نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰

معرفی سریال نفرین (The Curse) | هنرنمایی اما استون و بنی سفدی

سریال نفرین (The Curse)، اثر جدید شوتایم با بازی اما استون، نیتن فیلدر و بنی سفدی؛ اثری با ژانر طعنه‌آمیز، دلهره‌آور و کمدی تاریک و البته بسیار عجیب و غریب.

اوایل سال ۲۰۲۰ بود که شبکه‌ی شوتایم رسما اعلام کرد که سریالی با نام The Curse (نفرین) در دستور ساخت قرار داده است. خلق این سریال برعهده‌ی نیتن فیلدر و بنی سفدی و نگارش فیلمنامه‌ی آن برعهده‌ی فیلدر، سفدی و کری کمپر بود. طبق گفته‌ی خود سفدی، این سریال «به‌عنوان یک کمدی ۳۰ دقیقه‌ای آغاز شده بود و به یک کمدی-درام یک ساعته تبدیل شد.» این سریال به نمایش موضوعاتی مانند ساخت تلویزیون واقعیت، اصیل‌سازی، تصاحب فرهنگی، حقوق بومیان آمریکا، سرمایه‌داری پایدار، یهودیت، نوع دوستی بیمارگونه، نشانه‌های فضیلت، ازدواج و والدین می‌پردازد. این مجموعه توانست رضایت منتقدان زیادی را در راتن تومیتوز کسب کند.

اکثر منتقدانی که این سریال را تماشا کرده بودند، معتقد بودند که این مجموعه یک زندگی متاهلی عجیب و غریب و نسبتا شرورانه را به تصویر می‌کشد؛ ماجراهای بین نیتن فیلدر و بنی سفدی با هنرنمایی استادانه‌ی اما استون به یکدیگر گره می‌خورند. طبق گفته‌ی منتقدان، سریال نفرین باعث می‌شود که بینندگان به همان اندازه که می‌خندند، از عجیب بودنِ داستان آزار هم ببینند. تعداد زیادی از مجله‌های معتبر مانند اینترتینمنت ویکلی، ایندی وایر، تایم، ای. وی. کلاب و نیویورکر، سریال The Curse را به‌عنوان یکی از بهترین مجموعه‌های سال ۲۰۲۳ عنوان کردند. حتی اما استون هم برای حضور در این سریال، در مراسم گلدن گلوب، نامزد جایزه بهترین بازیگر زن شد.

نیتن فیلدر و اما استون در سریال The Curse

«چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود؟» در خلاصه داستان سریال نفرین اینطور آمده است که: «ویتنی و آشر سیگل زوجی هستند که تازه ازدواج کرده‌اند و تلاش می‌کنند دیدگاه خود را برای مسکن سازگار با محیط زیست به جامعه کوچک اسپانیولا، نیومکزیکو بیاورند. اما تلاش‌های آن‌ها زمانی پیچیده می‌شود که یک تهیه‌کننده غیرعادی و پر از نقصِ ژانر ریَلیتی به نام دوگی، فرصتی را در داستان آن‌ها می‌بیند و می‌خواهد با آن‌ها کار کند. همان‌طور که سریال جلو می‌رود، این زوج خود را در شبکه‌ای مرموز از مناطق خاکستری اخلاقی و فکری گرفتار می‌بینند؛ این در حالی است که سعی می‌کنند رابطه خود را حفظ کنند.»

اما استون در جدیدترین نقش خود، پرتره‌ای جذاب از خودفریبی را به تصویر می‌کشد. بینندگان برای تماشای این پرتره جذاب باید هزینه‌ی سنگینی را بپردازند. آن‌ها باید در یک اودیسه دردناک قابل پیش‌بینی از دو نویسنده بنشینند که قبلاً در هنر ایجاد غوغا کردن بینندگان مهارت داشتند. در اینجا، سازندگان استعدادهای خود را برای رسیدن به اعماق جدید آزاردهندگی ترکیب می‌کنند. این سریال از اتفاقاتی که در زندگی بنی سفدی و نیتن فیلدر رخ دادند، الهام گرفته شده است. سفدی وسواس زیادی نسبت به نمایش‌های بازسازی خانه پیدا کرده بود، درحالی‌که فیلدر از برخورد با غریبه‌ای الهام گرفت.

بنی سفدی و نیتن فیلدر در سریال The Curse

خود فیلدر در مصاحبه‌ای که در دسامبر ۲۰۲۳ با ایندی وایر داشت، درباره منبع الهام خود برای ایده‌ی اولیه‌ی این سریال صحبت کرد و گفت که این اتفاق، مدت کوتاهی بعد از نقل مکان به لس آنجلس این اتفاق افتاد و برخورد عجیبی داشت. ظاهرا زنی در خیابان از فیلدر درخواست پول کرده بود و زمانی‌که او به این زن گفت پولی ندارد، «من شما را نفرین می‌کنم» را از زبان این زن شنید. از آنجایی که فیلدر از حرف‌های این زن ناراحت شد، مقداری پول از حساب خود برداشت کرد و وقتی به سمت او برگشت و ۲۰ دلاری را داد، او را وادار کرد تا این نفرین را بردارد و حرف خود را پس بگیرد.

فیلدر در این مصاحبه گفت: «من به این چیزها باور ندارم اما نمی‌توانم چنین حرف‌هایی را از ذهنم بیرون کنم. گاهی اوقات اگر کسی چیزی به شما بگوید، حتی به‌صورت مکالمه عادی، جایی که احساس می‌کنید چیزی را به‌هم ریخته‌اید، می‌تواند در ذهن شما باقی بماند و رشد کند و شما را از درون بخورد. بعد کم کم که این ایده‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، به این مورد رسیدیم که جالب نیست اگر این حس و حال در کل سریال حس و لمس شود؟» در مصاحبه ماه ژانویه ۲۰۲۴، بنی سفدی در پاسخ به این سؤال که آیا فصل دومی هم در کار است یا خیر، پاسخ داد که «چنین گزینه‌ای روی میز است. ایده‌های مختلفی وجود دارد اما قطعا ارائه‌ی آن‌ها به دنیا و نمایش آن‌ها در مقابل بیننده‌ها، خیلی زود است.»


سریال های مشابه سریال نفرین

اما استون و جوناه هیل در آسانسور در مینی سریال Maniac

سریال Maniac

سریال مجنون

  • بازیگران: اما استون، جوناه هیل و جاستین ثرو
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰

دو غریبه به نام آن و اوون، برای یک برنامه آزمایش دارویی، ثبت نام می‌کنند. در طی این برنامه آزمایشی، بخش‌هایی از حافظه و ذهن آن‌ها، برایشان آشکار می‌شود؛ بخش‌هایی که قبلا برایشان کشف نشده بود. علاوه‌بر این، رویاها و ضمیر ناخودآگاه آن‌ها، کم کم به هم پیوسته می‌شود. البته، همین حین که این اتفاقات در حال رخ دادن است، خطری هم ظاهر می‌شود؛ چیزی که اصلا این دو نفر از وجود آن خبر ندارند. رایانه غول پیکری که این آزمایش‌ها را اجرا می‌کند، سرکش شده است و برنامه را در معرض نابودی قرار می‌دهد. سریال مجنون، مجموعه‌ای است که ترکیب جذابی از درام، کمدی سیاه و البته المان‌های روانشناختی را به وجود می‌آورد.


آلبرت بری را به زانو در می‌آورد سریال barry

سریال Barry

سریال بری

  • بازیگران: بیل هیدر، استیفن روت و سارا گلدبرگ
  • سال پخش: ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۲

بری برکمن که یک قاتل افسرده و سطح پایین است، از فکر نابود کردن یک «هدف» دیگر کلافه شده است و به‌دنبال راهی برای فرار می‌گردد. او با اکراه به لس آنجلس می‌رود تا بازیگری را به قتل برساند اما نمی‌داند که شهر فرشتگان احتمالا پناهگاه او باشد. بری به‌دنبال هدف خود، به کلاس بازیگری می‌رود و بلافاصله جذب این جامعه‌ی امیدوار و مشتاق می‌شود؛ خصوصا یکی از دانش‌آموزان به نام سالی که حسابی متمرکز است و بری را مجذوب خود می‌کند. از یک طرف بری می‌خواهد زندگی جدیدی را به‌عنوان بازیگر آغاز کند و از طرف دیگر سرپرست او برنامه‌های متفاوتی برایش دارد؛ طبیعتا گذشته‌ی یک قاتل هم اجازه نمی‌دهد او راحت زندگی جدیدی داشته باشد.


مایکل سی هال در سریال شش فوت زیر زمین

سریال Six Feet Under

سریال شش فوت زیر زمین

  • بازیگران: پیتر کراس، مایکل سی. هال و فرانسیس کانروی
  • سال پخش: ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۶۳

ناتانیل فیشر، همسرش روث، و فرزندانشان دیوید و کلر، یک تجارت کوچک برای تشییع جنازه را اداره می‌کنند؛ تجارتی که بهترین خدمات را برای ترحیم و تشییع جنازه در آن منطقه ارائه می‌کنند. درست زمانی‌که پدر خانواده به واسطه‌ی یک اتوبوس کشته می‌شود، پسر ولگرد و ولخرج خانواده یعنی نیت جونیور، برای کریسمس به خانه بازمی‌گردد. حالا او باید حالا حالاها درکنار دیگر اعضای خانواده بماند و به همراه برادرش درخواست می‌کنند که مراسم تشییع جنازه را با یکدیگر انجام دهند. خانواده‌ای که همیشه به دیگران کمک می‌کرد تا با غم و اندوه از دست دادن یک عزیز کنار بیایند، حالا خودشان در این شرایط چطور می‌توانند با چنین غمی کنار بیایند؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده