نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی سریال بی گناه (The Innocent) | اقتباسی از هارلن کوبن

سریال بی‌گناه (The Innocent) یک مجموعه اسپانیایی اسرارآمیز و دلهره‌آور از سرویس استریم نتفلیکس محسوب می‌شود که با وجود جدید نبودن، قطعا ارزش تماشا کردن را دارد.

اگر اهل مطالعه‌ی کتاب‌های اسرارآمیز، معمایی و دلهره‌آور باشید، قطعا اسم هارلن کوبن را شنیدید یا کتاب‌های این نویسنده را خواندید. اکثر اوقات داستان‌های او به‌گونه‌ای پیش می‌رود که پلات‌توئیست‌ها و پیچش‌های مختلف دارد، رمان‌های او اغلب شامل بازنمایی وقایع حل نشده یا سوءتعبیر شده در گذشته، قتل‌ها یا تصادفات مرگبار است. کوبن به واسطه‌ی کتاب‌هایش جایزه‌های معتبری برنده شده است و تا به امروز ۳۶ کتاب نوشته است؛ از میان این ۳۶ رمان، ۹ مورد از آن‌ها توسط سرویس استریم نتفلیکس اقتباس شده است؛ البته طبق قرارداد تنظیم شده بین این دو طرف، ۱۴ مورد از آثار او قرار است اقتباس شود.

زمانی‌که خبر قرارداد بین نتفلیکس و هارلن کوبن منتشر شد، هیچکس فکر نمی‌کرد که داستان‌های او قرار است در کشورهای مختلف ساخته شود. اما کتاب‌های او در انگلیس، لهستان، اسپانیا و فرانسه اقتباس شدند و حالا قرار است برای بار دوم به کشور اسپانیا برویم. حالا هم امروز ما می‌خواهیم درباره یکی از این اقتباس‌ها که در سال ۲۰۲۱ از شبکه اینترنتی نتفلیکس پخش شده بود، صحبت کنیم. سریال The Innocent (بی‌گناه) که ژانری اسرارآمیز و دلهره‌آور دارد، براساس یکی از رمان‌های هارلن کوبن با همین نام ساخته شده است؛ کتابی که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و هفتمین رمان مستقل این نویسنده جنایی به شمار می‌رود.

ماتئو ویدال در حال سیکار کشیدن در زندان در سریال The Innocent

در سال ۲۰۱۹ نتفلیکس به‌صورت رسمی پروژه‌ی ساخت این سریال را معرفی کرد و مراحل تولید هم در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شد. این مینی سریال از ۸ قسمت تشکیل شده است و اوریون پائولو وظیفه‌ی کارگردانی آن را برعهده داشت. خود هارلن کوبن هم به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی در پروژه حضور دارد. با وجود اینکه مرحله‌ی فیلم‌برداری در بخش‌های مختلفی از کاتالونیا انجام شد، اما بخش زیادی از صحنه‌های این سریال در بارسلونا فیلم‌برداری شد. با اینکه منتقدان زیادی برای سریال بی‌گناه نظر ثبت نکردند، اما در سایت راتن تومیتوز، میزان رضایت آن‌ها به ۱۰۰٪ رسید و مخاطبان عادی هم در این وبسایت، رضایت ۸۷ درصدی خود را ثبت کردند.

از طرف دیگر این سریال امتیاز خوبی را هم در سایت IMDB کسب کرد که با وجود ۳۵ هزار رأی، امتیاز ۷.۸ از ۱۰ را به‌دست آورد. آن‌ها معتقد بودند که این سریال می‌تواند تجربه بسیار جذابی برای مخاطب باشد و او را از ابتدا تا انتها با داستان خود درگیر کند. البته که نقص‌هایی هم دارد، اما اگر هنگام تماشای سریال The Innocent به نقص‌های کوچک توجه نکنید، تا حد زیادی می‌توانید از آن لذت ببرید. خیلی از افرادی که کتاب را خوانده بودند و حالا هم سریال را دیدند، به این نکته اشاره کردند که هیچکدام از المان‌هایی که باعث شد رمان تا آن اندازه موفق و جذاب باشد، در این سریال حذف نشده است.

اولیویا ویدال با چهره‌ای مرموز در سریال The Innocent

درست همانند سریال‌های دیگری که نتفلیکس براساس کتاب‌های این نویسنده ساخته، رمز و راز، آهسته و آرام فاش می‌شوند؛ در حدی که شاید به‌طرز جذاب و دوست‌داشتنی‌ای آزاردهنده باشد. اما در این داستانِ به‌خصوص، مسئله این نیست که چه کسی، چه کاری را انجام داده است؛ بلکه موضوع این است که چه کسی، چه چیزی را می‌دانست و عزیزان و معتمدان کاراکتر اصلی، چه چیزهایی را پنهان می‌کردند. حالا داستان این سریال درباره چیست؟ ما در ابتدای داستان شخصیتی به نام ماتئو ویدال را می‌بینیم که به جرم قتل غیرعمد، به ۴ سال زندان محکوم می‌شود؛ زمانی هم که از زندان بیرون می‌آید، با زنی به نام اولویا (کسی که در طی این مدت هم با او ارتباط داشت)، وارد ارتباط جدی‌تری می‌شود و زندگی مشترک را با او آغاز می‌کند.

او که پیش از زندانی شدن، دانشجوی رشته‌ی حقوق بود، بعد از آزادی هم به تحصیل خود ادامه می‌دهد و درسش را تمام می‌کند و سرانجام در شرکت برادر خود مشغول به کار می‌شود. همینطور که ماتئو و اولویا در حال مرتب کردن زندگی خود هستند تا بخش جدید زندگی‌شان وفق پیدا کنند، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. ماتئو مدام در مقابل گذشته‌ی خود قرار می‌گیرد و باید با آن مقابله کند؛ گذشته‌ای که فکر می‌کرد همان پشت سر رهایش کرده است و دیگر قرار نیست ارتباطی با آن داشته باشد. در سوی دیگری از داستان هم ما می‌بینیم که پرونده‌ی جنایی‌ای ایجاد می‌شود.

ماتئو در سریال The Innocent در دفاع دستانش را بالا آورده است

زیرا یک راهبه‌ی جوان، خودش را از پنجره اتاقش به پایین انداخته است و خودکشی کرده است اما خیلی زود مشخص می‌شود در حقیقت این پرونده آنقدرها هم ساده نیست و نمی‌توان با عنوان کردنِ خودکشی، پرونده را بست و از اسرار آن چشم‌پوشی کرد. آنقدرها طول نمی‌کشد که ثبات این زندگی آرام با یک تماس تلفنی به‌هم می‌ریزد؛ تماسی که همه چیز را بین این زوج تغییر می‌دهد. گذشته هیچکس را تنها نمی‌گذارد و اسرار خیلی زیادی هستند که آن‌ها را مجبور می‌کنند تا بی‌گناهی خود را اثبات کنند؛ حالا به هر طریقی که می‌شود. بنابراین مدت زیادی طول نمی‌کشد که کاراگاه تحسین‌شده‌ی این پرونده، که خودش هم با مسائل شخصی‌اش درگیر است، به سراغ ماتئو برود.

سریال The Innocent از آن دسته مجموعه‌هایی به شمار می‌رود که یا شما را هیجان‌زده می‌کند یا کلافه‌تان می‌کند. اما به‌صورت کلی هنرنمایی جذاب بازیگران و دوری از کلیشه‌ها در سرتاسر داستان، باعث می‌شود که ماجراجویی جذابی برای بیننده ایجاد شود و او را امیدوار کند که با پیچش هیجان‌انگیزی به داستان خود پایان دهد. نویسندگانی که نگارش فیلمنامه سریال بی‌گناه را برعهده داشتند، از المان‌ها و کلیشه‌هایی که در این ژانر وجود دارد، دوری کردند تا مدام مسائل تکراری را به مخاطب نشان ندهند. اما در عین حال هم درک کردن مسائل اسرارآمیز و هم‌پا ماندن با رمز و رازها، می‌تواند کمی برای مخاطب سخت باشد.


سریال های مشابه سریال بیگناه

هانا جان کامن به همراه کلاه بیسبال در سریال The Stranger

سریال The Stranger

سریال غریبه

  • بازیگران: ریچارد آرمیتاژ، شوبان فینران و جنیفر ساندرز
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

«همه‌ی ما اسراری داریم.» این سریال هم براساس یکی دیگر از رمان‌های هارلن کوبن محسوب می‌شود که توسط نتفلیکس اقتباس شده است.یک غریبه‌ی اسرارآمیز، یک زن در دهه ۲۰ زندگی‌اش که کلاه بیسبال بر سر دارد، به آدام پرایس نزدیک می‌شود و رازی را به او می‌گوید. در نتیجه‌ی این افشاگری، همسر آدام پرایس ناپدید می‌شود. همینطور که داستان جلو می‌رود، مشخص می‌شود که این غریبه راز‌های خیلی بیشتری دارد و با مسائل زیادی در ارتباط است.


دو بازرس در حال بازجویی در سریال باورنکردنی

سریال Unbelievable

سریال باورنکردنی

  • بازیگران: تونی کولت، مریت ویور و کیتلین دور
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

«براساس اتفاقات واقعی که هیچکس آن‌ها را باور نمی‌کند.» یک نوجوان متهم به دروغ گفتن در مورد تعرض جنسی خود شده بود. اما دو کاراگاه این مسیر را دنبال کردند تا به حقیقت برسند. باورنکردنی، در ژانر جنایت واقعی قرار می‌گیرد و براساس وقایع حقیقی پیش می‌رود؛ داستانی که درباره یک سری تعرض‌های مداوم در واشنگتون و کلورادو است. این سریال براساس یک مقاله خبری ساخته شده که با نام An Unbelievable Story of Rape در سال ۲۰۱۵ به قلم تی. کریستین میلر و کن آرمسترانگ نوشته شده بود؛ همچنین کتاب آن‌ها به نام A False Report که براساس همان مقاله در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود.


شخصیت‌های اصلی سریال The Woods در کنار هم

سریال The Woods

سریال در اعماق جنگل

  • بازیگران: گژگوش دامینتسکی، آگنیشکا گروخوفسکا و هوبرت میلکووسکی
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶

اقتباسی دیگر از نتفلیکس، براساس یکی دیگر از رمان‌های هارلن کوبن. بیست سال پیش، خانواده کوپچینسکی با اتفاقات وحشتناکی که در جنگل‌های اطراف یک کمپ تابستانی رخ داده بود، دست‌وپنجه نرم کردند. حالا بعد از گذشت این همه سال، یکی از قربانیان اصلی قتل دوباره ظاهر شده است؛ آن هم با نامی جدید و شواهدی که نشان می‌دهد او از آن واقعه جان سالم به در برده است. پاول کوپچینسکی با فهمیدنِ این خبر، انگار دوباره به آن عصر وحشتناک و رنج زیادی که متحمل شده بود، برگردانده می‌شود. او نه‌تنها خواهرش را از دست داد، بلکه به‌دلیل غم و اندوه خیلی زیاد، دیگر همانند قبل با پدر و مادرش ارتباط واقعی و خوبی نداشت. همان‌طور که او به کشف رازهای گسترده می‌پردازد، مجبور می‌شود با حقایق سخت در مورد تک تک افرادی که دوستش داشته است رو‌به‌رو شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده