نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال آقای اسپید (Monsieur Spade) | کلیو اوون در نقش یک قهرمان نوآر

کلیو اوون به‌تازگی در سریال آقای اسپید (Monsieur Spade) ظاهر شده که ژانری نئو-نوآر دارد و اخیرا هم از شبکه‌ی ای‌ام‌سی پخش شد که امتیازات خوبی از منتقدان و بینندگان گرفته است.

کاراکتر سم اسپید شخصیت اصلی و پروتاگونیست رمان The Maltese Falcon از دشیل همت بود که در سال ۱۹۳۰ خلق شد؛ البته که بعد از آن رمان، باز هم در داستان‌های کوتاه همت حضور پیدا کرد که شهرت کمتری نسبت به رمان اصلی داشتند. این شخصیت آنقدر محبوب شد که بارها و بارها در آثار مختلف روی صفحه‌های نمایش آمد. احتمالا اکثرا هم این شخصیت را با هنرنمایی همفری بوگارت به یاد دارید که در فیلم The Maltese Falcon (شاهین مالت) این نقش را ایفا کرده بود؛ اثری که همین حالا هم به‌عنوان ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ به شمار می‌رود. اما حالا یک نسخه‌ی جدید از این شخصیت در سریال Monsieur Spade (آقای اسپید) به تصویر کشیده شده است.

در این سریال جدید که از شبکه‌ای‌ام‌سی پلاس پخش شده است، کلیو اوون نقش این کاراکتر محبوب را دارد. خلق سریال آقای اسپید برعهده‌ی اسکات فرانک و تام فونتانا بود که به‌ترتیب ساخت سریال The Queen's Gambit (گامبی وزیر) و سریال Oz (از) را برعهده داشتند؛ هرچند که ساخت آثار زیادی دیگری را در رزومه‌ی خود دارد. ان سریال با هر قسمت، بهتر از قسمت قبل می‌شود. از بزرگ‌ترین نقاط قوت این مجموعه جنایی و نئو-نوآر، واقعا می‌توان به هنرنمایی اوون اشاره کرد که بهترین گزینه برای ایفای نقش اسپید است؛ البته که دیگر بازیگران هم کم نگذاشتند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

سم اسپید در سریال Monsieur Spade به ماشین تکیه داده است

نکته‌ی خیلی مهمی که درباره سریال آقای اسپید وجود دارد، این است که این مجموعه، صرفا یک داستان دیگر از سم اسپید را روایت نمی‌کند. در حقیقت دنباله‌ای برای آن فیلم نمادین سال ۱۹۴۱ به شمار می‌رود. این سریال آغاز آرام و ایده‌ی اولیه‌ی بسیار ساده‌ای دارد. ما در ابتدای داستان، یک اسپیدِ نسبتا پیرتر را می‌بینیم که دختر بچه‌ای تحت مراقبت او قرار دارد و باید او را به یک شهر در منطقه‌ای از کشور فرانسه ببرد. اما داستان به همان اندازه که ساده آغاز می‌شود، پیچ و خم‌های زیادی دارد و همه چیز در هم می‌پیچد. با هر قسمتی که از این سریال تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که اسرار بیشتر و بزرگتری در داستان وجود دارد؛ حتی قتل‌های مرموزی که پاسخی ندارند.

در خلاصه داستان این سریال اینطور آمده است که: «داستان در سال ۱۹۶۳ جریان دارد و کاراگاه سم اسپید افسانه‌ای حسابی دارد از دوران بازنشستگی خود در جنوب فرانسه لذت می‌برد. زندگی اسپید در بوزولز بسیار آرام و لذت‌بخش است؛ برخلاف روزهایی که به‌عنوان یک کاراگاه خصوصی در سان فرانسیسکو داشت. اما زمانی‌که شایعه بازگشت رقیب قدیمی او پخش می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند. شش راهبه محبوب و دوست‌داشتنی در صومعه محلی به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل می‌رسند. در همین حین که شهر غمگین است، اسرار مهمی آشکار و سرنخ‌های جدیدی ایجاد می‌شوند. اسپید می‌فهمد که قتل‌ها به‌نوعی با کودکی مرموز مرتبط است که گفته می‌شود قدرت‌های زیادی دارد.»

سم اسپید و ترزا در سریال Monsieur Spade

سریال Monsieur Spade به‌طرز ماهرانه‌ای با رمز و راز، داستان پس‌زمینه‌ای و توطئه‌های از یک کودک مرموز که ممکن است دارای قدرت‌های مسیحایی باشد، لایه‌بندی شده است. جالب است بدانید که داستان این سریال ۲ سال بعد از خالق این کاراکتر جریان دارد. سم اسپید وظیفه دارد کودکی به نام ترزا را به‌جای امنی برساند و وقتی مادربزرگ این دختر از کمک کردن به او امتناع می‌کند، او به سراغ چند راهبه محلی می‌رود. با اینکه قرار بود اسپید مدت کوتاهی را در آن‌جا بماند، اما عاشق زنی محلی به نام گابریل می‌شود و اقامت او طولانی‌تر می‌شود و همان‌جا می‌ماند؛ هرچند که شرایط برای او به مرور متفاوت می‌شود.

برخی منتقدان و بینندگان، این سریال و ارتباط بین سم اسپید و ترزا را با سریال The Last of Us (آخرین بازمانده از ما) و داینامیک بین جوئل و الی مقایسه کردند؛ هرچند از لحاظ جذابیت و کیفیت به پای آن سریال نمی‌رسد اما ماهیتی شبیه به هم دارد. با آشکار شدن رازها، جامعه عرب بوزولز شروع به ایفای نقش بزرگ‌تری می‌کنند؛ اما آن‌ها همچنان در حاشیه داستانی هستند که درنهایت به سمت گذشته‌ی حل نشده‌ی زشت فرانسه می‌روند. اما این سریال برای نمایش این مسائل اینجا نیست و قصد دارد موضوعات دیگری را به تصویر بکشد. سریال Monsieur Spade ریتم فریبنده و شوخ‌طبعی بالغانه‌ای دارد که در این عصر از دنیای آثار تلویزیونی و سریال‌ها خیلی کم دیده می‌شود.

سم اسپید در دستان فرانک و فونتانا، به شخصیتی از تراژدی بزرگ تبدیل می‌شود؛ مردی که متقاعد شده است بهترین روزهایش پشت سر اوست، اما با این وجود، در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای از هدف خالی است، به‌دنبال هدف می‌گردد. خوشبختانه اوون کاری انجام نمی‌دهد که شبیه برداشتی از همفری بوگارت باشد. به‌صورت کلی، این سریال محدود ۶ قسمته می‌توان اوقات جذاب و سرگرم‌کننده‌ای را برای شما فراهم کند؛ سریالی که امتیازات نسبتا خوب و بالایی هم از منتقدان و بینندگان دریافت کرده است. منتقدان سایت راتن تومیتوز رضایت ۷۶ درصدی خود را در این وبسایت ثبت کردند، در آی‌ام‌دی‌بی نمره ۷.۲ و در متاکریتیک هم میانگین نمره ۷۰ را گرفته است؛ بنابراین می‌توان آن را سریالی موفق و تماشایی تلقی کرد.


سریال های مشابه سریال آقای اسپید

کیت وینسلت در نقش کاراگاه در سریال مر از ایست‌تاون

سریال Mare of Easttown

سریال میر اهل ایست‌تاون

  • بازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکولسن و ژان اسمارت
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

زن جوانی در یک شهر کوچک در پنسیلوانیا به قتل می‌رسد. کاراگاه گروهبان میر شیهان مسئول اصلی این پرونده است؛ یک بازرس جنایی بسیار ماهر. او از بچگی در ایست‌تاون زندگی می‌کرده است و تمام مردم این شهر کوچک را می‌شناسد. اما از آنجایی که اخیرا پسر خود را از دست داده، زندگی‌اش تاریک و پردردسر شده است.


ایمی آدامز در مینی سریال Sharp Objects کنار یک خانه عروسکی

سریال Sharp Objects

سریال چیزهای تیز

  • بازیگران: ایمی آدامز، پاتریشا کلارکسون و کریس مسینا
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

کامیل پریکر، خبرنگاری که به‌تازگی از یک اقامت کوتاه مدت در یک بیمارستان روانی مرخص شده است، با یک مأموریت دردسرساز برخورد می‌کند: او باید به زادگاه کوچک خود بازگردد تا قتل دو دختر زیر ۱۳ سال را پوشش دهد. چندین سال است که کامیل به سختی با مادر عصبی و افسرده خود یا خواهر ناتنی‌اش که به سختی او را می‌شناسد، صحبت کرده است؛ خواهر ناتنی‌اش یک دختر ۱۳ ساله‌ی زیبا است که تاثیر عجیبی روی کل شهر دارد. حالا کامیل به عمارت ویکتوریایی خانوادگی‌اش بازگشته است و در اتاق قدیمی خودش ساکن می‌شود؛ در همین حین، متوجه می‌شود که کمی بیشتر از حد معمول با قربانیان نوجوان همذات‌پنداری می‌کند. او که درگیری زیادی با شیاطین درونی خودش دارد، باید این معمای روانشناختی از گذشته‌ی خود را کشف کند؛ البته اگر می‌خواهد این داستان را به‌دست بیاورد و از ماجراجوییِ بازگشت به خانه جان سالم به در ببرد.


الیزابت ماس و پیتر مولان در مینی سریال Top of the Lake

سریال Top of the Lake

بالای دریاچه

  • بازیگران: الیزابت ماس، پیتر مولان و دیوید ونهام
  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۹

این سریال داستان تویی میچام دوازده ساله را حکایت می‌کند. تویی دختر یک قاچاقچی محلی مواد مخدر است که از آب‌های یخ زده‌ی یک دریاچه بیرون کشیده شده است؛ دریاچه‌ای در جزیره جنوبی نیوزلند. بعد از نجات یافتن، مشخص می‌شود که این دختر باردار است و اصلا زیر بار نمی‌رود که نام پدر بچه را بگوید. بعد، خیلی زود ناپدید می‌شود. رابین گریفین یک کاراگاه شجاع اما بی‌تجربه به شمار می‌رود که برای بررسی این پرونده انتخاب شده است. اما هرچه که رابین بیشتر و بیشتر در جستجوی رابین عمیق می‌شود و نسبت به آن وسواس پیدا می‌کند، کم کم به این موضوع پی می‌برد که پیدا کردن این دختر، مساوی با یافتن خودش است؛ خویشتنی که به خوبی برای یک مدت طولانی پنهان نگه داشته بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده