در نهایت قلبش با قدرت در جای درست باقی می‌ماند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۰ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

تهیه شده در زومجی


منبع Boxoffice Mojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده