نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی سریال Faraway Downs | عاشقانه‌ی هیو جکمن و نیکول کیدمن

در این مقاله به معرفی سریال Faraway Downs (دوردست‌ها) می‌پردازیم؛ سریالی که نسخه‌ای طولانی‌تر را از داستان فیلم Australia (استرالیا) از باز لورمن را به تصویر می‌کشد.

در طی دوران پاندمی کرونا، باز لورمن تصمیم می‌گیرد که اثر حماسی خود از سال ۲۰۰۸، یعنی فیلم Australia (استرالیا) را بازسازی کند؛ فیلمی که همان موقع هم داستان خود را به اندازه‌ی کافی شرح داده بود. او با این بازسازی قصد داشت نه‌تنها همان پایانِ اولیه‌ی فیلم را بازگرداند، بلکه دوست داشت یک سری ایده‌های جدید را هم درباره مردم بومی در این سریال به تصویر بکشد. نتیجه‌ی این تصمیم هم منجر به ساخت سریال Faraway Downs (دوردست‌ها) شد؛ یک مجموعه‌ی محدود ۶ قسمتی که داستان فیلم استرالیا را به‌صورت کامل نشان می‌دهد و یک سری صحنه‌های حذف شده، موسیقی جدید و چیزهای دیگر را به آن اضافه کرده است.

بنابراین در سریال دوردست‌ها صحنه‌هایی وجود دارد که هیچوقت قبلا دیده نشده است و پایانی جدید نسبت به فیلم سینمایی دارد. منتقدانی هم که این سریال را تماشا کردند، آن را یک اثر متوسط تلقی کردند؛ درست همانند نسخه‌ی سینمایی. سریال دوردست‌ها رضایت ۵۳ درصدی راتن تومیتوز را کسب کرد و در متاکریتیک هم میانگین امتیاز ۴۸ را به‌دست آورد. این در حالی است که نسخه‌ی سینمایی هم رضایت ۵۵ درصدی منتقدان در راتن تومیتوز و میانگین امتیاز ۵۳ را در متاکریتیک کسب کرد. یکی از جنبه‌های فیلم استرالیا که مخاطبان را سردرگم کرده بود، ماهیتِ چند ژانری بودنِ داستان بود. اما لورمن در نسخه‌ی گسترده‌تر و سریالی، فضای مناسبی دارد که ارتباط بین این دو را روان‌تر بیان کند.

نیکول کیدمن، هیو جکمن و باز لورمن در سریال Faraway Downs

خلاصه داستان سریال دوردست‌ها به این شرح است: «یک اشراف‌زاده انگلیسی به نام لیدی سرا اشلی، از یک سر دنیا به آن سر دنیا سفر می‌کند تا با شوهر سرکش خود روبه‌رو شود و تکلیف خودشان را مشخص کند؛ علاوه‌بر این، می‌خواهد یک داراییِ عجیب و غریب را هم بفروشد. این دارایی غیرمعمول، یک گاوداری یک میلیون جریبی است که در منطقه‌ی دورافتاده‌ای در استرالیا قرار دارد و با نام Faraway Downs شناخته می‌شود. بعد از اینکه همسر سارا اشلی می‌میرد، یک بارونِ ظالم استرالیایی به نام کینگ کارنی که در کار خرید و فروش گاو است، در نظر دارد تا زمین سارا را از چنگش در بیاورد.

به همین ترتیب، سارا اشلی با اکراه با یک گاوچرانِ بداخلاق و عنق متحد می‌شود تا به هر طریقی از گاوداری خود محافظت کند. همین اتحاد، آغازی می‌شود برای یک ماجراجویی رمانتیک و بسیار جذاب که بخش زیادی از آن از زاویه دید نولای کوچک روایت می‌شود؛ یک بچه‌ی استرالیاییِ بومی و دو نژادی که گرفتار سیاست نژادپرستانه‌ی دولت می‌شود؛ سیاستی که با نام «نسل‌های دزدیده شده» شناخته می‌شود. این ۳ نفر، چهار سال درکنار هم زندگی می‌کنند که به واسطه‌ی آن، زندگی‌شان به‌طور کل تغییر می‌کند؛ ۴ سالی که رابطه‌ی عاشقانه‌ی بین لیدی اشلی و گاودار را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که جنگ جهانی دوم، چه تاثیر اجتناب ناپذیری روی شمال استرالیا گذاشته است.»

نیکول کیدمن در سریال Faraway Downs با عصبانیت در حال دویدن

لیدی سارا و گاودار شروع سختی دارند، اما درنهایت مسیر خود را به سمت یکدیگر پیدا می‌کنند. آن‌ها رابطه گرم و سردی با هم دارند زیرا لیدی سارا به زندگی در جاده عادت ندارد یا به شوخ‌طبعی نوجوانانه بین گاودار و دوستش. لیدی سارا پیش از اینکه به آن گاوداری و استرالیا بیاید، در پر قو زندگی می‌کرد و هیچکس جز اشراف‌زاده‌ها را نمی‌دید. حتی در همان لحظه‌های ابتدایی رسیدن به استرالیا هم از تک تک رفتارهای او، چنین چیزی احساس می‌شود؛ اینکه اصلا او به چنین سبک زندگی‌ای نه‌تنها عادت، بلکه آشنایی هم ندارد. اما به مرور زمان تلاش می‌کند تا خودش را با شرایط وفق دهد؛ درست همانند دیگر افرادِ گاوداری، وارد میدان شود و لباس‌هایش را کثیف کند.

یک روز عصر، بانو سارا با یک کابوس از خواب بیدار می‌شود و نولا و مادرش دیزی را در خانه‌اش می‌یابد. نولا به او می‌گوید که فلچر، مدیر این گاوداری، مزرعه را نفرین کرده است، اما حضور او می‌تواند «زمین را التیام بخشد». لیدی سارا مجذوب توانایی داستان‌گویی کودک خردسال می‌شود و تصمیم می‌گیرد که برای بیشتری در آن منطقه بماند. اما به مرور زمان متوجه می‌شود که فلچر، آدمی نیست که دست از سر او بردارد و برای شهرت و حفظ نام خودش هم که شده، آنقدر با لیدی سارا و گاودار مبارزه می‌کند تا بالاخره در این نبرد پیروز شود. به همین ترتیب هم مانع، پشت مانع، مقابل پای آن‌ها قرار می‌دهد. شاید یکی از ضعف‌های سریال را بتواند همین شخصیت فلچر دانست؛ زیرا آنطور که باید و شاید، انگیزه‌های او مورد بررسی قرار نمی‌گیرد تا مخاطب او را درک کند.

برندون والترز در نقش نولا فلچر در سریال Faraway Downs

در طی چند سال اخیر، سریال‌های مختلفی با موضوعات وسترن و ماجراهایی که در مزرعه جریان دارد، افزایش یافته است. شاید با تماشای سریال Faraway Downs، به یاد سریال Yellowstone (یلو استون) یا سریال 1923 بیفتید؛ اینکه داستان اصلی آن حول محور مالکیت زمین و همچنین جنایت‌های خشونت‌آمیز می‌چرخد. همچنین سریال Godless (بی‌خدا) از سرویس استریم نتفلیکس هم است که در شهر کوچکی جریان دارد و بیوه‌ی جوانی را دنبال می‌کند که یک مزرعه را تحت کنترل خود گرفته است. سریال دوردست‌ها یک اثر توسعه‌یافته‌ی قابل ستایش از فیلم استرالیا است که زمان بیشتری را به بازیگران خود اختصاص می‌دهد.

سریال Faraway Downs به‌طور کامل انتقادات فیلم استرالیا را نسبت به منجی‌گرایی سفیدپوستان برطرف نمی‌کند. باتوجه‌به شخصیت لیدی سارا، انجام این کار غیرممکن بود. گفته می‌شود، سریال زمان بیشتری را با شخصیت‌های بومی اختصاص می‌دهد و به‌جای اینکه آن‌ها را به حاشیه براند، داستان اصلی و آرزوهای آن‌ها را گسترش می‌دهد. به‌طور کلی، این سریال درام معمولی و بی‌اشتیاق را به حماسه بزرگی تبدیل می‌کند که باز لورمن در ابتدا قصد ساخت آن را داشت. در پایان، اگر فیلم استرالیا را دوست داشتید، تماشای سریال دوردست‌ها هم حتما به شما پیشنهاد می‌شود؛ خصوصا که برندون والترز در نقش نولا، به‌شدت برجسته است و تقدیر و تحسین منتقدان زیادی را به‌دست آورده بود.


سریال های مشابه سریال دوردست‌ها

کوین کاستنر در فصل چهارم سریال Yellowstone

سریال Yellowstone

سریال یلوستون

  • بازیگران: کوین کاستنر، لوک گرایمز و کلی رایلی
  • سال پخش: ۲۰۱۸ تاکنون
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۷

یلوستون ماجراهای خانواده‌ی داتون به سرپرستی جان داتون را روایت می‌کند که بزرگ‌ترین مزرعه یکپارچه‌ آمریکا را اداره می‌کند که با نام «یلوستون» شناخته می‌شود؛ مزرعه‌ای که همیشه مورد هجوم گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد. داستان حول محور درام خانوادگی در مزرعه و منطقه حفاظت شده‌ی سرخپوستان بروکن راک مرزی، پارک ملی یلوستون و توسعه‌دهندگان می‌چرخد.


شخصیت‌های اصلی مینی سریال Godless

سریال Godless

سریال بی‌خدا

  • بازیگران: جیمز اوکانل، میشل داکری و اسکوت مک‌نیری
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

جنایتکار بدنام به اسم فرانک گریفین و باند قانون‌شکنان او، یک مأموریت مهم داشتند. مأموریت آن‌ها هم این بود که از روی گود انتقام بگیرند؛ یکی از اعضای قدیمی این گروه که به رابطه برادری‌شان خیانت کرده بود. روی که در حال فرار از دست برادران سابق خود بود، به یک شهر معدنی دورافتاده به نام لا بل، نیو مکزیکو پناه برد. او در این شهر با آلیس فلچر به زندگی خود ادامه داد؛ یک بیوه‌ی سرسخت و طردشده. زمانی‌که اخبار به لا بل می‌رسد (شهری که عمدتا توسط زنان اداره می‌شود)، همه متوجه می‌شوند که گریفین به آن‌جا آمده است و در شهر آن‌ها زندگی می‌کند. به همین ترتیب هم ساکنان این شهر گرد هم می‌آیند و با هم متحد می‌شوند تا از گریفین دربرابر این باند کشنده، محافظت کنند.


جسیکا متن و کیووا گوردون کنار یک ماشین در سریال Dark Winds

سریال Dark Winds

سریال بادهای شوم

  • بازیگران: زان مک‌کلارنون، کیووا گوردون و نوآ امریک
  • سال پخش: ۲۰۲۲ تاکنون
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۲

سریال بادهای شوم داستان دو مامور پلیس ناواهو، جنوب غربی، به اسم جو لیفورن و جیم چی را دنبال می‌کند که در دهه ۱۹۷۰ زندگی و فعالیت می‌کنند. در این دوران، یک پرونده‌ی قتل عجیب و غریب اتفاق میفتد که توجه این دو تا مامور را به خودش جلب می‌کند. لیفورن و چی که لحظه به لحظه دنبال سرنخ‌های مختلف هستند تا این پرونده‌ی قتل را حل کنند، در موقعیت‌های مختلف مجبور می‌شوند که باورهای خودشان را به چالش بکشند و خیلی چیزها را زیر سؤال ببرند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده