نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی سریال The Fall of the House of Usher | سقوط خونین یک خاندان

سریال سقوط خاندان آشر (The Fall of the House of Usher) مجموعه‌ای اقتباسی و ترسناک از مایک فلنگن براساس داستانی از ادگار آلن پو است که اخیرا از نتفلیکس پخش شد.

مایک فلنگن یکی از کارگردان مطرح محبوبی است که بیشتر از هر چیزی برای آثار ترسناکی که در رزومه دارد، شناخته می‌شود؛ چه در دنیای تلویزیونی چه در میان آثار سینمایی. او تا به امروز ساخت آثار مشهوری مانند فیلم Doctor Sleep (دکتر اسلیپ)، سریال The Haunting of Hill House (تسخیرشدگی خانه هیل)، سریال The Haunting of Bly Manor (تسخیرشدگی عمارت بلای) و غیره را برعهده داشته است. فلنگن تمجید و تحسین هنرمندان بزرگی مانند استیفن کینگ، کوئنتین تارانتینو و حتی ویلیا فریدکین فقید را هم به‌دنبال داشته است؛ عمدتا به خاطر سبک کارگردانی و اینکه همیشه به جامپ اسکرها تکیه نمی‌کند.

حالا او دوباره با سرویس استریم نتفلیکس وارد همکاری شده تا سریال The Fall of the House of Usher (سقوط خاندان آشر) را برای مخاطبان آن تولید کند؛ سریالی که تا حدی براساس داستان کوتاهی با همین نام و دیگر آثار ادگار آلن پو ساخته شده است. از جمله بازیگران این مجموعه می‌توان به بروس گرین‌وود، کارلا گوجینو، مری مک‌دانل، کارل لامبلی و مارک همیل اشاره کرد. البته پیش از انتخاب بروس گرین‌وود، قرار بود فرانک لانگلا نقش رودریک آشر را ایفا کند اما به خاطر مسائلی که هنگام فیلم‌برداری پیش آمده بود، لانگلا از تیم بازیگران حذف شد و گرین‌وود برای ایفای این نقش استخدام شد.

منتقدانی که سریال سقوط خاندان آشر را تماشا کرده بودند، امتیازات بالایی برایش ثبت کردند و به‌صورت کلی، تماشای آن را دوست داشتند. آن‌ها معتقد بودند که سریال The Fall of House of Usher، با ارائه داستان‌های قدیمی پو، آن هم ازطریق لنز تاریک مایک فلنگن، به خوبی می‌تواند توجه طرفداران ژانر وحشت را جلب کند. البته دراین‌میان هم منتقدانی مثل منتقدان مجله ایندی وایر و سان فرانسیسکو کرونیکل بودند که از برخی جنبه‌های آن انتقاد داشتند. به‌عنوان مثال برخی منتقدان اینطور نوشته بودند که سریال سقوط خاندان آشر، اشتیاق و احساسات شدید و عجیب و غریب پو را ندارد و حتی برخی مسائلی که درباره ایده‌ی اصلی داستان مطرح می‌شود، آنقدرها که باید و شاید، متقاعدکننده نیستند.

همان‌طور که از اسم این سریال هم برمی‌آید، داستان درباره خانواده‌ای به نام آشر است؛ خانواده‌ای که هیچوقت از جنجال و حاشیه‌های مختلف دور نیست. رودریک و مدلین آشر که در رأس این خانواده قرار دارند و خواهر و برادر هستند، به واسطه‌ی شرکت محصولات پزشکی فورچوناتو، توانستند به ثروت هنگفتی دست پیدا کنند. فورچوناتو، شرکتی است که محصولات آن اغلب به خاطر نگرانی‌های پزشکی و بهداشتی‌ای که حول محور آن وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. دستیار دادستان منطقه سی. اوت دوپین مصمم به محکومیت است. به همین ترتیب هم پرونده‌ای را علیه فورچوناتو تشکیل می‌دهد و کاری می‌کند که خانواده آشر دادگاهی شوند و مورد محاکمه قرار بگیرند.

اما موضوع اصلی این است که در حین برگزاری این محاکمه، فرزندان رودریک تک به تک در حال مردن هستند؛ آن هم به اشکالی خشن و وحشیانه و تحت شرایطی مرموز که دلایلی پنهان در آن وجود دارد. رودریک آشر به خوبی می‌داند که چه کسی یا چه چیزی در پسِ این مرگ‌ها قرار دارد. به همین دلیل هم تصمیم می‌گیرد که ملاقاتی با دوپین داشته باشد تا همه چیز را برای او فاش کند. صحنه‌ی اولیه‌ی سریال، یک صحنه‌ی سرد و ساکت درون یک کلیسا است که رودریک در حال برگزاری مراسم تشییع چند تن از فرزندانش است. ما در طی سکانس‌های مختلف به خوبی متوجه می‌شویم که چطور یک سری اتفاقات عجیب و غریب، باعث پاک شدن کل خانواده‌ی او می‌شود.

احتمالا اکثر بازیگران این سریال را از آثار دیگر این کارگردان به یاد دارید. شاید برای برخی‌ها این اتفاق جالبی نباشد اما برای ما طرفداران فلنگن، اتفاق جذابی محسوب می‌شود؛ زیرا دوست داریم ببینیم که این بازیگران، چطور در این داستان ترسناکِ جدید، ایفای نقش می‌کنند و دوباره ترس را به وجود ما می‌اندازند. ما از همان ابتدا تقریبا متوجه می‌شویم که چه چیزی یا همان چه کسی باعث مرگ این شخصیت‌ها می‌شوند بنابراین چیزی که برای ما و شخصیتِ دوپین اهمیت دارد، این است که «چرا» این اتفاقات رخ می‌دهند.

حساسیت‌های فلنگن و پو نشان می‌دهد که یک جفت برنده هستند؛ زیرا به خوبی در لبه وحشت باقی می‌مانند، بدون اینکه وارد جامپ اسکرهای زیاد و احساساتی شوند. احساس گناه در تمام فریم‌های دنیای فلنگن از پو نفوذ می‌کند و به اندازه‌ای ترس را وارد دنیای خود می‌کند که کافی باشد و به وحشت نرسد. این احساس که چیزی وحشتناک قریب‌الوقوع است، تماشای سریال را بسیار هیجان‌انگیز و جذاب می‌کند. در طی این سال‌ها، سریال‌های فلنگن، گزینه‌های خیلی خوبی برای این برهه از سال محسوب می‌شدند؛ برهه‌ای که روزبه‌روز به هالووین و روزهای ترسناک سال نزدیک می‌شویم. هیچ شکی هم نیست که سریال سقوط خاندان آشر، جزو بهترین آثار این سازنده به شمار می‌رود.


سریال های مشابه سریال سقوط خاندان آشر

پوستر سریال The Haunting of Hill House

سریال The Haunting of Hill House

سریال تسخیرشدگی خانه هیل

بازیگران: میخیل هایسمان، کارلا گوجینو و هنری توماس

سال پخش: ۲۰۱۸

خلاصه داستان: تسخیرشدگی خانه هیل داستان چند خواهر و برادر را نقل می‌کند که در ابتدای داستان سن کمی دارند، به مرور بزرگ می‌شوند و برای چندین سال در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به مشهورترین خانه‌ی جن‌زده در کشور تبدیل می‌شود؛ خانه‌ای که در آن، بچه‌ها اتفاقات ماوراطبیعی مختلفی را تجربه می‌کنند و تا بزرگسالی ترس این اتفاقات، آن‌ها را دنبال می‌کند. داستان ای مجموعه بین دو خط زمانی مختلف جابه‌جا می‌شود. بعد از چندین سال که بزرگ شدند، مجبور هستند که بازگردند و همگی با یک تراژدی روبه‌رو شوند. اعضای این خانواده بالاخره باید با ارواح گذشته‌ی خود برخورد و مقابله کنند. برخی از این ارواح همچنان در ذهن آن‌ها قرار دارند و کمین کردند؛ این در حالی است که دیگر ارواح، سایه‌های خانه هیل را زیر نظر دارند و در تعقیب ساکنان هستند.


توبایاس منزیس و کیاران هیندز با لباس کاپیتانی در سریال The Terror

سریال The Terror

سریال ترس

بازیگران: جرد هریس، توبایاس منزیس و پال ردی

سال پخش: ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: این سریال سفر بسیار خطرناک نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به یک سرزمین ناشناخته و نامعلوم را حکایت می‌کند. زمانی آن‌ها به این سرزمین برخورد می‌کنند که خدمه قصد دارند گذرگاه شمال غربی را کشف و از آن عبور کنند. خدمه و نیروی این کشتی در این سرزمین ناشناخته با شرایط سخت و فوق‌العاده دشوار، محدودیت منابع، از بین رفتن تدریجی امید در خود و همچنین ترس از ناشناخته‌ها روبه‌رو می‌شوند و خیلی از آن‌ها به دوستان خود هم در این وضعیت خیانت می‌کنند. هرچه زمان بیشتری می‌گذرد، این خدمه بیشتر و بیشتر به مرز نابودی نزدیک می‌شوند. آن‌ها در انتهای زمین گرفتار شده‌اند و تنها و کم کم در حال منجمد شدن هستند.


والپیپر سریال Midnight Mass

سریال Midnight Mass

سریال عشاء ربانی نیمه شب

بازیگران: کیت سیگل، زک گیلفورد و کریستین لمان

سال پخش: ۲۰۲۱

خلاصه داستان: داستان یک جامعه جزیره‌ای کوچک و دورافتاده در این سریال دنبال می‌شود؛ جایی که اختلافات در آن با بازگشت یک مرد جوانِ سیاه‌رو یک ورود یک کشیش کاریزماتیک، شدت می‌گیرد و افزایش پیدا می‌کند. حضور پدر پاول در جزیره کروکت، با یک سری رویدادهای غیرقابل توضیح و به‌ظاهر معجزه‌آسا مصادف می‌شود. همین تصادف ناگهانی باعث می‌شود که شور و اشتیاق مذهبی دوباره جامعه را در خود فرو ببرد؛ اما آیا این معجزه‌ها بهایی هم دارد؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده