// دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۳

گزارش باکس آفیس: «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» جزو پنج افتتاحیه برتر تاریخ قرار گرفت

این هفته همه‌چیز به «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» خلاصه می‌شود. فیلمی که با به آتش کشیدن گیشه‌های خانگی و خارجی، باری دیگر از چیرگی چندین ساله‌ی مارول بر صنعت سینما خبر می‌دهد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

کاپیتان امریکا اسپایدر من

من که مغزم سوت کشیده! به خاطر چی؟ خب، چهار سال پیش مارول با قسمت اول «اونجرز» و فروش افتتاحیه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری‌اش صنعت فیلم و تاریخ باکس آفیس را شوکه کرد. سه سال بعد سروکله‌ی «مرد آهنی۳» پیدا شد؛ فیلمی که با کسب ۱۷۴ میلیون دلار در آخر هفته‌ی افتتاحیه‌اش هوش از سرمان برد. سال پیش «اونجرز: دوران اولتران» اگرچه نزد منتقدان چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما در عوض ۱۹۱ میلیون دلار فروخت و تابستان ۲۰۱۵ را طوفانی آغاز کرد. حالا مارول برای چهارمین بار در پنج سال اخیر تبدیل به استودیویی شده که ماراتون بلاک‌باسترهای تابستانی ۲۰۱۶ را با یکی از بزرگترین افتتاحیه‌های تاریخ آغاز کرده است. منظورم «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» است که با کسب ۱۸۱/۸ میلیون دلار دوره‌ی اکرانش را به‌طرز شگفت‌انگیزی استارت زد. این استودیو و مجموعه غول‌پیکرش باید چه کار دیگری کنند تا شما به قدرت و نفوذش ایمان بیاورید؟

سومین فیلم «کاپیتان امریکا» ۲۵ میلیون دلار از شب پیش‌نمایشِ پنج‌شنبه کسب کرد. این رقم بعد از «اونجرز: دوران اولتران» بهترین پیش‌نمایش در میان فیلم‌های دنیای سینمایی مارول است. رقمی که به اضافه‌ی فروش فیلم در روز جمعه به ۷۵ میلیون دلار رسید. این ۷۵ میلیون به‌علاوه‌ی ۱۸۱ میلیون دلاری که فیلم در آخر هفته کسب کرد، یعنی این فیلم با کسب ۲۵۰ میلیون دلار ‌هم‌اکنون در فهرست بهترین افتتاحیه‌های تاریخ در رده‌ی پنجم قرار دارد. جایی جلوتر از «بتمن علیه سوپرمن» (۱۶۶ میلیون)، «هری پاتر و قدیسان مرگبار- قسمت دوم» (۱۶۹ میلیون) و «مرد آهنی۳» (۱۷۴ میلیون) و پشت سر «اونجرز: دوران اولتران» (۱۹۱ میلیون)، «اونجرز» (۲۰۷ میلیون)، «دنیای ژوراسیک» (۲۰۸ میلیون) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۷ میلیون).

Captain-America-3-Poster

حالا تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که «جنگ داخلی» در چند ماه آینده چگونه ظاهر خواهد شد؟ آثار مارول از لحاظ حضور طولانی‌مدتشان در جدول به سه گروه تقسیم می‌شوند. اولی فیلم‌هایی (مثل مرد آهنی، اونجرز، نگهبانان کهکشان و انت‌من) هستند که بیش از ۳ برابر افتتاحیه‌شان می‌فروشند. دومی فیلم‌هایی (مثل هالک باورنکردنی، مرد آهنی۲، ثور: دنیای تاریک، مرد آهنی۳ و اونجرز: دوران اولتران) هستند که ۲/۴ برابر افتتاحیه‌شان می‌فروشند. و سومی فیلم‌هایی (مثل ثور، کاپیتان امریکا: اولین انتقام‌جو و کاپیتان امریکا: سرباز زمستان) هستند که ۲/۷ برابر افتتاحیه‌شان می‌فروشند.

بهترین سناریوی ممکن که می‌تواند برای «جنگ داخلی» اتفاق بیفتد، این است که فیلم سه‌ برابر افتتاحیه‌اش می‌فروشد و تا پایان دوره‌ی اکران خانگی‌‌اش ۵۴۵ میلیون دلار کسب می‌کند. این احتمال دور از انتظاری است. اما احتمال محتمل‌ترِ بعدی این است که فیلم مثل دو فیلم کاپیتان امریکای قبلی ۲/۷ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد و به مجموع کلی ۴۹۱ میلیون دلار دست پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا دیزنی فیلم را مثل کاری که سونی با «اسپکتر» کرد، آن‌قدر در سینماها نگه می‌دارد تا از مرز ۵۰۰ میلیون عبور کند. اما واقع‌گرایانه‌ترین سناریو این است که فیلم ۲/۴ برابر افتتاحیه‌اش بفروشد و اکران خانگی‌اش را با ۴۳۶ میلیون دلار به اتمام برساند. نکته‌ی جالب این محاسبات این است که اگر «جنگ داخلی» برخلاف افتتاحیه‌ی عظیمش، در جریان اکرانش عملکردی مثل «دوران اونجرز» و «مرد آهنی۳» داشته باشد، فیلم ۴۲۴ میلیون دلار خواهد فروخت. پس، حتی در بدترین حالت هم ۴۰۰ میلیونی شدن فیلم از همین الان تضمین شده است. این یعنی «جنگ داخلی» بزرگترین فیلم تابستان امسال خواهد شد. البته شاید «در جستجوی دوری» اجازه ندهد او به سادگی تاج پادشاهی را برای خودش نگه دارد.

حالا یک حقیقت دیوانه‌کننده: افتتاحیه‌ی «جنگ داخلی» تقریبا دو برابر افتتاحیه‌ی ۹۵ میلیون دلاری «سرباز زمستان» است. اگر از «داستان اسباب‌بازی۳» که یازده سال بعد از قسمت اول و در فرمت سه‌بعدی اکران شد فاکتور بگیریم، تاکنون سابقه نداشته فروش افتتاحیه‌ی قسمت سوم یک فیلم چنین اختلافی با قسمت دوم داشته باشد. پس، این هم یک رکورد عجیب دیگر به نفع «جنگ داخلی»! خلاصه اینکه در حال حاضر «جنگ داخلی» نه تنها افتتاحیه‌ی فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده، بلکه با توجه محاسباتمان اکران داخلی و خارجی تضمین‌شده‌ای را خواهد داشت. البته هنوز مشخص نیست فیلم در هفته‌ی دومش چقدر سقوط خواهد کرد. اما مهم این است که در حال حاضر چهارتا از شش افتتاحیه‌ی برتر چهار سال اخیر متعلق به آثار مارول است.

راستی «جنگ داخلی» این هفته با کسب ۲۲۰ میلیون دلار دیگر از بازارهای خارجی، مجموع درآمد جهانی‌اش را به رقم ۶۷۸ میلیون دلار رساند. فیلم که یک هفته زودتر اکران بین‌المللی‌اش را شروع کرده بود تاکنون ۴۹۶/۶ میلیون دلار در آنسوی آب‌ها فروخته و این یعنی «جنگ داخلی» بعد از دو هفته بهتر از مجموع درآمد بین‌المللی غول‌هایی همچون «نگهبانان کهکشان» (۴۴۰ میلیون) و «کاپیتان امریکا: سرباز زمستان» (۴۴۵ میلیون دلار) فروخته است.

فیلم کتاب جنگل

تنها دیگر تازه‌اکران مهم این هفته «یک انفجار بزرگتر» (A Bigger Splash)، محصول فاکس سرچ‌لایت است. فیلم که مورد توجه‌ی منتقدان هم قرار گرفته، چهارشنبه اکران محدودش را در پنج سینما آغاز کرد و در دو روز اول بیش از ۲۴ هزار دلار کسب کرد. این رقم به‌علاوه‌ی ۱۱۰ هزار دلار دیگری که فیلم در آخر هفته از پنج منطقه کسب کرد، مجموع فروشش را تا این لحظه به ۱۳۴ هزار دلار رسانده است.

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی چارت، انیمیشن «زوتوپیا»، دومین سرباز دیزنی این هفته با ۵۰ درصد افت فروش روبه‌رو شد و ۲/۶ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش به رقم ۳۲۷/۶ میلیون دلار برسد. در همین حین، «بتمن علیه سوپرمن» هم ۱/۰۳ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمدش را به ۳۲۷/۲ میلیون دلار رساند. این یعنی هم‌اکنون آخرین انیمیشن دیزنی در زمینه‌ی فروش خانگی از آخرین فیلم ابرقهرمانی دی‌سی بهتر فروخته است، تا به این ترتیب، این فیلم بعد از «ددپول» (۳۶۱ میلیون) تبدیل به دومین بلاک‌باستر پردرآمد امسال شود. هرچند تا دو هفته‌ی دیگر هر دو توسط «جنگ داخلی» پشت سر گذاشته خواهند شد.

سومین سرباز دیزنی در جدول، «کتاب جنگل» است که این هفته ۵۰ درصد افت فروش را تجربه کرد و ۲۱/۸ میلیون دلار به جیب زد تا مجموع درآمد خانگی‌‌اش به مرز ۲۸۵ میلیون دلار برسد. «کتاب جنگل» از بازارهای بین‌المللی هم ۲۴/۱ میلیون دلار کسب کرد. مجموع درآمد این فیلم از سرتاسر جهان بالای ۷۷۶ میلیون دلار است. رقمی که آن را در جدول بهترین عملکرد‌های جهانی سال ۲۰۱۶ در رده‌ی سوم قرار می‌دهد.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Captain America: Civil War۱۸۱/۷  میلیون دلار
۲The Jungle Book۲۱/۸ میلیون دلار
۳Mother's Day۹ میلیون دلار
۴The Huntsman: Winter's War۳/۵ میلیون دلار
۵Keanu۳ میلیون دلار
۶Barbershop: The Next Cut۲/۷ میلیون دلار
۷Zootopia۲/۶ میلیون دلار
۸The Boss۱/۷ میلیون دلار
۹Ratchet & Clank۱/۴ میلیون دلار
۱۰Batman v Superman: Dawn of Justice۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

civilwar (2)

کاپیتان امریکا: جنگ داخلی

Captain America: Civil War

بعد از اینکه «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» که خط داستانی تقریبا مشابه‌ای با «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» دارد، چندان مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت، طرفداران بیشتر از همیشه گوش به زنگ شدند تا ببینند رقیبش چگونه از آب در می‌آید. حالا با مرور یادداشت‌های منتقدان می‌توان حس کرد که «جنگ داخلی» تقریبا از اکثر چاله‌هایی که «بتمن علیه سوپرمن» در آن سقوط کرده بود، جا خالی داده است. و نه تنها توانسته گروه شلوغ بازیگرانش را مدیریت کند، بلکه برادران روسو بعد از «سرباز زمستان» که به عقیده‌ی بسیاری بهترین فیلم دنیای سینمایی مارول است، روی دست خودشان بلند شده‌اند. و همچنین طبق نظر منتقدان اگرچه نام «کاپیتان امریکا» در عنوان فیلم وجود دارد، اما در واقع با سومین قسمت «اونجرز» طرف هستیم. هرچند این وسط عده‌ای هم از شلوغی و انباشتگی بیش از اندازه‌ی فیلم انتقاد کرده‌اند. داستان فیلم اما از جایی شروع می‌شود که بعد از خرابی‌هایی که تیم اونجرز در فیلم‌های قبلی بار آورده بودند، دولت می‌خواهد آنها را تحت کنترل بگیرد. از یک طرف مرد آهنی و تیمش موافق‌ این تصمیم هستند و از طرفی دیگر کاپیتان امریکا و تیمش نمی‌خواهند تحت نظر و کنترل قرار بگیرند. در حالی که قهرمانان به جان هم افتاده‌اند، سروکله‌ی یک تبهکارِ شرور جدید هم پیدا می‌شود.

منتقد امپایر که نمره‌ی کامل را به فیلم داده می‌نویسد: «ترکیب عظمت و هرج‌و‌مرج بلاک‌باستری و عناصر یک تریلرِ عالی و بزرگسالانه، "کاپیتان امریکا: جنگ داخلی" را به بهترین فیلم استودیوی مارول تبدیل کرده است». پیتر تراویس از رولینگ‌استون که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «درود بر برادران روسو، جو و آنتونی که بدون فراموش کردن کاراکترها، دشمنی‌شان را با نهایت تاثیر کارگردانی کرده‌اند. همچنین حماسه‌ی رعدآسایشان هوشمندانه، سرزنده، از لحاظ سیاسی عمیق و خوشبختانه تند و سریع است». جاستین چانگ از ورایتی که خیلی فیلم را دوست داشته می‌آورد: «داستان برخورد حماسی دو گروهی که به اندازه‌ی یکسانی خوب هستند به رهبری کاپیتان امریکا و مرد آهنی، به خاطر انسجام دراماتیک و وحد تماتیک و همچنین طراحی نوآورانه‌ی صحنه‌های سرگیجه‌آور اکشنش به‌یادماندنی است». امتیاز متاکریتیک فیلم ۷۵ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده