نویسنده: سوگند مختاری
// سه شنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | فیلم های کریسمسی

در این هفته از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» به‌سراغ فیلم‌های کریسمسی رفته‌ایم تا همزمان با سال نو میلادی به تماشای این آثار بنشینیم. با این مقاله همراه زومجی باشید.

فیلم‌های کریسمسی هیچگاه از مد نمی‌افتند و همیشه در میان علاقه‌مندی‌های مخاطب سینما حضور خواهند داشت. حالا که همه‌ جا در تب‌وتاب کریسمس و سال نو میلادی است، بد نیست که ما نیز نگاهی به چند فیلم کریسمسی خوب داشته باشیم. این فیلم‌ها که کم‌کم برای خود زیرژانری شکل داده‌اند سابقه‌ی حضور و ساخت‌شان به دهه‌های پیش برمی‌گردد و شاید سخت باشد که از میان بسیاری فیلم‌های کریسمسی جذاب تنها به چند نمونه از آن‌ها بسنده کنیم. اگر به دنبال فیلم‌های بیشتری از این طیف سینمایی هستید، به فیلم‌های زیر نیز نگاهی بیندازید.

( It's a Wonderful Life / چه زندگی شگفت انگیزی/۱۹۴۶)، ( Gremlins / گرملین ها/ ۱۹۸۴)، ( Elf/ الف/ ۲۰۰۳)، ( Home Alone/ تنها در خانه/  ۱۹۹۰)، ( In Bruges/ در بروژ/  ۲۰۰۸ )، ( Carol/ کارول/ ۲۰۱۵)، ( The Muppet Christmas Caro/  سرود کریسمس ماپت/ ۱۹۹۲)، (  Klaus/ کلاوس/  ۲۰۱۹ )، ( The Polar Express / قطار سریع‌السیر قطبی/ ۲۰۰۴)، ( Tangerine/ نارنگی/ ۲۰۱۵)، (The Apartment/ آپارتمان/ ۱۹۶۰)، (The Holdovers/ جاماندگان/ ۲۰۲۳)، (Little Women/ زنان کوچک/ ۲۰۱۹)، (Jingle Jangle: A Christmas Journey/ طنین جنگل داستان کریسمس/ ۲۰۲۰) 


گرینچ در حال غذا خوردن در انیمیشن گرینچ

انیمیشن گرینچ

انیمیشن The Grinch

  • کارگردان: اسکات موزیر
  • صدا پیشه: بندیکت کامبربچ
  • سال انتشار: ۲۰۱۸ 

خلاصه داستان: کریسمس است و در حالی که همه‌ی مردم در حال آماده شدن برای این جشن هستند، موجودی سبز و پشمالو سعی در خراب کردن همه چیز را دارد.

انیمیشن گرینچ یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌هایی است که تاکنون در رابطه با کریسمس ساخته شده است. این نمایش کمدی که توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شد، سومین اقتباس از کتاب «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید؟» نوشته‌ی دکتر سوس است.  شخصیتی که در این کتاب و این انیمیشن به‌تصویر کشیده می‌شود یک موجود پشمالوی سبزرنگ است که به‌عنوان یک نماد ضدجشن بین عامه‌ی مردم شناخته می‌شود. داستان از این قرار است که این موجود سبز رنگ نمی‌تواند شاهد برپایی جشن کریسمس باشد او که به‌همراه سگ‌اش زندگی می‌کند، نقشه‌های متعددی می‌کشد تا بساط شادی اهالی را خراب کند.

گرینچ اما این کارها را بدون دلیل انجام نمی‌دهد. او در کودکی خانواده‌ای نداشته است، هدیه‌ای نگرفته و بدون هیچ جشنی کریسمس‌های متعددی را دیده است. درواقع او خشم و ناراحتی خود را که ناشی از تنهایی است با خراب کردن شادی دیگران بروز می‌دهد و اینگونه گرینچ تبدیل به انیمیشنی روانشناسانه می‌شود. گرینج نشان می‌دهد که هیچ هیولایی از تاریکی زاده نشده بلکه این شرایط سخت زندگی است که باعث خلق آن‌ها می‌شود. این انیمیشن پیام‌های مثبت زیادی دارد و فارغ از ایراداتی که نسبت به نوع روایت و ساختارش به آن وارد می‌شود، می‌تواند به‌خوبی پیام کریسمس را انتقال دهد. خانواده، مهربانی، دوستی مضامینی هستند که در این اثر به پرداخت می‌رسند.

نکته‌ی جذاب دیگر این اثر رابطه‌ی گرینچ و سگ‌اش مکس است. مکس همانند یک خدمتکار کارهای گرینچ را انجام می‌دهد، بارکشی می‌کند و همه جا پابه‌پایش می‌آید. این انیمیشن با ظاهر جذاب و دوست‌داشتنی خود شما را در دنیای کریسمس  غرق می‌کند. موزیک‌ها و آوازهای شاداش واقعا لذت‌بخش هستند و در فضای برفی قصه بسیار به دل می‌نشینند. گرینچ انیمیشنی با فرم و محتوای جذابی است که برای تماشا می‌تواند لذت‌بخش باشد.


آماندا در حال خندیدن در فیلم تعطیلات

فیلم تعطیلات

فیلم  The Holiday

  • کارگردان: نانسی مایرز
  • بازیگران: کیت وینسلت
  • سال انتشار: ۲۰۰۶

خلاصه داستان: دو زن برای تعطیلات کریسمس خانه‌هایشان را با یکدیگر عوض می‌کنند.

فیلم تعطیلات یک ملودرام عاشقانه‌ی کریسمسی و حال‌خوب‌کن است که با پایانی شاد همراه است. این فیلم داستان چند شخصیت را به‌تصویر می‌کشد که زندگی‌شان به بن‌بست خورده است و چندان از وضعیت خود راضی نیستند. اما تصمیم ایریس و آماندا برای رفتن به تعطیلات شرایط همه‌ی آدم‌های این قصه را تغییر می‌دهد. شاید همه چیز در این داستان رویایی پیش برود و رویایی‌تر نیز تمام شود اما قطعا می‌تواند برای مخاطب خسته‌ی این روزها جذاب به‌نظر بیاید و همانند قصه‌ی پریان سرگرم‌اش کند. تعطیلات، داستان آدم‌های شکست‌خورده‌ای است که دیگر نایی برای ادامه ندارند و در کشاکش سختی‌های زندگی گیر افتاده‌اند.

ایریس و آماندا هر دویشان مایل‌های زیادی طی می‌کنند تا در تعطیلات و به دور از همه چیز به آرامش برسند. اما این سفر برایشان معجزه‌ای را شکل می‌دهد و شرایط را برای همه عوض می‌کند. سفری که همه چیزش با اتفاقات عاشقانه همراه است و به کارکترها جانی تازه می‌بخشد. در این جابه‌جایی ایریس، آماندا، آرتور و دیگر شخصیت‌های این داستان دچار تحولات بزرگی می‌شوند و مسیر زندگی‌شان تغییر می‌کند. فیلم نشان می‌دهد که شاید شانس‌ آدم‌ها هزاران کیلومتر آنطرف‌تر منتظرشان است و ما بیهوده در جائی دیگر مشغول تقلا هستیم. این فیلم شبیه بیشتر آثار کریسمسی با یک بحران شروع می‌شود، بحرانی که کم‌کم اوج می‌گیرد و در شب عید کریسمس با معجزه‌ای به پایان می‌رسد. ایده‌ی ابتدایی اثر اما، ایده‌ای جذاب است که فیلم را نسبت به دیگر آثار اینچنینی متمایز می‌کند.


تستر در حال نگاه کردن در فیلم در سنت لوئیس مرا ملاقات کن

فیلم مرا در سنت لوئیس ملاقات کن

فیلم Meet Me in St. Louis

  • کارگردان: وینسنت مینلی
  • بازیگران: جودی گارلند
  • سال انتشار: ۱۹۴۵

خلاصه داستان: خانواده‌ای خوشحال در سنت لوئیس زندگی می‌کنند. زمانی که پدر خانواده تصمیم می‌گیرد به نیویورک برود همه چیز بهم می‌ریزد.

مرا در سنت لوئیس ملاقات کن یک موزیکال کلاسیک، عاشقانه و کریسمسی است که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های موزیکال دهه چهل شناخته می‌شود. این فیلم نامزد چهار جایزه اسکار شد و هم اکنون نیز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کریسمسی تاریخ سینما شناخته می‌شود. فیلم داستان افراد خانواده‌ای را روایت می‌کند که در کنار یکدیگر صمیمانه زندگی می‌کنند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه پدر بواسطه‌ی یک ترفیع کاری تصمیم می‌گیرد به نیویورک نقل مکان کند. در این شرایط اوضاع  بهم می‌ریزد، چراکه مادر خانواده راضی به این مهاجرت نیست و دخترها نیز نمی‌توانند از آنجا و دوستان خود دل بکنند. 

Meet Me in St. Louis، فیلمی پرجنب‌وجوش و جذاب است، کارگردان در پرداختن به جزئیات بسیار عالی عمل کرده است و رنگ‌ها عناصر شاد و جذابی هستند که می‌توانند، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. هنگام تماشای این فیلم گویی در حال نگاه کردن به قصه‌ی پریان هستید. نمایش هم از نظر فرم و هم از نظر محتوایی آنقدر گرم و عمیق است که شما را به چندین دهه پیش می‌برد و در دنیایی صمیمانه غرق می‌کند. این فیلم همانند آمارکورد و روزهای رادیویی عمل می‌کند. قرار نیست در آن اتفاق خاصی بیفتد، تنها چیزی که در این میان وجود دارد حال‌وهوای صمیمانه و شاد این خانواده و اتفاقات سنت لوئیس است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده