نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰

معرفی مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed | باب راس افسانه‌ای

در این مقاله به‌معرفی مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed، مستندی به‌کارگردانی جاشوا روفه می‌پردازیم که زندگی نقاش و مجری مشهور تلویزیون، باب راس را به‌تصویر می‌کشد؛ نقاشی که همگی از صدای آرامش‌بخش و نگرش مثبت او به‌زندگی خاطره داریم.

مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed، یک فیلم مستند به‌کارگردانی جاشوا روفه است که زندگی و میراث نقاش و مجری مشهور تلویزیون، باب راس، را بررسی می‌کند و همچنین درگیری‌های حقوقی و شخصی که پس از مرگ او بر سر مالکیت تجاری و مالکیت معنوی آثار او به‌وجود آمد، آشکار می‌کند. این فیلم مستند در تاریخ ۲۵ اوت ۲۰۲۱ از سرویس استریم نتفلیکس پخش شد.

اگر علاقه‌مند به‌کسب اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت باب راس و هنر او هستید و می‌خواهید آثار وی را تماشا کنید، می‌توانید برخی از قسمت‌های برنامهٔ تلویزیونی او را با عنوان The Joy of Painting (لذت نقاشی) در اینترنت جست‌وجو کنید که در پلتفرم‌های مختلفی در دسترس هستند و با نام «لذت نقاشی» مدت‌ها از شبکه چهار صداوسیما پخش می‌شد. کتاب‌ها یا مقاله‌های بسیاری در مورد همین مجموعهٔ تلویزیونی The Joy of Painting منشر شده است که با کمی جست‌وجو در اینترنت، به‌این مقالات و کتاب‌ها دست پیدا خواهید کرد که تأثیر فرهنگی و محبوبیت شخصیت باب راس را تحلیل می‌کنند.

باب راس و همسر اولش در مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed

سبک نقاشی باب راس wet-on-wet یا alla prima نامیده می‌شود که به‌معنای نقاشی روی لایه‌های مرطوب رنگ روغن و درواقع بدون انتظار خشک‌شدن این لایه‌ها است. این تکنیک به‌او اجازه می‌داد تا ترکیبات نرم و انتقال خطوط صاف را در نقاشی‌های منظره خود ایجاد کند. او همچنین از پالت محدودی از رنگ‌ها و براش‌ها و چاقوهای مختلف برای ایجاد جلوه‌های متنوع در آثار خود استفاده می‌کرد. تکنیک مرطوب روی مرطوب یک تکنیک نقاشی است که در آن لایه‌هایی از رنگ مرطوب روی لایه‌هایی دیگر از رنگ مرطوب که پیش‌تر روی بوم کشیده شده‌اند اعمال می‌شود. این تکنیک همچنین به‌عنوان آلا پریما و نقاشی مستقیم شناخته می‌شود.

مستند «باب راس: اتفاقات شاد، خیانت و طمع» به‌زندگی و میراث نقاش و مجری مشهور تلویزیونی می‌پردازد که سال‌ها در جعبه‌ٔ جادویی مهمان خانه‌های مردم بود و «لذتِ نقاشی» را به‌آن‌ها نشان می‌داد. مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed شامل مصاحبه با پسر باب راس، استیو راس، همسر اول او، ویکی راس، دوستان و همکارانش و مورخان و کارشناسان هنر است و همچنین از تصاویر آرشیوی اپیزودهای تلویزیونی برنامهٔ «لذتِ نقاشی» باب راس و سایر منابع برای نشان دادن سبک، شخصیت و تأثیر نقاشی او استفاده بهره می‌برد.

از طرفی دعواها و اختلافات حقوقی بجای‌مانده از دارایی‌های باب راس و شرکت وی، شرکتی که حق امتیاز نام، تصویر و محصولات او را در اختیار دارد، برای تماشاچیان افشا می‌شود و همچنین این مستند نشان می‌دهد که چگونه شرکت باب راس سعی کرده است هر کسی را که کنترل آن‌ها را بر میراث باب راس به‌چالش می‌کشد، ساکت و مرعوب سازد. این مستند یک دیدگاه متعادل و البته ظریف در مورد زندگی و حرفهٔ باب راس ارائه می‌دهد و هم دستاوردها و هم مبارزات او را برجسته می‌کند و تأثیر مثبت این شخصیت دوست‌داشتنی بر میلیون‌ها نفری که نقاشی و قدردانی از هنر را از او آموخته‌اند، مورد تجلیل قرار می‌دهد.

تصویر سیاه و سفید باب راس در مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed

باب راس در سال ۱۹۴۲ در شهر ساحلی دیتونا بیچِ فلوریدا به‌دنیا آمد. پدر باب یک نجار بود و وی در ۱۷ سالگی پس از اتمام دوران دبیرستان در اورلاندو، به‌نیروی هوایی آمریکا پیوست. با انتقال او به‌انکوریجِ آلاسکا از طرف ارتش، او برای اولین‌بار کوه‌های پوشیده از برف را از نزدیک تماشا کرد که بعدها الهام‌بخش بسیاری از نقاشی‌های او شدند. پس از پایان دوران خدمت به‌مدارس زیادی برای یادگیری نقاشی رفت، اما از کُندی رسم تابلوها با روش‌های کلاسیک خسته و کلافه بود و تصمیم گرفت با استفاده از روش «مرطوب روی مرطوب»، در نقاشی تحولی ایجاد کند و آن را به‌کار گرفت تا بتواند بسیار سریع‌تر نقاشی بکشد و نقاشی یاد بدهد و این دستمایهٔ اصلی تکنیک او شد. باب راس نقاشی را با شرکت در یک کلاس هنری در Anchorage U.S.O یاد گرفت؛ باشگاه آموزش هنر در زمانی‌که او عضوی از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. او از تکنیک مرطوب بر مرطوب بیل الکساندر، نقاش آلمانی که یک برنامهٔ تلویزیونی به‌نام «جادوی نقاشی رنگ روغن» داشت، الهام گرفت. باب راس از بیل الکساندر درس گرفت و بعداً تحت‌الحمایه او شد.

باب راس یک نقاش و شخصیت تلویزیونی آمریکایی بود که با نمایش تلویزیونی خود به‌نام «لذتِ نقاشی» به‌شهرت رسید، برنامه‌ای که به‌میلیون‌ها نفر آموزش داد که چگونه با استفاده از تکنیکی خاص، مناظر را به‌سادگی و زیبایی نقاشی کنند. باب راس در سال ۱۹۴۲ در فلوریدا به‌دنیا آمد و در سن ۱۸ سالگی به‌نیروی هوایی پیوست. او اشتیاق خود به‌نقاشی را زمانی‌که در ایالت آلاسکا مستقر بود در خود کشف کرد، جایی که نمی‌توانست از زیبایی طبیعی مناظر اطراف خود غافل شود و همین مناظر الهام‌بخش بسیاری از آثار معروف او شدند. او زیر نظر بیل الکساندر، نقاش آلمانی که برنامهٔ تلویزیونی مشابهی داشت، تحصیل کرد و بعدها به‌نوعی جانشین این نقاش آلمانی در صفحهٔ تلویزیون شد.

باب راس دوربین به دست در مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed

باب راس در سال ۱۹۸۱ نیروی هوایی را ترک کرد و برنامهٔ تلویزیونی خود را شروع کرد که به‌مدت ۱۱ سال اجرا شد و بیش از ۴۰۰ اپیزود از آن تولید شد و روی آنتن رفت. او همچنین شرکت باب راس را تأسیس کرد، شرکتی که لوازم نقاشی و کالاهای او را می‌فروخت. او در سال ۱۹۹۵ بر اثر بیماری لنفوم در سن ۵۲ سالگی درگذشت؛ باب راس در تاریخ ۴ ژوئیه ۱۹۹۵ بر اثر لنفوم، نوعی سرطان که سیستم لنفاوی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، درگذشت. او در زمان مرگ، ۵۲ ساله بود و در اوایل سال ۱۹۹۴ به‌این بیماری مبتلا شد و وضعیت خود را از عموم مخفی نگه داشته بود.

او با میزبانی برنامهٔ خود که عنوان معروف و به‌یادگاری داشت، The Joy of Painting، مشهور شد؛ برنامه‌ای که در هر اپیزود آن به‌میلیون‌ها نفر آموزش داد که چگونه مناظر را با استفاده از تکنیک مرطوب در مرطوب نقاشی کنند. صدای لطیف و آرامش‌بخش، نگرش مثبت او به‌زندگی و جملات مختص به‌شخص خودش چون «درختان کوچک شاد» و «ما اشتباه نمی‌کنیم، بلکه تصادفات خوشی داریم»، او را به‌چهره‌ای محبوب و معروف در دنیای هنر و سرگرمی تبدیل کرد. باب راس بسیاری از نقاشی‌های معروف مانند «کوه عرفانی»، «تنهایی زمستانی» و «منظرهٔ دریای گرمسیری» را خلق کرد.

جاشوا روفه، کارگردان مستند Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed

جاشوا روفه، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی است که به‌خاطر ساخت فیلم‌های مستند و سریال‌هایش شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۸۳ در بروکلینِ نیویورک به‌دنیا آمد و کار خود را در سال ۲۰۰۲ با ساخت فیلم The Grey in Between آغاز کرد. برخی از آثار برجسته او عبارت‌اند از Lost for Life محصول سال ۲۰۱۳، Swift Current محصول سال ۲۰۱۶، Lorena محصول سال ۲۰۱۹، Sasquatch محصول سال ۲۰۲۱ و همین مستند Bob Ross: Happy Acccidents، Betrayal & Greed محصول سال ۲۰۲۱. جاشوا روفه ازجمله مستندسازانی است که علاقه‌مند به‌کاوش در داستان‌هایی عجیب، تا حدی تاریک و البته پیچیده هستند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده