نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۵

معرفی مستند Beckham | دیوید بکهام و زندگی پرحاشیه‌اش

در این مقاله به معرفی مستند Beckham خواهیم پرداخت که زندگی این سوپراستار محبوب را از زوایای جدیدی زیر ذره‌بین می‌برد. با زومجی همراه باشید.

در روزهایی که بازار مستندهای ورزشی داغ است و هر ماه برای یک چهره ورزشی یا باشگاه ورزشی یک مستند ساخته می‌شود، مستند Beckham می‌تواند روشنایی خوبی به این مستندهای ورزشی ببخشد. مستندی که توسط فیشر استیون ساخته شده و هرچه نباشد از شخصی که در ساخت سریال Succession نقش پررنگی داشته انتظار ساخت اثری باکیفیت را باید داشته باشیم و می‌توانیم بگوییم که فیشر استیون ناامیدمان نمی‌کند و مستند خوبی را تحویلمان می‌دهد.

در نگاه اول شاید فکر کنید که مانند بسیاری از این مستندها شخص یا سازمان مورد بحث قصد دارد از خوبی‌های خودش بگوید و به همه نشان دهد که چقدر خفن است! ولی بیشتر که جلو می‌رویم متوجه می‌شویم دیوید بکهام این موضوع را خیلی کم‌رنگ‌تر نشان می‌دهد و علاوه‌بر نشان دادن خفن بودنش، مشکلات مهمی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده را به‌خوبی روایت می‌کند و از روایت‌های مثبت و منفی سایر افراد نیز در این مسیر استفاده می‌کند که بسیاری از آن‌ها به انتقاد از این شخصیت محبوب روی می‌آورند و خبری از تعریف و تمجیدِ خالی از دیوید بکهام نیست.

اصلا چرا ساخت این مستند شروع شد؟ اگر از فوتبال‌دوستان حرفه‌ای باشید از حواشی پیش‌آمده برای دیوید بکهام در زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر خبر دارید که حاشیه‌های زیادی را در اطراف دیوید بکهام ایجاد کرد، حاشیه‌هایی که مثل بسیاری از حاشیه‌های این جام جهانی و مثل بسیاری از حاشیه‌های تمام زندگی دیوید بکهام، به موضوعاتی مربوط می‌شد که ربطی به فوتبال نداشتند و قصد آن‌ها تنها به‌دست آوردن توجه بیشتر بود.

بااین‌حال مستند بکهام توسط شبکه نتفلیکس ساخته شد تا شرایط حاشیه‌های موجود اطراف این شخصیت محبوب را برای افرادی که اطلاعات کمی دارند، کمی آرام کند. این مستند که تماشای آن تقریبا ۵ ساعت زمان نیاز دارد و هر چهار قسمت آن بیش از یک ساعت طول می‌کشند به‌طور کامل و مفصل از همان روزهای نوجوانی دیوید بکهام را به‌تصویر می‌کشد تا همین امروز که با آوردن لیونل مسی به تیم اینتر میامی به‌عنوان مالک و مدیر این باشگاه روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد.

مستند Beckham منتشر شده توسط نتفلیکس

اگر از دنبال‌کنندگان پروپاقرص فوتبال باشید یا مثل ویکتوریا بکهام هیچ علاقه‌ای به فوتبال نداشته باشید، در هر دو صورت می‌توانید از تماشای این مستند لذت ببرید. ویکتوریا بکهام، همسر دیوید بکهام که در این مستند حضور پررنگی دارد، بدون هیچ تعارفی به ما می‌گوید که هیچ وقت به فوتبال علاقه‌ای نداشته و امروز هم فوتبال را دنبال نمی‌کند و تنها علاقه او به این ورزش به زمانی مربوط می‌شد که دیوید را درون زمین تماشا می‌کرد و همین. ویکتوریا در قسمت‌های زیادی از مستند نه‌تنها از دیوید گلایه می‌کند که در یکی دو صحنه‌ی بامزه می‌توانیم کل‌کل‌های این دو نفر را هم تماشا کنیم.

مستند Beckham با نشان دادن دیویدِ جوان در دبیرستان آغاز می‌شود که در آن زمان دوستان زیادی نداشت و بیشتر اوقات خودش را همراه‌با پدرش درحال تمرین فوتبال بود و پس از مدتی در تمرینات تیم‌های پایه منچستریونایتد شرکت کرد. این بازه زمانی دقیقا سال‌های آغازین حضور سر الکس فرگوسن روی نیمکت شیاطین سرخ به‌شمار می‌رود که گروهی از بازیکنان جوان را پیدا کرد و با آن‌ها هر جامی که امکان داشت را برد. از دیوید بکهام گرفته تا پل اسکولز و گری نویل و رایان گیگز، همگی جزو همان تیمی بودند که امروز با عنوان کلاسِ۹۲ شناخته می‌شوند.

خود سر الکس نیز در مستند حضور دارد و درباره رابطه بسیار خوبش با دیوید صحبت می‌کند و البته به داستان زخمی کردن سر دیوید هم اشاره می‌کند که چگونه به‌خاطر پرتاب یک کفش استوک‌دار به سمت دیوید باعث شد تا بالای ابروی دیوید خون‌ریزی کند. نه‌تنها سر الکس که دوستان دیوید در آن زمان مانند گری نویل هم در این مستند حرف‌های زیادی می‌زنند که مخاطب بدون شک از آن‌ها لذت خواهد برد. باید به حضور جناب اریک کانتونا هم اشاره کنیم که نمی‌توان یک طرفدار یونایتد را پیدا کرد که عاشق او نباشد.

سر الکس فرگوسن برای دیوید بکهام مانند یک پدر بود و هردوی آن‌ها در این مستند به این موضوع اشاره می‌کنند ولی هردوی آن‌ها از زمانی‌که دیوید از یونایتد جدا شد به‌عنوان لحظه‌ای بسیار غم‌انگیز یاد کردند.

مستند ما را در مسیر تمام اتفاقات مهم زندگی دیوید بکهام از همان سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ همراهی می‌کند. از علاقه او به یکی از اعضای گروه Spice Girls به نام ویکتوریا که سروصدای زیادی به پا کرد تا اخراج او در جام جهانی ۱۹۹۸ که بسیاری او و خانواده‌اش را به‌خاطر آن اخراج تهدید به مرگ کردند. دیوید و ویکتوریا سرانجام با یکدیگر ازدواج کردند و ازدواج آن‌ها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عروسی‌ها در تاریخ بریتانیا ثبت شد.

مستند به‌خوبی به ما نشان می‌دهد که چگونه دیوید و ویکتوریا به‌خاطر محبوبیتشان همیشه در مرکز توجه بودند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده بود. در این مستند حتی دو برادر حضور دارند که در آن زمان پاپاراتزی تلقی می‌شدند و عکس‌های زیادی را از خانواده بکهام گرفته بودند ولی همه مانند آن‌ها رفتار نمی‌کردند و بسیاری از عکاس‌ها از این خانواده اخاذی می‌کردند.

تمام اتفاقات مهم زندگی دیوید بکهام تا جام جهانی ۲۰۰۲ و حضور او در یک کمپین تبلیغاتی در این مستند به‌خوبی به‌تصویر کشیده می‌شود و پس از سال ۲۰۰۲ و حضور او در بزرگ‌ترین باشگاه تاریخ فوتبال یعنی تیم رئال مادرید حواشی اطراف او هم به سطح جدیدی وارد می‌شوند. حضور دیوید بکهام در پروژه کهکشانی‌های فلورنتینو پرز در رئال مادرید اتفاقی بسیار بزرگ در جهان ورزش تلقی می‌شد و توجه بسیار زیاد اطراف بکهام را بیشتر از قبل می‌کرد. درمیان افرادی که در رئال مادرید با دیوید بکهام ارتباط داشتند و در این مستند حضور دارند می‌توان به کارلوس کیروش، لوئیس فیگو، روبرتو کارلوس و رونالدو نازاریو و از همه مهم‌تر به آقای رئیس یعنی فلورنتیو پرز اشاره کرد که همگی نظرات مثبت و منفی زیادی درباره زندگی حرفه‌ای بکهام ارائه می‌دهند.

دیوید بکهام در باغ شخصی خود در مستند Beckham

دیوید بکهام همیشه فراتر از یک فوتبالیست بوده و همیشه او را به‌عنوان یک برند ورزشی شناخته‌اند. برندی که بسیار محبوب است و طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و این مستند به بهترین شکل ممکن به این موضوع می‌پردازد. ادامه مسیر دیوید بکهام نیز پس از سال ۲۰۰۶ و جدا شدن او از رئال مادرید و پیوستنش به لس‌آنجلس گلکسی با روایت‌های مختلفی از سوی خودش و ویکتوریا در این مستند روایت می‌شود.

از انتقال قرضی او به آث‌میلان برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۰، بازگشتش به آمریکا و حضور در تیم PSG نیز لحظات مهمی را می‌توانیم در این مستند تماشا کنیم. همچنین مهم‌ترین لحظه انتهای مسیر دیوید بکهام یعنی لحظه خداحافظی با مستطیل سبز در یکی از بازی‌های پاریس‌سنت‌ژرمن نیز لحظه احساسی زیبایی را در این مستند خلق کرده است.

در هر قسمت از این مستند می‌توانیم لحظاتی از زندگی شخصی دیوید بکهام در زمان حال را تماشا کنیم، از به‌دست آوردن عسل از کندوهای حاضر در باغ خانه خودش گرفته تا تمیز کردن تمام و کمال آشپزخانه بدون اینکه کوچک‌ترین لکه‌ای باقی بماند. درنهایت بار دیگر باید به این موضوع اشاره کنیم که چه فوتبال‌دوست باشید چه نباشید، چه به دیوید بکهام علاقه داشته باشید چه نداشته باشید یا حتی اگر از طرفداران رئال مادرید و منچستریونایتد نباشید، در تمام این شرایط از تماشای این مستند لذت خواهید برد.

با تماشای این مستند به‌خوبی می‌توانید با حواشی و جزییات آزاردهنده موجود در زندگی شخصی افراد بسیار محبوب بیشتر آشنا شوید و روند تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در لحظات حساس زندگیشان را بهتر لمس کنید. در انتها شما هم اگر درباره مستند Beckham نظری دارید آن را در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید. راستی شما هم مثل بسیاری از ما از آن دسته افرادی هستید که با دیوید بکهام بزرگ شده‌اند یا خیر؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده