نویسنده: رضا علمی
// جمعه, ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۵

معرفی مستند Good Night Oppy | روایت مریخ‌نورد تاریخی آپورچونیتی

مستند Good Night Oppy، به‌کارگردانی رایان وایت، داستان واقعی مریخ‌نورد «آپورچونیتی» را روایت می‌کند؛ مریخ‌نوردی که برای یک مأموریت ۹۰ روزه به‌سیاره سرخ فرستاده شد، اما درنهایتِ شگفتی به‌مدت ۱۵ سال به‌مأموریت خود ادامه داد.

Good Night Oppy یک فیلم مستند است که داستان واقعی و می‌توان گفت الهام‌بخشی از مریخ‌نورد «آپورچونیتیِ» را روایت می‌کند؛ مریخ‌نوردی که برای یک مأموریت ۹۰ روزه به‌مریخ فرستاده شد اما درنهایت به‌مدت ۱۵ سال مأموریت خود را تدوام بخشید. این فیلم مستند، تصویری از سفر پیشگامانه مریخ‌نورد «آپورچونیتی» در سیاره مریخ است و پیوند جالب، احساسی و قابل توجهی است که بین یک ربات و میلیون‌ها انسان، میلیون‌ها مایل دورتر ایجاد شد.

مستند Good Night Oppy به‌کارگردانی رایان وایت و گویندگی آنجلا باست ساخته شده است. این مستند شامل مصاحبه با تیم سازندگان این مریخ‌نورد، دانشمندان و مهندسانی که روی این مریخ‌نورد تحقیق می‌کردند و به‌ساخت آن کمک کردند می‌شود و همچنین تصویری از افراد مشهور و طرفدارانی است که تحسین و علاقه خود به‌مریخ‌نوردی که فراتر از آنچه تصور می‌رفت دوام آورد را با تماشاچیان به‌اشتراک می‌گذارد. مستند «شب بخیر آپی» همچنین از جلوه‌های بصری باکیفیت و بازآفرینی برخی لحظات مهم این سفر اکتشافی برای نشان دادن سفرهای مریخ‌نورد آپورچونیتی بر سیاره مریخ و تلاش این جستجوگرِ در جستجوی حیات، استفاده می‌کند.

مریخ‌نورد آپورچونیتی روی مریخ در مستند Good Night Oppy

اولین نمایش جهانی مستند Good Night Oppy در جشنواره فیلم تلوراید و در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد. این فیلم به‌صورت محدود در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۲ توسط استودیو آمازون اکران شد، درواقع پیش از پخش در سرویس استریم پرایم آمازون در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲. مستند رایان وایت نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرده است که تأثیر عاطفی و البته آموزشی آن را ستودند. این فیلم مستند براساس ۹۲ نقد در سایت Rotten Tomatoes نمره ۸۷ را به‌دست آورد و همچنین نامزد دریافت جایزهٔ Primetime Emmy برای بهترین فیلم مستند یا غیرداستانی ویژه شد. مأموریت مریخ‌نوردی اکتشافی، یکی از پروژه‌های مهم ناسا است که در آن دو مریخ‌نورد روباتیک با نام‌های Spirit و Opportunity، برای کاوش سطح مریخ به‌فضا پرتاب شدند. اهداف اصلی این مأموریت جست‌وجو و شناسایی طیف وسیعی از سنگ‌ها و خاک‌هایی بود که سرنخ‌هایی از فعالیت‌های آبی گذشته در سیاره مریخ به‌دانشمندان بدهد و بررسی تاریخ زمین‌شناسی و آب‌وهوای مریخ و آزمایش فناوری‌های مختلف برای مأموریت‌های آینده انسانی به‌سیاره مریخ را فراهم آورد.

مریخ‌نوردهای Spirit و Opportunity در ژانویه ۲۰۰۴ روی مریخ و هر کدام در مکان متفاوتی که به‌دلیل پتانسیل آن مکان‌ها برای وجود شواهدی از آب انتخاب شده بودند، فرود آمدند. مریخ‌نورد Spirit در دهانه گوسف که از آن به‌عنوان یک دریاچهٔ احتمالی یاد می‌شود و در یک دهانه برخوردی غول‌پیکر فرود آمد و مریخ‌نورد Opportunity در مریدانی پلانوم فرود آمد، جایی که ذخایر معدنی نشان می‌دهند مریخ در گذشته مرطوب بوده است و با این تفاسیر، مأموریت هر دو مریخ‌نورد واضح و زمان اختصاصی به‌هر یک و کل پروژه مشخص بود. وزن هر یک از این مریخ‌نوردها چیزی در حدود ۱۸۰ کیلوگرم بود و برای انجام یک عملیات اکتشافی ۹۰ روزه در مریخ طراحی شده بودند، اگرچه توانستند سال‌ها در سیاره مریخ دوام بیاورند و به‌فعالیت خود ادامه دهند. یکی از اهداف اصلی این دو مریخ‌نورد، تحلیل طیف وسیعی از خاک‌ها و سنگ‌ها جهت مشخص کردن آثار قدیمی وجود آب در سیاره سرخ بود. آزمایشگاه پیش‌رانش جت واقع در مؤسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادینا، کنترل و هدایت مأموریت اکتشافی این مریخ‌نورد‌ها را برعهده داشت.

ساخت مریخ‌نورد Opportunity روی زمین در مستند Good Night Oppy

این دو مریخ‌نورد در طول مأموریت‌های طولانی و پربار خود به‌اکتشافات و دستاوردهای زیادی دست یافتند که درک ما از سیاره مریخ را متحول کردند. به‌برخی از نکات برجسته این سفر اکتشافی اشاره می‌کنیم.

یافتن شواهدی از فعالیت آب‌های باستانی، مانند سنگ‌ها و مواد معدنی تشکیل‌شده در آب و نشانه‌هایی از دریاچه‌های اسیدی در قدیم و همچنین وجود چشمه‌های آب گرم روی سیاره سرخ. کاوش در مناظر متنوع و دیدنی، مانند دهانه‌ها، تپه‌ها، تل‌ماسه‌ها و شهاب‌سنگ‌های برخوردی و اینکه درمجموع مسافت بیش از ۴۵ کیلومتر در سطح مریخ رانندگی کردند و رکورد رانندگی خارج از جهان را به‌ثبت رساندند. ارسال تصاویر خیرکننده از مریخ و فضای اطراف آن که چیزی حدود ۳۴۰ هزار تصویر می‌شدند، ازجمله پانورامایی خیره‌کننده، تصاویر میکروسکوپی و البته بسیاری اوقات خودنگاره‌های جالب این دو مریخ‌نورد. انجام آزمایش‌های علمی با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند طیف‌سنج‌ها، دوربین‌ها و ابزارهای سایشی و برشی سنگ‌ها و این‌ها دستاوردهای ارزشمندی بودند که الهام‌بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌روش‌های مختلف شدند و این دو مریخ‌نورد، نمادی از شجاعت، استقامت و اکتشاف هستند.

مریخ‌نورد آپورچونیتی بر سیاره سرخ در مستند Good Night Oppy

آنجلا باست، راوی فیلم، یکی از کسانی است که در فیلم مستند Good Night Oppy با وی مصاحبه می‌شود. وی از به‌نتیجه‌ رسیدن پروژه ناسا احساس خرسندی می‌کند و دو مریخ‌نورد و تیم ناسا را می‌ستاید. او همچنین درباره چالش‌ها و لذت‌های روایت یک مستند که تصاویر آرشیوی و جلوه‌های بصری را با هم ترکیب می‌کند، صحبت می‌کند. رایان وایت، کارگردان فیلم، شخص دیگر مورد مصاحبه در این مستند است که اشتیاق دوران کودکی خود به‌فضا را نشان می‌دهد و اینکه چگونه می‌خواست فیلم مستندی بسازد که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان جذاب باشد. او همچنین درباره همکاری خود با ناسا و ILM و چگونگی تطبیق روند ساخت این فیلم مستند در زمان اوج همه‌گیری COVID-19 صحبت می‌کند.

استیو اسکوایرز، محقق اصلی مأموریت مریخ‌نورد‌های اکتشافی، دیگر مصاحبه‌شونده مستند «شب بخیر آپی» است که منشأ تفکر برای ایجاد چنین پروژه‌ای، توسعه و دستاوردهای این مأموریت را بازگو می‌کند. او همچنین به‌پیوند عاطفی خود با «آپی» و اینکه چگونه یک مریخ‌نورد زندگی او را تغییر داد، اشاره می‌کند. جنیفر تراسپر، معاون مدیر پروژه مأموریت مریخ ۲۰۲۰، که در مأموریت مریخ‌نورد‌های اکتشافی به‌عنوان مهندس سیستم و مدیر مأموریت کار می‌کرد، در مستند حضور دارد و او در مورد جنبه‌های فنی و لجستیکی عملیات مریخ‌نوردها و از سوی دیگر چگونه کار و زندگی خانوادگی خود را با چنین پروژه‌هایی در مسیر نگه داشتن و ایجاد توازن بین زندگی و کار صحبت می‌کند. ابیگیل فریمن، دانشمند معاون پروژه مأموریت مریخ‌نورد‌های اکتشافی که به‌عنوان دانش‌آموز دبیرستانی به‌این مأموریت پیوست و بعداً به‌یک دانشمند علوم سیاره‌ای تبدیل شد هم در مصاحبه‌های مستند حضور دارد و او اکتشافات علمی انجام‌شده توسط مریخ‌نوردها را خاطرنشان می‌کند و اینکه چگونه «آپی» به‌تلاش او در ‌حرفه و تحصیلات با الهام‌بخشی کمک کرد، صحبت می‌کند.

رایان وایت، کارگردان مستند Good Night Oppy

رایان وایت، تهیه‌کننده و کارگردان مستند Good Night Oppy است که ساخت چند فیلم و سریال در موضوعات مختلف نیز در کارنامهٔ کاری وی به‌چشم می‌خورد. رایان وایت از دانشگاه دوک با مدرک مطالعات مستند فارغ‌التحصیل شد. او شرکت Tripod Media را به‌همراه بهترین دوست و شریک زندگی‌اش و کسی که تهیه‌کننده‌ آثار او است، جسیکا هارگریو، در سال ۲۰۰۷ تأسیس کرد. اولین فیلم بلند رایان وایت Pelada (پِلادا) بود و داستان فوتبالی داشت و سفری به‌دور دنیا بود که در سال ۲۰۱۰ اکران شد. دومین فیلم او با عنوان Good Ol' Freda، داستان فردا کلی، منشی قدیمی ابرگروه بیتلز را روایت می‌کند که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به Serena (سرنا) اشاره داشت که روایت زندگی ستاره دنیای تنیس، سرنا ویلیامز، در طول تور سال ۲۰۱۵ را به‌تصویر می‌کشید. وی همچنین Assassins (قاتلین) را ساخت که به‌بررسی ترور کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی می‌پردازد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده