نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱

معرفی سریال A Murder at the End of the World | قتلی در آن سرِ دنیا

سریال یک قتل در پایان دنیا (A Murder at the End of the World)، اثر درام، روانشناختی و دلهره‌آور جدیدی از شبکه FX است که تحسین منتقدان زیادی را به‌دنبال داشت.

اگر سریال بخت‌برگشته‌ی The OA (او ای) را دیده باشید، با سبک کاری سازندگان آن یعنی بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ آشنایی دارید؛ مجموعه‌ای علمی تخیلی، ماوراءطبیعی و فانتزی که از نتفلیکش پخش می‌شد و بعد از ۲ فصل هم خداحافظی کرد... هرچند که خالقان آن برای پنج فصل برنامه‌ها داشتند. اما حالا این دو سازنده، با یک اثر جدید برگشته‌اند. این اثر جدید که A Murder at the End of the World (یک قتل در پایان دنیا) نام دارد، در دسته‌ی ژانرهای روانشناختی، دلهره‌آور و درام قرار می‌گیرد؛ اثری که خوشبختانه مینی سریال هم است و بدون نگرانی از کنسل شدنش می‌توانیم این ۷ قسمت را تماشا کنیم.

البته علاوه‌بر ژانرهایی که گفتیم، در طی داستان می‌توان المان‌هایی از اسرارآمیز بودن، علمی تخیلی و حتی ترسناک هم دید. بعد از سریال او ای، این دومین همکاری تلویزیونی بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ به شمار می‌رود. دقیقا از همان زمانی‌که مجموعه قبلی کنسل شد، این دو نفر کار روی پروژه‌ی جدید خود را آغاز کردند و داستان سریال یک قتل در پایان دنیا را با الهام از داستان‌های مورد علاقه‌ی خودشان نوشتند؛ داستان‌هایی درباره‌ی کاراگاه‌های آماتور و کارآگاه‌های زن جوان، و این ایده که نسل Z چقدر می‌تواند از اینترنت آورده داشته باشد. این اثر قرار بود چندین ماه پیش پخش شود اما به خاطر تعصب اتحادیه بازیگران، به تعویق افتاد.

داربی هارت در کتاب فروشی در سریال A Murder at the End of the World

سریال A Murder at the End of the World آنقدر محبوب شد که چندین بار در میان پربیننده‌ترین سریال‌ها و محتواهای تلویزیونی قرار گرفت. علاوه‌بر بینندگان تلویزیونی، منتقدان هم تا حد زیادی این سریال را دوست داشتند و رضایت ۸۸ درصدی خود را در سایت راتن تومیتوز ثبت کردند؛ منتقدان متاکریتیک هم میانگین امتیاز ۷۴ درصدی را برایش به ثبت رساندند. اکثر منتقدان اعتقاد داشتند که سریال A Murder at the End of the World، به‌همان اندازه که گیج‌کننده است، فریبنده هم محسوب می‌شود؛ یک بازی فکری ارزشمند برای طرفداران داستان‌سرایی بی‌نظیر بریت مارلینگ و زال باتمانقلیچ به حساب می‌آید. مجله ال، وبسایت رینگر و همچنین خبرگزاری ولچر هم این مجموعه را به‌عنوان یکی از بهترین سریال‌های ۲۰۲۳ انتخاب کردند.

اما کورین در نقش داربی هارت، بریت مارلینگ در نقش لی اندرسن، هریس دیکنسون در نقش بیل فرح، آلیس براگا در نقش سیان، رائول اسپارزا در نقش دوید، جرمایا فاولر در نقش مارتین، پگاه فریدونی در نقش زیبا و غیره از جمله بازیگرانی هستند که در سریال یک قتل در پایان دنیا ایفای نقش می‌کنند. جالب است بدانید که زال باتمانقلیچ یک کارگردان آمریکایی محسوب می‌شود که والدینی ایرانی دارد که هر دو نویسنده هستند؛ زال یک برادر کوچکتر هم به نام رستم دارد. والدین نویسنده، باعث شدند که زال از همان کودکی با داستان‌ها و کتاب‌های فارسی بزرگ شود.

داربی هارت و بیل فرح در سریال A Murder at the End of the World

به همین ترتیب هم علاقه‌ی او به فرهنگ ایرانی در بخش‌های مختلفی از سریال دیده می‌شود؛ حتی خوانده شدنِ شعر «مرغ سحر» از محمدتقی بهار و مطالبی که زیبا درباره ایران مطرح می‌کند. در خلاصه داستان کوتاهی که از این سریال منتشر شده، اینطور گفته می‌شود که: «یک قتل در پایان دنیا، چرخش جدید و جذابی به روند داستان‌های «چه کسی انجامش داد»، اضافه می‌کند. در این سریال، داربی و ۸ مهمان دیگر توسط یک میلیاردر منزوی دعوت می‌شوند تا در یک مکان دورافتاده و خیره‌کننده شرکت کنند. وقتی یکی از مهمانان می‌میرد، داربی تلاش می‌کند تا قتل بودنِ این مرگ را اثبات کند. اما در مقابل با موجی از مخالفان روبه‌رو می‌شود. اما طولی نمی‌کشد که قاتل، جانِ مهمان دیگری را هم می‌گیرد.»

این مجموعه اسرارآمیز، یک مدل جدیدی از کاراگاه را در مرکز خود دارد؛ یک آماتورِ نسل زد و هکرِ عشق تکنولوژی به نام داربی. اگر کتاب « و سپس هیچکس نبود» یا And Then There Were None از آگاتا کریستی را خوانده باشید، احتمالا خیلی از مواقع، یاد داستان آن میفتید. با اینکه به‌صورت واضح تفاوت‌هایی با هم دارند، اما شباهت‌های زیادی هم بین آن‌ها دیده می‌شود. داربی هارت که یک هکر است، پدری کاراگاه دارد و از بچگی زمین بازی‌اش صحنه‌های قتل و سالن‌های پزشکی قانونی بوده است؛ به همین شکل هم عروسک‌های او، جسد آدم‌های مختلف بودند. بنابراین خیلی عجیب نیست که او در بزرگسالی تا این اندازه چهره‌ی سردی داشته باشد و همانند دیگر شخصیت‌ها، نتواند احساسات خود را بروز دهد.

داربی هارت در سریال A Murder at the End of the World پشت سنگ پنهان شده است

او به واسطه‌ی پرونده‌هایی که درگیر آن می‌شود و اتفاقاتی که تجربه می‌کند، کتاب بسیار جذابی می‌نویسد که خیلی‌ها را شیفته خود می‌کند. از همین‌رو، توجه یک فرد بسیار مشهور به نام اندی رانسن را به خود جلب می‌کند. او در همان شب مراسم امضای کتابش، به شکل عجیبی توسط نماینده‌ی رانسن، به یک گردهمایی دعوت می‌شود. گردهمایی به این شکل است که داربی به همراه ۸ مهمان دیگر، به یک ویلای دورافتاده و کاملا منزوی در ناکجاآباد دعوت می‌شوند. هر کدام از این مهمان‌ها، در کاری که انجام می‌دهند خبره و شناخته شده هستند؛ البته حرفه‌ی هرکدام با دیگری متفاوت است. اندی رانسنِ میلیاردر با دعوت این افراد قرار است از توانایی و مهارت هر کدام در پیش‌رویِ یک پروژه‌ی خاص استفاده کند.

هنوز مهمانان به حضور در این ویلا عادت نکردند که به‌صورت اتفاقی یکی از مهمانان جان خود را از دست می‌دهد. در ابتدا همه تصور می‌کنند که یک خودکشی بوده است. اما داربی اصلا چنین چیزی را باور ندارد که تجربه‌ی چندین و چند ساله‌اش، می‌گوید که این مرگ، در حقیقت قتل بوده است. او تمام انرژی و توانایی خود را به کار می‌گیرد که قتل بودنِ این اتفاق را ثابت کند اما طبیعتا با مخالفت همه روبه‌رو می‌شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود او هر کدام از ساکنان را یک قاتل بالقوه بداند. همینطور که او در تلاش است، مهمان دیگری کشته می‌شود؛ این بار، همه به این موضوع پی می‌برند که قطعا فردی، قصد کشتنِ تک تک آن‌ها را دارد.


سریال های مشابه سریال یک قتل در پایان دنیا

کیلی کوکو و کریس مسینا در سریال Based on a True Story

سریال Based on a True Story

سریال براساس یک داستان واقعی

  • بازیگران: کیلی کوکو، کریس مسینا و تام بیتمن
  • سال پخش: ۲۰۲۳ (برای فصل دوم تمدید شده است)
  • تعداد قسمت‌ها: ۸

یک مشاور املاک، یک ستاره سابق تنیس و یک لوله‌کش از یک فرصت منحصر‌به‌فرد برای استفاده از وسواس آمریکایی نسبت به جنایت واقعی استفاده می‌کنند. این سریال حول محور اِیوا می‌چرخد؛ فردی که واقعا از تماشای سریال‌های جنایی لذت می‌برد. زمانی‌که یک قاتل سریالی زنی جوان را در محله‌شان به قتل می‌رساند، او از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که با تماشای محتواهای جنایی به‌دست آورده، استفاده می‌کند تا قاتل را دستگیر کند.


سلنا گومز، مارتین شورت و استیو مارتین در پوستر سریال Only Murders in the Building

سریال Only Murders in the Building

سریال فقط قتل‌های داخل ساختمان

  • بازیگران: استیو مارتین، مارتین شورت و سلینا گومز
  • سال پخش: ۲۰۲۱ تاکنون
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۰

این مجموعه به ماجراهای سه غریبه‌ی شیفته‌ی جنایت‌های واقعی می‌پردازد که ناگهان خودشان را درگیر یک پرونده‌ی اسرارآمیز می‌بینند و باید برای حل آن اقدام کنند. اتفاقات این سریال کمدی در ساختمان آرکونیا در نیویورک جریان دارد که تمرکز آن روی سه شخصیت چارلز هیدن ساویج، بازیگر محبوب دهه ۸۰ میلادی برای بازی در سریال‌های کارآگاهی، الیور پتنوم، کارگردان ورشکسته تئاتر و میبل مورا، زن جوان و مرموزی که کار ناتمامی در ساختمان آرکونیا دارد، است که حالا این سه شخصیت باید معمای قتلی را حل کنند.


کیت وینسلت در نقش کاراگاه در سریال مر از ایست‌تاون

سریال Mare of Easttown

سریال میر اهل ایست‌تاون

  • بازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکولسن و ژان اسمارت
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۷

زن جوانی در یک شهر کوچک در پنسیلوانیا به قتل می‌رسد. کاراگاه گروهبان میر شیهان مسئول اصلی این پرونده است؛ یک بازرس جنایی بسیار ماهر. او از بچگی در ایست‌تاون زندگی می‌کرده است و تمام مردم این شهر کوچک را می‌شناسد. اما از آنجایی که اخیرا پسر خود را از دست داده، زندگی‌اش تاریک و پردردسر شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده