// دوشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: انیمیشن «زوتوپیا» تبدیل به بهترین افتتاحیه تاریخ دیزنی شد!

استقبال عظیم تماشاگران و منتقدان از «زوتوپیا»، یعنی باید منتظر یکی از بهترین انیمیشن‌های‌‌ امسال باشیم. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید تا نگاهی به ۱۰ فیلم برتر جدول بیاندازیم.

zootopia

این هفته ظاهرا سینماروها برای دیدن «زوتوپیا» (Zootopia)، جدیدترین انیمیشن استودیوی دیزنی سر و دست می‌شکستند. به‌طوری که فیلم بعد از اکرانِ سه روزه‌اش لقب بهترین افتتاحیه‌ی استودیوی انیمیشن‌سازی والت‌دیزنی را به‌دست آورد. آیا کسی فکر می‌کرد عنوان جدید دیزنی که نه نام معروفی دارد و نه دنباله‌ است اینگونه موفق شود؟ بله، چون فیلم قبل از آغاز اکرانش در امریکای شمالی، ۹۳ میلیون دلار از بازارهای بین‌المللی کسب کرده بود. این درحالی بود که در میان دیگر اکران‌های گسترده‌ی این هفته، اکشنِ «لندن سقوط کرده» (London Has Fallen) و کمدی Whiskey Tango Foxtrot به ترتیب جایگاه دوم و چهارم جدول را به‌دست آوردند و «ددپول» هم با دستاورد جدیدی بازگشت.

«زوتوپیا» پس از اکران در سه هزار و ۸۲۷ سالن سینما، ۷۳/۷ میلیون دلار کسب کرد. رقمی که رکورد بهترین افتتاحیه‌ی انیمیشنی ماه مارس که متعلق به «لوراکس» (۷۰/۲ میلیون) بود را می‌شکند و آن را در جدول بهترین افتتاحیه‌ی انیمیشن‌های تمام دوران‌ها در رده‌ی نهم قرار می‌دهد. در رده‌ی اول این فهرست «شرک۳» با ۱۲۱ میلیون دلار قرار دارد. همچنین افتتاحیه‌ی «زوتوپیا» کاری می‌کند تا سه‌تا از چهار افتتاحیه‌ی برتر ماه مارس تاریخ به نام دیزنی ثبت شود. که به ترتیب شامل «آلیس در سرزمین عجایب» (۱۱۶ میلیون) و «اُز بزرگ و قدرتمند» (۷۹ میلیون) می‌شود. دستاورد قابل‌توجه‌ای که البته هر سه فیلم فاصله‌ای زیادی تا فروش آغازین ۱۵۲ میلیون دلاری «بازی‌های گرسنگی» دارند. «زوتوپیا» همچنین ۵.۲ میلیون دلار هم از فروش بلیت‌های فرمت آی‌مکس به‌دست آورد که آن را بعد از «داستان‌ اسباب‌بازی۳» (۸/۴ میلیون) در میان بهترین افتتاحیه‌های آی‌مکس در رده‌ی دوم قرار می‌دهد.

zootopiajuniornovelization

«زوتوپیا» در کنار استارت فوق‌العاده‌اش در گیشه، هم‌اکنون نمره‌ی ۹۸ را بر روی سایت راتن‌تومیتوز در اختیار دارد و امتیاز A را از تماشاگران دریافت کرده است. تمام اینها در هفته‌ی آینده به دوام فیلم در جدول کمک خواهند کرد. این درحالی است که تا زمان عرضه‌ی «رچت و کلانک» در تاریخ ۲۹ آپریل، خبری از اکران گسترده‌ی انیمیشن دیگری نیست. به‌علاوه‌ی عملکرد خانگی قوی‌اش، «زوتوپیا» در چهارمین هفته‌ی اکرانش در بازارهای خارجی هم خوب ظاهر شد و مجموع درآمدش را به رقم ۱۵۸/۸ میلیون دلار رساند. به این ترتیب، «زوتوپیا» تاکنون روی هم رفته ۲۳۲/۵ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخته است.

در رده‌ی دوم چارت «لندن سقوط کرده» قرار دارد که طبق انتظارات ۲۱/۷ میلیون دلار فروخت و درست مثل «الیمپوس سقوط کرده» امتیاز A منفی را از تماشاگران دریافت کرد. هرچند «لندن» نه تنها به اندازه‌ی قسمت اول با واکنش مثبت منتقدان مواجه نشده، بلکه افتتاحیه‌ی ضعیف‌تری را نیز در مقایسه به «الیمپوس» (۳۰/۳ میلیون) تجربه کرده است. «الیمپوس» دوره‌ی اکران خانگی‌اش را با ۹۸/۹ میلیون دلار به پایان رساند. پس، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا «لندن» کارش را در دور و اطرافِ ۷۰ میلیون دلار به پایان می‌رساند یا نزدیک‌تر به «سقوط کاخ سفید» عمل می‌کند و به درآمدی بین ۶۰ تا ۶۲ میلیون دلار رضایت می‌دهد؟

large_london_has_fallen_ver4_xlg

در رده‌ی چهارم جدول با Whiskey Tango Foxtrot، محصول پارامونت روبه‌رو می‌شویم که پس از اکران در دو هزار و ۳۷۴ سینما، ۷/۶ میلیون دلار فروخت و امتیاز B را از تماشاگران دریافت کرد. این کمدی با بازی تینا فی و مارتین فریمن که ۳۵ میلیون دلار خرج برداشته، خیلی پایین‌تر از ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلاری که استودیو پیش‌بینی کرده بود ظاهر شده. پیش‌بینی آینده‌ی فیلم بستگی به عملکردش در هفته‌ی آینده دارد. اما از حالا می‌توان اکران خانگی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار را برای فیلم محتمل دانست.

یکی از دیگر خبرهای مهم این هفته مربوط به «ددپول» می‌شود که بالاخره تبدیل به سومین فیلمی با درجه‌بندی سنی R شد که از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد. فیلم حداقل ۴۰ میلیون دلار دیگر کم دارد تا «تک‌تیرانداز امریکایی» را پشت سر بگذارد. «ددپول» این هفته ۱۶/۴ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به رقم ۳۱۱/۱ میلیون دلار رساند.  «ددپول» این هفته در جدول «پردرآمدترین قسمت‌های اول فیلم‌های ابرقهرمانی»، «مرد پولادین» را پشت سر گذاشت و در جایگاه چهارم قرار گرفت. حالا «ددپول» فقط ۷/۳ میلیون دلار دیگر نیاز دارد تا رکورد «مردآهنی» را بشکند و خودش را به جایگاه سوم بالا بکشد.

در میان تازه‌اکران‌های هفته‌ی پیش، «اِدی عقاب» (Eddie the Eagle) با تجربه‌ی ۴۹ درصد افت فروش عملکرد خوبی داشت و ۳/۱ میلیون دلار کسب کرد. اما هر دوی «خدایان مصر» (Gods of Egypt) و «سه‌تا ۹» (Triple 9) با بیش از ۶۰ درصد افت فروش مواجه شدند و به ترتیب ۳/۵ و ۲/۱ میلیون دلار به دست آوردند.

بعد از مراسم اسکار هفته‌ی پیش، «اسپات‌لایت»، برنده‌ی بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ سالن به سینماهای نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و ۱/۸ میلیون دلار کسب کرد که به معنای ۱۴۹ درصد رشد فروش در مقایسه با هفته‌ی پیش است. چنین فروشی با توجه به اینکه فیلم هم‌اکنون بر روی دی‌وی‌دی و بلوری قابل‌دسترس است، شگفت‌انگیز است. مجموع درآمد فیلم از سینماها هم‌اکنون معادل ۴۱/۶ میلیون دلار است. «اسپات‌لایت» در جدول پردرآمدترین فیلم‌های برنده‌ی اسکار در ۳۸ سال اخیر درست پشت سر برنده‌ی سال پیش، «بردمن» در رده‌ی یکی مانده به آخر قرار دارد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Zootopia۷۳/۷  میلیون دلار
۲London Has Fallen۲۱/۷ میلیون دلار
۳Deadpool۱۶/۴ میلیون دلار
۴Whiskey Tango Foxtrot۷/۶ میلیون دلار
۵Gods of Egypt۵ میلیون دلار
۶Risen۳/۸ میلیون دلار
۷Kung Fu Panda 3۳/۵ میلیون دلار
۸The Revenant۳/۳ میلیون دلار
۹Eddie the Eagle۳/۱ میلیون دلار
۱۰The Witch۲/۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_Zootopia-2016

زوتوپیا

Zootopia

جدیدترین انیمیشن استودیوی دیزنی درباره‌ی شهر شلوغ و بزرگی است که محل آرمانی زندگی حیوانات است. مهم نیست چه چیزی هستید. همه‌ی ساکنان شهر از فیل‌های عظیم‌جثه گرفته تا کوچک‌ترین موش‌ها به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند. اما وقتی جودی هاپس به نیروی پلیس شهر می‌پیوندد، متوجه می‌شود برای دوام آوردن به عنوان یک خرگوش در شغلی که از حیوانات سرسخت و بزرگ تشکیل شده، کار سختی در پیش دارد. او برای اثبات توانایی‌هایش حل پرونده‌ای را قبول می‌کند و با روباه وراجی که استاد حیله‌گری است، همکار می‌شود. «زوتوپیا» یکی از موردانتظارترین انیمیشن‌های امسال بود که طبق نظر اکثر منتقدان خوشبختانه این انتظار به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی ختم شده است.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته، می‌نویسد: «"زوتوپیا" سرشار از کمدی اسلپ‌استیکِ بامزه و جملات خارق‌العاده است و اگرچه فیلم چندتا پیام ساده اما ارزشمند درباره‌ی بردباری، پیش‌داوری و قبول تفاوت‌هایمان نیز می‌دهد، اما تا وقتی که این درس‌های اخلاقی در یک فیلم عالی و به‌یادماندنی قرار گرفته باشند، هیچ مشکلی نیست». کیتی والش از شیکاگو تریبیون هم که از فیلم راضی بوده می‌نویسد: «درنهایت، تمام مخاطبان می‌توانند چیزی برای لذت بردن در "زوتوپیا" پیدا کنند. اما فیلم چیزهای بیشتری برای درگیر کردن بزرگ‌ترها دارد که همیشه خوش‌آیند است». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"زوتوپیا" تجربه‌ی کارتونی قابل‌احترامی است. فیلم اگرچه به اندازه‌ی بهترین کارهای دیزنی/پیکسار خوب و به‌یادماندنی نیست. اما به‌طرز قابل‌توجه‌ای بهتر از اکثر فیلم‌های بساز-بفروش‌گونه‌ای است که استودیوها برای چیرگی بر بازار فیلم‌های خانوادگی عرضه می‌کنند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۸ است.

 

hero_London-Has-Fallen-2016

لندن سقوط کرده

London Has Fallen

«الیمپوس سقوط کرده» پس از اکران در سال ۲۰۱۳ به یک اکشن بی‌مووی خوش‌ساخت تبدیل شد و با واکنش ضدونقیض منتقدان روبه‌رو شد. اگرچه بینندگان فیلم اول درخواست ساخت ادامه‌ی آن را نداده بود، اما این هالیوود است و نمی‌توان جلوی علاقه‌ی بی‌حدوحصرشان برای مجموعه‌سازی را گرفت. در «لندن سقوط کرده» پس از اینکه تروریست‌ها با هدف نابودی رهبران دنیا به مراسم خاکسپاریِ نخست‌ وزیر انگلستان حمله می‌کنند، مایک بنینگ، قهرمان داستان باید سلاحش را خشاب‌گذاری کرده و با ارتشی از آنها مقابله کند.

جیمز براردینلی که دو و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «تا آنجایی که از اکشن/تریلرها انتظار داریم، این یکی هرچیزی که قول داده بود را فراهم می‌کند. شاید همین برای اختصاص بعد از ظهر‌تان به یک سرگرمی بی‌خاصیتِ بی‌مغز کافی باشد. اما نمی‌توانم از عدم نوآوری سازندگان در ژانری که بعضی‌وقت‌ها به‌شدت به کلیشه‌های نخ‌نما‌شده تکیه می‌کند، ناامید نشوم». دیوید لوییس از سن‌فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را اصلا دوست نداشته می‌نویسد: «درحال تماشای اکشن تریلری مثل "لندن سقوط کرده" از این حقیقت نمی‌توانید فرار کنید که شما همه‌ی اینها را قبلا بارها و بارها و بارها دیده‌اید. به ازای هر گلوله‌ای که شلیک می‌شود، یک کلیشه وجود دارد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۸ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده