بهترین فیلم های کلینت ایستوود | از نابخشوده تا محبوب میلیون دلاری
بازیگر یا کارگردانهای کمی هستند که به اندازه کلینت ایستوود بر سینمای آمریکا تأثیر گذاشتهاند. با بیش از شش دهه فعالیت، ایستوود به نماد استقلال، ابهام اخلاقی و کیفیت سینمایی تبدیل شده است. برجستهترین فیلمهای او نهتنها ژانرهایی را تعریف کردهاند، بلکه اغلب از آنها فراتر رفتهاند؛ و شخصیتها و داستانهایی ماندگار درباره عدالت، پایداری و روان جمعی آمریکا خلق کردهاند. ایستوود با نقشهای کابوی ساکت در وسترنهای مشهور شناخته شد، اما مسیر هنریاش بهسرعت فراتر از مرزهای غرب وحشی رفت. او بعدها در نقشهایی ظاهر شد که به مضامینی عمیقتر مانند رستگاری، فقدان، پیری و پشیمانی میپرداختند؛ همراه با بازیهایی پر از حس و کارگردانیهای مینیمالیستی اما قدرتمند.
توانایی او در ایفای نقش و کارگردانی همزمان، به امضای سبک او تبدیل شد. از تریلرهای جنایی گرفته تا درامهای احساسی و حماسههای جنگی، تأثیر او غیرقابل انکار است. او ضدقهرمان، غریبهی تنها، مرد قانون با اصول و راهنمایی پرخطا بوده است؛ همگی در چارچوبی واقعگرایانه و عاطفی. چه جلوی دوربین، چه پشت آن، ایستوود همواره اثری تأثیرگذار از خود بهجا گذاشته است. در این مقاله، بهترین فیلم های کلینت ایستوود را مرور میکنیم؛ آثاری که دامنه و تکامل او را بهعنوان بازیگر و فیلمساز نشان میدهند و میراث ماندگار او در هالیوود و فراتر از آن را به تصویر میکشند.
فیلمها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شدهاند.
بهترین فیلم های کلینت ایستوود
۳۰- فیلم مشکلی با منحنی
فیلم Trouble with the Curve
- کارگردان: رابرت لورنتس
- نویسنده: رندی براون
- بازیگران: کلینت ایستوود، ایمی آدامز و جاستین تیمبرلیک
- سال پخش: ۲۰۱۲
- ژانر: درام، رمانتیک و ورزشی
- میانگین امتیازات Trouble with the Curve در IMDB: امتیاز ۶.۸ از ۱۰
فهرست بهترین فیلم های کلینت ایستوود را با یک درام ورزشی و احساسی آغاز میکنیم. ایستوود در نقش گاس لوبل، یک استعدادیاب کهنهکار و قدیمی بیسبال ظاهر میشود که در آستانه بازنشستگی قرار دارد. گاس به شهودش تکیه دارد، اما نسل جدید با استفاده از تکنولوژی به دنبال جایگزینی روشهای اوست. در حالیکه گاس با مشکل ضعف بینایی و نشانههای پیری دستوپنجه نرم میکند، دخترش میکی (با بازی ایمی آدامز) که وکیل موفقی است، ناخواسته تصمیم میگیرد در آخرین مأموریت استعدادیابی پدرش در کارولینای شمالی همراه او باشد. این سفر نهتنها درباره کشف استعداد جدید بیسبال، بلکه درباره ترمیم رابطهی آسیبدیده پدر و دختری است که سالها دچار سردی و فاصله بودهاند. جاستین تیمبرلیک نیز در نقش جانی، بازیکن سابق و استعدادیاب فعلی ظاهر میشود و یک خط داستانی عاشقانه به فیلم اضافه میکند. داستان با طنز، احساسات و درگیریهای درونی پیش میرود. این یکی از معدود نقشهای ایستوود است که خودش آن را کارگردانی نکرده، اما با بازی طبیعی، کاریزماتیک و پراحساسش، شخصیتی باورپذیر از مردی مغرور ولی آسیبپذیر را به نمایش میگذارد. منتقدان درباره فیلم نظرات متفاوتی داشتند. برخی لحن احساسی و بازی ایستوود را تحسین کردند، اما برخی نیز آن را قابل پیشبینی دانستند. با این حال، شیمی میان ایستوود و آدامز مورد تحسین قرار گرفت و فیلم در میان طرفداران درامهای شخصیتمحور محبوب شد.
۲۹- فیلم فریب کوگان
فیلم Coogan's Bluff
- کارگردان: دان سیگل
- نویسنده: هرمان میلر
- بازیگران: کلینت ایستوود، لی جی. کاب و سوزان کلارک
- سال پخش: ۱۹۶۸
- ژانر: اکشن، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Coogan's Bluff در IMDB: امتیاز ۶.۴ از ۱۰
در مورد بعدی از فهرست بهترین فیلم های کلینت ایستوود، این هنرمند در نقش والت کوگان، معاون کلانتر از ایالت آریزونا بازی میکند. این فیلم نقطه عطفی در دوران بازیگری ایستوود است؛ زیرا او را از فضای وسترنهای سنتی به فضای شهری و مدرن وارد میکند. کوگان به نیویورک فرستاده میشود تا یک مجرم به نام جیمز رینگرمن را تحویل بگیرد. اما شرایط مطابق برنامه پیش نمیرود. کوگان که به سبک قانونگریزی بیابانهای جنوب غربی آمریکا عادت دارد، با بوروکراسی و آزادیخواهی نیویورکیها دچار چالش میشود. زمانی که متهم از دست پلیس فرار میکند، کوگان تصمیم میگیرد خودش عدالت را اجرا کند و با شیوههایی مشابه کابویها، او را تعقیب کند. تضاد بین فضای وسترن و شلوغی مدرن شهری، یکی از نکات کلیدی فیلم است. ایستوود در این فیلم نقش مردی خونسرد، بااراده و سختگیر را بازی میکند. این فیلم یکی از اولین نقشهای بزرگ او در سینمای آمریکا بعد از موفقیت در وسترنهای اسپتیگتی بود. این فیلم مقدمهای شد برای نقشهای بعدی او مثل شخصیت مشهور هری کثیف (Dirty Harry). ایستوود در نقش کوگان، مردی بیپرده، قاطع و با اصول است که نماد تغییر تصویر مردانگی آمریکایی در دهه ۶۰ میلادی به شمار میرود. فیلم در گیشه موفق عمل کرد و نقش مهمی در تثبیت موقعیت ایستوود در هالیوود داشت. همچنین آغاز همکاری طولانیمدت او با دان سیگل بود که بعدها آثار مهمی را با هم ساختند. منتقدان عموماً واکنش مثبتی نشان دادند و از صحنههای اکشن، حضور قدرتمند ایستوود و تلفیق ژانر وسترن با داستان جنایی شهری تمجید کردند. برخی تصویر نیویورک در فیلم را کلیشهای دانستند، اما بسیاری نیز از ریتم تند و لحن خشن فیلم استقبال کردند.
۲۸- فیلم جو کید
فیلم Joe Kidd
- کارگردان: جان استرجس
- نویسنده: المور لئونارد
- بازیگران: کلینت ایستوود، رابرت دووال و جان ساکسون
- سال پخش: ۱۹۷۲
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات Joe Kidd در IMDB: امتیاز ۶.۴ از ۱۰
جوزف جو کید شخصیتی است که قبلاً جایزهبگیر و تیراندازی حرفهای بوده و حالا بهنوعی قهرمان ناخواسته تبدیل شده است. داستان در نیومکزیکو میگذرد و حول درگیریهای زمینی بین دهقانان مکزیکی-آمریکایی و مالک زمین ثروتمند، فرانک هارلن (با بازی رابرت دووال) میچرخد. وقتی رهبر انقلابی لوئیس چاما (با بازی جان ساکسون) به همراه گروهی از کشاورزان برای بازپسگیری زمینهای اجدادیشان قیام میکند، هارلن گروهی مزدور استخدام میکند تا چاما را دستگیر یا نابود کنند. جو کید نیز در میان این افراد است، اما به زودی درمییابد که شیوههای بیرحمانهی هارلن با وجدانش سازگار نیست. او مسیر خود را از دیگران جدا میکند و تصمیم میگیرد عدالت را به شیوه خودش اجرا کند؛ تصمیمی که به درگیری شدید و اوجگیری داستان ختم میشود. ایستوود در این فیلم با همان سبک آشنای خونسرد و جدی ظاهر میشود، اما در عین حال جنبههایی از تردید اخلاقی را هم به شخصیتش اضافه میکند. شخصیت جو کید با اینکه کمحرف و مرموز است، از پیچیدگی درونی برخوردار است و ایستوود با بازی مینیمالیستی خود این ویژگی را بهخوبی نمایش میدهد. هرچند جو کید به اندازه سایر وسترنهای ایستوود مثل خوب، بد، زشت معروف نیست، اما همچنان از نظر سبک بازی و حضور کاریزماتیک او قابلتوجه است. نقدها ترکیبی بودند؛ برخی کارگردانی استرجس و فیلمنامه مختصر لئونارد را تحسین کردند، اما برخی دیگر فیلم را فاقد عمق کافی دانستند. با این حال، بیشتر منتقدان بازی ایستوود را برجسته دانستند.
۲۷- فیلم کار خون
فیلم Blood Work
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: برایان هالگلند
- بازیگران: کلینت ایستوود، جف دانیلز و آنجلیکا هیوستون
- سال پخش: ۲۰۰۲
- ژانر: اکشن، جنایی، درام، اسرارآمیز و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Blood Work در IMDB: امتیاز ۶.۴ از ۱۰
این مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود توسط خودش کارگردانی شده و او نقش اصلی را نیز ایفا میکند: مأمور بازنشسته FBI به نام تری مککیلب. او که به خاطر تواناییاش در شکار قاتلان زنجیرهای مشهور است، پس از حمله قلبی مجبور به بازنشستگی زودهنگام میشود. دو سال بعد، در حالی که هنوز در حال بهبودی پس از پیوند قلب است، زنی به نام گراسیلا ریورز از او میخواهد قتل خواهرش را بررسی کند؛ همان زنی که قلبش به مککیلب پیوند زده شده. حس گناه و کنجکاوی باعث میشود مککیلب با وجود هشدارهای پزشکی، تحقیق در مورد قتل را آغاز کند. در جریان جستجویش، با حقایق تکاندهندهای روبهرو میشود که به گذشتهی خودش نیز مرتبط هستند. کلینت ایستوود در این فیلم نقش مردی را ایفا میکند که نهتنها با مجرمان مبارزه میکند، بلکه با مرگ و ناتوانی جسمی نیز دست و پنجه نرم میکند. ایستوود در زمان فیلمبرداری ۷۲ ساله بود، اما حضوری پرقدرت و در عین حال آسیبپذیر دارد. بازی کمحرف اما تأثیرگذارش، شخصیت را عمیق و انسانی نشان میدهد. در مقام کارگردان نیز سبک آشنای ایستوود دیده میشود: ریتم آهسته، تمرکز بر شخصیتها به جای جلوههای ویژه، و ایجاد تنش تدریجی. حضور همزمان او بهعنوان بازیگر و کارگردان، هماهنگی خوبی در فیلم ایجاد کرده است. نقدها نسبتاً متعادل بودند. برخی بازی ایستوود و فضای آرام فیلم را تحسین کردند، در حالی که دیگران سرعت کم داستان یا نبود هیجان را نقد کردند. اما بیشتر منتقدان شخصیتپردازی ایستوود را قوی و تأثیرگذار دانستند.
۲۶- فیلم طناب بندبازی
فیلم Tightrope
- کارگردان: ریچارد تاگل
- نویسنده: ریچارد تاگل
- بازیگران: کلینت ایستوود، جنویو بوژو و دن هدایا
- سال پخش: ۱۹۸۴
- ژانر: جنایی، اسرارآمیز و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Tightrope در IMDB: امتیاز ۶.۳ از ۱۰
ایستوود در نقش وس بلاک، کارآگاه پلیسی در شهر نیواورلئان ظاهر میشود که در حال بررسی یک سری قتلهای وحشیانه است که قربانیان آنها عمدتاً کارگران جنسی هستند. با پیشروی تحقیقات، بلاک به تدریج متوجه شباهتهایی میان رفتارهای قاتل و انگیزههای درونی خودش میشود. این پرونده او را وادار میکند با تاریکی درونی خود روبهرو شود، در حالی که باید از دخترانش محافظت کرده و رابطهای تازه با مشاور تجاوز به نام بریل تیبدو (با بازی جنویو بوژو) را نیز مدیریت کند. نکتهای که Tightrope را از سایر آثار جنایی متمایز میکند، تمرکز آن بر پیچیدگی روانی شخصیت اصلی است. بلاک قهرمانی بینقص و شستهرفته نیست؛ او خود نیز گاهی در دنیای زیرزمینی شبانه سیر میکند، درست جایی که قاتل حضور دارد. این تضاد اخلاقی، مرز میان شکارچی و شکارشونده را تیره و تار میکند. در این فیلم، ایستوود از قالب همیشگی قهرمان خشن و سرد فاصله میگیرد و شخصیتی آسیبپذیر و متزلزل را به نمایش میگذارد. بازی او ترکیبی از شدت و ظرافت است؛ مردی در کشاکش میان وظیفه و وسوسه، قانون و آشوب. همچنین گفته میشود ایستوود نقش مؤثری در پشت صحنه فیلم داشته و عملاً بسیاری از بخشهای آن را کارگردانی کرده است. فیلم با فروش بیش از ۴۸ میلیون دلار در آمریکا، موفقیت تجاری خوبی کسب کرد. تماشاگران جذب فضای تیره فیلم و بازی ستارهای چون ایستوود شدند. منتقدان نیز رویکرد جسورانه فیلم در پرداخت به مسائل روانی و بازی عمیق ایستوود را تحسین کردند. راجر ایبرت آن را «تریلری غیرمنتظره، هوشمندانه و آزاردهنده» توصیف کرد.
۲۵- فیلم برانکو بیلی
فیلم Bronco Billy
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: دنیس هکین
- بازیگران: کلینت ایستوود، سوندرا لوک و جفری لوئیس
- سال پخش: ۱۹۸۰
- ژانر: اکشن، ماجراجویی، کمدی، درام، رمانتیک و وسترن
- میانگین امتیازات Bronco Billy در IMDB: امتیاز ۶.۲ از ۱۰
برانکو بیلی که شماره دیگری از بهترین فیلم های کلینت ایستوود محسوب میشود، یک اثر کمدی، وسترن و درام است که با لحنی لطیف اما عمیق به روایت داستانی انسانی میپردازد. ایستوود در نقش «برانکو بیلی مککوی» ظاهر میشود؛ یک فروشنده سابق کفش که خود را به عنوان یک کابوی نمایشگر بازآفرینی کرده است. او با گروهی از آدمهای طردشده و نامتجانس یک نمایش دورهگرد وسترنی را اداره میکند که در غرب آمریکا اجرا میشود. ماجرا زمانی جالبتر میشود که بیلی با زنی ثروتمند و وارث میلیاردر به نام «آنتوانت لیلی» (با بازی سوندرا لوک) آشنا میشود؛ زنی که پس از ترک شدن توسط همسر جدیدش، تنها مانده است. آنتوانت در ابتدا بیمیل است، اما به تدریج عضوی از گروه میشود و رابطهای دوستانه با بیلی شکل میگیرد. در حالی که گروه با مشکلات مالی و اختلافات داخلی مواجه است، بیلی باید تلاش کند تا رویای خود را زنده نگه دارد و همزمان با واقعیتهای زندگی روبهرو شود. ایستوود در این فیلم نقشآفرینیای کاملاً متفاوت از شخصیتهای خشن و جدی گذشتهاش دارد. برانکو بیلی شخصیتی گرم، خوشبین و حتی شکننده دارد. او مردی است که به رؤیاهای دوران گذشتهاش چنگ زده و تلاش میکند در دنیایی سرد و واقعگرا، ایدهآلگرایی را زنده نگه دارد. ایستوود در این نقش ظرافت و عمق زیادی به خرج داده و چهرهای انسانی و دلنشین از یک قهرمان نمایش میدهد. منتقدان در مجموع واکنش مثبتی نشان دادند. راجر ایبرت سه ستاره به فیلم داد و آن را «داستانی شیرین و تأثیرگذار» خواند. بسیاری از منتقدان از جسارت ایستوود برای ورود به حوزهای احساسیتر تمجید کردند و حالوهوای نوستالژیک فیلم را ستودند.
۲۴- فیلم دستکش آهنی
فیلم The Gauntlet
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: مایکل باتلر و دنیس شرایک
- بازیگران: کلینت ایستوود، سوندرا لوک و پت هینگل
- سال پخش: ۱۹۷۷
- ژانر: اکشن، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات The Gauntlet در IMDB: امتیاز ۶.۴ از ۱۰
ایستوود در این فیلم نقش «بن شاکلی» را بازی میکند؛ یک افسر پلیس خسته و سرخورده در شهر فینیکس که مأموریتی ساده دریافت میکند: انتقال زنی به نام «آگوستینا (گاس) مالی» (با بازی سوندرا لوک) از لاسوگاس برای شهادت در دادگاهی علیه مافیا. اما این مأموریت ساده، خیلی زود به یک کابوس بدل میشود. شاکلی و مالی هدف توطئهای بزرگ از سوی پلیسهای فاسد و مقامات دولتی قرار میگیرند که نمیخواهند آنها زنده به دادگاه برسند. در حالی که مسیر فرارشان یکی پس از دیگری نابود میشود، آن دو مجبورند به هم اعتماد کنند و برای زنده ماندن تلاش کنند؛ سفری که در نهایت به عبور نفسگیر از «دالان مرگ» و رگباری از گلولهها ختم میشود. ایستوود در نقش «بن شاکلی» یک قهرمان معمولی نیست. او مردی خسته، بدبین و بیانگیزه است که در طول فیلم به محافظی مصمم و شجاع تبدیل میشود. سکوتها و نگاههای نافذ همیشگی ایستوود در این نقش بهخوبی کار میکند و کارگردانی خودش نیز به فیلم حالتی خشن و واقعی میدهد. فیلم The Gauntlet با بودجهای حدود ۴.۵ میلیون دلار ساخته شد و بیش از ۳۵ میلیون دلار در گیشه فروش کرد. این موفقیت تجاری باعث شد تا ایستوود جایگاه خود را به عنوان یکی از ستارگان قابل اعتماد و کارگردانان توانمند هالیوود در دهه ۷۰ تثبیت کند. بازخورد منتقدان به فیلم در مجموع مثبت بود. اگرچه برخی آن را صرفاً یک فیلم اکشن معمولی دانستند، اما بسیاری از رابطه جذاب بین ایستوود و لوک و هیجان بیوقفه آن تمجید کردند. راجر ایبرت صحنههای پرزدوخورد فیلم را ستود و آن را «پیروزی بدلکاری و آتشبازی» خواند.
۲۳- فیلم ضربه ناگهانی
فیلم Sudden Impact
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: ژوزف استینسن و دین رایزنر
- بازیگران: کلینت ایستوود، سوندرا لوک و پت هینگل
- سال پخش: ۱۹۸۳
- ژانر: اکشن، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Sudden Impact در IMDB: امتیاز ۶.۶ از ۱۰
این شماره از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، چهارمین قسمت از مجموعه فیلمهای معروف Dirty Harry است که توسط کلینت ایستوود کارگردانی شده و خودش نیز نقش اصلی را ایفا میکند. این فیلم نسبت به قسمتهای قبلی حالتی تیرهتر و شخصیتر دارد و درامی پلیسی را با مضامین انتقام و زخمهای روانی ترکیب میکند. ماجرا در سانفرانسیسکو آغاز میشود؛ جایی که هری کالاهان همچنان با روشهای خاص خود به مقابله با جنایت میپردازد. پس از درگیری مجدد با رؤسایش، او به شهر کوچکی به نام سنپائولو فرستاده میشود. خیلی زود در این شهر، مجموعهای از قتلهای وحشیانه رخ میدهد. همه قربانیان مرد هستند و ارتباطی مرموز بینشان وجود دارد. ایستوود در این فیلم یکی از عمیقترین بازیهای خود را ارائه میدهد. هری دیگر فقط یک پلیس خشن نیست، بلکه مردیست که با پیچیدگیهای اخلاقی درگیر شده است. کارگردانی او نیز باعث شده بار احساسی فیلم، بهویژه از طریق داستان جنیفر، افزایش یابد. تمرکز روی دیدگاه یک زن آسیبدیده، جسورانه بود و لایه جدیدی به سری اضافه کرد. Sudden Impact در گیشه آمریکا بیش از ۶۷ میلیون دلار فروش کرد و به موفقترین فیلم مجموعه از نظر مالی تبدیل شد. جمله معروف «بجنب، روزمو بساز!» (Go ahead, make my day) از همین فیلم به یکی از بهیادماندنیترین دیالوگهای تاریخ سینما بدل شد. بازخوردها ترکیبی از مثبت و منفی بود. برخی از فضای تاریک و کارگردانی ایستوود تعریف کردند، در حالیکه بعضی دیگر خشونت و مضمون انتقام را مورد انتقاد قرار دادند. با اینحال، فیلم بهخاطر جسارتش در پرداخت به عدالت غیررسمی تحسین شد.
۲۲- فیلم موادبر
فیلم The Mule
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: نیک شینک
- بازیگران: کلینت ایستوود، بردلی کوپر و لارنس فیشبورن
- سال پخش: ۲۰۱۸
- ژانر: درام، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات The Mule در IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰
داستان این مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود برگرفته از یک ماجرای واقعی است و درباره «ارل استون» (با بازی ایستوود)، مردی ۹۰ ساله و تنهاست که بهطور اتفاقی به قاچاقچی مواد مخدر برای یک کارتل مکزیکی تبدیل میشود. او که از خانوادهاش دور افتاده و ورشکسته شده، بهمرور وارد این تجارت میشود و با موفقیت در انتقال مواد، لقب «تاتا» را از اعضای کارتل میگیرد. اما با نزدیک شدن پلیس و فشردهتر شدن حلقه تعقیب، ارل باید با عواقب انتخابهایش و روابط ازهمگسیختهاش روبهرو شود. ایستوود در سن ۸۸ سالگی، نقشی ظریف و تأثیرگذار را ایفا میکند. ارل شخصیتی است ترکیبی از شوخطبعی، پشیمانی و استقامت ساکت. این نخستین بازی ایستوود پس از فیلم Trouble with the Curve در سال ۲۰۱۲ بود و او با قدرتی که از سالها تجربه بهدست آورده، نقش را با اعتمادبهنفس اجرا میکند. ایستوود همچنین در مقام کارگردان، با سبک مینیمالیستی و درونگرای خود، موضوعاتی چون پیری، پشیمانی، رستگاری و اخلاق را بهخوبی مدیریت میکند. The Mule با بودجهای حدود ۵۰ میلیون دلار ساخته شد و بیش از ۱۷۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. این موفقیت در گیشه نشان داد که ایستوود همچنان میتواند بهعنوان کارگردان و بازیگر مخاطب جذب کند، حتی با فیلمی آرام و دروننگر. نقدها نسبتاً مثبت بودند. بسیاری از منتقدان از بازی ایستوود و فضای تأملبرانگیز فیلم تمجید کردند. البته برخی نیز داستان را قابل پیشبینی یا از نظر اخلاقی مبهم دانستند، اما اغلب، فیلم را بهخاطر پیامهای انسانی و روایت عمیق آن تحسین کردند.
۲۱- فیلم محکم دارشان بزن
فیلم Hang 'Em High
- کارگردان: تد پست
- نویسنده: لئونارد فریمن و مل گلدبرگ
- بازیگران: کلینت ایستوود، اینگر استیونس و اد بگلی
- سال پخش: ۱۹۶۸
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات Hang 'Em High در IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰
فیلم Hang 'Em High که مورد دیگری از بهترین فیلم های کلینت ایستوود محسوب میشود، نخستین وسترن آمریکایی ایستوود پس از موفقیت بینالمللی او با سهگانه دلار سرجیو لئونه بود. داستان درباره «جد کوپر» است؛ مأمور قانون سابقی که بهاشتباه به جرم دزدی احشام متهم شده و توسط گروهی از مردم قانونبهدست دار زده میشود. او بهطرز معجزهآسا از دار نجات مییابد و پس از آن، بهعنوان مارشال ایالات متحده منصوب میشود. جد بهجای گرفتن انتقام شخصی، تصمیم میگیرد که عاملان دار زدنش را از طریق قانون به عدالت برساند. فیلم مفاهیمی چون عدالت، اخلاق و انتقام را با هم درآمیخته است. ایستوود در نقش جد کوپر، تصویری ساکت و سرسخت از قهرمانی خشن ارائه میدهد. بازی او نشاندهنده همان تیپ ضدقهرمان آرامی است که در وسترنهای اسپاگتی به شهرت رسید، اما در اینجا با جنبهای قانونی و انسانی همراه است. Hang 'Em High اولین فیلمی بود که تحت شرکت تولیدی خود ایستوود، یعنی Malpaso Productions ساخته شد و نقطه عطفی در مسیر حرفهای او بهشمار میآید. این فیلم با بودجهای در حدود ۱.۶ میلیون دلار ساخته شد و بیش از ۶ میلیون دلار فقط در ایالات متحده فروش کرد. این موفقیت ثابت کرد که ایستوود بدون حضور در لوکیشنهای اروپایی نیز میتواند در نقش اول موفق باشد و به او آزادی بیشتری در انتخاب پروژههای آیندهاش داد. در زمان اکران، نقدها بهطور کلی مثبت بودند. بازی ایستوود و موضوعات جسورانه فیلم تحسین شد، هرچند برخی منتقدان از ریتم کند یا پیامهای اخلاقی مستقیم آن انتقاد کردند. با گذشت زمان، این فیلم بهعنوان اثری گذار از وسترنهای کلاسیک به وسترنهای تجدیدنظرطلب شناخته میشود.
۲۰- فیلم دو قاطر برای خواهر سارا
فیلم Two Mules for Sister Sara
- کارگردان: دان سیگل
- نویسنده: آلبرت مالتس و باد بتیکر
- بازیگران: کلینت ایستوود، شرلی مکلین و آلبرت مورین
- سال پخش: ۱۹۷۰
- ژانر: درام، رمانتیک، جنگی و وسترن
- میانگین امتیازات Two Mules for Sister Sara در IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰
فیلم Two Mules for Sister Sara با بازی کلینت ایستوود در نقش «هوگان»، مزدوری آمریکایی و شرلی مکلین در نقش «سارا»، زنی که خود را راهبه معرفی میکند، روایت میشود. داستان در مکزیک، در زمان مداخله فرانسه در دهه ۱۸۶۰ اتفاق میافتد. هوگان سارا را از دست راهزنها نجات میدهد؛ او ادعا میکند که راهبهای تحت تعقیب سربازان فرانسوی است. آنها در مسیر خود به انقلابیون مکزیکی کمک میکنند و درگیر ماجراهایی پرخطر میشوند. اما در نهایت، فاش میشود که سارا راهبه واقعی نیست. فیلم ترکیبی از طنز، اکشن و درام سیاسی است که فضایی منحصربهفرد در ژانر وسترن خلق میکند. ایستوود در این فیلم همان شخصیت ساکت و خشن وسترنهای اسپاگتی را دارد. اما زیر نظر سیگل، فرصتهایی برای نشان دادن جنبههای طنز و لطیفتر شخصیتش پیدا میکند. شیمی بازیگری او با شرلی مکلین از نقاط قوت اصلی فیلم است. این اثر از اولین وسترنهای آمریکایی ایستوود است که دامنه نقشآفرینی او را فراتر از فیلمهای اروپایی گسترش داد. فیلم با فروش حدود ۵ میلیون دلار در ایالات متحده، موفقیت مالی متوسطی داشت، اما همین میزان برای اثبات قابلیت ایستوود بهعنوان ستارهای بانفوذ در گیشه کافی بود. همچنین برای دان سیگل نیز اعتبار بیشتری به همراه آورد. در زمان اکران، نظرات منتقدان متفاوت بود. برخی دیالوگهای شوخطبعانه و همکاری بازیگران اصلی را ستودند، در حالی که برخی دیگر از ریتم کند فیلم انتقاد کردند. با گذشت زمان، این فیلم بهعنوان اثری متفاوت در ژانر وسترن مورد توجه قرار گرفت و بهدلیل همکاری اولیه موفق بین ایستوود و سیگل، اهمیت تاریخی یافت.
۱۹- فیلم در خط آتش
فیلم In the Line of Fire
- کارگردان: ولفگانگ پترسن
- نویسنده: جف ماگویر
- بازیگران: کلینت ایستوود، جان مالکوویچ و رنه روسو
- سال پخش: ۱۹۹۳
- ژانر: درام، اکشن، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات In the Line of Fire در IMDB: امتیاز ۷.۲ از ۱۰
کلینت ایستوود در نقش فرانک هوریگان، مأمور سرویس مخفی آمریکا ظاهر میشود؛ مردی که سالها با عذاب وجدان از محافظت ناکام از جان رئیسجمهور کندی زندگی کرده است. پس از ۳۰ سال، تهدید جدیدی ظاهر میشود؛ «میچ لیری» (با بازی بینظیر جان مالکوویچ) مأمور سابق سیا است که اکنون به قاتلی روانپریش تبدیل شده و قصد دارد رئیسجمهور فعلی را ترور کند. لیری با تماسهای تلفنی و پیامهای رمزآلود، هوریگان را وارد بازی ذهنی خطرناکی میکند. در حالیکه فرانک باید با گذر زمان، احساس گناه، پیری جسم و رابطهاش با همکارش «لیلی رینز» (با بازی رنه روسو) کنار بیاید، تلاش میکند تا از وقوع ترور جلوگیری کند. ایستوود در نقش فرانک هوریگان، ترکیبی از قدرت و آسیبپذیری را به نمایش میگذارد. او که همواره با شخصیتهای قوی و کمحرف شناخته میشود، در این فیلم چهرهای انسانیتر، با احساس گناه و درگیری درونی نشان میدهد. تقابل او با مالکوویچ از مهمترین عناصر تنش در فیلم است. این نقش از بهترین بازیهای ایستوود در دهه ۹۰ محسوب میشود. فیلم In the Line of Fire موفقیت چشمگیری در گیشه داشت و بیش از ۱۸۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد، در حالیکه بودجه آن حدود ۴۰ میلیون دلار بود. این فیلم در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال ۱۹۹۳ قرار گرفت و جایگاه ایستوود را در سینمای تجاری تثبیت کرد. منتقدان فیلمنامه هوشمند، کارگردانی منسجم و بازیهای قوی را ستودند. جان مالکوویچ برای این نقش نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. فیلم نمرات بالایی در سایتهایی چون Rotten Tomatoes دارد و به عنوان یکی از بهترین تریلرهای دهه ۹۰ شناخته میشود.
۱۸- فیلم جاییکه عقابها جرئت پیدا میکنند
فیلم Where Eagles Dare
- کارگردان: برایان جی هاتن
- نویسنده: آلیستر مکلین
- بازیگران: ریچارد برتون، کلینت ایستوود و مری یور
- سال پخش: ۱۹۶۸
- ژانر: اکشن، ماجراجویی و جنگی
- میانگین امتیازات Where Eagles Dare در IMDB: امتیاز ۷.۶ از ۱۰
داستان مورد بعدی فهرست بهترین فیلم های کلینت ایستوود درباره مأموریتی جسورانه در دل قلمرو آلمان نازی است. کلینت ایستوود در نقش ستوان شَفر، یک تکاور آمریکایی و ریچارد برتون در نقش میجر اسمیت، افسر بریتانیایی زیرک و زیرپوست، دو شخصیت اصلی این عملیات خطرناک را تشکیل میدهند. ماموریت این است که یک ژنرال آمریکایی را که در قلعهای غیرقابل نفوذ در کوههای باواریا اسیر شده، نجات دهند. اما خیلی زود مشخص میشود که این نجات ساده، در واقع بخشی از نقشهای پیچیده از جاسوسی، فریب و خیانت است. تعامل میان ایستوود خونسرد و ساکت با برتون پرحرف و باهوش، از مهمترین نقاط قوت فیلم به شمار میرود. این فیلم یکی از نخستین تجربههای ایستوود در فیلمهای جنگی پرهزینه بود. در آن زمان بیشتر با نقشهای کابویی در وسترنهای اسپاگتی شناخته میشد. ایفای نقش ستوان شَفر، چهرهای تازه از او به عنوان یک ستاره اکشن کمحرف اما موثر به نمایش گذاشت. مهارتهای تیراندازی، تمرکز بالا و عملکرد بینقص او باعث شد تا شخصیت شَفر بهیادماندنی باشد. فیلم در گیشه آمریکا بیش از ۲۱ میلیون دلار فروش داشت که برای دهه ۶۰ رقم قابل توجهی بود. حضور ستارگان مطرح، صحنههای اکشن دیدنی و داستان جاسوسی بینالمللی از عوامل موفقیت تجاری آن بودند. Where Eagles Dare به سرعت محبوب شد و اکنون از فیلمهای کلاسیک جنگی محسوب میشود. منتقدان از تنش، صحنههای اکشن مهیج و پیچشهای غیرمنتظره داستان تمجید کردند. اگرچه برخی ایراداتی درباره غیرواقعی بودن برخی صحنهها یا طول فیلم گرفتند، اما اکثریت از بازیگران، کارگردانی و بهویژه صحنه معروف تلهکابین و پایان انفجاری فیلم رضایت داشتند.
۱۷- فیلم سوارکار رنگپریده
فیلم Pale Rider
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: مایکل باتلر و دنیس شرایک
- بازیگران: مایکل موریارتی، کری اسنادگرس و کلینت ایستوود
- سال پخش: ۱۹۶۸
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات Pale Rider در IMDB: امتیاز ۷.۳ از ۱۰
این شماره از بهترین فیلم های کلینت ایستوود به کارگردانی و بازی خود ایستوود، یکی از وسترنهای ماندگار دهه ۸۰ میلادی است. داستان در دوران تب طلا در کالیفرنیا میگذرد؛ جایی که گروهی از معدنچیان صلحطلب مورد تهدید و آزار یک مالک زورگو به نام «کوی لهود» قرار گرفتهاند که قصد دارد زمینهای آنها را تصاحب کند. پس از حملهای خشونتبار، دختری نوجوان به نام «مگان» برای نجات دعا میکند و مردی مرموز با لباس کشیشی به شهر میرسد. این شخصیت، که تنها با نام «کشیش» شناخته میشود، شخصیتی آرام اما توأم با قدرت و عدالت است. در طول داستان مشخص میشود که او تنها یک کشیش نیست، بلکه گذشتهای مبهم دارد که شاید حتی ماورایی باشد. ایستوود در نقش کشیش یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای وسترن خود را ارائه میدهد. این شخصیت یادآور نقشهای قبلی او همچون «مرد بینام» است، اما در این فیلم، بُعدی معنوی و حتی افسانهای به او اضافه شد. ایستوود با سکوت، قدرت و دوگانگی اخلاقی خاص خود، نقش را به شکلی عمیق ایفا میکند. همچنین با کارگردانی دقیق، فضای واقعگرایانه را با نشانههای معنوی پیوند میزند. Pale Rider در گیشه آمریکا بیش از ۴۱ میلیون دلار فروش داشت و موفقترین فیلم وسترن دهه ۸۰ شد. در زمانی که ژانر وسترن از محبوبیت افتاده بود، این فیلم با استقبال قابل توجهی روبهرو شد و بار دیگر علاقه به این سبک را زنده کرد. منتقدان از کارگردانی قدرتمند، فضای رازآلود و بازی درخشان ایستوود تمجید کردند. بسیاری آن را دنبالهای معنوی برای فیلم کلاسیک Shane دانستند. خشونت ناگهانی، سکوت پرتنش و تمهای اخلاقی پیچیده باعث شد تا فیلم از دیگر آثار زمان خود متمایز شود.
۱۶- فیلم مرد هانکیتانک
فیلم Honkytonk Man
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: کلنسی کارلایل
- بازیگران: کایل ایستوود، بری کوربین و الکسا کنین
- سال پخش: ۱۹۸۲
- ژانر: درام، کمدی و وسترن
- میانگین امتیازات Honkytonk Man در IMDB: امتیاز ۶.۶ از ۱۰
فیلم Honkytonk Man، داستان احساسی رد استوال را روایت میکند؛ خوانندهای فقیر در دوران رکود بزرگ آمریکا که رویای موفقیت در نشویل را در سر دارد. اما او به بیماری سل مبتلاست و این بیماری تهدیدی جدی برای پایان دادن به سفرش است، پیش از آنکه آغاز شود. با وجود وضعیت جسمیاش، رد به همراه برادرزاده جوانش «ویت» (با بازی پسر واقعی ایستوود، کایل ایستوود) راهی سفری جادهای میشود تا برای اجرای برنامهای در Grand Ole Opry تست بدهد. این سفر در دل آمریکای بحرانزده، فراتر از تلاش برای شهرت است؛ داستانی تلخ و شیرین درباره خانواده، امید و رؤیاهایی است که در حال خاموشیاند. در مسیر، رد و ویت با شخصیتهایی جالب، چالشها و لحظاتی از طنز و اندوه روبهرو میشوند؛ همه اینها در پسزمینهای از آمریکای فقیر و درمانده. ایستوود در یکی از احساسیترین نقشهایش، رد استوال را با بازیای عمیق و آسیبپذیر به تصویر میکشد. در حالی که اغلب او را با نقشهای سرد و سختگیر میشناسیم، در این فیلم با چهرهای انسانی، شکسته و دلنشین روبهرو هستیم. کارگردانی او نیز دقیق و آرام است، به شکلی که داستان و شخصیتها بدون اغراق جلو میروند. حضور پسر واقعی او در نقش ویت، به عمق احساسی فیلم افزوده است. در زمان اکران، بازخوردها متنوع بود. برخی از روایت آرام و شخصیتمحور فیلم تمجید کردند و برخی دیگر آن را کند و کمهیجان دانستند. اما با گذشت سالها، این فیلم بیشتر به عنوان اثری خاص و صادقانه از ایستوود تحسین شده است.
۱۵- فیلم رعدوبرق و سبکپا
فیلم Thunderbolt and Lightfoot
- کارگردان: مایکل چیمینو
- نویسنده: مایکل چیمینو
- بازیگران: کلینت ایستوود، جف بریجز و جرج کندی
- سال پخش: ۱۹۷۴
- ژانر: اکشن، کمدی، جنایی و درام
- میانگین امتیازات Thunderbolt and Lightfoot در IMDB: امتیاز ۷ از ۱۰
این فیلم ترکیبی خاص از اکشن، جنایت و کمدی رفاقتی است. کلینت ایستوود در نقش «صاعقه» (Thunderbolt) ظاهر میشود؛ یک سارق بانک سابق که حالا میخواهد گذشتهاش را پشت سر بگذارد. در مقابل، جف بریجز در نقش «لایتفوت»، یک ولگرد پرانرژی و بیخیال، ناخواسته وارد زندگی صاعقه میشود. بین این دو شخصیت تفاوتدار، بهمرور دوستی عجیبی شکل میگیرد. داستان درباره سرقتی است که صاعقه سالها پیش انجام داده و پول آن بهطور مرموزی ناپدید شده است. همدستان سابق او که تصور میکنند صاعقه به آنها خیانت کرده، حالا بهدنبال انتقام هستند. پس از درگیریهای مختلف، صاعقه و لایتفوت تصمیم میگیرند با همان همدستان سابق برای اجرای یک سرقت جسورانه دیگر همکاری کنند و درعینحال، بهدنبال گنج گمشده بگردند. این سفر پر از خطر، طنز و لحظات صمیمانه است. ایستوود در این فیلم نقشی آرامتر و درونگراتر از کاراکترهای همیشگیاش بازی میکند. درحالیکه مخاطب به دیدن او در نقشهای سرد و خشن عادت دارد، اینجا با شخصیتی مواجه است که در عین حفظ سختگیری و اقتدار، چهره انسانیتری دارد. رابطه پرکشش او با جف بریجز از نقاط قوت فیلم محسوب میشود و ترکیب انرژی جوان بریجز با آرامش ایستوود، جذابیت خاصی خلق کرده است. فیلم در زمان اکران، نقدهای مثبتی دریافت کرد. داستان سرگرمکننده، شخصیتپردازیهای دقیق و بازیهای قدرتمند (بهویژه بریجز که برای بازیاش نامزد اسکار شد) از جمله نقاط قوت آن عنوان شد. امروزه، Thunderbolt and Lightfoot بهعنوان یکی از آثار کمتوجهشده اما ارزشمند ایستوود شناخته میشود.
۱۴- فیلم قهرمانان کلی
فیلم Kelly's Heroes
- کارگردان: برایان جی هاتن
- نویسنده: تروی کندی مارتین
- بازیگران: کلینت ایستوود، تلی ساوالاس و دان ریکلس
- سال پخش: ۱۹۷۰
- ژانر: ماجراجویی، کمدی و جنگی
- میانگین امتیازات Kelly's Heroes در IMDB: امتیاز ۷.۶ از ۱۰
مورد بعدی از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، ترکیبی متفاوت از ژانر جنگی، اکشن و کمدی سیاه است. این فیلم داستان در دوران جنگ جهانی دوم میگذرد و گروهی از سربازان آمریکایی را دنبال میکند که به صورت مستقل تصمیم میگیرند گنجی از طلا را که پشت خطوط دشمن پنهان شده، تصاحب کنند. کلینت ایستوود در نقش کلی، یک افسر سابق ناراضی، رهبری این مأموریت را بر عهده دارد. ماجرا زمانی آغاز میشود که کلی در جریان بازجویی یک افسر آلمانی، متوجه وجود بانکی در فرانسه تحت اشغال آلمان میشود که حاوی ۱۶ میلیون دلار شمش طلاست. کلی بهجای گزارش این موضوع به مافوقهایش، تصمیم میگیرد خودش و تیمی از سربازان خاص را برای دستبرد به این طلاها جمع کند. از جمله این افراد، فرمانده تانک عجیب و غریب بهنام «آدبال» (با بازی دونالد ساترلند) و سرجوخه حریص «کَرپگیم» (با بازی دان ریکلس) هستند. آنچه به عنوان مأموریتی مخفی آغاز میشود، به یک ماجرای پرهیاهو و بامزه تبدیل میشود. ایستوود در نقش کلی با خونسردی و تسلط همیشگیاش ظاهر میشود. او در میان جمعی از شخصیتهای عجیب و طنزآمیز، نقش شخصیت منطقی و هدایتگر را ایفا میکند. اگرچه نسبت به دیگران شوخطبعی کمتری دارد، اما جذابیت و اقتدارش باعث میشود نیروی محرک اصلی داستان باشد. بازی او تعادلی عالی بین جدیت و جذابیت ایجاد میکند. در زمان اکران، نقدها نسبت به فیلم متفاوت بود. برخی منتقدان تضاد بین لحن کمدی و فضای جنگی را نپسندیدند، اما برخی دیگر از خلاقیت و سرگرمکننده بودن فیلم تمجید کردند. بازی دونالد ساترلند نیز تحسینبرانگیز بود. امروزه Kelly’s Heroes بهعنوان یک اثر جسورانه و غیرمعمول در ژانر جنگی شناخته میشود.
۱۳- فیلم فریبخورده
فیلم The Beguiled
- کارگردان: دان سیگل
- نویسنده: آلبرت مالتس و توماس کولینان
- بازیگران: کلینت ایستوود، جرالدین پیج و الیزابت هارتمن
- سال پخش: ۱۹۷۱
- ژانر: درام، دلهرهآور و جنگی
- میانگین امتیازات The Beguiled در IMDB: امتیاز ۷.۲ از ۱۰
فیلم The Beguiled به کارگردانی دان سیگل، یکی از متفاوتترین همکاریهای او با کلینت ایستوود است. برخلاف دیگر آثار مشترک این دو که معمولاً اکشنمحور و مردانه هستند، فریبخورده داستانی روانشناسانه و تاریک را روایت میکند. ماجرا در زمان جنگ داخلی آمریکا رخ میدهد و درباره یک سرباز زخمی اتحادیه به نام جان مکبرنی (با بازی ایستوود) است که توسط دختری در جنگل پیدا میشود و به مدرسهای شبانهروزی برای دختران در جنوب کنفدراسیون منتقل میگردد. این مدرسه که توسط خانم مارتا (جرالدین پیج) اداره میشود، با زنان و دخترانی جوان پر شده است. آنها مکبرنی را پرستاری میکنند تا سلامت خود را بازیابد. اما او با هوش و جذابیتش، شروع به اغوا و بازی با احساسات زنان میکند. این اغواگریها به تدریج موجب حسادت، خیانت و انتقام میشود. آنچه با نجات یک مرد آغاز میشود، به کابوسی روانی تبدیل میگردد. ایستوود در این فیلم کاملاً متفاوت از نقشهای کلاسیک خود ظاهر میشود. او اینبار نه قهرمانی بینام است و نه پلیسی سرسخت، بلکه مردی فریبکار، آسیبپذیر و گاهی قربانی است. بازی او ابعادی از شخصیتش را نشان میدهد که کمتر دیده شده و پیچیدگیهای اخلاقی کاراکتر را برجسته میسازد. این فیلم یکی از جسورانهترین نقشآفرینیهای ایستوود به شمار میآید. نقدهای اولیه متفاوت بود. برخی فضای گوتیک و روایت جسورانه آن را ستودند، در حالی که برخی دیگر از لحن تاریک آن احساس ناراحتی کردند. با گذشت زمان، فیلم به دلیل فیلمبرداری سرد، فضاسازی قوی و تعامل پیچیده شخصیتها مورد تحسین قرار گرفت.
۱۲- فیلم غریبه دشتهای بالا
فیلم High Plains Drifter
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: ارنست تایدیمن
- بازیگران: کلینت ایستوود، ورنا بلوم و ماریانا هیل
- سال پخش: ۱۹۷۳
- ژانر: درام، اسرارآمیز و وسترن
- میانگین امتیازات High Plains Drifter در IMDB: امتیاز ۷.۴ از ۱۰
فیلم High Plains Drifter، مورد دیگری از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، یکی از اولین آثاری محسوب میشود که خود ایستوود کارگردانی کرده است که مرزهای ژانر وسترن را جابهجا میکند. ایستوود در نقش یک غریبه مرموز ظاهر میشود که وارد شهر معدنی و بیروح لاگو میشود. مردم شهر، ترسیده و درمانده، او را استخدام میکنند تا در برابر سه جنایتکاری که قرار است از زندان آزاد شوند و انتقام بگیرند، از شهر محافظت کند. اما غریبه اهدافی فراتر و تاریکتر از آنچه به نظر میرسد در سر دارد. در ادامه مشخص میشود که مردم شهر در گذشته کلانتر سابق خود، جیم دانکن، را در برابر قتلش تنها گذاشتهاند. غریبه که ممکن است روح او یا انتقامگیرندهای ماورایی باشد، کمکم انتقامی پیچیده و ترسناک را عملی میکند. او مردم را تحقیر میکند، نظم شهر را به هم میریزد و عدالت را به شیوهای عجیب و غیرقابل پیشبینی اجرا میکند. این فیلم با ترکیبی از عناصر انتقام، گناه و ماوراءالطبیعه فضایی کمنظیر در دنیای وسترن ایجاد میکند. نقشآفرینی ایستوود در قالب «غریبه» سرد، مقتدر و رازآلود است. او با دیالوگهای کم و حضور تأثیرگذار، فضای فیلم را در اختیار میگیرد. کارگردانی او نیز با نگاهی جسورانه، داستانی اخلاقی و پیچیده را روایت میکند که در آن عدالت نه پاک است و نه قهرمانانه. استفاده از تصاویر نمادین، موسیقی حداقلی و فضاسازی وهمآلود، عمق روانشناختی داستان را افزایش داده است. در زمان اکران، نقدها متفاوت بود. برخی لحن خشن و عناصر ماورایی آن را غافلگیرکننده دانستند. اما با گذشت زمان، فیلم به عنوان اثری متفاوت و جسورانه در ژانر وسترن مورد تحسین قرار گرفت و اکنون بهعنوان یک اثر کلاسیک کالت شناخته میشود.
۱۱- فیلم فرار از آلکاتراز
فیلم Escape from Alcatraz
- کارگردان: دان سیگل
- نویسنده: ریچارد توگل
- بازیگران: کلینت ایستوود، پاتریم مکگوهان و فرد وارد
- سال پخش: ۱۹۷۹
- ژانر: درام، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Escape from Alcatraz در IMDB: امتیاز ۷.۵ از ۱۰
کلینت ایستوود در این فیلم نقش یک زندانی واقعی به نام فرانک موریس را ایفا میکند. داستان بر اساس فرار مشهور سال ۱۹۶۲ از زندان فوقامنیتی آلکاتراز روایت میشود؛ جایی که تصور میشد هیچکس نمیتواند از آن بگریزد. موریس که مجرمی آرام اما باهوش است، به آلکاتراز منتقل میشود و به سرعت متوجه شرایط سخت و قوانین سفت و سخت آنجا میشود. او با بررسی دقیق ساختار زندان و برقراری ارتباط با دو برادر، جان و کلارنس انگلین، نقشه فراری دقیق و بلندمدت را پیریزی میکند. کلینت ایستوود در نقش فرانک موریس عملکردی آرام اما قدرتمند دارد. برخلاف نقشهای قبلیاش، این بار بازیاش بیشتر مبتنی بر سکوت، نگاه و رفتار است. او شخصیت موریس را با هوشی عمیق، آرامش درونی و روحیهای مستقل به تصویر میکشد. همکاری مجدد او با دان سیگل (بعد از فیلمهایی چون هری کثیف) به خلق فیلمی منسجم و پرتعلیق انجامیده است. این فیلم با فروش بیش از ۴۳ میلیون دلار در گیشه، موفقیتی چشمگیر برای دوران پایانی دهه ۷۰ محسوب میشود و جایگاه ایستوود را بهعنوان بازیگری پرقدرت و چندوجهی تثبیت کرد. منتقدان از فضای پرتعلیق، کارگردانی قوی و بازی کنترلشده ایستوود تمجید کردند. این فیلم به دلیل اجتناب از کلیشههای ژانر زندان و تمرکز بر واقعگرایی و جزئیات، مورد توجه قرار گرفت. راجر ایبرت نیز فیلم را بهدلیل هوشمندی و فضاسازی خاص آن ستود. امروز فرار از آلکاتراز بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای فرار از زندان شناخته میشود.
۱۰- فیلم آهنگ میستی را برایم پخش کن
فیلم Play Misty for Me
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: دین رایزنر
- بازیگران: کلینت ایستوود، جسیکا والتر و دونا میلز
- سال پخش: ۱۹۷۱
- ژانر: درام و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Play Misty for Me در IMDB: امتیاز ۶.۹ از ۱۰
این مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، اولین تجربه کارگردانی او به شمار میرود؛ تجربهای که توانایی او را نهتنها بهعنوان بازیگر بلکه بهعنوان یک فیلمساز به نمایش میگذارد. ایستوود نقش دیو گارور را بازی میکند، یک مجری رادیویی شبانه در کارمل، کالیفرنیا، که موسیقی جَز پخش میکند و درخواست شنوندگان را میپذیرد. شبی، زنی بارها تماس میگیرد و از او میخواهد «برایم میستی را پخش کن». این زن، اولین دریپر (با بازی جسیکا والتر)، دیو را ملاقات میکند و رابطهای شدید و آتشین بین آنها آغاز میشود. اما این رابطه زودگذر به کابوسی بدل میشود؛ چرا که اولین به شکلی وسواسگونه و خطرناک به دیو وابسته میشود. او شروع به تعقیب دیو میکند، در زندگی شخصی و کاریاش دخالت میکند و حتی به اطرافیان او حملهور میشود. فیلم بهتدریج از یک عاشقانه ساده به یک تریلر روانشناختی ترسناک تبدیل میشود. بازی ایستوود در نقش دیو طبیعی و باورپذیر است؛ او بین جذابیت اولیه و آسیبپذیری تدریجی ناشی از تهدید اولین، تعادلی عالی برقرار میکند. اما مهمتر از آن، کارگردانی اوست که برای نخستین تجربه، بسیار قدرتمند و حرفهای بهنظر میرسد. ایستوود بهخوبی تنش را بهصورت تدریجی میسازد و از زیبایی بصری کارمل برای تضاد با فضای تاریک داستان بهره میبرد. فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و بازی جسیکا والتر بهشدت تحسین شد تا جایی که نامزد گلدن گلوب شد. منتقدان همچنین فضای تعلیقی فیلم و سبک کارگردانی ایستوود را ستودند. امروزه این فیلم بهعنوان یکی از آثار پیشگام در ژانر «تعقیبگر روانی» شناخته میشود.
۹- فیلم به خاطر چند دلار بیشتر
فیلم For a Few Dollars More
- کارگردان: سرجیو لئونه
- نویسنده: سرجیو لئونه و لوچانو وینچنزونی
- بازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف و جان ماریا ولونته
- سال پخش: ۱۹۶۵
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات For a Few Dollars More در IMDB: امتیاز ۸.۲ از ۱۰
فیلم For a Few Dollars More دومین قسمت از سهگانه معروف «دلار» به کارگردانی سرجیو لئونه است. این فیلم پس از A Fistful of Dollars و پیش از The Good, the Bad and the Ugly قرار دارد. کلینت ایستوود در نقش «مردی بینام» ظاهر میشود؛ یک جایزهبگیر مرموز و ساکت. در کنار او، لی ون کلیف نقش سرهنگ داگلاس مورتیمر را بازی میکند؛ جایزهبگیری دیگر که برای انتقام شخصی وارد داستان میشود. این دو در ابتدا رقیب هم هستند اما پس از مدتی تصمیم میگیرند با هم متحد شوند تا باند خطرناک ال ایندیو را از بین ببرند. ال ایندیو (با بازی جیان ماریا وولونته)، یک تبهکار پیچیده و بیمار روانی است که خاطرهای از گذشته و یک ساعت موسیقیدار او را آزار میدهد. داستان ترکیبی از انتقام، عدالت و اخلاقگرایی ظریف است. در ابتدا برخی منتقدان آمریکایی نگاه منفی به فیلم داشتند، اما با گذشت زمان، فیلم بهخاطر کارگردانی خاص لئونه، فیلمبرداری هنری و موسیقی بهیادماندنی انیو موریکونه تحسین شد. امروز، این اثر یکی از بهترین وسترنهای اسپاگتی شناخته میشود. این فیلم در اروپا بهویژه در ایتالیا بسیار موفق بود و بیش از ۱۵ میلیون دلار فروش داشت. در آمریکا و سایر نقاط جهان نیز عملکرد خوبی داشت و راه را برای ادامه موفقیتهای ایستوود در سینمای هالیوود هموار کرد.
۸- فیلم گرن تورینو
فیلم Gran Torino
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: نیک شینک
- بازیگران: کلینت ایستوود، بی ونگ و آنی هر
- سال پخش: ۲۰۰۸
- ژانر: درام
- میانگین امتیازات Gran Torino در IMDB: امتیاز ۸.۱ از ۱۰
این مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، درامی تأثیرگذار درباره نژادپرستی، رستگاری و شکاف نسلهاست. ایستوود نقش والت کوالسکی را بازی میکند؛ کهنهسرباز جنگ کره که در محلهای رو به زوال در دیترویت زندگی میکند. والت مردی تلخخو، نژادپرست و از خانوادهاش دور شده است. او بیشتر وقتش را با نوشیدن آبجو، نشستن روی ایوان و تمیز کردن اتومبیل محبوبش (یک گرن تورینوی ۱۹۷۲) میگذراند. زندگی آرام او زمانی به هم میریزد که همسایگان همونگش درگیر باندهای خلافکار محلی میشوند. پسری نوجوان به نام تائو برای ورود به یک باند، سعی میکند گرن تورینوی والت را بدزدد. این حادثه آغازگر رابطهای پیچیده اما عمیق میان والت و خانواده تائو میشود. والت به تدریج با آنها ارتباط برقرار میکند، با تعصبات خود روبهرو میشود و زخمیهای قدیمش را مرور میکند. ایستوود در Gran Torino یکی از پیچیدهترین بازیهای کارنامهاش را ارائه میدهد. والت، شخصیتی خشن اما در عمق وجود آسیبدیده است و ایستوود با مهارت لایههای شخصیت او را آشکار میکند. رشد شخصیتی والت و دگرگونیاش ستون اصلی فیلم است. فیلم با بودجهای حدود ۳۳ میلیون دلار ساخته شد و بیش از ۲۷۰ میلیون دلار در جهان فروش داشت. این اثر یکی از پرفروشترین فیلمهای حرفهای ایستوود محسوب میشود و نشان داد که او در سالهای پایانی فعالیتش همچنان یک ستاره قابل احترام است. منتقدان فیلم را به خاطر داستانگویی، بازی ایستوود و بار احساسیاش تحسین کردند. اگرچه برخی زبان نژادپرستانه فیلم را نقد کردند، بسیاری آن را نمایش صادقانهای از تبعیض و رستگاری دانستند. فیلم نامزد جوایز متعددی شد و گرچه ایستوود برای اسکار نامزد نشد، تحسین گستردهای دریافت کرد.
۷- فیلم پلهای مدیسون کانتی
فیلم The Bridges of Madison County
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: ریچارد لاگراونیس
- بازیگران: کلینت ایستوود، مریل استریپ و انی کورلی
- سال پخش: ۱۹۹۵
- ژانر: درام و رمانتیک
- میانگین امتیازات The Bridges of Madison County در IMDB: امتیاز ۷.۶ از ۱۰
داستان این فیلم درباره فرانچسکا جانسون (با بازی مریل استریپ) است؛ یک زن خانهدار ایتالیایی-آمریکایی که در دهه ۱۹۶۰ در روستایی در ایالت آیووا زندگی میکند. زندگی آرام و یکنواخت او زمانی دگرگون میشود که با رابرت کینکید (کلینت ایستوود)، عکاس مجله نشنال جئوگرافیک آشنا میشود که برای عکسبرداری از پلهای تاریخی منطقه به آنجا آمده است. در طی چهار روز احساسی، رابطهای عمیق و پرشور میان آن دو شکل میگیرد. عشقی که گرچه صادقانه و قدرتمند است، اما کوتاهمدت باقی میماند؛ زیرا فرانچسکا تصمیم میگیرد در کنار خانوادهاش بماند و از خوشبختی شخصیاش بگذرد. داستان از طریق یادداشتهای فرانچسکا روایت میشود که پس از مرگش توسط فرزندان بزرگسال او کشف میگردد. کلینت ایستوود که بیشتر به خاطر نقشهای سخت و خشن شناخته میشود، در این فیلم بازیای لطیف و آرام ارائه میدهد. او به زیبایی آرامش، تنهایی و حساسیت شخصیت رابرت را به تصویر میکشد. کارگردانی ایستوود نیز با ریتمی ملایم و فضایی احساسی انجام شده که به خوبی بار عاطفی داستان را منتقل میکند. فیلم با بودجهای حدود ۲۲ میلیون دلار ساخته شد و بیش از ۱۸۰ میلیون دلار در سطح جهان فروش داشت. این موفقیت، پلهای مدیسن کانتی را به یکی از پرفروشترین درامهای عاشقانه دهه ۹۰ تبدیل کرد و بار دیگر تواناییهای ایستوود را به عنوان بازیگر و کارگردان به اثبات رساند. فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد، بهویژه در مورد بازیهای ایستوود و استریپ. مریل استریپ برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد و منتقدان کارگردانی آرام و صادقانه ایستوود را ستودند.
۶- فیلم جوسی ولز یاغی
فیلم The Outlaw Josey Wales
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: فیلیپ کافمن و سونیا چرنوس
- بازیگران: کلینت ایستوود، چیف دن جورج و سوندرا لوک
- سال پخش: ۱۹۷۶
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات The Outlaw Josey Wales در IMDB: امتیاز ۷.۸ از ۱۰
داستان بر اساس رمان Gone to Texas نوشته فارست کارتر روایت میشود و درباره جوسی ویلز، کشاورزی اهل میسوری است که خانوادهاش در جریان جنگ داخلی آمریکا توسط نیروهای اتحادیه کشته میشوند. پس از این حادثه غمانگیز، جوسی به گروهی از چریکهای کنفدراسیون میپیوندد تا انتقام بگیرد. اما با پایان جنگ، بیشتر همراهانش تسلیم میشوند؛ در حالی که جوسی نمیپذیرد و به عنوان یک یاغی تحت تعقیب قرار میگیرد. او در مسیر فرار خود با شخصیتهای مختلفی روبهرو میشود، از قانونشکنان و جایزهبگیران گرفته تا سرخپوستان و مهاجران. در طول مسیر، ویلز که در ابتدا تنها به فکر انتقام است، بهتدریج پیوندی عاطفی با همراهان جدیدش برقرار میکند و بار دیگر حس اعتماد و تعلق را تجربه میکند. ایستوود با بازی پرقدرت و عمیق خود، شخصیت خوزه ویلز را به یکی از نمادینترین نقشهای خود تبدیل میکند. او که به چهرهای خونسرد و اخلاقی معروف است، با ظرافت تمام تحول درونی خوزه از یک انتقامجو به قهرمانی بیمیل اما انسانی را به نمایش میگذارد. کارگردانی او نیز بسیار روان، خوشریتم و بصری است و نشان از مهارت بالای او در هدایت روایت دارد. منتقدان از روایت جذاب، شخصیتپردازی عمیق و مضامین اخلاقی فیلم تمجید کردند. راجر ایبرت آن را «اثری پر از لحظات بزرگ و حقیقتهای آرام» نامید. در سال ۱۹۹۶، این فیلم در فهرست آثار ملی کتابخانه کنگره آمریکا برای حفظ دائمی قرار گرفت.
۵- فیلم به خاطر یک مشت دلار
فیلم A Fistful of Dollars
- کارگردان: سرجیو لئونه
- نویسنده: ویکتور اندرس کاتنا، سرجیو لئونه، خائیمه کماس و دوچو تساری
- بازیگران: کلینت ایستوود، جان ماریا ولونته و ماریان کخ
- سال پخش: ۱۹۶۴
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات A Fistful of Dollars در IMDB: امتیاز ۷.۹ از ۱۰
این شماره از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، اقتباسی آزاد از فیلم یوجیمبو اثر آکیرا کوروساوا است و داستان مردی مرموز را روایت میکند که وارد شهری کوچک در مکزیک میشود؛ شهری که درگیر جنگی خونین بین دو خانواده رقیب، یعنی «روخو»ها و «بکستر»هاست. این مرد غریبه با زیرکی خاص خود، هر دو طرف را فریب میدهد و آنها را علیه هم تحریک میکند تا به اهداف خود برسد. اما با پیشرفت داستان، او تصمیم میگیرد از بیگناهان محافظت کند و در برابر ظلم ایستادگی نماید. رفتار خونسرد، نگاه نافذ و سکوت سنگین او، شخصیتی اسطورهای خلق میکند که به الگویی جدید در سینمای وسترن بدل میشود. کلینت ایستوود با نقشآفرینی در این فیلم، تعریف تازهای از قهرمان وسترن ارائه داد. برخلاف شخصیتهای وسترن سنتی که اغلب مثبت و اخلاقمدار بودند، ایستوود با چهرهای سخت، مرموز و چندلایه، تصویری جدید از قهرمانی خاکستری خلق کرد. این نقش سکوی پرتابی برای شهرت جهانی او شد و راه را برای کارنامهای پر افتخار در بازیگری و کارگردانی هموار ساخت. با بودجهای در حدود ۲۰۰ هزار دلار، فیلم موفق شد تنها در آمریکا بیش از ۱۴ میلیون دلار فروش کند و در سطح بینالمللی نیز بسیار پرفروش بود. این موفقیت باعث شد تا دو دنباله دیگر با نامهای به خاطر چند دلار بیشتر و خوب، بد، زشت ساخته شود و این سهگانه به شهرتی افسانهای برسد. در ابتدا برخی منتقدان به دلیل سبک متفاوت فیلم و خشونت آن، واکنش منفی داشتند. اما به مرور زمان، نگاهها تغییر کرد و منتقدان از کارگردانی بصری لئونه و موسیقی جاودانه انیو موریکونه تمجید کردند. امروزه، به خاطر یک مشت دلار به عنوان اثری کلاسیک شناخته میشود که جان دوبارهای به ژانر وسترن بخشید.
۴- فیلم هری کثیف
فیلم Dirty Harry
- کارگردان: دان سیگل
- نویسنده: هری جولیان فینک، آر. ام. فینک و دین ریسنر
- بازیگران: کلینت ایستوود، هری گواردینو و اندرو رابینسون
- سال پخش: ۱۹۷۱
- ژانر: اکشن، جنایی و دلهرهآور
- میانگین امتیازات Dirty Harry در IMDB: امتیاز ۷.۷ از ۱۰
فیلم هری کثیف، کلینت ایستوود را در نقش بازرس هری کالاهان نشان میدهد؛ پلیسی سرسخت از سانفرانسیسکو با حس شدید عدالتخواهی. داستان حول تلاشهای هری برای دستگیری قاتلی روانی با نام مستعار «اسکورپیو» میگردد که با قتلهای تصادفی و نامههای تهدیدآمیز، شهر را به وحشت انداخته است. در حالیکه سیستم حقوقی و پلیس ناتوان از مهار او هستند، هری تصمیم میگیرد با روشهای خودسرانه اما مؤثر وارد عمل شود. نقشآفرینی کلینت ایستوود در نقش هری کالاهان، تصویر او را بهعنوان مردی قانونمدار اما بیرحم تثبیت کرد. این فیلم نقطه عطفی در مسیر حرفهای او بود؛ گذار از قهرمان وسترن به ضدقهرمانی شهری و معاصر. بازی خونسرد، چهره جدی و حضور کاریزماتیک ایستوود، هری کالاهان را به یکی از بهیادماندنیترین شخصیتهای ژانر اکشن تبدیل کرد. در زمان اکران، فیلم بهدلیل خشونت زیاد و تمایلات عدالتجویانهاش مورد انتقاد برخی قرار گرفت. اما با گذشت زمان، به خاطر روایت سریع، فضای واقعگرایانه و بازی قدرتمند ایستوود مورد تحسین قرار گرفت. موسسه فیلم آمریکا شخصیت هری کالاهان را یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ سینما نامیده است. هری کثیف با بودجهای حدود ۴ میلیون دلار تولید شد و فقط در آمریکای شمالی بیش از ۳۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم در سطح بینالمللی نیز بسیار موفق بود و باعث شد چهار دنباله برای آن ساخته شود. این مجموعه از سودآورترین آثار ایستوود بهشمار میرود. در زمان اکران، فیلم بهدلیل خشونت زیاد و تمایلات عدالتجویانهاش مورد انتقاد برخی قرار گرفت. اما با گذشت زمان، به خاطر روایت سریع، فضای واقعگرایانه و بازی قدرتمند ایستوود مورد تحسین قرار گرفت. موسسه فیلم آمریکا شخصیت هری کالاهان را یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ سینما نامیده است.
۳- فیلم محبوب میلیون دلاری
فیلم Million Dollar Baby
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: پل هگیس
- بازیگران: هیلاری سوانک، کلینت ایستوود و مورگان فریمن
- سال پخش: ۲۰۰۴
- ژانر: درام و ورزشی
- میانگین امتیازات Million Dollar Baby در IMDB: امتیاز ۸.۱ از ۱۰
این مورد از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، یک درام ورزشی تحسینشده به کارگردانی ایستوود است که خود او نیز در نقش اصلی بازی میکند. داستان درباره فرانکی دان (با بازی ایستوود) است؛ مربی بوکس کهنهکاری که در لسآنجلس باشگاهی کوچک اداره میکند و مردی تنها و منزوی است. زندگی ساکت او با ورود مگی فیتزجرالد (با بازی هیلاری سوانک)، پیشخدمت جاهطلبی از میزوری که از او میخواهد مربیاش شود، دستخوش تغییر میشود. فرانکی ابتدا از آموزش دادن به یک زن خودداری میکند، اما پس از دیدن تعهد و استعداد مگی، قبول میکند. با پیشرفت مگی در دنیای بوکس، رابطهای عاطفی و شبه پدر-دختری میان آنها شکل میگیرد. اما داستان به مسیری تراژیک و فلسفی درباره انتخابهای اخلاقی و کرامت انسانی سوق مییابد. کلینت ایستوود در این فیلم هم بهعنوان بازیگر و هم کارگردان درخشان ظاهر شده است. او در نقش فرانکی، شخصیتی پیچیده و انسانی را به تصویر میکشد؛ مردی خسته از زندگی و گرفتار گذشته. کارگردانی او نیز با وقار، تأثیرگذار و در عین حال بیادعاست؛ اجازه میدهد شخصیتها و احساساتشان بدون اغراق در قاب بدرخشند. فیلم تحسین گستردهای دریافت کرد و برنده چهار جایزه اسکار شد: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (ایستوود)، بهترین بازیگر زن (سوانک) و بهترین بازیگر مکمل مرد (مورگان فریمن). منتقدان از عمق احساسی داستان، بازیهای فوقالعاده و کارگردانی استادانه ایستوود تمجید کردند.
۲- فیلم خوب، بد، زشت
فیلم The Good, the Bad and the Ugly
- کارگردان: سرجو لئونه
- نویسنده: آجه و اسکارپلی، لوچانو وینچنزونی و سرجو لئونه
- بازیگران: کلینت ایستوود، لی وان کلیف و ایلای والاک
- سال پخش: ۱۹۹۶
- ژانر: ماجراجویی و وسترن
- میانگین امتیازات The Good, the Bad and the Ugly در IMDB: امتیاز ۸.۸ از ۱۰
فیلم خوب، بد، زشت محصول ۱۹۶۶، سومین قسمت از سهگانه «دلار» به کارگردانی سرجو لئونه است. داستان در دوران جنگ داخلی آمریکا میگذرد و سه تفنگدار به نامهای بلوندی (کلینت ایستوود)، توکو (الی والاک) و آنجل آیز (لی ون کلیف) را دنبال میکند که هر یک به دنبال ۲۰۰٬۰۰۰ دلار طلای دفنشده هستند. بلوندی و توکو با همکاری یکدیگر، توکو را به مقامات تحویل داده و سپس نجات میدهند تا جایزه بگیرند. پس از جدایی و خیانتهای متقابل، آنها دوباره متحد میشوند. آنجل آیز، مزدوری بیرحم، نیز به دنبال همان گنج است که منجر به رویارویی سهجانبهای در قبرستان میشود؛ صحنهای که به یکی از نمادینترین لحظات سینما تبدیل شده است. کلینت ایستوود در نقش «مرد بینام» که در این فیلم «بلوندی» نامیده میشود، جایگاه خود را بهعنوان نماد وسترن تثبیت کرد. رفتار خونسرد، دیالوگهای کم و اخلاق مبهم او، تعریف جدیدی از قهرمان وسترن ارائه داد. ایستوود با بازی خود، عمق و پیچیدگی به شخصیتی افزود که میتوانست سطحی باشد، و تواناییاش در انتقال احساسات از طریق حرکات و نگاهها را به نمایش گذاشت. با بودجهای حدود ۱.۲ میلیون دلار، فیلم موفقیت چشمگیری در گیشه داشت. در ایالات متحده و کانادا بیش از ۲۵ میلیون دلار فروش کرد و در سطح بینالمللی نیز درآمد قابل توجهی کسب نمود، که آن را به یکی از پرفروشترین وسترنهای زمان خود تبدیل کرد. این موفقیت به محبوبیت وسترنهای اسپاگتی کمک کرد و شهرت لئونه را بهعنوان کارگردانی برجسته تثبیت نمود. در ابتدا، فیلم نقدهای متفاوتی دریافت کرد؛ برخی منتقدان از خشونت سبکسازیشده و روایت غیرمتعارف آن ناراضی بودند. منتقدان از کارگردانی لئونه، موسیقی تأثیرگذار انیو موریکونه و فیلمبرداری آن تمجید کردند. راجر ایبرت نیز بعدها آن را در فهرست فیلمهای بزرگ خود قرار داد و به تأثیر آن بر ژانر وسترن اشاره کرد.
۱- فیلم نابخشوده
فیلم Unforgiven
- کارگردان: کلینت ایستوود
- نویسنده: دیوید وب پیپلس
- بازیگران: کلینت ایستوود، جین هکمن و مورگان فریمن
- سال پخش: ۱۹۹۲
- ژانر: درام و وسترن
- میانگین امتیازات Unforgiven در IMDB: امتیاز ۸.۲ از ۱۰
اولین شماره از بهترین فیلم های کلینت ایستوود، داستان ویلیام مانی، یک قانونشکن سابق و کشاورز خوکدار بیوه را روایت میکند که برای دریافت جایزهای، تصمیم میگیرد دو کابوی را که به یک فاحشه در شهر بیگ ویسکی، وایومینگ، حمله کردهاند، به قتل برساند. مانی به همراه شریک قدیمیاش ند لوگان (مورگان فریمن) و یک تفنگدار جوان به نام «شوفیلد کید»، با نه تنها اهداف خود بلکه با کلانتر بیرحم شهر، لیتل بیل داگت (جین هکمن) مواجه میشود. در طول داستان، مانی با گذشته خشونتآمیز خود و پیچیدگیهای اخلاقی عدالت و انتقام دست و پنجه نرم میکند. ایستوود در نقش ویلیام مانی، تصویری متفاوت از شخصیتهای وسترن قبلی خود ارائه میدهد. مانی مردی است که گذشتهاش او را آزار میدهد و در تلاش برای رستگاری است، اما دوباره به خشونت کشیده میشود. بازی ایستوود بهطور ماهرانهای تضاد درونی مردی را نشان میدهد که بین زندگی سابق خود و تمایل به صلح گرفتار شده است. بهعنوان کارگردان، ایستوود روایت تأملبرانگیزی ارائه میدهد که اسطورههای غرب قدیم را بازنگری میکند و دیدگاهی واقعگرایانهتر و غمانگیزتر ارائه میدهد. نابخشوده تحسین گسترده منتقدان را برای داستانسرایی، بازیها و کارگردانیاش دریافت کرد. راجر ایبرت فیلم را برای درونیسازی تم کلاسیک وسترن، با تأکید بر تحول مانی از یک قاتل به مردی در جستجوی رستگاری، ستود. فیلم چهار جایزه اسکار را از آن خود کرد: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (ایستوود)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (هکمن) و بهترین تدوین فیلم. همچنین در پنج بخش دیگر از جمله بهترین بازیگر مرد برای ایستوود نامزد شد. نابخشوده بهعنوان نقطه عطفی در ژانر وسترن در نظر گرفته میشود که بر فیلمهای آینده تأثیر گذاشته و میراث ایستوود را بهعنوان یک فیلمساز تثبیت کرده است.