نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی سریال همدرد (The Sympathizer) | رابرت داونی جونیور در سریالی جاسوسی

سریال The Sympathizer یا همدرد، مجموعه دلهره‌آور و جاسوسیِ جدیدی از HBO به شمار می‌رود که رابرت داونی جونیور و پارک چان ووک را درکنار یکدیگر قرار داده است.

در سال ۲۰۱۵، نویسنده و پروفسوری ویتنامی-آمریکایی به نام ویت تان گوین، اولین کتاب خود را با نام The Sympathizer (همدرد) منتشر کرد. این کتاب بلافاصله پرفروش شد و حتی در سال ۲۰۱۶ و در بخش داستانی، جایزه پولیتزر را دریافت کرد. منتقدان خیلی زیادی این کتاب را مورد تحسین قرار دادند و نظرات مثبتی برایش نوشتند؛ تا حدی که بیشتر از ۳۰ مورد از آن‌ها، این کتاب را در فهرست بهترین‌های سالِ خود قرار دادند (از جمله یکی از فهرست‌های نیویورک تایمز). این رمان شامل عناصری از ژانرهای مختلف رمان است: معمایی، سیاسی، فراداستانی، کمدی تاریک، تاریخی، جاسوسی و جنگی. یک دنباله هم در سال ۲۰۲۱ برای این کتاب منتشر شد که The Committed نام دارد.

چند سال بعد از انتشار این کتاب و شهرت خیلی زیادش، کم کم صحبت‌هایی از اقتباس آن مطرح شد. به‌گفته‌ی خود ویت تان گوین، او اصرار داشت که هر اقتباسی که قرار است از رمانش انجام شود، حول محور مردم ویتنامی که ویتنامی صحبت می‌کنند، باشد. در طی صحبت‌های اولیه، تیمی که قصد ساخت این اقتباس را داشت، از این اجبار ناراحت بود اما بعد از اتفاقات تنش‌زای سیاسی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تصمیمات تغییر کرد. در همان سال ۲۰۲۱ خود نویسنده اعلام کرد که این رمان قرار است توسط شرکت A24 به‌صورت تلویزیونی اقتباس شود و پارک چان ووک کارگردانی آن را برعهده دارد.

شخصیت کاپیتان به همراه دوستان دیگر خود در سریال The Sympathizer

پارک چان ووک همان کارگردان مشهور کره‌ای است که ساخت فیلم Joint Security Area (منطقه امنیتی مشترک)، فیلم Sympathy for Mr. Vengeance (همدردی با آقای انتقام)، فیلم Oldboy (اولدبوی)، فیلم Lady Vengeance (بانوی انتقام) و فیلم The Handmaiden (ندیمه) را در رزومه کاری خود دارد. با وجود چنین کارگردانی، موفقیت و جذابیت آن به اندازه‌ی کافی تضمین شده بود اما خیلی طول نکشید که رابرت داونی جونیور هم به‌عنوان تهیه کننده و یکی از بازیگران اصلی به تیم تولید اضافه شد. خود داونی جونیور نقش ۴ شخصیت را ایفا می‌کند که از جذابیت‌های این پروژه محسوب می‌شود. علاوه‌بر او، هوا شواند، ساندرا اوه، توان له و غیره، از جمله بازیگران اصلی سریال همدرد به شمار می‌روند.

«پناهنده. خائن. قهرمان. جاسوس.» سریال The Sympathizer براساس داستان کاپیتان، یک جاسوسِ ویتنام شمالی در ارتش ویتنام جنوبی، ساخته شده است. او در اواخر جنگ ویتنام مجبور می‌شود به همراه ژنرال خود به ایالات متحده فرار کند. درحالی‌که در جامعه‌ای از پناهندگان ویتنام جنوبی زندگی می‌کند، به جاسوسیِ مخفیانه از جامعه و گزارش دادن به ویت کنگ ادامه می‌دهد و بین وفاداری‌های اصلی خود و زندگی جدیدش، دست‌وپنجه نرم می‌کند. او در طی مدت زمانی‌که در ایالات متحده حضور دارد، کارهای مختلفی انجام می‌دهد و در گروه‌های متنوعی حضور پیدا می‌کند؛ پیش از اینکه دوباره به ویتنام بازگردد و به‌عنوان عضوی از گروه چریک‌ها علیه کمونیست‌ها یورش کند.

به‌عنوان مثال، او در طی این مدت فعالیت خود را در قالب یک مهاجر یا پناهنده ادامه می‌دهد و حتی به‌عنوان یک مشاور فرهنگی به تیم تولید یک فیلم آمریکایی می‌پیوندد و در آن هم دخالت‌هایی می‌کند؛ اثری که شباهت خیلی زیادی به فیلم Platoon (جوخه) و فیلم Apocalypse Now (اینک آخرالزمان) دارد. یکی از کاراکترهایی که رابرت داونی جونیور ایفا می‌کند، نیکو دامیانوس نام دارد که یک فیلمساز مولف است و تا حد خیلی زیادی براساس فرانسیس فورد کاپولا خلق شده است. به‌عنوان یک اثر در مورد تجربه پناهندگان ویتنامی، اکثر بازیگران و خدمه ویتنامی اصالتا هستند، و بیش از نیمی از گفت‌وگو به زبان ویتنامی است.

هوا شواند در نقش کاپیتان در سریال The Sympathizer

حتی خود هوا شواند مجبور شد برای بهبود زبان ویتنامی خود، دوره‌ای فشرده بگذراند تا برای نقش اصلی آماده شود. جالب است بدانید که یکی از بازیگران این تیم به نام Phanxinê، فیلمساز مشهوری از ویتنام است که تا مدت‌ها دوست نداشت حضورش در این پروژه علنی شود؛ زیرا قصد داشت واکنش‌های سیاسی را به حداقل برساند، تا حدی که خیلی از دوستانش قصد منصرف کردنش را داشتند. او درنهایت نقش سرگرد را پذیرفت زیرا نقش را امن می‌دید که «او جنبه خوبی از مردان ویتنامی را نشان می‌دهد». منتقدانی که سریال The Sympathizer را تماشا کرده بودند، شدیدا آن را دوست داشتند و ۵۳ مورد از منتقدان راتن تومیتوز، رضایت ۸۷ درصدی خود را ثبت کردند.

در سایت متاکریتیک هم ۳۳ منتقد، میانگین امتیاز ۸۰ از ۱۰۰ را برای این مجموعه به ثبت رساندند. این سریال در جامعه ویتنامی-آمریکاییِ کالیفرنیا بسیار مورد توجه قرار گرفت. برای بینندگان جوان، فرصتی برای نمایش داستان‌های ویتنامی برای مخاطبان جهانی بود. البته نسل قدیمی‌تر، آنقدرها هم از این سریال راضی نبودند و تا حدی انتقادات آن‌ها را برانگیخته کرد. آن‌ها معتقد بودند که تمرکز کردن روی شخصیت اصلی داستان که یک جاسوس کمونیست بود، نشان از تجلیل کمونیست‌ها و تحقیر ویتنام جنوب، است. اما با وجود تمام این مسائل، اکثریت جامعه توافق داشتند که سریال همدرد، اثر مهمی برای نمایندگی و نمایش ویتنامی‌ها در دنیای هالیوود است.

هوا شواند و رابرت داونی جونیور در چند نقش در سریال The Sympathizer

اعضای تیم تولید تلاش خیلی زیادی به خرج دادند تا فیلم‌برداری را در خود ویتنام انجام دهند. اما از آنجایی که مجوز آن‌ها توسط دولت رد شد، آن‌ها مجبور شدند که از تایلند برای فیلم‌برداری صحنه‌های ویتنامی استفاده کنند. حتی دولت کمونیست این کشور اجازه‌ی پخش این سریال را هم نداده است. زمان پخش اولیه‌ی این سریال، هیچ ترجمه‌ی رسمیِ ویتنامی‌ای از کتاب اصلی هم در این کشور منتشر نشده بود؛ با وجود اینکه یک ناشر بزرگ سال‌ها قبل (مدتی کمی بعد از برنده شدنِ جایزه پولیتزر)، حق ترجمه و انتشار آن را خریده بود. پیش از پخش این سریال، مقالاتی مربوط به تولید سریال The Sympathizer در روزنامه‌های بزرگ منتشر شده بود.

اما بعد از پخش، دیگر این مقاله‌ها به‌صورت آنلاین در دسترس نبودند؛ انگار که دستوراتی مبنی بر سانسور شدن یا حذف شدنِ این مقاله‌ها ابلاغ شده بود؛ هرچند که همان سانسوها و حذفیات هم فقط برای مقالات خاصی اعمال شد. نکته‌ی جالب دیگری که وجود دارد، این است که بخش خیلی زیاد و قابل توجهی از هنرنمایی‌های رابرت داونی جونیور در نقش‌های مختلف خود، بداهه است. او حتی سر خود را برای این سریال تراشید تا زمان زیادی را برای گریم صرفه‌جویی کند. باتوجه‌به اینکه قسمت دوم و دنباله‌ای هم برای کتاب اصلی منتشر شده است، هنوز مشخص نیست که آیا سریال فصل دومی هم خواهد داشت یا خیر.


سریال های شبیه به سریال همدرد

گری اولدمن درکنار سایر کاراکترهای سریال Slow Horses

سریال Slow Horses

سریال اسب های آرام

بازیگران: گری اولدمن، جک لودن و کریستین اسکات توماس

سال پخش: ۲۰۲۲ تاکنون

خلاصه داستان: در هر سرویس اطلاعاتی، درکنار افرادی که عالی، نخبه و بی‌نقص هستند، اعضایی هم وجود دارند که به عملیات‌ها گند می‌زنند و کارخرابی می‌کنند. مهم نیست که عملیات واقعی باشد یا آزمایشی... خراب‌کاری، خراب‌کاری است و عواقب خودش را دارد؛ مورد داریم که حتی در عملیات‌های آزمایشی هم همه چیز را خراب می‌کنند. برای این افراد خراب‌کار، جایی وجود دارد به اسم لجن‌زار؛ جایی که حکم زباله‌دان را برای این افراد دارد. برای قرار گرفتن در این گروه، نیازی نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید؛ ممکن است یک پرونده مهم را در قطار جا بگذارید، پوشش خود را لو بدهید یا آنقدر نوشیدنی الکلی بنوشید که دیگر غیرقابل اعتماد شوید.


آدم‌ربایان سریال Suspicion با ماسک‌هایی عجیب و غریب

سریال Suspicion

سریال سوءظن

بازیگران: کونال نایار، جورجینا کمپبل و الیزابت هنستریج

سال پخش: ۲۰۲۲

خلاصه داستان: داستان حول محور پنج شهروند (سه مرد و دو زن) می‌چرخد که زندگی آن‌ها در عرض یک روز ازاین‌رو به آن رو می‌شود؛ آن هم بعد از اینکه پسر غول رسانه‌ای آمریکایی به نام کاترین نیومن ربوده می‌شود و آن پنج نفر مظنون اصلی پلیس شهر لندن به شمار می‌روند. حالا آن‌ها باید با زمان مسابقه دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بیگناهی خود را اثبات کنند. اما آیا کسی حرف آن‌ها را باور خواهد کرد؟ آیا آن‌ها اصلا حقیقت را می‌گویند؟


کاور سیاه و سفید سریال The Americans

سریال The Americans

سریال آمریکایی ها

بازیگران: کری راسل، متیو رایز و ماکسیمیلیانو هرناندز

سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸

خلاصه داستان: این سریال حول محور زوجی از جاسوسان شوروی می‌چرخد که با پوششی عمیق به‌عنوان یک زوج معمولی در واشینگتون ساکن هستند؛ در صورتی که فرزندان، همسایه‌ها، همکاران و دوستان هیچ اطلاعی از فعالیت‌های آن‌ها ندارند. آن‌ها در خانه یک پدر و مادر کلیشه‌ای، با بچه‌هایی کلیشه‌ای هستند؛ در محل کار، به‌عنوان کارمندان آژانس هواپیمایی ظاهر می‌شوند. اما در شب، شبکه‌ای از افراد مورد اعتماد، عاشقان، فریب‌کاران و شخصیت‌های تاریخی دوران جنگ سرد برهه ریگان را به یکدیگر می‌بافند و همه چیز را پیچیده می‌کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده