نویسنده: مریم اصلانی
// شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۹

لباس های سریال ارباب حلقه ها چگونه طراحی شدند؟

هنوز تاریخ مشخصی برای پخش فصل دوم سریال حلقه‌های قدرت مشخص نشده است، اما علاقمندان این مجموعه مشتاقانه در انتظار آن هستند. دراین مجال با زومجی در مرور پاره‌ای از حقایق جالب در مورد مراحل طراحی لباس این مجموعه همراه باشید.

سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of The Rings: The Rings of Power) محصول شبکه آمازون که در سال ۲۰۲۲ در پرایم ویدیو عرضه شد، رکوردهای پخش جهانی را در این پلتفرم شکست و طرفدارانی پیدا کرد. اثری که می‌توان آن را اولین نمایش بصری از عصر دوم سرزمین میانه تالکین دانست.

واقعیت این است که به تصویر کشیدن دنیایی که بسیاری در مورد آن خوانده بودند؛ اما هیچ یک هنوز آن را چه روی پرده سینما و چه صفحه تلویزیون تماشا نکرده بودند، چالشی بزرگ برای تیم سازنده محسوب می‌شد. ساخت این اثر از جنبه‌های گوناگون چالش‌برانگیز بود و این مسئله در مورد بخش طراحی لباس هم صدق می‌کند. ساخت این اثر به معنای خلق پوششی مناسب برای چندین فرهنگ منحصربه‌فرد سرزمین میانه بود، به‌خصوص که تنها راهنمای تیم طراحان لباس، نکات ظریفی بود که یکی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان در مجموعه کتاب‌های خود به آن‌ها اشاره کرده بود.

کیت هاولی طراح لباس سریال حلقه های قدرت

«کیت هاولی» (Kate Hawley) وظیفه طراحی لباس فصل اول این سریال را برعهده داشت. او در گفتگویی اعلام کرد کار طراحی لباس این مجموعه درست مثل این بود که آن‌ها در حال خواندن تنها بخش‌هایی از کتاب شگفت‌انگیز یا گوش سپردن به لحظاتی از یک آهنگ گوش‌نواز بودند، اما درنهایت آن‌ها باید برای پر کردن جاهای خالی از ایده و خلاقیت خود هم بهره می‌گرفتند. به‌گفته این طراح تالکین در شرح و بسط چشم‌اندازهای داستان خود باریک‌بینی و دقتی خاص به خرج داده است و برای همین او به‌خصوص به توصیفات تالکین در مورد رنگ‌ها بسیار توجه کرده است. مثل خاکستری ملایم یا رنگ سبز، اما درنهایت محصول نهایی نیازمند مشاوره و بررسی‌های دقیق تیم طراحان بود تا همه چیز درخور اقتباسی شایسته از آثار این نویسنده محبوب باشد.

دراین روزها که علاقمندان این مجموعه چشم‌انتظار انتشار فصل دوم آن هستند، بد نیست کمی بیشتر به مقوله طراحی لباس سریال حلقه‌های قدرت پرداخته و مروری بر شماری از جزئیات خاص و انحصاری این پروژه داشته باشیم که جالب توجه هستند. بدون تردید باتوجه به طراحی و دوخت بیش از دو هزار لباس برای گروه بازیگران فصل اول مجموعه حلقه‌های قدرت، آشنایی با این حقایق خالی از لطف نخواهد بود. خوشحال می‌شویم در این مرور همچنان همراه زومجی باشید.

گالادریل در میان طوفان روی تکه های قایق شکسته در حال تلاش برای کمک کردن به کسی

۱. تیم طراحی مجبور شد بیش از هفتاد بار لباس گالادریل را برای صحنه کشتی شکسته بازسازی کند

طراحان حدود هفتاد دست از لباسی را که گالادریل در صحنه قایق درهم شکسته به تن داشت، آماده کردند. آن‌ها ابتدا وضعیت لباس را در یک استخر بررسی کردند. درآنجا مشخص شد کلر موجود در آب روی رنگ لباس تأثیر می‌گذارد، درنتیجه آن‌ها دوباره کار را از ابتدا شروع کرده و یک لباس دیگر را آماده می‌کردند.

همچنین قد یا بلندی لباس هم دیگر مسئله مهم در این زمینه بود. آن‌ها چندین نسخه مختلف از لباس گالادریل را با اندازه‌های مختلف آماده کردند تا برای جلوه‌های بصری زیر آب مناسب باشند. تزئینات لباس دیگر نکته مورد توجه تیم طراحی بود. آن‌ها در ابتدا با انواع گلدوزی‌ و مروارید دوزی لباس‌ها را تزئین می‌کردند، اما درنهایت به این نتیجه رسیدند که بهتر است حجم تزئینات کاهش یابد تا مراحل بازبینی از کنترل خارج نشود. این مرحله یکی از کارهای مرسوم و تکراری است که در ساخت بسیاری از آثار سینمایی یا تلویزیونی سنگین رایج است. آن‌ها باید هوشمندانه عمل می‌کردند تا بتوانند لباس‌های این همه شخصیت را طبق جدول زمان‌بندی مشخص آماده کنند.


ملکه میریل از نومه نور سوار بر اسب

۲. هر شخصیت به فراخور مراحل مختلف تکامل خود، لباس‌هایی متفاوت به تن داشت

در مسیر طراحی لباس یک پروژه برجسته‌ی خیال‌انگیز، مهم است که شخصیت‌ها را به‌صورت فردی درک کرده و مسیر تکامل یک نژاد خاص را از ابتدا تا انتها به دقت مورد بررسی قرار داد. طراحان به این مسئله فکر می‌کردند که هر شخصیت در یک مکان یا زمان خاص چطور به نظر می‌رسیده است؟ در سریال حلقه قدرت دورف‌ها را در دوران طلایی‌شان می‌بینیم، درکنار آن هارفوت‌ها به‌دنبال پیدا کردن جایی برای ساخت سکونتگاه هستند و اهالی نومه‌نور هم به‌عنوان موجوداتی خداگونه مورد توجه قرار داشتند. الف‌ها اما در این دوره به آن اندازه که بیننده در عصر سوم سرزمین میانه با آن‌ها آشنا می‌شود، کامل و همه چیز تمام نیستند. پس تیم طراحان به این فکر کرد که شاید این فرصتی باشد تا بتوان شکاف‌های زمانی را با نمایشی متفاوت از صندوقچه البسه هر شخصیت توضیح داد. به این ترتیب توجه کردن به لباس‌هایی متعلق به یک بازه زمانی خاص، خط زمانی سریال را پوشش می‌داد.


پرنسس دیسا و دیگر کوتوله ها با چراغهایی در دست

۳. الهام گرفتن از نقاشی‌های قدیمی و تاریخی برای درک بهتر فضای عصر دوم سرزمین میانه

استفاده از نقاشی همیشه راهی مناسب برای الهام گرفتن است. دراین مورد خاص توجه به این مسئله زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم خود تالکین هم بسیار تحت تأثیر هنرمندانی همچون «سر ادوارد بورن- جونز» (Edward Burne-Jones) و «ویلیام موریس » (William Morris) قرار داشت.

در این راستا طراحان برخی از نقاشی‌های نمادین با فضایی تیره‌وتار را به‌عنوان مرجع اصلی در نظر گرفته و درکنار آن از اسطوره‌های نوردیک، آلمانی و البته دوران قدیم انگلستان استفاده کردند که با حضور شاه آرتور و شوالیه‌های میز گرد معنا و مفهوم پیدا می‌کردند. موضوع اصلی کار بازگشت به مکان و مبدأ خلقت بود، تجربه‌ای خلسه مانند. به‌همین خاطر تیم طراحان به هر صحنه همچون تابلویی نقاشی توجه کرده و سعی می‌کردند عناصری همچون مدل لباس، مو و آرایش چهره را درکنار طراحی صحنه و طراحی دکور بررسی کنند.


ایده طراحی لباس شخصیت نوری

۴. استفاده از استوری‌بردها و خلق فضایی موزه‌مانند برای سرعت بخشیدن به کار طراحی لباس

هر قلمروی سرزمین میانه، فرهنگ خاص خود را دارد. هرچند که تمام این قلمروها با محوریت فضای کلی عصر دوم درکنار هم قرار گرفته و متحد شدند، بااین‌حال نمی‌توان از تفاوت‌های فرهنگی آن‌ها چشم‌پوشی کرد. کل تیم تولید باید به این قلمروهای گوناگون و شیوه مطابقت دادن آن‌ها با یکدیگر توجه می‌کردند تا انسجام و یک دستی محصول نهایی خدشه‌دار نشود.

به‌همین خاطر یک فضای بزرگ و اختصاصی که بی‌شباهت به اتاق یک موزه نبود را به محلی برای برپاکردن مجموعه‌ای از تصویرسازی‌های فیزیکی سرزمین میانه اختصاص دادند که چشم‌اندازهای خلق شده به‌وسیله گروه‌های مختلف را درکنار هم دسته‌بندی می‌کرد. میزهای متعددی وجود داشت که روی هرکدام از آن‌ها چیزهایی همچون پالت رنگ، انواع مواد به کار رفته در طراحی، بافت‌های گوناگون، جلوه‌های هنر مفهومی و وسائل مورد نیاز برای تصویرسازی هر قلمرو روی آن‌ها چیده شده بود. از آنجایی که جلسات گروه در این اتاق برگزار می‌شد، همیشه یک تصویر کلی در ذهن حضار نقش می‌بست که می‌توانست در زمان تصمیم‌ گیری‌های مهم به کار بیاید.

این فضای خاص جزو ویژگی‌های برتر این مجموعه بود، چراکه برپا کردن آن کاملا ارزشمند بوده و به همه دست‌اندرکاران پروژه اجازه می‌داد وارد اتاق شده و از تصویر سازی‌های صورت گرفته با حال‌وهوای کلی کار دیدن کنند.


طراحی لباس، زره، جواهرات، کلاهخود و عصا در حلقه های قدرت

۵. استفاده از افراد متخصص برای آماده کردن زره‌های دست‌ساز، جواهرات و کفش

در ابتدا کار روی این مجموعه در حدواندازه‌ای محدود بود، اما به تدریج با پیشرفت مراحل تولید تیم طراحی هم رشد کرده و توسعه پیدا کرد. درنتیجه درکنار طراحان لباس و دوزندگان، شاهد حضور هنرمندانی بودیم که کار ساخت زره، جواهرات و دیگر وسائل تزئینی را برعهده داشتند. ضمن آنکه یک تیم تخصصی مراحل دوخت و آماده کردن کفش‌ها را جلو می‌برد.

شاید برای‌تان جالب باشید اگر بدانید دراین بین حتی تعدادی بافنده هم بودند که هنر خود را برای درست کردن بخش‌هایی از لباس هارفوت‌ها به کار گرفتند. حضور هر نژاد و فرهنگ جدید، به‌معنای کار بیشتر و طراحی لباس‌های پیچیده‌تر بود. امری که اغلب نیازمند حمایت کامل و همه‌جانبه تمام گروه‌های درگیر این پروژه بود.


گالادریل و الروند در شنل و لباس سبز

۶. استفاده از شنل‌های رنگ شده برای الف‌ها تا کاملا با محیط اطراف هماهنگی داشته باشد

تیم طراحان سعی کردند برای طراحی و دوخت لباس از پارچه‌هایی استفاده کنند که هم زیبا به نظر رسیده و هم تصویرشان روی صفحه‌نمایش چشمگیر باشد. اغلب پارچه‌های استفاده شده برای طراحی و دوخت لباس‌های سریال حلقه‌های قدرت از جنس ابریشم و کتان بود که رنگ‌پذیری خوبی هم دارند. تیم طراحان یک بخش مخصوص رنگ‌سازی داشته و بسته به نیاز، رنگ مناسبی را انتخاب کرده و خودشان کار رنگرزی پارچه را انجام می‌دادند.

بیشتر شنل‌های طراحی شده برای الف‌های رنگ آمیزی شده بود تا با محیط اطراف هماهنگ باشد، به‌خصوص از این جهت که تالکین از شنل آن‌ها به‌عنوان نوعی استتار یاد می‌کرد. البته پیدا کردن رنگ مناسب و هماهنگ با محیط، کار چندان راحتی نبود و طراحان مجبور بودند چندین نسخه مختلف با رنگ‌آمیزی گوناگون را آماده کرده و سرانجام از میان آن‌ها طرحی که مناسب‌تر از دیگر طرح‌ها بود را انتخاب کنند.

درکنار آن طراحان برای چشم‌نواز کردن کار از گلدوزی هم استفاده می‌کردند. به‌عنوان نمونه شنل زمردین گالادریل در قسمت پایینی دارای یک سری گلدوزی‌هایی طلایی رنگ به شکل برگ بود که او را کاملا با پس زمینه و زمین پوشیده شده با برگ‌های طلایی رنگ هماهنگ کرده بود.


هلبراند،میریل و آروندیر در زره جنگی

۷. ساخت زره‌هایی زیبا که در عین ظرافت، کاربردی هم بودند

واقعیت این است که صنعتگران امروزی شباهتی به الف‌های سرزمین میانه نداشته و قادر نیستند از فولاد برای ساختن‌ چیزهایی ظریف و درعین‌حال زیبا استفاده کنند و این مسئله به‌خصوص در بخش ساخت زره‌ها برجسته‌تر بود.

این زره‌های درخشان همچنین باید کارایی خوبی داشته و دست تیم بدلکاری برای اجرای حرکات را باز می‌گذاشتند. به‌عنوان مثال صحنه‌های مربوط‌به «آروندیر» (Arondir) به‌اندازه‌ای پرجنب و جوش و فیزیکی است که حتما باید از زرهی استفاده شود که به بازیگر اجازه حرکت و نمایش را بدهد. بااین‌حال این تعارض نتوانست طراحان را غافلگیر کند، درنتیجه آن‌ها خود و توانایی‌های‌شان را به چالش کشیده و نسخه‌ای زیبا، ظریف و البته کارآمد از زره‌های سرزمین میانه را خلق کردند که قابل‌توجه است.


الروند، دیسا و دورین در حال خوردن شام پشت میز

۸. کوچک کردن تصاویر دورف‌ها برای چک کردن وضعیت لباس‌های روی صفحه‌نمایش

این مسئله در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها هم مورد توجه قرار داشت، اینکه هابیت یا دورف‌ها کوتاه قامت‌تر از دیگر شخصیت‌ها هستند و درنتیجه باید تناسب لباس‌ها به دقت مورد توجه قرار گیرد. به‌خصوص از این جهت که این شخصیت‌ها روی صفحه‌نمایش کوچک‌تر هم به نظر می‌رسند.

از طرف دیگر بخش مربوط‌به ساخت کلاه گیس هم در این مرحله نقش بزرگی را برعهده داشت. این دو گروه یعنی طراحان لباس و سازندگان کلاه گیس باید در همکاری مشترک عکس‌هایی از لباس و موی شخصیت‌ها تهیه و تصاویر را کوچک می‌کردند تا ببینند وقتی شخصیت‌هایی همچون شاهزاده دورین چهارم و پرنسس دیسا به تصویر کشیده می‌شوند، وضعیت ظاهری آن‌ها در مجموع به چه شکل است. این بازی کوچک کردن برای همه لباس‌های انتخاب شده تکرار شده و هر لباس را به‌صورت عینی دربرابر دیگر شخصیت‌ها و عناصر قرار داده و آن را مورد بررسی قرار می‌دادند.


گالادریل در محاصره شمشیرها

۹. فناوری پیشرفته فیلم مشکلاتی را که شاید چشم غیرمسلح قادر به درک آن نبود را تشخیص می‌داد

شاید این مسئله کمی عجیب به‌نظر برسد، اما پیشرفت تکنولوژی‌ صدا در سریال حلقه‌های قدرت به تیم طراحان لباس کمک فراوانی کرد. آن‌ها با استفاده از این فناوری آزمایشاتی را روی لباس‌های طراحی شده انجام دادند تا مطمئن شوند چیزهایی مثل صدای کشیدن شدن پارچه ابریشمی روی هم یا تکان خوردن زنجیرها نتواند در روند تولید فیلم اختلالی ایجاد کند.

واقعیت این است که دوربین‌های دیجیتال دید خوبی به همه چیز دارند. آن‌ها در مورد تشخیص رنگ یا حتی نحوه چیدمان عناصر درکنار هم کارایی داشته و تصویر نهایی مطلوب و قابل قبول را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند. گاهی اوقات شاید بهترین ایده و طرح را در ذهن داشته باشید، اما به وقت عمل متوجه می‌شود که اجرای این طرح و ایده کار آسانی نیست. در این زمان است که همکاری بخش‌های مختلف و استفاده از فناوری‌های روز می‌تواند برداشتن قدم‌های بعدی را آسان کند.


نازنین بنیادی در نقش بران وین در شنل قرمز رنگ

۱۰. جی.‌ دی. پین و پاتریک مک‌کی، به‌صورت مشخص به‌دنبال شنلی قرمز رنگ برای شخصیت بران‌وین بودند

شخصیت «بران‌وین» (Bronwyn) با بازی نازنین بنیادی، شفادهنده دهکده خود است، درنتیجه لازم بود لباس و شنل‌های او با محیط اطرافش هماهنگ باشد. اما زمانی‌که نوبت فیلم‌برداری صحنه‌های نبرد رسید، دو شورانر این مجموعه واقعا به‌دنبال راهی برای متمایز کردن هرچه بیشتر بران‌وین بودند. درنهایت آن‌ها به این نتیجه رسیدند که انتخاب شنل قرمز رنگ می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

در سرزمین میانه، شفا دهنده‌ها چیزی شبیه به پرستاران حاضر در میادین جنگ امروزی هستند، درنتیجه استفاده از شنل قرمز باعث شد شخصیت بران‌وین با برجستگی بیشتری به مخاطب معرفی شود. از آنجایی که این تصمیم حین کار و درست همان لحظه گرفته شده بود، طراحان خیلی سریع دست به کار شده و شنل را به‌موقع آماده کردند. به‌هرحال همیشه درخواست‌های متعددی از طرف مجری‌های برنامه ارائه می‌شود و آن‌ها باید آمادگی لازم برای پیاده کردن ایده‌های آن‌ها را داشته باشند، چون به‌هرحال مجریان پروژه بهتر از خط داستانی و عناصر بصری که می‌تواند در این بخش مفید باشد، آگاهی دارند.


گیل گالاد با لباس، شنل و تاج زرین

۱۱. در طراحی لباس‌های این مجموعه از اشعار تالکین الهام گرفته شده بود

شاید یکی از برجسته‌ترین نکات در مورد طراحی لباس سریال حلقه‌های قدرت، اعتماد تیم طراحان به اشعار تالکین باشد. امری که باعث تمایز این مجموعه از دیگر آثار ژانر خیال‌انگیز می‌شود.

به‌عنوان نمونه تالکین در آثار خود قهرمانانی را به تصویر کشیده است که با غباری از الماس پوشیده شده‌اند. این امر تیم طراحان را تشویق کرد تا برای باورپذیر کردن این توصیف از تکه‌هایی از بدلیجات درخشان استفاده کنند که به زره الف‌ها متصل شده است. درنتیجه می‌توان گفت این تجسم بخشیدن به تصاویر ذهنی تالکین، برای طراحان کاری بسیار هیجان انگیز بوده است. به‌گفته این طراح او تنها قصد داشته است با انجام این کار نوری متحرک را ایجاد کند که به شکل استعاری، توصیف‌های تالکین را انعکاس دهد. به‌همین‌خاطر آن‌ها از جلوه‌هایی بصری و باورنکردنی استفاده کردند تا خالق دنیایی جدید و متفاوت باشند.


الروند و گیل گالاد در حال صحبت کردن با هم

درنهایت طراحی لباس جنبه‌ای مهم از جهان سازی مجموعه‌های خیال‌انگیز و تخیلی است و از آنجایی که سریالی همچون حلقه‌های قدرت به‌نوعی وام‌دار میراث سنگین تالکین بوده و از طرفی با سه‌گانه ارباب حلقه‌های پیتر جکسون مقایسه می‌شود، طبیعی است که فشار مضاعفی روی دوش طراحان لباس قرار دهد. درنهایت باتوجه به بازخوردهای فعلی به نظر می‌رسد کیت هاولی و تیمش در بازتاب دادن تصاویر ذهنی و توصیفات تالکین موفق عمل کرده و نظر بینندگان را به خود جلب کردند. باید منتظر بود و دید فصل دوم هم می‌تواند این مسیر را با موفقیت ادامه داده و همچنان بینندگان را راضی نگه دارد؟

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ما لذت برده باشید. نظر شما در مورد طراحی لباس سریال حلقه‌های قدرت چیست؟ آیا آن‌ها در نمایش دنیای شگفت‌انگیز تالکین موفق بودند؟ نظر شما در مورد این مجموعه و تصویر سازی آن از عصر دوم سرزمین میانه چیست؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات شما عزیزان باشیم، حتما آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما عزیزان قدردانی می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده