نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

معرفی مستند Cartel Land | جنگ مستقیم مردم و کارتل‌

در این مقاله به‌معرفی مستند Cartel Land، مستندی جذاب و درگیرکننده از دنیای بی‌رحم و خشن کارتل‌ خواهیم پرداخت؛ مستندی که دو گروه از مردمان عادی که خود برای جنگ با کارتل‌ها دست به‌کار می‌شوند را به‌تصویر می‌کشد و تهیه‌کنندگی این مستند را کاترین بیگلو سرشناس برعهده دارد.

فیلم مستند Cartel Land (سرزمین کارتل) به‌بررسی جنگ مواد مخدر در دو سوی مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک می‌پردازد. در این فیلم مستند جذاب دو گروه از مردمان عادی را می‌بینیم که خود دست به‌اجرای عدالت می‌زنند و قانون را برای مبارزه با کارتل‌ها به‌دست می‌گیرند. کارگردانی فیلم مستند «سرزمین کارتل» را متیو هاینمن برعهده داشت و این مستند در سال ۲۰۱۵ اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و همچنین نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد.

پوستر رسمی فیلم مستند Cartel Land

مستند Cartel Land حول محور دو شخصیت اصلی می‌گذرد. تیم نایلر فولی یکی از این افراد است و او رهبر گروه شبه نظامی Arizona Border Recon است؛ یک گروه شبه نظامی که در مرز گشت‌زنی می‌کند و رهبر و افراد این گروه سعی دارند جلوی افراد کارتل‌ را از قاچاق مواد مخدر و البته قاچاق انسان به‌ ایالات متحده آمریکا بگیرند. تیم نایلر فولی کهنه‌سربازی است که اعتقاد دارد دولت در محافظت از کشور دربرابر تهدید کارتل ناکام مانده است. از سوی دیگر با شخصیت خوزه مانوئل ال دکتر میرلس آشنا می‌شویم که او پزشک و بنیانگذار جنبشی با عنوان Autodefensas است؛ یک جنبش شهروندی که علیه کارتل Knights Templar Cartel قیام می‌کنند. از این گروه کارتلی بگوییم که یک سازمان جنایی مکزیکی بود که در اصل از بقایای کارتل مواد مخدر معروف La Familia Michoacana مستقر در ایالت میچوآکان مکزیک تشکیل شده بود.

کارتل «شوالیه‌های معبد» به‌‌نیروهای خود جنگیدن و کشته‌شدن در راه کارتل (آموزه‌های طالبانی) را آموزش می‌داد و این کارتل قبل از فروپاشی، کنترل کامل عملیات لا فامیلیا میچوآکانا (از معروف‌ترین گروه‌های کارتل توزیع‌کنندهٔ مت‌آمفتامین) را در ایالت‌هایی ازجمله میچوآکان، گوئررو، ایالت مکزیک و ایالت مورلوس در دست داشت. به خوزه مانوئل ال دکتر میرلس و جنبش وی بازگردیم که او غیرنظامیان مسلح را سازماندهی می‌کند تا از شهرها و روستاهای خود دربرابر خشونت و فساد کارتل دفاع کنند و خیلی زود به‌یک رهبر محبوب و کاریزماتیک تبدیل می‌شود، اما طبیعتاً گام در راهی هولناک و پرخطر گذاشته و با تنش‌ها و چالش‌های فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

تیم نایلر فولی در مستند سرزمین کارتل

فیلم مستند Cartel Land، نمایشی حقیقی از واقعیت پیچیده و وضعیت بغرنج جنگ مواد مخدر در مکزیک و آمریکا است و همچنین ماهیت کارتل‌ها که هستهٔ مرکزی قدرت آن‌ها، رفتار وحشیانه و ایجاد ترس در دلِ مردم است را به‌تصویر می‌کشد و نظر بی‌پرده و رک‌وراست مردم عادی به‌وضع موجود را بررسی می‌کند. در این مستند می‌بینیم که فساد، خشونت و نقض حقوق بشر را تنها کارتل و گروهک‌های کارتلی و تروریستی انجام نمی‌دهند و مقامات و مسئولان حکومتی نیز نه‌ کمتر که به‌اندازهٔ این گروه‌ها در جرم و جنایت و جهنم کردن زندگی روزمرهٔ مردم شراکت دارند و مستندی که متیو هاینمن ساخت را باید مستندی افشاگرانه نامید. مستند «سرزمین کارتل» همچنین سؤالاتی را در مورد اخلاقی بودن و اثربخشی عدالت مردمی (گروه‌ها و جنبش‌های مختلف) به‌روش خود و اینکه آیا این عدالت می‌تواند تغییر یا صلح پایدار ایجاد کند، مطرح می‌کند. با پخش این فیلم و تماشای آن، بحث‌های زیادی میان تماشاچیان، منتقدان و کارشناسان دربارهٔ علل و راه‌حل‌های جنگ مواد مخدر و تأثیر آن بر زندگی میلیون‌ها نفر در دو سوی مرز برانگیخته شد.

بعد از ساخت این مستند، مقالات زیادی در رابطه با آن نوشته شد و یکی از این مقالات The Missing Story of the Drug War (داستان گمشده جنگ مواد مخدر) به‌قلم دن اسلیتر برای هفته‌نامهٔ نیویورکر بود و وی در این مقاله، مستند «سرزمین کارتل» را با داستانی متفاوت از آنچه که معمولاً در رسانه‌ها از جنگ مواد مخدر دیده می‌شود تحلیل می‌کند و دست روی جنبهٔ درام و تراژدی این مستند می‌گذارد و مطالعه این مقاله به‌علاقمندان این مستند پیشنهاد می‌شود. همچنین مقالهٔ دیگری با عنوان Cartel Land: And You Thought ‘Breaking Bad’ Was Terrifying (سرزمین کارتل: و شمایی که فکر می‌کردید سریال «بریکینگ بد» تکان‌دهنده است) به‌قلم استفان مارکه در مجله Esquire منتشر شد و وی مستند Cartel Land را با سریال محبوب Breaking Bad مقایسه می‌کند و استدلال می‌کند که این مستند نشان می‌دهد که چقدر نگاه عموم مردم به‌موضوعاتی چون کارتل، غیرواقع‌گرایانه و ملایم شده است و در مدیوم‌های متفاوت در مقایسه با آنچه در واقعیت شاهد هستیم، چهره‌ای می‌توان گفت ساده‌لوحانه از جنگ مواد مخدر به‌تصویر کشیده می‌شود. این مقاله «سرزمین کارتل» را مستندی هولناک و ضروری توصیف می‌کند که چهرهٔ واقعی جنگ مواد مخدر را نشان می‌دهد.

خوزه مانوئل ال دکتر میرلس در مستند سرزمین کارتل

متیو هاینمن، کارگردان و تهیه‌کننده مستند Cartel Land است که این فیلم مستند به‌بررسی جنگ مواد مخدر در دو طرف مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک می‌پردازد. او بیش از یک سال در مکزیک و البته ایالت آریزونا مشغول تحقیق برای ساخت این مستند بود و در این راه با دو گروه شبه نظامی که با کارتل می‌جنگیدند و به‌این دو گروه پیش‌تر پرداختیم، آشنا شد. متیو هاینمن با گروه کاری کم‌تعداد خود و همچنین استفاده از دوربین‌هایی سبک و دستی، صحنه‌هایی فوق‌العاده ثبت کرد و در مستند می‌بینیم که چقدر با این دو گروه صمیمی شد و این مورد یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این مستند و هر مستندی است. او همچنین چندین بار جان خود را برای فیلم‌برداری در موقعیت‌های خطرناک مانند تیراندازی، حضور در آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی و البته اتاق‌های شکنجه به‌خطر انداخت. جالب است بدانید منبع الهام وی برای ساخت مستند «سرزمین کارتل»، تماشای مستندی با عنوان The Square (مربع)، محصول کشور مصر بود که به‌جنبشی اجتماعی شبیه آنچه در مستند متیو هاینمن می‌بینیم، پرداخته شده است. متیو هاینمن می‌خواست داستانی موازی از افرادی شجاع را تعریف کند که دولت آن‌ها را در اجرای عدالت مأیوس کرده است و این مردمان مجبور هستند خود قانون را به‌دست بگیرند. او همچنین می‌خواست پیچیدگی و ابهام جنگ مواد مخدر و تأثیر آن بر زندگی میلیون‌ها نفر در دو طرف مرز را نشان دهد که این کار را به‌بهترین شکل ممکن انجام داد.

متیو هاینمن چندین مستند تحسین‌شده درباره موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی ساخته است. او در سال ۱۹۸۳ در واشنگتن دی سی و در خانواده‌ای یهودی به‌دنیا آمد. او در کالج دارتموث تاریخ خواند و علاقمند به‌تدریس و معلمی بود، اما پس از سفر به ایالات متحده آمریکا با دوستانش و ساخت مستندی با عنوان Our Time (زمان ما)، به‌فیلم‌سازی علاقه‌مند شد. او سپس برای HBO در پروژه The Alzheimer (آلزایمر) کار کرد و فیلم Escape Fire: The Fight to Rescue American Health Car (فرار از آتش: مبارزه برای نجات سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا) را کارگردانی و درواقع یکی از کارگردانان این فیلم بود. اما همین مستند Cartel Land بود که سبب شهرت و محبوبیت وی شد که این مستند در مورد جنگ مواد مخدر در دو طرف مرز ایالات متحده و مکزیک بود و نامزد دریافت جایزهٔ اسکار، بفتا و برنده سه جایزهٔ اِمی‌ شد.

او همچنین در سال ۲۰۱۷ مستند City of Ghosts (شهر ارواح) را کارگردانی کرد که داستان گروهی از شهروندان روزنامه‌نگار را دنبال می‌کند که جنایات داعش در سوریه را افشا کردند. در سال ۲۰۱۸ اولین فیلم داستانی خود با عنوان A Private War (جنگی محرمانه) را ساخت که رزمند پایک در نقش خبرنگار جنگی، ماری کالوین، در آن بازی کرد. آخرین مستند متیو هاینمن، The First Wave (موج اول) است که همه‌گیری COVID-19 را در شهر نیویورک روایت می‌کند. هاینمن به‌خاطر سبک فیلم‌سازی خاص و می‌توان گفت صمیمانه‌اش با اشخاص از قشرهای مختلف و همچنین شجاعت و ریسک‌پذیری در فیلم‌برداری در موقعیت‌های خطرناک شناخته شده است. او جوایز و افتخارات زیادی را برای آثار خود دریافت کرده است، از جمله دو جایزهٔ انجمن کارگردانان آمریکا، یک جایزهٔ پی‌بادی و یک جایزهٔ Pare Lorentz.

متیو هاینمن، کارگردان مستند Cartel Land

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، تهیه‌کنندگی مستند باکیفیت Cartel Land را کاترین بیگلو برعهده داشت؛ کارگردان معروف آمریکایی که دو فیلم Zero Dark Thirty (سی دقیقه پس از نیمه‌شب) و The Hurt Locker (مهلکه)، فیلم‌های درخشان کارنامهٔ کاری وی هستند و فیلم The Hurt Locker شش جایزهٔ اسکار را به‌دست آورد. وی همسر پیشین جیمز کامرون، کارگردان سرشناس هالیوود ‌است. کاترین بیگلو در هشتادودومین دورهٔ جوایز اسکار، جایزهٔ بهترین کارگردان سال را برای فیلم «مهلکه» از آن خود کرد. او نخستین زنی است که در تاریخ آکادمی جوایز اسکار، برندهٔ «اسکار بهترین کارگردانی» شده‌ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده