آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از جزیره تا مارتین ایدن
در این شماره از مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» به سراغ دو سینمای متفاوت خواهیم رفت. در ابتدا جزیره را از سینمای یخزدهی روسیه خواهیم دید. فیلمی لایهمند همراه با روایتی جذاب که سبک بصریاش با دقت فراوانی طراح شده است. بعد از آن فیلمی از سینمای ایتالیا را خواهیم دید. اثری براساس واقعیت که به مسائل اجتماعی و سیاسی اروپای قرن نوزدهمی میپردازد.
فیلم جزیره
فیلم The Island
- کارگردان: پاول لونگین
- بازیگران: ویکتور سوخوروکوف
- سال انتشار: ۲۰۰۶
در یک صومعه راهبی قدرت شفادهندگی پیدا میکند.
این فیلم که اولین اکران خود را در جشنواره ونیز تجربه کرد، قرار بود در ابتدا تنها یک پایاننامه باشد اما زمانی که یک تهیهکننده فیلمنامه را خواند به سوبولوف نویسندهی آن پیشنهاد خریدش را داد. جزیره از زیست شخصی نویسندهاش میآید. این فیلمنامه متعلق به زمانی است که سوبولوف الهیات میخوانده و دوست داشته که در کلیسا ساکن شود. کنجکاوی در رابطه با زهد، ارتدکس، توبه و بخشش در طول زندگی سوبولف باعث شد که او بهسمت نگارش چنین داستانی برود. پیوتر مامونوف که نقش پدر آناتولی را بازی میکند تنها انتخاب لونگین برای این نقش بوده است. مامونوف به سختی این نقش را قبول میکند چراکه درنهایت متوجه میشود، شخصیتی که در این فیلمنامه وجود دارد، خود اوست.
جزیره داستان یک راهب در کلیسایی است که سرنوشتاش فیلم را بهسمت مراقبهای از توبه و رستگاری میکشاند. آناتولی گناهکاری که حالا تبدیل به یک قدیس شده به تجربهی فوقالعادهای از شفادهندگی میرسد، خصلتی که دیگران در درکش عاجزاند. فیلم جزیره اثری بزرگ در سینمای روسیه است که بیشباهت به سینمای برگمان و تارکوفسکی نیست. جزیره الهامی است از فلسفهی بوداییان و حکمتهای شرقی. این فیلم با تلفیق یک سبک بصری منحصربفرد و خطوط روایی جذاب تبدیل به اثری منحصربفرد میشود.
فیلم مارتین ایدن
فیلم Martin Eden
- کارگردان: پیترو مارچلو
- بازیگران: لوکا مارینلی
- سال انتشار: ۲۰۱۹
ملوانی برای بدست آوردن دختری که دوستش دارد، تبدیل به یک نویسنده میشود.
مارتین ایدن اقتباسی از رمانی بههمین نام و نوشتهی جک لندن است. این فیلم 26 بار نامزد جوایز معتبری شد که توانست چند تایشان را ببرد. مارتین ایدن داستان زندگی شخصی را روایت میکند که از فقر و ملوانی روی کشتیها تبدیل به نویسندهای معروف میشود. این فیلم شخصیتمحور که با فضاسازی خوبی همراه شده، روایتی است دربارهی عشق، زندگی، ناملایمات اجتماعی و سختکوشی. مارتین ایدن برای بدست آوردن دل النا، در تلاش است تا نویسندهای معروف شود. این فیلم اولین فیلم داستانی پیتر مارچلو مستندساز بزرگ ایتالیایی است، از همین رو میتوان نگاه عمیق مستندوارانهای را در مارتین ایدن دید.
مارتین ایدن در ایتالیای قرن نوزدهم اتفاق میافتد، زمانی که همه چیز بهم ریخته است و قهرمان قصه باید افسار زندگیاش را در دست بگیرد. داستان عاشقانهی این فیلم و گذر از فردیت مارتین ایدن همراه با یک زیرمتن سیاسی و اجتماعی خلق میشود که مخاطب میتواند اندیشهها و تفکرات هربرت اسپنسر فیلسوف قرن نوزدهمی را در این اثر ببیند. مارتین ایدن شیوهی روایتی جذابی را برگزیده است، یک ساختار جذاب که قطعا میتواند مخاطب را به خود جذب کند.