نویسنده: سوگند مختاری
// سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه باغ کلمات تا فانوس قرمز را برافروز

در این شماره از مجموعه مقالات آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ با یکدیگر انیمه باغ کلمات، فانوس قرمز را برافروز و یک لطف ساده را به تماشا خواهیم نشست. با این مقاله همراه زومجی باشید.

در این هفته از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» مطابق همیشه در ابتدا به‌سراغ انیمه‌ای جذاب برای طرفداران دنیای انیمه می‌رویم. انیمه باغ کلمات که جهان بصری جذابی را همراه خود دارد، به‌دنبال کنکاش در تنهایی انسان است. بعد از آن فیلمی از ژانگ ییمو را خواهیم دید. اثری مطرح از سینمای چین که همانند بسیاری از فیلم‌های معروف این کشور با استفاده از زیرمتن‌های متعددی پیش می‌رود. و در انتها فیلمی رازآلود و معمامحور را خواهیم دید. نمایشی که با لحن خاص خود امکان ندارد، مخاطب را خسته کند و یا او را از ادامه تماشا بازدارد. 


تاکائو در حال فکر کردن در انیمه باغ کلمات

انیمه باغ کلمات

انیمه  The Garden of Words

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

خلاصه داستان: تاکائو و یوکاری بعد از ملاقات یکدیگر، یک دوستی بین‌شان شکل می‌گیرد.

The Garden of Words، انیمه‌ای از استودیو توهو است که بر روابط و دیدارهای تاکائو آکیزوکی پسر ۱۵ ساله‌ای که در آرزوی کفاش شدن است و یوکاری یوکینو زن ۲۷ ساله عجیبی تمرکز دارد. تاکائو بخاطر طراحی کفش به مدرسه نمی‌رود و یوکاری نیز به دلیل مشکلات‌اش علاقه‌ خود را به کار کردن از دست داده است. ماکوتو شینکای در ابتدا می‌خواست که انیمه‌ای عاشقانه براساس سنت‌های ژاپنی بسازد اما بعد از آن تصمیم گرفت که بیشترین تمرکز خود را روی عنصر تنهایی قرار دهد. او بعد از ساخت این انیمه گفت که باغ کلمات را با این امید ساخته که مردمی را که در روابط اجتماعی خود احساس تنهایی یا ناقص بودن می‌کنند را شاد کند. با این حال شینکای در ادامه مصاحبه‌اش توضیح داده بود که این فیلم، تنهایی را به‌عنوان چیزی که باید اصلاح شود، در نظر نمی‌گیرد.

به گفته کارگردان اثر، کفش‌ها استعاره‌ای از زندگی هستند، زیرا یوکاری دوباره راه رفتن را می‌آموزد و کفش‌سازی نیز نمادی بر رابطه میان شخصیت‌های این نمایش است. شینکای مدت‌ها بعد از ساخت باغ کلمات اعتراف کرده بود که این اثر را با الهام از زندگی شخصی خودش ساخته است، زیرا همیشه طردشدن و تنهایی بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی شخصی‌اش بوده است. او توضیح می‌دهد که ایده اولیه The Garden of Words، از تمایل‌اش برای به‌تصویر کشیدن زیبایی توکیو نشات گرفته و بعد از آن این ایده با دیگر چیزهایی که در ذهن داشته ترکیب شده است. 

باغ کلمات، اثری است که به تصاویر اجازه صحبت کردن می‌دهد و بخشی از روایت از طریق سبک بصری به مخاطب انتقال پیدا می‌کند. شینکای در باغ کلمات برخلاف انیمه 5 سانتی‌متر در ثانیه اثری کاملا واقع‌گرایانه ارائه می‌دهد و احساسات خاصی را به طرز بسیار ماهرانه‌ای به‌تصویر می‌کشد. باغ کلمات علاوه بر استفاده از  تصاویر و روایت زرق‌وبرق‌دارش از یک موسیقی متن جذاب نیز بهره گرفته است. قطعه‌ای که به‌عنوان یک قالب عمل می‌کند و درام را به‌نحو شیواتری به تماشاگر انتقال می‌دهد. همه چیز در این انیمه جذاب است از تصاویر بارانی‌اش گرفته تا قصه‌ای که شبیه یک سفر است.


سونگلیان در حال فکر کردن در فیلم فانوس قرمز را برافروز

فیلم Raise The Red Lantern

فیلم فانوس قرمز را برافروز

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: گونگ لی
  • سال انتشار: ۱۹۹۱

خلاصه داستان: زنی جوان مجبور می‌شود که زندگی خود را رها کند و به خانه مردی ثروتمند برود.

فانوس قرمز را برافروز اثری از سینمای چین و به کارگردانی ژانگ ییمو یکی از کارگردانان مطرح چین است. این فیلم که براساس رمانی به‌همین نام ساخته شده، نمایشی لایه‌مند درباره زنی جوان است که چهارمین همسر مردی ثروتمند می‌شود. این فیلم بعد از اکران توجه منتقدان را به خود جلب کرد و توانست عنوان یکی از فیلم‌های شاخص دهه ۱۹۹۰، را بدست آورد، اثری که هنوز نیز منتقدان آن را جز یکی از برترین فیلم‌های آسیایی می‌دانند. این فیلم که براساس رمانی به‌همین نام ساخته شده، نمایشی لایه‌مند درباره زنی جوان است که چهارمین همسر مردی ثروتمند می‌شود. وقتی که سونگلیان به خانه این مالک قدرتمند می‌رود، آمادگی چندانی نسبت به برقراری ارتباط با دیگر افراد این سیستم از جمله سه زن دیگر را ندارد.

فیلم در دهه‌ی ۱۹۲۰ اتفاق می‌افتد و جنبه‌های متعددی از کشور چین را پوشش می‌دهد. اثر نگاهی درونی به رسوم چین می‌اندازد و سنت‌ها و قوانین حاکم بر زنان آن دهه را مورد بررسی قرار می‌دهد. زمانی که زنان در جامعه‌ای مردسالار کاملا درمانده بودند و این تنها مردان بودند که کنترل همه چیز را در دست داشتند. درواقع در این اثر دو داستان در حال حرکت است، داستان رویی که مربوط به قهرمان قصه می‌شود، کسی که مجبور به ترک دانشگاه شده و در سنت‌ها سقوط کرده و دیگری روایتی نامحسوس از آنچه که برای عموم مردم در جریان بوده است.

منتقدان این اثر را یک نمایش انتقادی از چین معاصر می‌دانند، استعاره‌ای از چین فروپاشیده بعد از انقلاب فرهنگی. در فیلم Raise The Red Lantern رنگ‌ها و عناصر سبک بصری نقش مهمی را در روایت ایفا می‌کنند. رنگ‌ها براساس شرایط درام جلو می‌روند و در انتقال احساسات، مضامین و جهان‌بینی فیلمساز به مخاطب نقش بسزایی دارند. این فیلم بعد از اکران توجه منتقدان را به خود جلب کرد و توانست عنوان یکی از فیلم‌های شاخص دهه ۱۹۹۰، را بدست آورد. Raise The Red Lantern، جایزه‌ی شیر نقره‌ای جشنواره‌ی ونیز را برد و در شصت و سومین دوره جوایز اسکار نیز نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان بود. فانوس قرمز با اینکه تحت سانسور قرار نگرفت اما تا مدت‌ها توسط حکومت چین اجازه اکران نیافت.


امیلی و استفانی در حال عکس گرفتن در فیلم یک لطف ساده

فیلم یک لطف ساده

فیلم A Simple Favor

  • کارگردان: پال فیگ
  • بازیگران: آنا کندریک
  • سال انتشار:  ۲۰۱۸ 

خلاصه داستان: استفانی یک مادر مجرد است که وبلاگی ویدئویی  را اداره می‌کند.

A Simple Favor، یک کمدی سیاه است که فیلمنامه آن براساس رمانی به‌همین نام و نوشته دارسی بل ساخته شده است. داستان از این قرار است که استفانی در مدرسه پسرش با امیلی که یک زن مرموز و پرتلاشی است دوست می‌شود. یک دوستی عجیب که همه از آن تعجب می‌کنند. هنوز چیزی از این ارتباط نگذشته است که امیلی غیب‌اش می‌زند و پای پلیس نیز به این میان کشیده می‌شود. استفانی در این میان تصمیم می‌گیرد که به‌دنبال ماجرای ناپدید شدن دوست جذاب‌اش، سرنخ‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد. او همانند یک کارآگاه به همه جا سرک می‌کشد و تعلیقی نیز که در این میان بوجود می‌آید جذاب و نفس‌گیر است. 

این فیلم در لیست انتخابی بسیاری از منتقدان قرار گرفت و آن‌ها از این اثر به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های کمدی سیاه این سال‌ها یاد کردند. فیلم ترکیبی عجیب از تریلر، نوآر، معما، کمدی و مسائل اجتماعی است و مخاطبِ شگفت‌زده از روایت‌اش را تا انتها پای خود نگه می‌دارد. فیلمنامه به‌طرز ماهرانه‌ای نوشته شده و پیچش‌های داستانی‌ خوب از آب درآمده‌اند. مخاطب بعد از غرق شدن امیلی همراه با استفانی به‌دنبال حل راز فیلم می‌رود و امکان ندارد که این معما را نیمه‌کاره رها کند. یک لطف ساده فیلمی درباره‌ی رازهای گذشته و حال آدمی است که می‌توانند، سرنوشت هرکسی را تغییر دهند.

امیلی و استفانی هر دو از دو دنیای متفاوتی هستند، یکی‌شان مادر خانه‌دار و پرمشغله‌ای است که همه‌ی وقت خود را به تربیت فرزندش اختصاص داده و دیگری زنی است که دنیای عجیبی دارد و رازهای زیادی را با خود حمل می‌کند. رازهای امیلی بالاخره او را از پای درمی‌آورند و استفانی نیز به لطف زندگی پردردسر بهترین دوست‌اش صاحب یک میلیون دنبال‌کننده می‌شود. بازی‌ها در A Simple Favor، بسیار عالی هستند و شما می‌توانید همراه با بازیگران‌اش در این قصه جذاب غرق شوید. نورپردازی‌ها، نوع کارگردانی و پالت‌های رنگی نیز در نوع خود حساب‌شده طراحی و اجرا شده‌اند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده