نویسنده: مریم اصلانی
// یکشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

۱۳ انیمه که قوس داستانی جذابی دارند!

شاید شما هم با صحنه‌هایی روبه‌رو شده باشید که ذهنیت شما را در مورد یک انیمه خاص تغییر دادند. پیچ‌وتاب‌هایی داستانی که می‌توانند بیننده را به سطحی جدید از تاریکی انتقال دهند. 

شماری از مجموعه‌های انیمه دارای برخی از بهترین قوس‌های داستانی و همینطور شخصیت‌پردازی‌ قوی و شگفت‌انگیز هستند که اشتیاق مخاطب برای تماشای قسمت‌های بعدی را افزایش می‌دهد. درواقع در بین این همه انیمه‌، شاهد ساخت و انتشار مجموعه‌هایی هستیم که با پیچ و تاب و چرخش‌های داستانی جذاب خود، مخاطبان را شیفته کردند.

شخصیت‌های حاضر در این مجموعه‌ها اغلب از هوش و ذکاوت قابل توجهی برخوردار بوده و از این طریق به قابل درک بودن این ایده‌های پیچیده و درخشان کمک کردند، درنتیجه تماشای این آثار برای علاقمندان به تجربه‌ای فراموش نشدنی تبدیل شده است.

نمی‌توان انگشت روی ژانر خاصی گذاشت، اما درمجموع انیمه‌های تاریک یا روانشناختی از قابلیت بیشتری برای چنین چرخش‌های غیرمنتظره‌ای برخوردار هستند. انیمه‌های تاریک به خودی خود می‌توانند آثاری غم‌انگیز باشند، هرچند که برتری شماری از آن‌ها در این نکته نهفته است که بدون توسل به خشونت بی‌حدومرز و نمایش خون و خونریزی هم موفق شدند بیننده را عمیقا تحت تأثیر خود قرار دهند. انیمه‌های روانشناختی اما از بُعد مسائل روانشناسی به بازی با ذهن بیننده پرداخته و درعین اینکه او را مجبور به اندیشیدن در مورد مسائل ناراحت کننده می‌کنند، راه‌هایی هم برای پردازش جنبه‌های تاریک و تیره‌وتار زندگی و غلبه بر آن‌ها را در اختیار او قرار می‌دهند.

دراین مجال با زومجی همراه باشید تا نگاهی به شماری از انیمه‌هایی داشته باشیم که با پیچ‌وتاب داستان و چرخش‌هایی زیرکانه، ابعادی تاریک‌تر از خط اصلی داستان خود را به بیننده نشان می‌دهند.


دختری با لبخند مرموز از انیمه مهمانی جنازه ها

۱۳- انیمه مهمانی جنازه‌ها: ارواح شکنجه شده

انیمه Corpse Party: Tortured Souls

انیمه مهمانی جنازه‌ها را باید یکی از تاریک‌ترین انیمه‌های ترسناک دانست که با نقدهای متفاوتی روبه‌رو شد. چراکه از یک طرف به نظر می‌رسد که طرفداران انیمه از آن متنفر هستند و از سوی دیگر گروهی کاملا عاشق آن شده‌اند.

انیمه مهمانی جنازه‌ها به‌صورت مانگا و همینطور یک بازی هم در اختیار علاقمندان قرار دارد که البته تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. درمقایسه با انیمه، برخی زوایای داستانی در بازی پرداخت بهتری داشته‌اند و بخشی هم درانیمه خط روایی قابل‌قبول‌تری داشته است. اما درنهایت هر دوی آن‌ها دارای همان صحنه‌های خشونت و مرگ‌های ناخوشایندی هستند که داستان مهمانی جنازه‌ها را این چنین محبوب کرده است.


دختری انیمه ای با چشمهای سبز و موهای قهوه ای از انیمه آهنگ گمشده

۱۲- انیمه آهنگ گمشده

انیمه Lost Song

  • ژانر: درام، ماجراجویی
  • کارگردان: موریتا جومپی
  • استودیو سازنده: Liden Films
  • میانگین امتیازات Lost Song در IMDB: ۷

آهنگ گمشده به‌صورت همزمان زندگی دو دختر به نام‌های «رین» و « فینیس» را دنبال می‌کند که یکی در کاخ سلطنتی و دیگری در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. به نظر می‌رسد تنها وجه اشتراک این دو دختر، توانایی آن‌ها در اجرای ترانه‌های جادویی است، قدرتی که از آن برای یاری رساندن به اطرافیان خود استفاده می‌کنند.

بااین‌حال چرخش داستانی نشان‌دهنده چیزی به‌مراتب پیچیده‌تر است. درواقع هیچ چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست و حوادث زندگی این دو نفر، درهم تنیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. اگر دوست دارید با حقیقت زندگی رین و فینیس آشنا شوید، بد نیست نام این انیمه را جایی گوشه ذهن‌تان نگه دارید.


شخصیت انیمه سرزمین عجایب مرد مرده با موهای بلند سفید و چشمهای قرمز

۱۱- انیمه سرزمین عجایب مرد مرده

انیمه Deadman Wonderland

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: کوئیچیرو هاتسومی
  • استودیو سازنده: Manglobe
  • میانگین امتیازات Deadman Wonderland در IMDB: ۷/۱

انیمه سرزمین عجایب مرد مرده، یکی از مهیج‌ترین انیمه‌های علمی تخیلی است که داستانش در آینده‌ای دیستوپیایی می‌گذرد، داستانی که بیننده را از ابتدا تا به‌انتها درگیر خود می‌کند. این انیمه نه فقط به خاطر خشونت گرافیکی به تصویر کشیده شده، صحنه‌های زدوخورد قدرتمند و شخصیت‌های پیچیده‌اش، بلکه به‌خاطر بررسی مضامینی همچون فساد، خشونت و نمایش رفتار غیرانسانی با زندانیان هم شناخته می‌شود.

داستان این انیمه را قبلا به اشکال مختلف دیدید، داستان زندانیانی که پس از ورود به زندانی ویژه ناگزیر از تن دادن به بازی‌های مرگباری هستند که برای سرگرم کردن دیگران تهیه و تدارک دیده شده‌اند و دراین میان هیچ کس ارزشی برای جان زندانی بخت برگشته قائل نیست.


تانیا با چشمها و لبخند شیطانی درحال شلیک سلاح در انیمه حماسه تانیای شیطانی

۱۰- انیمه حماسه تانیای شیطانی

انیمه Saga of Tanya the Evil

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: یوتاکا اومورا
  • استودیو سازنده: NUT
  • میانگین امتیازات Saga of Tanya the Evil در IMDB: ۷/۶

انیمه تانیای شیطانی یکی از انیمه‌های تاریک و تأمل برانگیزی است که با تکیه بر داستانی منحصربه‌فرد و شخصیت‌هایی توسعه یافته، انتخابی مناسب برای انیمه دوستان است. این انیمه ایسکای موضوعاتی دشوار همچون عواقب جنگ، اخلاقیات و استفاده از قدرت برای رسیدن به اهداف خاص را دست‌مایه کار خود قرار داده است.

حماسه تانیای شیطانی بینندگان را با سرگذشت سربازی بی‌رحم آشنا می‌کند که سعی دارد راهی برای نجات خود پیدا کرده و درعین حال بر چالش‌های پیش رویش غلبه کند.


اریس و دوستانش در حال خوردن غذا در سفینه فضایی از انیمه گمشده در فضا

۹- انیمه آستارای گمشده یا گمشده در فضا

انیمه Astra Lost in Space

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: ماسائومی آندو
  • استودیو سازنده: Lerche
  • میانگین امتیازات Astra Lost in Space در IMDB: ۸

داستان انیمه‌ی آستارای گمشده شروعی سرگرم کننده دارد، چراکه اریس و دوستانش دور هم جمع شده و برای حضور در اردوگاهی در سیاره‌ای دور غرق هیجان هستند. اما همه چیز به سرعت خراب می‌شود. اریس و گروهش ناگهان به‌وسیله گویی مرموز به وسط ناکجاآباد منتقل شده و بی‌هدف در اعماق تاریک فضا رها می‌شوند.

گشمده در فضا به‌خاطر محیط اسرارآمیز و تلاشی که گروه برای بقا انجام می‌دهند، اثری سرگرم کننده است. اگرچه درابتدای داستان قهرمانان داستان سعی می‌کنند همیشه دیدی مثبت داشته باشند، اما درادامه با فاش شدن اسراری تاریک در مورد گذشته هرکدام از آن‌ها و اینکه این گروه به شکل اتفاقی کنار هم جمع نشده‌اند، وضعیت تغییر کرده و اوضاع تیره‌وتار می‌شود.


کودکانی قدرتمند و دارای نیروهای ذهنی قوی در انیمه از دنیای تازه با پس زمینه آسمان آبی

۸- انیمه از دنیای جدید

انیمه From the New World

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: ماساشی ایشی‌هاما
  • استودیو سازنده: A-1 Pictures
  • میانگین امتیازات From the New World در IMDB: ۷/۹

انیمه از دنیای جدید، مدینه‌ای فاضله را در فرمی کلاسیک به نمایش می‌گذارد، چشم‌اندازی که درواقع به مفهوم دیستوپیا شباهت بیشتری دارد.

داستان این انیمه در دنیایی اتفاق می‌افتد که به‌دلیل حضور قدرت‌های روانی ویران شده است. بااین‌حال انسان‌هایی با توانایی‌های منحصربه‌فرد با جدا شدن از دیگر بخش‌های جامعه، صلح را در شهری آرام تجربه می‌کنند. البته این آرامش در گرو تبعیت از قوانین تعیین شده است. بااین‌حال زمانی‌که «ساکی واتانابه» قهرمان اصلی داستان و دوستانش به وجود شبکه‌ای از دروغ پی برده و با حقیقت واقعی دنیای خود مواجه می‌شوند، این آرمانشهر جذاب به سرعت به ویران شهری ترسناک تبدیل می‌شود.


سه کودک یتیم انیمه ناکجا آباد موعود

۷- انیمه ناکجاآباد موعود

انیمه The Promised Neverland

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: مامورو کانبه
  • استودیو سازنده: CloverWorks
  • میانگین امتیازات The Promised Neverland در IMDB: ۸/۲

شروع انیمه ناکجاآباد بسیار معصومانه است، زندگی به‌ظاهر آرام و مسالمت‌آمیز گروهی از کودکان یتیم که در خانه گریس فیلد زیر نظر مدیری مهربان و خوش برخورد روزگار می‌گذرانند. ایزابلا زنی است که همچون یک مادر به کودکان محبت کرده و برای آن‌ها سرپناهی امن و خورد و خوراک فراهم می‌کند. دراین بین گاهی اوقات کودکی به فرزندی گرفته شده و پس از برگزاری جشنی شاد، یتیم‌خانه را ترک و درمیان اشک و لبخند دوستانش راهی زندگی جدید خود می‌شود.

اما اجازه ندهید این چشم‌انداز آرامش‌بخش فریب‌تان بدهد، چون درواقع هیچ چیز آنطور نیست که به نظر می‌رسد. طی اتفاقی غیرمنتظره تعدادی از کودکان یتیم که بزرگ‌تر از بچه‌های دیگر هستند، به حقیقتی پی می‌برند که کاخ آرزوهای‌شان را ویران می‌کند. آن‌ها درمی‌یابند آن‌ها نه در خانه‌ای امن که در مزرعه پرورش کودکان زندگی می‌کنند. به‌دنبال کشف این حقیقت بازی موش و گربه آغاز می‌شود. حالا کودکان ترسیده از آینده‌ی سیاهی که پیش روی‌شان است، باید راهی برای نجات جان خود پیدا کنند.


دو شخصیت اصلی انیمه مادوکا ماجیکا به همراه گربه سفید جادویی

۶- انیمه مادوکا ماجیکا

انیمه Puella Magi Madoka Magica

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: آکی‌یوکی شینبو، یوکی‌هیرو میاموتو
  • استودیو سازنده: Shaft
  • میانگین امتیازات Puella Magi Madoka Magica در IMDB: ۸/۲

برای بسیاری از طرفداران دنیای انیمه، مادوکا ماجیکا مترادف مفاهیمی همچون شوکه‌کننده و همینطور برهم زدن انتظارات از پیش تعیین شده است. همه چیز با زندگی دختری معمولی آغاز می‌شود که ساکن جهانی است که قهرمانان آن از قدرت به واقعیت بدل کردن آرزوها برخوردار هستند. اما حقیقت به تدریج آشکار شده و مسائل پیچیده و تاریک می‌شوند.

پیچ و تاب داستانی انیمه مادوکا و ماجیکا بیننده‌ها را خیلی زود شوکه کرده و برداشت‌ها از این مجموعه را تغییر دادند. بیننده ناآگاه درهمان اوایل داستان بدون هیچ پیش‌آگاهی، با صحنه‌ای غیرمنتظره مواجه می‌شود که تنها زمینه‌ساز اتفاقات بعدی و چرخش‌های داستانی پیش‌رو است.


مرد اره ای ایستاده روی خرابه ها در میان بارش خون

۵- انیمه مرد اره‌ای

انیمه Chainsaw Man

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: ریو ناکایاما
  • استودیو سازنده: MAPPA
  • میانگین امتیازات Chainsaw Man در IMDB: ۸/۴

انیمه مرد اره‌ای به‌خاطر صحنه‌های اکشن و عناصر ترسناکش شناخته می‌شود، ویژگی‌هایی که از آن یک انیمه فراموش نشدنی ساخته‌اند. بااین‌حال این انیمه تاریک به مسائلی معنادار هم می‌پردازد، موضوعاتی سنگین همچون مرگ، فداکاری و فلسفه اگزیستانسیالیسم که مورد توجه قرار دارند.

داستان این انیمه در مورد مردی جوان است که با ادغام شدن با شیطان اره برقی، مبدل به شکارچی قدرتمند شده و سفری خطرناک را آغاز می‌کند. صحنه‌های انیمیشن خیره‌کننده و شخصیت‌های توسعه یافته از دیگر نقاط قوت انیمه مرد اره‌ای هستند که باعث می‌شود تجربه تماشای این انیمه بسیار سرگرم کننده باشد.


راگ و ریکی در انیمه ساخته شده در آبیس با کوله پشتی وسایل مورد نیاز

۴- انیمه ساخته شده در ابیس

انیمه Made in Abyss

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: ماسایوکی کوجیما
  • استودیو سازنده: Kinema Citrus
  • میانگین امتیازات Made in Abyss در IMDB: ۸/۴

انیمه ساخته شده در ابیس دیگر انیمه‌ای است که چرخش داستان آن تاحدی غیرمنتظره بود. محوریت اصلی داستان این انیمه در مورد شکافی بزرگ و عمیق است. پرتگاهی که عملا به‌عنوان مکانی ناشناخته و حاوی اسراری از گذشته، شناخته شده و منزلگاه موجوداتی خطرناک و کشنده است.

دراین بین قهرمان داستان «ریکو» دختری است که بعد از ملاقات با رباتی مرموز به نام «رگ» به‌دنبال ماجراجویی می‌رود که همیشه رویایش را در سر می‌پروراند. او مصمم است پرتگاه بزرگ را کاوش کرده و ردی از مادر گمشده‌اش پیدا کند. اما چیزی که از همان ابتدا سفری سخت به نظر می‌رسید، به‌سرعت مبدل به تلاشی خستگی‌ناپذیر برای بقا می‌شود. آن‌ها حتی تاجایی پیش می‌روند که از حقایقی تکان دهنده در مورد ابیس و نفرین‌های آن مطلع می‌شوند. جایی که دیگر جلو رفتن نه به معنای باز کردن آغوش به روی خطرات بیشمار، که به‌معنی از دست دادن شکل انسانی و پذیرش مرگی دردناک است.


انیمه برزرک شبح شوالیه با شمشیر و گربی با چشمان قرمز

۳- انیمه برزرک

انیمه Berserk

  • ژانر: اکشن، ماجراجویی
  • کارگردان: نائوهیو تاکاهاشی
  • استودیو سازنده: OLM
  • میانگین امتیازات Berserk در IMDB: ۸/۷

برزرک یکی از انیمه‌هایی است که به‌دلیل حال‌وهوای خاصش آزاردهنده به نظر می‌رسد. محوریت این انیمه مناسب بزرگسالان حماسه‌های قهرمانان، حضور خدایان و البته شخصیت‌های شرور و بی‌رحم است. داستان تاریک و دلخراش این انیمه مملو از خشونت، نبردهای خونین و شکنجه کردن است و همه این‌ها در دنیایی روایت می‌شود که زیر سایه وحشت قرار گرفته است. به‌لطف سبک هنری زیبا و شخصیت‌های پیچیده، انیمه برزرک مخاطب را کاملا درگیر دنیای خود می‌کند.

برزرک به‌ظاهر سفری باشکوه است، اما این سفر به همان اندازه که مهیج و سرگرم کننده است، می‌تواند چالش برانگیز هم باشد. درواقع گاهی جنبه‌های تاریک‌ نوع بشر و مضامینی همچون آسیب زدن به دیگران، خیانت کردن و البته خشونت کفه ترازو را به نفع خود سنگین می‌کنند.


یکی از شخصیتهای اصلی انیمه هیولا با چهره خسته

۲- انیمه هیولا

انیمه Monster

  • ژانر: درام، جنایی
  • کارگردان: ماسایوکی کوجیما
  • استودیو سازنده: Madhouse
  • میانگین امتیازات Monster در IMDB: ۸/۷

انیمه هیولا یکی از جذاب‌ترین انیمه‌های تاریک است. داستان این انیمه در مورد پیوند میان یک جراح و یک قاتل زنجیره‌ای است. جراحی که خود را بابت نجات جان یک نفر مقصر دانسته و پس از اطلاع از حقیقت وجودی بیماریش، درگیر زندگی پررمز و راز و مملو از اندوه و دلشکستگی می‌شود.

خط داستانی انیمه هیولا تأمل برانگیز بوده و نگارش قوس‌های داستانی مربوط‌به هر شخصیت جالب توجه است. داستانی تحسین‌برانگیز و لبریز از تعلیق که به موضوعاتی تاریک اما معنادار همچون مقابله همیشگی خیر و شر و همچنین روابط میان انسان‌ها با یکدیگر و نوع تعامل آن‌ها با شخصیت وجودی خودشان می‌پردازد.


آلفونسو و ادوارد به همراه دوستانش در کنار اهرام مصر زیر آسمان با ابرهای رنگارنگ و جرقه های نور از انیمه کیمیاگر تمام فلزی

۱- انیمه کیمیاگر تمام‌فلزی: برادری

انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood

انیمه کیمیاگر تمام‌فلزی به زندگی برادران الریک می‌پردازد که بعد از شکست تلاش‌‌شان برای بازگردان مادر متوفی خود به زندگی، دچار آسیب‌دیدگی و مشکلات متعددی می‌شوند. به‌این ترتیب بدن آلفونسو و دست راست و پای چپ ادوارد طبق قانون تبادل برابر از دست می‌رود. این دو اکنون به امید به‌دست آوردن چیزهای از دست رفته، برای یافتن سنگ کیمیاگری زادگاه خود را ترک می‌کنند.

انیمه کیمیاگر تمام‌فلزی سریالی پیچیده با پیچش‌های داستانی متعدد و لحظات تاریک است و همین مسئله از جمله دلایل محبوبیت این اثر دوست داشتنی است.

درنهایت درست است که برخی مجموعه‌های انیمه همان ابتدا از خود تصویری متفاوت و غلط‌انداز به بیننده معرفی می‌کنند تا بعدا او را شدیدا غافلگیر کنند، بااین‌حال دیگرانی هم هستند که هیچ تلاشی برای پنهان کردن ماهیت مهیج خود نمی‌کنند، هرچند اتفاقا همین مجموعه‌ها گاهی با نشان دادن اینکه خط داستانی‌شان می‌تواند تاچه اندازه تاریک باشد، مخاطب را شوکه می‌کنند. درهر صورت این پیچش‌های داستانی فرصتی خوب برای تغییر زبان داستان و رسیدن به سطحی جدید از تیرگی است. درست است که این مسئله باعث تغییر نظر بخشی از مخاطبان این آثار می‌شود، بااین‌حال باید گفت دقیقا همین چرخش و پیچ و تاب داستان است که به انیمه اجازه می‌دهد از دیگر آثار متمایز شده و دست بالا را داشته باشد.

درپایان امیدوارم از همراهی زومجی در این مرور کوتاه لذت برده باشید. اما کدام انیمه با چرخش داستان خود شما را به‌عنوان مخاطب شگفت‌زده کرد؟ جای کدام انیمه با چنین رویکردی را دراین فهرست خالی می‌بینید؟ آیا شما هم طرفدارا این پیچش‌های داستانی عمدتا تیره‌وتار هستید؟ ما و دیگر دوستان‌تان در زومجی مشتاق شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم، فراموش نکنید آن‌ها را با ما هم درمیان بگذارید. پیشاپیش از این همراهی شما قدردانی می‌کنیم.



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده