بهترین انیمه های ۲۰۲۳ | از سریالی تا سینمایی

بهترین انیمه های ۲۰۲۳ | از سریالی تا سینمایی

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۹

دنیای انیمه در سال گذشته میلادی، چه در زمینه ساخت انیمه‌های سینمایی و چه تولید مجموعه‌های جذاب تلویزیونی حضوری درخشان داشت. در مرور منتخبی از بهترین‌های دنیای انیمه در سال ۲۰۲۳ همراه ما باشید.

به‌واقع سال گذشته میلادی یکی از بهترین ایام تاریخ انیمه بود. البته سازندگان انیمه در طول سال‌هایی که از عمر این محصول سرگرم‌کننده می‌گذرد، خالق بسیاری از آثار شگفت‌انگیز و جذاب بودند که در زمان پخش با استقبال گسترده مخاطبان همراه شدند. اما آنچه امروز در دنیای انیمه می‌گذرد، تجربه‌ای خاص در سطحی کاملا جدید است.

به‌عنوان نمونه کافی است نگاه به مجموعه‌هایی همچون شیطان کش، جوجوتسو کایسن و مدرسه قهرمانانه من داشته باشیم تا بهتر متوجه این مسئله شویم، آثاری که داری قوس‌های داستانی مهیج و صحنه‌های اکشن سطح بالا هستند.


ویدیوی برترین انیمه های سریالی و سینمایی ۲۰۲۳ را تماشا کنید

برای حمایت از ما این ویدیو را در کانال یوتیوب فیلمزی تماشا کنید


از طرف دیگر فناوری‌های روز هم به کمک انیمه سازان آمده و شاهد خلق ماجراجویی‌های خیره‌کننده هستیم، مثلا بد نیست نگاهی به قوس داستانی وانو از انیمه وان پیس داشته باشیم تا بهتر این مسئله را درک کنیم. درکنار آن لایو اکشن‌های اقتباسی از انیمه‌ها هم رفته رفته وارد مرحله‌ی جدیدی از جذابیت شده‌اند، دراین مورد هم می‌توان به لایو اکشن وان پیس اشاره کرد که نتفلیکس با ساخت آن کاری به‌ظاهر غیرممکن را به‌زیبایی هرچه تمام به انجام رساند. سوی دیگر ماجرا انیمه بلیچ را داریم که برای به سرانجام رساندن ماجراجویی جذاب خود، با ساخت «جنگ خونین هزار ساله» شگفتی آفرید و سازندگان حمله به تایتان هم کار خود را با پخش قسمتی حماسی به پایان رساندند. بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم سال ۲۰۲۳ یکی دیگر از سال‌های مجذوب‌کننده دنیای انیمه بود.

درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به منتخبی از بهترین انیمه‌های سریالی و همینطور بهترین محصولات سینمایی این ژانر داشته باشیم و ببینیم کدام آثار در جلب نظر مخاطبان موفق‌تر از دیگران عمل کردند. همچنین یادآوری می‌کنیم از آنجایی که در هر بخش به اختصار در مورد داستان هر انیمه به مواردی اشاره شده است، بهتر است هشدار اسپویل را همچون همیشه جدی بگیرید.


بهترین انیمه های سریالی ۲۰۲۳

تانجیرو و نزوکو کامادو درحال خونریزی در میان اعضای دهکده شمشیربازی و هاشیرا مه

۱۱. انیمه شیطان کش: قوس داستان دهکده شمشیرسازی

انیمه Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba - To the Swordsmith Village

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: هارو سوتوزاکی
  • شرکت سازنده: Ufotable
  • صداپیشه‌ها: ناتسوکی هانائه، آکاری کیتو و هیرو شیمونو
  • تعداد فصل: ۳ فصل
  • میانگین امتیازات Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba در IMDB: ۷/۳

در طول چند سال اخیر، انیمه شیطان کش یا کیمتسو نو یائیبا یکی از آثار محبوبی بود که توجه بسیاری از انیمه دوستان را در سراسر جهان به خود جلب کرد. فصل سوم این انیمه با عنوان قوس داستانی دهکده شمشیرسازی در بهار سال گذشته میلادی پخش شده و همچون دو فصل قبل مورد توجه بینندگان قرار گرفت. در فصل سوم این انیمه مخاطب کمی بیشتر با دوازده کیزوکی یا شیطان رده بالای تحت فرمان «موزان کیبوتسوجی» آشنا شده و نگاهی هم به زندگی «مویچیرو توکیتو» هاشیرای مه داشت.

باتوجه به بازخورد مخاطبان باید گفت قوس داستانی دهکده شمشیربازی قبل از هرچیز یک تجربه بصری تماشایی و مملو از صحنه‌های اکشن و لحظات نفس‌گیر مبارزه با شمشیر است، ویژگی‌ که از همان ابتدا بیننده را عمیقا تحت تأثیر این مجموعه قرار داد. درکنار آن باید اشاره کرد در فصل سوم چندان خبری از پیچش‌های داستانی یا افشاگری‌های تکان دهنده نبود. درنهایت باید گفت این فصل از انیمه محبوب شیطان کش وظیفه سخت پر کردن شکاف میان دو قوس داستانی مهم این انیمه را به‌خوبی به‌انجام رسانده و صحنه را برای داستان پیش‌رو آماده کرد.


آنیا فورجر با عنیک و روسری در حال استتار از انیمه خانواده جاسوس

۱۰. انیمه خانواده جاسوس فصل دوم

انیمه Spy x Family

  • ژانر: اکشن، کمدی
  • کارگردان: کازوهیرو فوروهاشی
  • صداپیشه‌ها: آتسومی تانزاکی، تاکویا ایگوچی و سائوری هایامی
  • استودیو سازنده: Wit Studio- CloverWorks
  • تعداد فصل: ۲
  • میانگین امتیازات Spy x Family در IMDB: ۸/۴

درمیان دنباله‌های انیمه‌ای پاییز سال گذشته میلادی، تعداد کمی به اندازه فصل دوم انیمه خانواده جاسوس هیجان‌انگیز بودند. خانواده x جاسوس یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های سال گذشته میلادی بود که به خاطر هنر تصویرگری و انیمیشن باورنکردنی خود مورد تحسین طرفداران و ستایش منتقدان قرار گرفت.

داستان جمع‌وجور و طنز این انیمه از جمله دلایل جذابیت آن بود، ویژگی‌هایی که با قدرت بیشتری در فصل دوم این انیمه دنبال شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. در این فصل هم همچنان با آنیا و دیگر اعضای خانواده فورجر همراه هستیم که برای تجربه ماجراجویی جذاب به صحنه بازگشته‌اند. حوادث فصل دوم در ادامه وقایع فصل اول این انیمه است، جایی که آنیا به تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به یک محقق ادامه داده و به انجام مأموریت مهم و مخفی پدرش کمک می‌کند. نکته جالب در مورد این انیمه این است که چطور پیش‌ پا افتاده‌ترین اتفاقات می‌توانند به مسائلی مهم، فوق سری و پر از تنش تبدیل شوند، مثلا یک قرار ملاقات ساده ناگهان تبدیل به وضعیتی بغرنج شده یا یک تکلیف مدرسه تبدیل به ماجراجویی بزرگ می‌شود. از سوی دیگر خود شخصیت آنیا با آن حالت‌های اغراق آمیز صورت وجه دیگری از جذابیت سریال خانواده جاسوس است. درنهایت این مجموعه نشان می‌دهد که تشکیل خانواده گاهی خود، بزرگ‌ترین ماجراجویی است که ممکن است تجربه کنیم.


آزا چوبی، ساگیری، گابیمارو و آزا تومی از انیمه بهشت جهنمی

۹. انیمه بهشت جهنمی

انیمه Hell's Paradise

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: کائوری ماکیتا
  • شرکت سازنده: MAPPA
  • صداپیشه‌ها: چیاکی کوبایاشی، یومیری هاناموری و تتسو اینادا
  • تعداد فصل: یک فصل ۱۳ قسمتی
  • میانگین امتیازات Hell's Paradise در IMDB: ۸/۲

بدون تردید یکی دیگر از انیمه‌های برجسته سال گذشته، انیمه جذاب بهشت جهنمی یا بهشت جهنمیان است که پخش آن از ماه آوریل سال ۲۰۲۳ آغاز شد. انیمه‌ای تماشایی که براساس مانگایی به همین نام ساخته شد. داستان این انیمه به حوادث اواخر دوره ادو در ژاپن اختصاص دارد، زمانی‌که گروهی از جنایتکاران محکوم به مرگ راهی سفری پرمخاطره و مرگبار به بهشتی خیال‌انگیز اما ترسناک می‌شوند تا شاید راهی برای نجات جان خود پیدا کنند. شخصیت گابیمارو یکی از آن‌ها است که برای رسیدن به عشق زندگیش، درد و رنج را به جان خریده و به جستجوی اکسیر جاودانگی می‌رود.

اگر از تماشای انیمه‌های اکشن با فضایی وهم‌آلود و تاریک لذت می‌برید، به‌هیچ عنوان تماشای انیمه تحسین شده بهشت جهنمی را از دست ندهید که براساس مانگایی به همین نام اثر «یوجی کاکو» (Yuji Kaku) ساخته شده است. اگرچه شروع انیمه کمی کند به نظر می‌رسد، اما درادامه با فضای خیال‌انگیز و شخصیت‌های عجیب و غریبش، بیننده را به وجد می‌آورد. ایده اصلی انیمه کمی پیچیده بوده و داستان هم برای کامل کردن خود به زمان بیشتری احتیاج دارد، بااین‌وجود سکانس‌های اکشن و شخصیت‌پردازی تأثیرگذار آن باعث می‌شود که با اشتیاق تابه‌آخر با گابیمارو و ماجراجویی پرمخاطره‌اش همراه شویم.


دو شخصیت اصلی انیمه توهم بهشتی با پس زمینه از چشمی بزرگ سبز رنگ

۸. انیمه توهم بهشتی

انیمه Heavenly Delusion

  • ژانر: ماجراجویی، رازآلود
  • کارگردان: هیروتاکا موری
  • شرکت سازنده: Production I.G
  • صداپیشه‌ها: گن ساتو، هیبیکو یامامورا و سایاکا سنبونگی
  • تعداد فصل و قسمت: یک فصل ۱۳ قسمتی
  • میانگین امتیازات Heavenly Delusion در IMDB: ۸

داستان انیمه جذاب توهم بهشتی در مورد پسری است که در دورانی آخرالزمانی و مملو از حضور هیولاها بزرگ می‌شود، درحالی که پشت دیوارهایی امن زندگی می‌کند. دراین دوران این شهر بهشتی درحال شکفتن است، درحالی که در آن سوی دیوارهای امنش، جهنمی از خطرات گوناگون در کمین مردم است. بااین‌حال دراین دنیای پرهرج و مرج و خطرناک، گروهی کوچک در جستجوی بهشت هستند.

شاید چندان بیراه نباشد اگر بگوییم انیمه توهم بهشتی برای کسب جایگاه عجیب‌ترین انیمه سال، با دیگر انیمه محبوب این فهرست یعنی سریال ستاره من رقابت می‌کند. اقتباس هیروتاکا موری از مانگا پساآخرالزمانی «ماساکازو ایشی‌گورو» (Masakazu Ishiguro)، به‌طرزی وسوسه‌انگیز مبهم است. به‌طوری که حتی شخصیت‌های آن هم به درستی از مسیر و مقصد خود آگاه نیستند. آن‌ها فقط یک ایده مبهم برای رسیدن به جایی را در ذهن دارند که ظاهرا می‌توان آن را با بهشت مقایسه کرد.

موری برای به‌نمایش گذاشتن این ایده‌ی مرموز از دو طرح موازی استفاده می‌کند تا ببینده را بهتر با داستان خود همراه کرده و در طول انیمه، به تدریج ارتباط میان این دو طرح موازی را به او نشان می‌دهد. شاید همین مسئله باعث شده است انیمه توهم بهشتی مبدل به یکی از جذاب‌ترین و همینطور خاص‌ترین نمایش‌های دنیای انیمه در سال گذشته میلادی شود. طرحی خلاقانه مملو از موجودات ترسناک که فضای اکشنش را با لایه‌هایی از تراژدی و طنزی گیرا به‌تعادل رسانده است.


مانکی دی لوفی، شنکس، ترافالگار، دن کیشوت و دیگر شخصیت های انیمه وان پیس با مشتهای شعله ور و شمشیرهای درخشان

۷. انیمه وان پیس- قسمت‌های ۱۰۴۶ تا ۱۰۸۸

انیمه One Piece

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: تاتسویا ناگامینه و ساتوشی ایتو
  • شرکت سازنده: Toei Animation
  • صداپیشه‌ها: مایومی تاناکا، آکمی اوکامورا و کازویا ناکای
  • میانگین امتیازات One Piece در IMDB: ۸/۹

فصل بیستم انیمه وان پیس همچنان پس از پخش ۱۷۰ قسمت ادامه دارد. از آنجایی که پخش این فصل در سال گذشته میلادی هم ادامه داشت، به‌همین خاطر نام این انیمه هم باید جزو انیمه‌های محبوب سال ۲۰۲۳ ذکر شود.

درحالی که به‌علت طولانی بودن این انیمه گروهی به علاقمندان توصیه می‌کنند که برای صرفه‌جویی در وقت به خواندن مانگای آن بسنده کنند، بااین‌حال نمی‌توان از درخشش تیم سازنده این انیمه به‌خصوص در به نمایش گذاشتن‌های نبردهای سرنوشت‌ساز و نهایی قوس داستانی وانو چشم‌پوشی کرد.


الف جادوگر انیمه فریرن با تاجی از گل بر سر

۶. انیمه فریرن: فراتر از پایان سفر

انیمه Frieren: Beyond Journey’s End

  • ژانر: ماجراجویی، درام، خیال‌انگیز
  • کارگردان: کییچیرو سایتو
  • صداپیشه‌ها: آتسومی تانِزاکی، کانا ایچینوسه و نوبوهیکو اوکاموتو
  • استودیو سازنده: Madhouse
  • میانگین امتیازات Frieren: Beyond Journey’s End در IMDB: ۸/۹

یکی دیگر از انیمه‌های برجسته پاییز گذشته انیمه فریرن است که حتما باید زمانی را به تماشای آن اختصاص دهید. انیمه‌ای جذاب که براساس مانگایی به همین نام ساخته و به‌دلیل برداشت غم‌انگیزش از داستان‌های خیال‌انگیز کلاسیک و همینطور آثار هنری زیبا معروف شده است.

استودیو مدهاوس که سابقه‌ای درخشان در ساخت انیمه‌های جذاب همچون «هانتر x هانتر» داشته و مورد توجه مخاطبان دنیای انیمه و تحسین منتقدان قرار دارد، خلق این مجموعه جذاب را برعهده گرفت. داستان این انیمه در مورد گروهی از ماجراجویان است که پس از موفقیت در انجام مأموریت خود به‌خانه بازمی‌گردند تا باقی عمرشان را در آرامش سپری کنند. اما درحالی که دیگر اعضای گروه رفته رفته به سنین پیری پا گذاشته و حتی مرگ را در آغوش می‌گیرند، فریرن همچنان همانگونه است که بود. چراکه برای این جادوگر الف، گذشت زمان معنا ندارد. بااین‌وجود او هم به‌شکلی تحت تأثیر این اتفاقات و فقدان دوستان قدیمی قرار می‌گیرد، پس سفری جدید را آغاز می‌کند تا هم خاطرات دوستانش را زنده نگه دارد و هم به پرورش نسلی جدید از قهرمانان کمک کند.

جهان‌سازی انیمه فریرن قابل‌توجه است. هرمکانی که جادوگر الف از آن بازدید می‌کند، به‌شکلی تحت تأثیر خاطرات سفر با دوستان قدیمی است. دیدن تغییر جهان برای او شگفت‌انگیز است و کارگردان با ارائه جزئیاتی بصری این مسئله را به‌خوبی به تصویر کشیده است. تغییر معماری یا وضعیت بناهای تاریخی قدیمی که در پس زمینه به‌نمایش گذاشته می‌شوند، به این تصویرسازی کمک فراوانی کرده‌اند.


دو شخصیت اصلی انیمه ستاره من

۵. انیمه ستاره من (اوشی نو کو)

انیمه Oshi No Ko

  • ژانر: درام، اکشن، خیال‌انگیز
  • کارگردان: دایسوکه هیراماکی
  • شرکت سازنده: Doga Kobo
  • صداپیشه‌ها: تاکئو اوتسوکا، یوری ایگوما و مگومی هان
  • میانگین امتیازات Oshi No Ko در IMDB: ۸/۴

نویسنده خلاق کاگویا ساما: عشق جنگ است، پشت دیگر سریال درخشان این فهرست است که البته از شیوه‌ای متفاوت برای بیان داستان خود بهره برده است. درحالی که کاگویا ساما با خلق لحظات عاشقانه و خنده‌دار در احساساتی کردن بیننده موفق عمل کرد، سریال ستاره من دست روی موضوعاتی بحث‌برانگیزتر گذاشته است. هر قسمت از این مجموعه دارای پیچش‌های داستانی جدیدی است که بیننده را درگیر داستان می‌کنند. اما باید اشاره کرد برای توصیف کردن فرضیه ارائه شده در این انیمه، سخت است که هرکدام از این پیچش‌ها را نادیده گرفته یا کنار بگذاریم.

داستان این انیمه در مورد ستاره جوانی به نام آی هوشینو (Ai Hoshino) است که به‌دلیل وضعیت بارداری ناخواسته، مجبور به نقل مکان به حومه شهر می‌شود. دراین بین پزشک معالجش که اتفاقا از طرفداران او است هم به‌شکلی مرموز کشته می‌شود. البته این پزشک بعدا در کالبد یکی از فرزندان دوقلو آی تناسخ پیدا می‌کند. اوضاع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانید کودک دیگر هم تناسخ یکی از بیماران سابق دکتر و همینطور یکی از طرفداران بزرگ آی است! فرضیه‌ای عجیب است، نه؟

درنهایت اگر عاشق درام‌های معمایی هستید، حتما به تماشا کردن این انیمه هم فکر کنید. البته فراموش نکنید قسمت اول این انیمه مدت زمانی به‌مراتب طولانی‌تر از بسیاری دیگر از مجموعه‌های انیمه دارد (هشتاد دقیقه) ولی بهتر است بدانید شما واقعا برای درک این وضعیت پیچیده و پرهیاهو به هر لحظه از این زمان احتیاج دارید.


شخصیت تورفین انیمه حماسه وینلند

۴. انیمه حماسه وینلند: فصل دوم

انیمه Vinland Saga: Season Two

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: شوهی یابوتا
  • شرکت سازنده: استودیو MAPPA
  • صداپیشه‌ها: یوتو اومورا، نائویا اوچیدا و هیروکی یاسوموتو
  • میانگین امتیازات vinland saga در IMDB: ۸/۸

مجموعه حماسی و ماجراجویانه حماسه وینلند که در خارج از مرزهای ژاپن مورد توجه بسیاری قرار گرفت، در سال گذشته میلادی هم با پخش فصل دوم ادامه پیدا کرد. استودیو ماپا که این روزها به خاطر ساخت مجموعه‌های موفق دیگری همچون مرد اره‌ای و جوجوتسو کایسن محبوب انیمه دوستان است، در فصل دوم باز هم زندگی تورفین، وایکینگ جوان را دنبال می‌کند که پس از مرگ دشمن دیرینه‌اش یعنی اسکلاد، گویی هدفش را در زندگی از دست داده است. هرچند دست سرنوشت ماجراجویی جدید را پیش پای او قرار می‌دهد.

وقتی صحبت از وایکینگ‌ها درمیان باشد، حماسه وینلند یکی از آثار خوش ساختی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. داستان این مجموعه را مانگاکا «ماکوتو یوکیمورا» خلق کرده و هرکدام از جنگجویان برتر داستانش را با الهام از یکی از شخصیت‌های مطرح و شناخته شده تاریخی شکل داده است.


رامبلینگ با حضور ارن در فرم تایتان مؤسس از انیمه حمله به تایتان

۳. انیمه حمله به تایتان: فصل پایانی

انیمه Attack on Titan: The Final Season

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: یوییچیرو هایاشی
  • شرکت سازنده: MAPPA
  • صداپیشه‌ها: یوکی کاجی، یویی ایشیکاوا، مارینا اینوئه و هیروشی کامیا
  • میانگین امتیازات Attack on Titan در IMDB: ۹/۱

حمله به تایتان یکی از قابل‌توجه‌ترین مجموعه‌های انیمه‌ای سال‌های اخیر بود که بالاخره با پخش آخرین قسمت خود در پاییز گذشته، به پایان رسید. سه فصل اول این انیمه که درمجموع شامل ۵۹ قسمت است در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ به‌وسیله‌ی استودیو ویت ساخته شد. ساخت فصل چهارم و آخر این انیمه را استودیو ماپا برعهده گرفت. این فصل دارای سه بخش بود که بخش سوم آن به‌صورت دو قسمتی آماده پخش شد. قسمت اول این بخش در ماه مارس (اسفند سال گذشته) پخش شده و قسمت دوم آن هم پاییز سال گذشته منتشر و بالاخره دفتر یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های سریالی ژاپن بسته شود.

داستان این انیمه خیال‌انگیز و البته تاریک، به زندگی نوع بشر زیر سایه حضور تایتان‌های غول‌پیکر و آدمخوار اختصاص داشته و نشان می‌دهد انسان‌ها برای رسیدن به ثبات و آرامش، نیازمند انجام چه فداکاری‌های بزرگی هستند.


ایتادوری در کنار دیگر شخصیتهای فصل دوم سریال جوجوتسو کایسن

۲. انیمه جوجوتسو کایسن: فصل دوم

انیمه Jujutsu Kaisen

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: Shota Goshozono
  • شرکت سازنده: MAPPA
  • صداپیشه‌ها: جونیا اینوکی، یوییچی ناکامورا و یوما اوچیدا
  • میانگین امتیازات Jujutsu Kaisen در IMDB: ۸/۵

سال گذشته میلادی شاهد اکران فصل‌های جدید انیمه‌های محبوب سال‌های اخیر بودیم که از آن جمله می‌توان به پخش فصل دوم انیمه جوجوتسو کایسن هم اشاره کرد. این انیمه یکی از مجموعه‌های پرطرفدار اخیر است که شاهد آغاز پخش فصل دوم آن از تابستان ۲۰۲۳ بودیم.

جوجوتسو کایسن همچون بسیاری دیگر از انیمه‌های این فهرست، با الهام از مانگای خیال‌انگیز و تاریکی به همین نام ساخته شد که در هفته نامه شونن جامپ منتشر می‌شود. قهرمان اصلی این انیمه پسری جوان به نام «یوجی ایتادوری» است که به خاطر بلعیدن انگشت یکی از جادوگران بزرگ که با نام پادشاه نفرین‌ها شناخته می‌شود، درگیر ماجراجویی بزرگ و غیرمنتظره می‌شود. دراین بین مخاطب با شخصیت «ساتورو گوجو» هم آشنا می‌شود، معلم ایتادوری و یکی از جادوگران بزرگی که توانایی مقابله با «ریومن سوکونا» یا همان پادشاه نفرین‌ها را دارد. ماپا در تولید این انیمه سنگ تمام گذاشته و فصل دوم جوجوتسو کایسن را هم با کیفیتی فوق‌العاده به مخاطبان عرضه کرد.


انیمه پلوتو دو شخصیت کودک و یک مرد عصبانی

۱. انیمه پلوتو

انیمه Pluto

  • ژانر: اکشن، درام، علمی تخیلی
  • کارگردان: توشیو کاواگوچی
  • شرکت سازنده: Studio M2
  • صداپیشه‌ها: یوکو هیکاسا، توشی‌هیکو سکی و شینشو فوجی
  • میانگین امتیازات Pluto در IMDB: ۸/۲

انیمه سریال پلوتو آخرین انیمه فهرست بهترین انیمه‌های سریالی سال ۲۰۲۳ است که به‌نوعی سریال معروف آسترو بوی (Astro Boy) اثر «اوسامو تزوکا» را در نسخه‌ای قرن بیست و یکمی به تصویر می‌کشد. در جذابیت این انیمه همین بس که خالق یکی دیگر از انیمه‌های معروف و جذاب دنیای انیمه یعنی «هیولا»، پشت پرده خلق این اثر جذاب است.

داستان پلوتو اثر نائوکی اوراساوا، با قتل رباتی به نام مون بلان آغاز می‌شود که راهنمای کوهستان آلپ است. به‌دنبال این ربات شاهد قتل ربات‌های پیشرفته دیگری هم هستیم که باعث می‌شود بازرسی به نام «Gesicht» که دست برقضا خودش هم ربات است وارد صحنه شده و ردپای قاتلی که پیشرفته‌ترین ربات‌های جهان را به قتل می‌رساند را دنبال کرده و به‌دنبال احیای حقوق قربانیان باشد.

انیمه پلوتو اثر هنری اوراساوا را به زیبایی به تصویر کشیده است. همچنین با اقتباس از سبک داستان‌سرایی آرام اوراساوا، از دنیای داستانی گسترده‌ای بهره برده و دراین بین به بازیگران مکمل و داستان‌های جانبی هم به‌همان اندازه شخصیت و داستان اصلی توجه نشان داده است. علاوه‌بر این سبکِ صمیمانه داستان‌گویی، پلوتو به‌شکلی گسترده به بیان تمثیل‌های سیاسی پرداخته و دراین بین به‌ویژه حمله به عراق به‌وسیله جورج دبلیو بوش و فرضیه سلاح‌های کشتار جمعی را مورد توجه قرار داده است. تصویری کابوس‌وار از مداخله نیرویی خارجی یکی از دلایلی است که باوجود مدت زمان طولانی هر قسمت، همچنان نبض داستان را در دست داشته و مخاطب را با خود تابه‌انتها می‌کشاند.


بهترین انیمه های سینمایی ۲۰۲۳

اما به جز سریال‌های انیمه‌ای جذاب، سال ۲۰۲۳ شاهد اکران شماری از انیمه‌های سینمایی خیره‌کننده هم بودیم که توجه مخاطب جهانی را به خود جلب کردند. درادامه منتخبی از بهترین انیمه‌های سینمایی سال گذشته را هم به اختصار مرور می‌کنیم.

کارآگاه کونان با همه شخصیت های مثبت و منفی انیمه سینمایی زیردریایی آهنی سیاه

۶. انیمه سینمایی کارآگاه کونان: زیردریایی آهنی سیاه

انیمه Detective Conan: Black Iron Submarine

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: یوزورو تاچیکاوا
  • شرکت سازنده: TMS Entertainment
  • صداپیشه‌ها: مینامی تاکایاما، مگومی هایاشیبارا و ریکیا کویاما
  • میانگین امتیازات Detective Conan: Black Iron Submarine در IMDB: ۷/۵

انیمه معمایی و معروف کارآگاه کونان که پخش آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده، تقریبا هر سال شاهد ساخت و اکران یک اثر سینمایی است که تازه‌ترین آن با عنوان «کارآگاه کونان: زیردریایی آهنی سیاه» در بهار گذشته منتشر شد.

دراین انیمه یک بار دیگر شاهد تلاش‌های این کارآگاه معروف و محبوب هستیم که این بار در تلاش است از دزدیده شدن یک فناوری مهم و ارزشمند جلوگیری کند. دراین مسیر دوستانش یعنی آگاسا، هایبارا، ران و کوگورو هم همراهش هستند.


شخصیت انیمه سایکو پاس با هفت تیری در دست

۵. انیمه سینمایی سایکو پاس

انیمه Psycho-Pass: Providence

  • ژانر: اکشن، جنایی
  • کارگردان: نائویوشی شیوتانی
  • شرکت سازنده: Production I.G
  • صداپیشه‌ها: کانا هانازاوا، نوریکو هیداکا و تاکاکو هوندا
  • میانگین امتیازات Psycho-Pass: Providence در IMDB: ۷

انیمه سینمایی سایکو پاس، فیلمی جدید از مجموعه انیمه محبوب، مهیج و روانشناختی سایکو پاس است. این انیمه سینمایی به‌عنوان بخشی از پروژه دهمین سالگرد ساخت این انیمه به‌وسیله شرکت «پروداکشن آی. جی» درنظر گرفته می‌شود که شاهد حضور شخصیت‌های مختلف فصول قبلی انیمه سایکو پاس در آن هستیم.

زمانی‌که «آکانه سونموری» به‌عنوان بازرس ارشد اداره امنیت عمومی در جلسه‌ای حضور دارد، گزارش وقوع یک حادثه در کشتی خارجی را دریافت می‌کند. گزارشی که درادامه به پرونده‌ای بزرگ و غیرمنتظره تبدیل می‌شود.


یکی از شخصیت های انیمه مابوروشی

۴. انیمه کارخانه توهم آلیس و ترز (مابوروشی)

انیمه Alice to Therese no Maboroshi Koujou (Maboroshi)

  • ژانر: درام، خیال‌انگیز
  • کارگردان: ماری اوکادا
  • شرکت سازنده: MAPPA
  • صداپیشه‌ها: جونیا اِنوکی، رینا اوئدا و میساکی کانو
  • میانگین امتیازات Maboroshi در IMDB: ۶/۳

داستان انیمه کارخانه توهم آلیس و ترز که با نام مابوروشی هم شناخته می‌شود، در مورد شهری است که زمان در آن‌جا متوقف شده است. درواقع انفجار ناگهانی یک کارخانه فولاد سازی، تمام راه‌های خروجی شهر را مسدود و زمان را نگه داشته است. ساکنان شهر که تنها امیدوار هستند که روزی اوضاع به حالت عادی برگردد، زندگی غم‌انگیز و یکنواختی را سپری می‌کنند.

اما این روزگار خسته‌کننده بالاخره باید روزی به‌پایان برسد. همه چیز زمانی شروع به عوض شدن می‌کند که دانش آموزی به نام ماسامونه به همراه دوستش سری به کارخانه فولادسازی زده و درآنجا با دختری وحشی رو‌به‌رو می‌شوند که قدرت تکلم ندارد. ملاقات این سه نفر شروع کننده زنجیره‌ای از وقایع است که درنهایت جهانی که آن‌ها می‌شناسند را عمیقا تغییر خواهد داد.


کاگویا و میوکی با قلبی در دست در انیمه کاگویا ساما عشق جنگ است

۳. انیمه کاگویا ساما: عشق جنگ است- اولین بوسه‌ای که تمام نمی‌شود‌

انیمه Kaguya-sama: Love Is War - The First Kiss That Never Ends

  • ژانر: کمدی، درام
  • کارگردان: مامورو هاتاکِیاما
  • شرکت سازنده: A-1 Pictures
  • صداپیشه‌ها: آمالی، یوتاکا آئویاما و مومو آساکورا
  • میانگین امتیازات Kaguya-sama: Love Is War در IMDB: ۸/۵

اگر جزو علاقمندان مجموعه سرگرم‌کننده کاگویا-ساما: عشق جنگ است باشید، پس حتما فرصتی را به تماشای فیلم اولین بوسه‌ای که تمام نمی‌شود اختصاص خواهید داد. این فیلم درست از همان جایی آغاز می‌شود که داستان سریال به پایان رسیده بود. کاگویا و میوکی به‌شکلی عشق‌شان به هم را نشان داده‌اند و اکنون مطمئن نیستند که آیا یک بوسه به معنای با هم بودن‌شان است یا نه؟

اما مشکل اصلی آن‌جا است که این دو نفر در برقراری ارتباط و درک احساسات خود و طرف مقابل چندان موفق نیستند. درنهایت با فرارسیدن ایام کریسمس، این دو نفر در وضعیتی پیچیده‌تر قرار گرفته و باید به این فکر کنند که آیا وقتش رسیده است که باهم قرار بگذارند؟


شخصیت سوزومه در دوران کودکی و بزرگسالی

۲. انیمه سینمایی سوزومه

انیمه Suzume

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • شرکت سازنده: CoMix Wave Films
  • صداپیشه‌ها: نانوکا هارا، هوکوتو ماتسومورا و ایری فوکاتسو
  • میانگین امتیازات Suzume در IMDB: ۷/۷

بسیاری از انیمه دوستان «ماکوتو شینکای» را با شاهکاری همچون «اسم تو» می‌شناسند، بااین‌حال کارنامه کاری این کارگردان نقاط برجسته دیگری هم دارد که بدون تردید انیمه سوزومه یکی از آن‌ها است.

سوزومه دختری نوجوان است که بعد از دیداری اتفاقی با مرد جوان و مرموز به نام سوتا، ناگاه خود را درگیر تلاش برای نجات جهان می‌بیند. دراین بین هم سوزومه و هم سوتا به درک متفاوتی از جهان پیرامون خود رسیده و متوجه می‌شوند که حفظ حتی ساده‌ترین روزمرگی‌ها هم ارزش جنگیدن را دارد.


پسر انیمه پسر و مرغ ماهیخوار اثر هایائو میازاکی

۱. انیمه سینمایی پسر و مرغ ماهی‌خوار

انیمه The Boy and the Heron

  • ژانر: ماجراجویی، درام
  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • شرکت سازنده: استودیو جیبلی
  • صداپیشه‌ها: سوما سانتوکی، ماساکی سودا و تاکویا کیمورا
  • میانگین امتیازات The Boy and the Heron در IMDB: ۷/۶

انیمه پسر و مرغ ماهی‌خوار که با نام چطور زندگی می‌کنی؟ (How Do You Live) هم شناخته می‌شود، در ابتدا به‌عنوان آخرین اثر هایائو میازاکی معرفی شد. هرچند اکنون به نظر می‌رسد این کارگردان مطرح و محبوب دنیای انیمه، با ایده‌هایی جدید بازگشته و همچنان به‌دنبال به تصویر کشیدن دنیای جادویی ذهن خلاق خود و به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان است.

بدون تردید آخرین ساخته هایائو میازاکی یکی از بهترین فیلم‌های انیمه سال گذشته میلادی بود که در جشنواره‌های معتبری همچون گلدن گلوب هم خوش درخشیده و عنوان بهترین فیلم انیمیشن سال را از آن خود کرد. فیلم چطور زندگی می‌کنی بخشی از رمان «یوشینو گنزابورو» است که در سال ۱۹۳۷ با همین عنوان منتشر شد. اگرچه گفته می‌شود که این کتاب الهام گرفته شده از داستانی واقعی است، بااین‌حال جیبلی به‌طور کامل از طرح داستانی کتاب پیروی نکرده و در عوض از آن برای خلق اثری خیال‌انگیز و ماجراجویانه بهره برد.

باتوجه به بازخوردهای موجود کاملا مشخص است که هایائو میازاکی همچون گذشته در خلق این اثر هم سنگ تمام گذاشته و چیزی خاص را به مخاطب عرضه کرده است. این انیمه جذاب تقریبا در سکوت کامل خبری ساخته شد و تبلیغات کمی در مورد آن وجود داشت که باعث شد فضای کلی انیمه پسر و مرغ ماهیخوار در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

درپایان امیدواریم از این مرور و همراهی با زومجی در مرور بهترین آثار سریالی و سینمایی انیمه در سال گذشته میلادی لذت برده باشید. اگر قرار باشد شما فهرستی برای بهترین‌های انیمه در هر بخش آماده کنید، چه گزینه‌هایی را انتخاب خواهید کرد؟ بهترین انیمه سریالی سال گذشته میلادی از دید شما کدام مورد بود؟ نظرتان در مورد انیمه‌های سینمایی چیست؟ مثل همیشه فراموش نکنید نظرات ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید، از این همراهی شما قدردانی می‌کنیم.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین انیمه های سینمایی ۲۰۲۳ کدامند؟

از میان بهترین انیمه های سینمایی ۲۰۲۳ می‌توان به انیمه پسر و مرغ ماهیخوار و انیمه سوزومه اشاره کرد.

۲- بهترین انیمه های سریالی ۲۰۲۳ کدامند؟

از میان بهترین انیمه های سریالی ۲۰۲۳ می‌توان به انیمه اتک آن تایتان و انیمه جوجوتسو کایسن اشاره کرد.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده