نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال زورو (Zorro) | بازگشت قهرمان کلاسیک به تلویزیون

سریال زورو (Zorro) اخیرا در شبکه آمازون پرایم ویدیو نمایش داده شد؛ سریال اسپانیایی، اکشن و ماجراجویی که براساس اولین قهرمان شنل‌پوش تاریخ ساخته شده است و منتقدان هم دوستش داشتند.

«زورو» که اغلب افراد او را به‌عنوان «اولین ابرقهرمان» یا حداقل «اولین ابرقهرمان شنل‌پوش» تاریخ می‌شناسند، در سال ۱۹۱۹ خلق شد. این قهرمان آنقدر محبوب بود که تا به امروز فیلم و کتاب‌های خیلی زیادی با محوریت او ساخته شده است. هویت مخفیِ این کاراکتر دون دیه گو دلاوگا نام دارد که نجیب‌زاده‌ای از دوران سلطه‌ی اسپانیا محسوب می‌شود که در کالیفرنیا زندگی می‌کرد. با وجود اینکه خود دون دیه گو دلاوگا از نجیب‌زادگان و جزو اقشار سطح بالای جامعه محسوب می‌شد، علاقه‌ی زیادی به فقرا داشت و شدیدا در تلاش بود تا به آن‌ها کمک کند؛ کاراکتری که برای اولین‌بار در سال ۱۹۲۰ روی پرده سینماها جان گرفت.

حالا بعد از گذشت این همه سال، این کاراکتر دوباره مقابل چشم بینندگان زنده شده است. اواسط سال ۲۰۲۲ بود که سریال Zorro (زورو) تولید خود را آغاز کرد و مدتی پیش هم در آمازون پرایم ویدیو برای مخاطبان و طرفداران این قهرمان نمایش داده شد. داستان سریال زورو در سال ۱۸۳۴ جریان دارد و ماجراهای همان شخصیت دون دیه گو دلاوگا را روایت می‌کند. دیه گو یک صاحب ملک جوان است که کینه‌ی انتقام شخصی خاصی دارد و به‌عنوان زورو هم لباس مبدل می‌پوشد؛ یک پارتیزان ماسک‌دار که از افراد مظلوم و سرکوب‌شده‌ی کالیفرنیا دفاع می‌کند. همان‌طور که مشخص است، داستان، همان داستانی است که همیشه خواندیم و از زورو می‌دانیم.

دیگو د لا وگا به همراه خدمتکار خود در سریال zorro

داستان اغلب از صحنه‌های مربوط‌به مبارزات شخصی فراتر می‌رود و صحنه‌های اکشن به خوبی اجرا می‌شود که به اصلی‌ترین کاراکتر محبوب تبدیل شده است. این سریال درگیری‌ها و معضلات بین شخصیت‌ها و ایدئولوژی‌ها را بررسی می‌کند. در این سریال، دیگو دائماً با ناه-لین، زنی از قبیله که امیدوار بود زوروی بعدی شود، درگیر است. متأسفانه، با بازگشت دیگو به کالیفرنیا، رویاها و جاه‌طلبی‌های ناه لین نادیده گرفته می‌شود. درگیری آن‌ها فراتر از برخوردهای فیزیکی است. ایدئولوژی‌های آن‌ها نیز با هم برخورد می‌کنند. دیالوگ‌هایی مانند «زورو نه از ثروتمندان دفاع می‌کند و نه بیگناهان را می‌کشد» یا «این لباس به من تعلق ندارد. این مال همه است» این مبارزات ایدئولوژیک را برجسته می‌کند.

علاوه‌بر‌این، این سریال مملو از بحث‌ها و انتقادهای جدی در مورد عشق، بردگی، عشق به میهن و فمینیسم است. بسیاری از صحنه‌های سریال ممکن است خاطرات فیلم برنده جایزه اسکار 2013، یعنی فیلم 12 Years a Slave (۱۲ سال بردگی) را یادآور شوند. شخصیت‌پردازی و بازی‌های برجسته توسط بازیگران، سریال را به سطح جدیدی می‌برد، به‌ویژه بازیگرانی مانند میگل برناردو در نقش دیگو، پاکو توس در نقش برناردو لال، رناتا نوتنی در نقش لولیتا، امیلیانو زوریتا در نقش انریکه و دالیا ژیوکواتل در نقش ناه لین. اجراهای آن‌ها شایسته تحسین‌های برجسته‌ای است و همچنین به موفقیت سریال کمک می‌کند.

کاراکتر در جنگل در سریال zorro

اما نکته‌ی جالب این است که منتقدان این سریال را مجموعه‌ای عنوان کردند که «بهترین سریالی است» که اسمش را نشنیده‌اید؛ احتمالا این اولین‌باری هم باشد که اسم این مجموعه را می‌شنوید. پرایم ویدیو بی‌سروصدا یکی از بهترین سریال‌های خود را از یک دهه پیش پخش کرده است. طبق گفته‌ی منتقدان، سریال زورو نگارش فوق‌العاده خوبی و واقعا تماشای آن لذت‌بخش است. تعدادی از منتقدان دیده نشدنِ این سریال را مایه شرمساری می‌دانند زیرا زورو یک پارتیزان نقابدار محبوب جهانی است که برای بخش عمده‌ای از یک قرن در سایه رمان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی کمین کرده است.

سری جدید زورو از آمازون یکی از عناصر داستان‌های کلاسیک او را به درستی به تصویر می‌کشد؛ عنصری که همه‌ی فیلم‌های او نادیده گرفته بودند. سریال زورو به‌جای تمرکز بر یک شخصیت کلیدی، نماینده همه افراد در یک جامعه مادی معاصر است. این سریال در مورد ایده نگاه کردن به فراتر از خود برای خدمت به خیر بیشتر بشریت صحبت می‌کند. زورو یک داستان ابرقهرمانی سنتی را دنبال می‌کند که شامل برخورد خیر و شر در کالیفرنیای قرن ۱۹ است. اگر از طرفداران داستان‌های قهرمان کلاسیک یا درام‌های دوره‌ای نیستید یا به‌دنبال چیزی کاملا متفاوت هستید، ممکن است این سریال باب میل شما نباشد.

میگل برناردو در نقش دیگو د لا وگا در سریال zorro

بااین‌حال، اگر به‌دنبال سریالی با آرک‌های شخصیتی خوش ساخت و ترکیبی از اکشن و عاشقانه هستید، «زورو» با پرداختن به موضوعاتی مانند عشق، عدالت و چالش‌های اجتماعی، یک تغییر منحصر‌به‌فرد در ژانر ابرقهرمانی است. زورو یادآور این نکته است که چرا مخاطبان آمریکایی باید سنت‌های سخت خود را بشکنند و سریال‌های خارجی زبان را امتحان کنند. هیچ سریال انگلیسی زبانی وجود ندارد که بتوان آن را با این سریال مقایسه کرد، زیرا در یک فرهنگ داستان‌سرایی کاملاً متفاوت وجود دارد؛ فرهنگی که ترسی از اینکه کمی مسخره، شلوغ و فوق‌العاده سرگرم‌کننده باشد و در عین حال خطوط داستانی دراماتیک را ارائه می‌دهد، وجود ندارد.

زیبایی قصه‌گویی، به اشتراک‌گذاری و تجربه داستان‌هایی که خارج از تجربیات زندگی‌مان هستند، در آن نهفته است که همه ما را درنهایت انسان‌هایی بهتر و بازتر می‌سازد. در حال حاضر مشخص نیست که فصل دومی برای این مجموعه ساخته می‌شود یا نه؛ اما درهرصورت، ارزش وقت گذاشتن و تماشا کردن را دارد. علاوه‌بر‌این، از آخرین باری که زورو روی صفحه‌های نمایش ما ظاهر شده، نزدیک به بیست سال می‌گذرد. بنابراین منصفانه نیست که اجازه دهیم چنین اقتباس درخشانی از داستان به هدر برود. با پایان یافتن فصل اول، دنیای جدیدی از ماجراجویی در افق برای دیگو د لا وگا وجود دارد.


سریال های مشابه سریال زورو

دانکن رگر در نقش زورو در پوستر سریال Zorro

سریال Zorro

سریال زورو

  • بازیگران: پاتریس مارتینز، دانکن رگر و جیمز ویکتور
  • سال پخش: ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۸۹

دون دیگو د لا وگا به‌عنوان شمشیرزن نقابدار، زورو، با ظالمان فاسد کالیفرنیای اسپانیا مخالفت می‌کند. دیگو که پشت رفتارهای ظاهربینانه و اهل کتاب پنهان می‌شود، هویت دوم خود را از همه به جز خدمتکارش، فیلیپه، پنهان نگه می‌دارد. بزرگ‌ترین دشمن زورو همیشه آلکالد است که دولت دور اسپانیا در لس آنجلس را نشان می‌دهد. ویکتوریا اسکالانته، مالک کانتینا (و زن مستقل بسیار جلوتر از زمان خود) هم در قالب معشوق زورو در داستان ظاهر می‌شود.


تسی سانتیاگو در نقش ملکه شمشیرها در سریال Queen of Swords

سریال Queen of Swords

سریال ملکه شمشیرها

  • بازیگران: تسی سانتیاگو، آنتونی لمکه و پائولینا گالوز
  • سال پخش: ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۲

پس از مرگ مرموز پدرش، زن جوانی به خانه خود در کالیفرنیا باز می‌گردد؛ جایی که تبدیل به یک نماد، به نام ملکه شمشیرها می‌شود و برای عدالت می‌جنگد و تلاش می‌کند تا اشتباهات سرهنگ را اصلاح کند.


شخصیت‌های اصلی سریال The Musketeers در کنار هم

سریال The Musketeers

سریال تفنگدارها

  • بازیگران: لوک پاسکوالینو، تام برک و سانتیاگو کابررا
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۰

در پاریس قرن هفدهم، تفنگداران آتوس، پورتوس، آرامیس و دآرتانیان اعضای گروهی از سربازان نخبه هستند که برای آنچه عادلانه است می‌جنگند. آن‌ها قهرمانانی به معنای واقعی و پایدار هستند؛ مردانی که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و به آن‌ها اعتقاد داشت که بدون توجه به ریسک شخصی، کار درست را انجام می‌دهند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده