آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از زندگی مشترک آقای محمودی و بانو تا بقایای روز
در این شماره از مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» به سراغ یک فیلم ایرانی هم میرویم. در ابتدا فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو را خواهیم دید. یک اثر اجتماعی با موضوعی آسیبشناسانه. بعد از آن درامی عاشقانه را از آنتونی هاپکینز خواهیم دید، یک اثر اقتباسی فوقالعاده که به طرز هوشمندانهای ساخته شده است.
فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
- کارگردان: روحالله حجازی
- نویسنده: علی طالبآبادی
- بازیگران: حمید فرخنژاد، هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی
- سال انتشار: ۱۳۹۳
رازهای زندگی ساناز در مهمانی خالهاش برملا میشود.
روحالله حجازی در این فیلم سعی دارد که تصویری بدون سانسور از جامعهی امروزی ایران نشان دهد. ساناز و رامتین دو شخصیت اصلی این فیلم برای بازسازی خانهی منصور و محدثه برای چند روزی به مهمانی میروند. آنها قرار است که خانهی خالهی ساناز را بازسازی کنند اما این بازسازی تبدیل به یک استعاره میشود و درنهایت معنای فروپاشی به خود میگیرد. تا به اینجا فرم و محتوا به درستی کارشان را انجام میدهند. فیلم رویارویی دو زوج از دو دنیای متفاوت است، رویارویی سنت و مدرنیته. جهان همهی آدمهای این فیلم ویران شده اما آنهایی که در دنیای سنتها زندگی میکنند، دم نمیزنند اما شخصیتهای مدرن قصه دهان باز میکنند و انزجارشان را از شرایط موجود نشان میدهند.
آدمهای جهان زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، سرجایشان نیستند. هرکدام آرزوی دیگری را دارند. محدثه از آشپزخانه بیرون نمیآید و به زنی کدبانو تبدیل شده است. از آن طرف اما ساناز حاضر نیست پایش را در آشپزخانه قرار دهد. در این شرایط رامتین آرزوی زنی مثل محدثه را دارد و منصور نیز از سیگار کشیدنهای ساناز بدش نمیآید. در این مهمانی چند ساعته همه چیز زیرورو میشود، گویا این آدمها آیینههای یکدیگر هستند و با دیدن همدیگر به یاد زندگی خودشان میافتند. به یاد آرزوها و راههایی که نرفتهاند و حالا باید بروند.
فیلم بقایای روز
فیلم The Remains of the Day
- کارگردان: جیمز آیوری
- بازیگران: اما تامسون، آنتونی هاپکینز
- سال انتشار: ۱۹۹۳
استیونز گذشته و عشقاش را مرور میکند.
بقایای روز یکی از بهترین فیلمهای درام عاشقانهای است که شخصیتپردازی منحصربفردی دارد. فیلم روایتی غیرخطی دارد و در دو بازهی زمانی متفاوت پیش میرود. استیونز پیشخدمتی وفادار است که با دقت همهی وظایفاش را انجام میدهد و حرف روی حرف لرد دارلینگتون، صاحب کارش نمیزند. در همین زمان زنی به محل کار استیونز اضافه میشود، عنصری چالشزا که زندگی همه را تحت تاثیر قرار میدهد.
حالا زمان گذشته و استیونز به عشق سرکوب شدهاش فکر میکند، احساساتی که به خانم کنتون داشته است. بقایای روز یک درام ظریف است، عاشقانهای با ریزهکاریهای منحصربفرد که وارد زندگی کارکترهایش میشود و احساسات و تفکراتشان را واکاوی میکند، شاید سختترین کار برای یک درام همین باشد، وارد شدن به چالشهای روانی و احساسی کارکترهایش بدون اینکه کشمکشهای بیرونی خاصی را از سر رد کند. این فیلم جز معدود آثار اقتباسی است که خیلی خوب از آب درآمده است، اثری که خیلیها آن را حتی بهتر از منبع اصلیاش میدانند. این فیلم هم توانست جوایز زیادی را بدست آورد و هم اینکه در مقابل بودجهی خود به سود بسیاری برسد.