نویسنده: فریده صالحی
// جمعه, ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۱

معرفی انیمیشن سریالی Blue Eye Samurai | ساموراییِ دورگه‌ی انتقام‌جو

سامورایی چشم آبی (Blue Eye Samurai)، سریال اکشن جدیدی از سرویس استریم نتفلیکس است؛ سریالی انیمیشنی که بهترین اثر این شبکه در طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

اواخر سال ۲۰۲۰، سرویس استریم نتفلیکس رسما اعلام کرد که قصد دارد یک مجموعه جدید بسازد؛ پروژه‌ای که در آن، مایکل گرین و امبر نویزومی نقش نویسنده، شورانر و تهیه‌کننده اجرایی را دارند. در ادامه، جین وو هم برای کارگردانی این سریال استخدام شد. نتفلیکس در نظر داشت که این سریال جدید، سبکی ۲ بعدی/۳ بعدی را به‌صورت ترکیبی داشته باشد؛ در حدی که آن‌ها اعلام کرده بودند که می‌خواهند این انیمیشن «درست همانند نقاشی متحرک» باشد. شخصیت‌‌های سریال Blue Eye Samurai (سامورایی چشم آبی)، با الهام از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بونراکو طراحی شدند؛ اما به‌صورت کلی، شخصیت زاتوایچی و آثار مختلف آکیرا کوروساوا منبع الهام اصلی این مجموعه بود.

منتقدان شدیدا سریال سامورایی چشم آبی را دوست داشتند و رضایت ۱۰۰٪ خود از این مجموعه را در وبسایت راتن تومیتوز ثبت کردند. اکثر آن‌ها اعتقاد داشتند که «سامورایی چشم آبی، در عین حال که از لحاظ بصری خیره‌کننده است، توجه ماهرانه‌ای هم به شخصیت‌ها دارد؛ به‌صورت کلی، یک انیمیشن ماجراجویانه‌ی استادانه به شمار می‌رود.» مایا ارسکین در نقش میزو، ماسی اوکا در نقش رینگو، دارن بارنت در نقش تایگن، برندا سانگ در نقش شاهدخت آکمی، جورج تاکی در نقش سکی، رندال پارک در نقش هیجی شیندو، کنت برانا در نقش ابایژا فاولر از جمله هنرمندانی هستند که در این سریال، صداپیشگی شخصیت‌های داستان را برعهده داشتند.

شخصیت میزو در انیمیشن blue eye samurai شمشیر را مقابل صورت گرفته است

داستان این سریال ماجراجویانه در قرن ۱۷، کشور ژاپن و دوره ادو یا دوره توکوگاوا جریان دارد که از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ میلادی را در برمی‌گیرد. در طی دوران شوگون‌سالاری توکوگاوا، تصمیم گرفته می‌شود تا مرزهای کشور ژاپن بسته شود تا هیچکس از نژادهای دیگری جز ژاپنی‌ها، در کشور حضور نداشته باشد. آن‌ها به‌نوعی تصمیم داشتند تا به این طریق، کشور و مردم خود را از هرگونه ناپاکی و ناخالصی پاک کنند؛ تا بلکه به این طریق، هیچ شهروند دورگه و غیرژاپنی‌ای نداشته باشند. اما در زمان رخ دادن این اتفاق، ۴ مرد سفید پوست، به‌صورت غیرقانونی در این کشور می‌مانند و خود را پنهان می‌کنند.

در نتیجه‌ی این سکونت غیرقانونی، فرزندی به نام «میزو» متولد می‌شود که دورگه‌ای با چشمانی آبی است. او از همان کودکی و سنین بسیار کم، مدام مورد آزار و اذیت دیگران قرار می‌گرفت و به جز مادرش، همه به او الفاظ زشت و ناپسندی می‌چسباندند. به همین ترتیب هم او از همان کودکی خودش را یک هیولا، ناپاک، ننگین و چیزهایی از این قبیل می‌دانست. اما یک روز با شیطنت‌های کودکانه‌ی خود و البته از روی ناچاری، وارد خانه و زندگی یک پیرمرد آهنگرِ نابینا می‌شود. به مرور به این پیرمرد کمک می‌کند و پیرمرد هم به او اجازه می‌دهد که کنار او زندگی کند، در کارهای آهنگری به او کمک کند و کم کم مبارزه و شمشیربازی را هم یاد بگیرد.

شخصیت میزو در حال مبارزه در انیمیشن سریالی blue eye samurai

یکی از محرکه‌های اصلی میزو در این مسیر سخت، حسِ انتقام‌جویی شدید و محکم او است؛ اینکه او از همان بچگی با خودش عهد کرد که از آن ۴ مرد سفید پوست، انتقام خود و تمام این سال‌ها سختی و رنج کشیدن و حرف شنیدن‌ها را بگیرد. او تا زمانی‌که از این پیرمرد آهنگر جدا شود، به خوبی شمشیربازی را یاد می‌گیرد و کاملا به یک سامورایی واقعی تبدیل می‌شود؛ سامورایی‌ای که هیچ چیز نمی‌تواند مانع او برای رسیدن به هدف خود و انتقام‌گیری‌اش بشود. درست است که میزو خودش را برای یک مسیر بسیار سخت آماده کرده بود؛ اما در طی این راه اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد و افرادی سر راهش قرار می‌گیرند که میزو اصلا خودش را برای آن‌ها آماده نکرده بود.

یکی از حقایقی که درباره شخصیت ابایژا فاولر وجود دارد، این است که در سریال، او با هویت بریتانیایی شناخته می‌شود اما در حقیقت ایرلندی است. فتح ایرلند در سال ۱۶۰۳ پایان یافت؛ دقیقا همان سالی که دوره ادو در ژاپن آغاز شد. به این ترتیب، در آن برهه زمانی‌که داستان این سریال رخ می‌دهد، خیلی‌ها ایرلندی‌ها را شهروندان بریتانیایی در نظر می‌گرفتند. یکی دیگر از نکات جذابی هم که درباره سریال سامورایی چشم آبی وجود دارد، این است که طراح شخصیت اصلی یعنی «برایان کزینگر»، از قصد یک بریدگی در کلاه مخصوص میزو به نام «کاسا» ایجاد کرده بود؛ به‌نوعی با این کار به فرورفتگیِ کلاه بوبا فت از مجموعه Star Wars (جنگ ستارگان) اشاره کرده است. او اظهار داشت که این روش خوبی برای نشان دادن این است که او در نبردهای قبلی هم شرکت داشته؛ بدون اینکه بیش از حد توجه را به خودش جلب کند.


سریال های مشابه سریال سامورایی چشم آبی

شخصیت Vi از سریال Arcane

سریال Arcane

سریال آرکین

  • بازیگران: هیلی استاینفیلد، الا پرنل و جیسون اسپیساک
  • سال پخش: ۲۰۲۱ تاکنون
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰

داستان این سریال در دنیای ساختگی و تخیلی بازی League of Legends جریان دارد و بیشتر از هر چیزی حول محور دو تا خواهر به اسم «وی» و «جینکس» می‌چرخد. در این سریال یک جنگ بزرگ سر تقابل اعتقادات و فناوری‌های مخفیانه پیش می‌آید که این دو خواهر، در جبهه‌ی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.


شخصیت های انیمه گینتاما _ Gintama

سریال Gintama

سریال گینتاما

  • بازیگران: توموکازو سوگیتا، دایسوکه ساکاگوچی و ریه کوگیمیا
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۷۵

با حمله‌ی گروهی از موجودات فضایی به اسم آمانتوها به زمین در دوره‌ی ادو، انسان‌ها تسلیم این حضور شده‌اند و بیست سال بعد از این اتفاق، زندگی در ژاپن فئودال سبک و سیاق تازه‌ای به‌خود گرفته است چراکه دولت به سامورایی‌ها خیانت کرده و تسلیم بیگانگان شده است و با ممنوعیت حمل شمشیر و کنار زدن سامورایی‌ها دیگر مقاومتی دربرابر حضور آزادانه‌ی آدم فضایی‌ها وجود ندارد. ساکاتا گینتوکی جوان سامورایی‌مسلک و البته بی‌خیالی است که همراه کاگورا و شینپاچی زندگی می‌کند، آن‌ها در قبال انجام کارهایی که مردم از آن‌ها درخواست می‌کنند امرارمعاش می‌کنند.


پوستر انیمه Moribito Guardian of Sacred Spirit

سریال Moribito: Guardian of the Spirit

سریال موربیتو: محافظ روح مقدس

  • بازیگران: مابوکی آندیو، نائوتو آداچی و کیوجی سوجیتانی
  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۶

بالسا یک زن جنگجوی نیزه‌دار است که طی عهدی باید جان هشت نفر را قبل‌از مرگ خود نجات دهد. او که بعد از تعلیمات چند ساله به یک محافظ حرفه‌ای تبدیل شده، در بازگشت به محل سکونتش جان پسربچه‌ای را که از روی پل پرت شده نجات می‌دهد. پسری که معلوم می‌شود یک شاهزاده است که روحش تسخیر شده و امپراطور قصد دارد او را به قتل برساند. بالسا به درخواست مادر شاهزاده، پسربچه را با خود از قصر خارج کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده