نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی مستند American Symphony | از شانس‌های اسکار ۲۰۲۳

در این مقاله به‌معرفی مستند American Symphony، مستندی به‌کارگردانی متیو هاینمن می‌پردازیم که زندگی کاری و شخصی جاناتان مایکل باتیست، موسیقیدان آمریکایی، هنگام ساخت اول سمفونی‌ اورجینال او را به‌تصویر می‌کشد.

مستند American Symphony، یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۲۳ به‌کارگردانی متیو هاینمن است. متیو هاینمن را با ساخت مستند Cartel Land (سرزمین کارتل) می‌شناسیم که در آن مستند به‌بررسی جنگ مواد مخدر در دو سوی مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک پرداخته بود؛ مستندی جذاب که روایت دو گروه از مردمان عادی بود که خود دست به‌اجرای عدالت می‌زنند و قانون را برای مبارزه با کارتل‌ها به‌دست می‌گیرند. این مستند در سال ۲۰۱۵ اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و همچنین نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد و در مقاله‌ای آن را معرفی کردیم.

هاینمن سال ۲۰۲۳ هم مستندی ساخت که احتمال بردن جایزهٔ اسکار بخش بهترین مستند را دارد؛ مستند «سمفونی آمریکایی» که این مستند درباره موسیقیدانی با نام جان باتیست است که یک سمفونی اورجینال می‌سازد و در این بین ماجرای همسر وی نیز روایت می‌شود. درواقع درحالی‌که همسر جان باتیست، که خود نویسنده بوده و نام وی سولیکا جاواد است، با بیماری سرطان خون می‌جنگد، جان باتیست سمفونی خود را می‌سازد و در شرایط روحی و روانی سختی قرار می‌گیرد.

جان باتیست هنگام اجرای موسیقی در مستند American Symphony

مستند American Symphony به‌تهیه‌کنندگی شرکت Higher Ground Productions، شرکت Mercury Studios و شرکت Our Time Projects تولید شده است. مدت زمان این فیلم مستند ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه است و ردهٔ سنی ۱۳ سال به‌بالا اجازهٔ تماشای آن را دارند. مستند «سمفونی آمریکایی» در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ در ایالات متحده آمریکا اکران شد و این فیلم مستند ۱۵ جایزه برده و ۲۶ نامزدی در جشنواره‌های مختلف سینمایی در بخش بهترین مستند سال داشته است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره داشتیم، این فیلم مستند زندگی جان باتیست، حرفه موسیقی او و مبارزه همسرش با سرطان خون را در قالب یک روایت به‌تصویر می‌کشد. اولین نمایش جهانی مستند «سمفونی آمریکایی» در پنجاهمین جشنواره فیلم تلیوراید در تاریخ ۳۱ اوت ۲۰۲۳ بود و سپس نتفلیکس در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ آن را استریم کرد. این فیلم مستند با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد و در جشنواره‌های سینمایی سال گذشته بسیار خوش درخشید و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

پنجاهمین جشنواره فیلم تلیوراید بین ۳۱ اوت تا ۴ سپتامبر ۲۰۲۳ در تلورایدِ کلرادو برگزار شد. جشنواره فیلم تلیوراید یک جشنوارهٔ سینمایی است که هر سال در ماه سپتامبر و در تعطیلات روز کار و کارگر برپا می‌شود. این جشنواره نخستین مرتبه در سال ۱۹۷۴ میلادی برگزار شد و متولیِ برگزاریِ آن «شورای هنر و علوم انسانی» شهر تلیورایدِ کلرادو است. به‌مناسبت پنجاهمین دوره جشنواره، آلفونسو کوارون، آدام کورتیس، ایتن هاوک، ریچل کوشنر، استیو مک‌کوئین و میرا نیر که همگی مهمانان گذشته این جشنواره بودند، دعوت شدند تا این مرتبه به‌عنوان داورانِ جشنواره حضور داشته باشند. طبق معمول، برنامه این رویداد یک روز قبل از آغاز جشنواره فاش شد، اگرچه برخی از فیلم‌های این رویداد در جشنواره‌های دیگر، مانند جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و جشنواره فیلم نیویورک، اولین نمایش جهانی خود را داشتند و پنجاهمین جشنواره فیلم تلیوراید، بیشتر حول محور خرید حق امتیاز نمایش و اکران آثار پیش‌تر پخش‌شده می‌‌چرخید.

همسر جان باتیست روی تخت بیمارستان در مستند American Symphony

جاناتان مایکل باتیست، متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۸۶، خواننده، ترانه‌سرا، نوازنده چندین ساز، رهبر گروه اکستر، آهنگساز و یک شخصیت تلویزیونی آمریکایی است. او با هنرمندانی به‌نام از دنیای موسیقی چون استیوی واندر، پرینس، ویلی نلسون، لنی کراویتز، اد شیران، لانا دل ری، روی هارگرو و یوونیل، ضبط و اجرا داشته است. جان باتیست به‌همراه گروه خود با نام Stay Human از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، تقریباً هر شب به‌عنوان رهبر گروه و کارگردان موسیقی در The Late Show با استیون تایرون کلبر روی استیج می‌رفت؛ استیون تایرون کلبر، کمدین، نویسنده، تهیه‌کننده، بازیگر، منتقد رسانه‌ای و مجری تلویزیونی آمریکایی است و چهره‌ای معروف در برنامه‌های تلویزیونی به‌حساب می‌آید.

جان باتیست همچنین به‌عنوان مدیر موسیقی The Atlantic و مدیر خلاق موزه ملی جَز در منطقه هارلم فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۰، او آهنگسازی موسیقی انیمیشن بسیار تحسین‌شدهٔ شرکت پیکسار، انیمیشن Soul (روح) را انجام داد که برای آن جایزهٔ اسکار را به‌دست آورد و همچنین جایزهٔ گلدن گلوب، جایزهٔ گرمی و جایزهٔ فیلم بفتا (همگی مشترک با ترنت رزنر و آتیکوس راس) دریافت کرد. جان باتیست ۵ جایزهٔ گرمی را از ۲۰ نامزدی در این جشنواره موسیقی دریافت کرده است، از جمله برندهٔ آلبوم سال برای آلبوم We Are در سال ۲۰۲۱ شد. در سال ۲۰۲۳، باتیست در فیلم مستند American Symphony که روند ساخت اولین سمفونی اورجینال وی است، حضور پیدا کرد و علاقمندان به‌دنیای موسیقی با وجه دیگر زندگی این موسیقیدان برجسته و البته مشکلات و سختی‌هایی که در پسِ موفقیت دیده نمی‌شوند، به‌واسطهٔ کارگردانی مستندساز بااستعدادی چون متیو هاینمن، آشنا شدند.

جان باتیست و همسرش در راهروی بیمارستان در مستند American Symphony

جان باتیست در متایریِ لوئیزیانا، در یک خانواده کاتولیک به‌دنیا آمد. باتیست عضوی از گروه موسیقیدانان نیواورلئان است و برخی اعضای خانواده او چون لیونل باتیست از گروه Treme Brass Band، میلتون باتیست از گروه Olympia Brass Band و راسل باتیست جونیور نیز دستی در موسیقی داشتند. گروه خانوادگی جان باتیست گروه Batiste Brothers Band نام داشت. در سن ۱۱ سالگی به‌پیشنهاد مادر خود به‌آموزش پیانو روی آورد و تا ۱۸ سالگی به‌صورت مدوام و منظم این ساز را تمرین می‌کرد. وی نوازنده پیانو در بازی‌های محبوب ویدئویی چون بازی Street Fighter Alpha، بازی Final Fantasy VII و Sonic the Hedgehog بوده است و از هنر خود در هر مدیومی بهره برده است. در ۱۷ سالگی، باتیست اولین آلبوم خود را با عنوان Times در نیواورلئان منتشر کرد. جان باتیست لیسانس موسیقی خود را در سال ۲۰۰۸ و فوق لیسانس موسیقی را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرد که پایان‌نامهٔ هر دو در مورد مطالعات روی ژانر موسیقی جَز بود. زمانی‌که در دبیرستان جولیارد بود دومین آلبوم خود را با نام Live in New York: At the Rubin Museum of Art منتشر کرد. تا پایان سال ۲۰۰۶، باتیست یک مجری برجسته در کشورهای ایالات متحده آمریکا، اسپانیا و آفریقای جنوبی و شهرهای لندن، لیسبون و پاریس بود.

متیو هاینمن چندین مستند تحسین‌شده درباره موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی ساخته است. او در سال ۱۹۸۳ در واشنگتن دی سی و در خانواده‌ای یهودی به‌دنیا آمد و در کالج دارتموث تاریخ خواند و علاقمند به‌تدریس و معلمی بود، اما مسیر دیگری برای وی تدارک دیده شده بود و آن مستندسازی بود. متیو هاینمن با ساخت مستندی با عنوان Our Time (زمان ما)، به‌فیلم‌سازی علاقه‌مند شد. او سپس برای HBO در پروژه The Alzheimer (آلزایمر) کار کرد و فیلم Escape Fire: The Fight to Rescue American Health Car (فرار از آتش: مبارزه برای نجات سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا) را کارگردانی و درواقع یکی از کارگردانان این فیلم بود. اما مستند Cartel Land بود که سبب شهرت و محبوبیت وی شد و با تهیه‌کنندگی چهره‌ای به‌نام و موفق در هالیوود، کاترین بیگلو، مستند Cartel Land نامزد دریافت جایزهٔ اسکار، بفتا و برنده سه جایزهٔ اِمی‌ شد.

متیو هاینمن، کارگردان مستند Cartel Land

متیو هاینمن همچنین در سال ۲۰۱۷ مستند City of Ghosts (شهر ارواح) را کارگردانی کرد که داستان گروهی از شهروندان روزنامه‌نگار را دنبال می‌کند که جنایات داعش در سوریه را افشا کردند. در سال ۲۰۱۸ اولین فیلم داستانی خود با عنوان A Private War (جنگی محرمانه) را ساخت که رزمند پایک در نقش خبرنگار جنگی، ماری کالوین، در آن بازی کرد. آخرین مستند متیو هاینمن پیش از ساخت مستند American Symphony، مستندی دیگر با عنوان The First Wave (موج اول) بود که همه‌گیری COVID-19 را در شهر نیویورک روایت می‌کند. هاینمن به‌خاطر سبک فیلم‌سازی خاص و می‌توان گفت صمیمانه‌اش با اشخاص از قشرهای مختلف و همچنین شجاعت و ریسک‌پذیری در فیلم‌برداری در موقعیت‌های خطرناک شناخته شده است. او جوایز و افتخارات زیادی را برای آثار خود دریافت کرده است، از جمله دو جایزهٔ انجمن کارگردانان آمریکا، یک جایزهٔ پی‌بادی و یک جایزهٔ Pare Lorentz.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده